querty toetsenbord vervangen door querty?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
beste,

ik vind moeilijk een laptop met azerty keybord die aan al mijn eisen voldoet. In de price-watch zijn er 509 azerty laptops tegen 1300 querty. Verder is de prijs van querty doorgaans gunstiger.

Kan men simpelweg een vervang toetsenbord kopen en plaatsen en vervolgens instellen als azerty?
Waar moet ik op letten en wat zijn de risico's?
Heeft iemand dit al geprobeerd?

mvg

lien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Wat je ook kan doen is stickertjes plakken over je qwerty toetsenbord en in Windows gewoon instellen azerty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Het is qwerty. Maar je kan het toetsenbord vaak makkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, querty toetsenborden, apart. Bij mij is de eerste kolom "QWERTY"; de volgorde van de letters.

Enfin; "het hangt er vanaf" zal het antwoord zijn. Belgische laptops/webshops zijn vaak wat duurder/schaarser dan US/International layout laptops (zoals QWERTY-stijl toetsenborden in NL opgemaakt zijn).

Toetsenborden zijn doorgaans 'dom'. Je kan eigenlijk haast met stickertjes dit probleem oplossen; en in je besturingssysteem aangeven dat het een andere layout heeft. De volgorde van de speciale karakters wisselt nogal, dus veel stickertjes nodig. In een laptop zomaar een nieuw toetsenbord zetten... tsja... hangt van het model af. Wat heb je op het oog? Ik kan je zeggen: koop gelijk de goede layout... shop eerst voor de laptop die je wilt, dan voor de layout.

Als je het laptop toetsenbord niet gaat gebruiken (waar heb je dan een laptop voor...), kan je uiteraard ook elk extern toetsenbord van elke layout aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
sorry idd qwerty maar al mijn devices zijn azerty vandaar de fout.

plakkertjes zou ik overwegen op een iets oudere laptop maar op een nieuwe lijkt mij dat een beetje een getto-oplossing. Tevens is een extern toetsenbord voor een laptop bijna belachelijk te noemen ;-)

Op de toshiba en hp laptop die ik momenteel gebruik bleek het vervangen van het toetsenbord absoluut niet moeilijk. Niet dat ik het al gedaan heb maar om bv de koelerventilator uit te kuisen moest steeds ook het toetsenbord gedemonteerd worden.

Waar ik minder het antwoord op vind is of je gewoon een compatibel toetsenbord met andere indeling kan vinden en gewoonweg plaatsen zonder verdere problemen.

Zekerheden zijn er waarschijnlijk niet en dan is het misschien verstandiger om direct voor een azerty te gaan. We zullen zien. Voorlopig nog niemand hier die dit geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat denk je dat laptopfabrikanten zelf doen als ze een azerrty of qwertz (DLD) moeten leveren? Dat zijn echt geen speciale toetsenborden. Hardware is exact het zelfde, alleen er zijn wat letters omgewisseld. Dus een ander keyboard (mits behorend bij de laptop) gaat altijd passen. Kun je bij de meeste leveranciers gewon als spare part bestellen ook. Is wel een (flink) stuk duurder dan een los keyboard ;)

Alternatief: zelf even at toetsen loswrikken en op de voor jou juiste plaats terugzetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:12:
Wat denk je dat laptopfabrikanten zelf doen als ze een azerrty of qwertz (DLD) moeten leveren? Dat zijn echt geen speciale toetsenborden. Hardware is exact het zelfde, alleen er zijn wat letters omgewisseld. Dus een ander keyboard (mits behorend bij de laptop) gaat altijd passen. Kun je bij de meeste leveranciers gewon als spare part bestellen ook. Is wel een (flink) stuk duurder dan een los keyboard ;)

Alternatief: zelf even at toetsen loswrikken en op de voor jou juiste plaats terugzetten :)
Toetsen loswrikken kan bijna nooit bij een laptop, je beschadigd het toetsenbord onherstelbaar als je dat probeert. Verder zit bij bijvoorbeeld Macbooks het toetsenbord verlijmt met de topcase en is vervangen bijna onmogelijk
Pagina: 1