Zelfbouw pc voor zware foto/videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• astronoute
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-12-2015
Ik zoek een pc, die echt zwaar photoshoppen en video bewerking aankan en betrouwbaar is. Gamen doe ik nooit. Ik heb 20 jaar geleden mijn laatste computer gebouwd, dus loop wat achter.
Na heel veel topics gelezen te hebben(wat is er veel veranderd en ook weer niet..) begonnen met het uitzoeken van een mobo met de juiste specs. Dat wil zeggen: VGA/DVI, HDMI, display-port en voldoende USB connecties om zonder extra videokaart te kunnen werken.
Daarnaast wil ik 2 SSD (waarvan 1 scratch disk voor PS wordt) en 1 tot 2 HDD plaatsen, ivm opslag en backup. Naast natuurlijk externe opslag.
2 monitoren aansturen (wrl Eizo, die staat op verlanglijstje en nog een wat oudere monitor)
Richtprijs ca 1000€
Geluid is voor mij niet belangrijk, maar stilte kan ik wel erg waarderen.

Dit is mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 308,80€ 308,80
1ASRock Z97 Extreme4€ 134,50€ 134,50
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 89,19€ 89,19
1Cooler Master Force 500€ 37,95€ 37,95
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 45,-€ 45,-
1Samsung SH-224BB Zwart€ 22,65€ 22,65
1Corsair RM550€ 104,40€ 104,40
1Samsung 850 EVO 120GB€ 68,-€ 68,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,95€ 86,95
1Raidsonic Icy Box IB-868€ 26,18€ 26,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,57

Ik heb een aantal vragen hierover en hoop dat jullie mij kunnen helpen:

1.Is dit een betrouwbare combinatie.
2.Ik zit erg te twijfelen tussen i15 en i17. Ik vind het heel lastig om te bepalen waar ik de nadruk op moet leggen ivm bewerken van foto's en video's en het wegschrijven. Snelheid mobo/processor/geheugen of grootte. Meestal wordt in dit forum gesproken over gaming en ik weet niet zeker of ik hier wel de juiste keuze in gemaakt heb. Bij de zwakste schakel ontstaat meestal problemen.
3. Is een onboard video kaart voldoende, want daar heb ik mobo op uitgekozen (aansturing 2 monitoren).
Ik snap dat videokaart voor gamen een toegevoegde waarde heeft ivm framerate, maar geldt dat ook voor fotobewerking.

Dank jullie wel alvast voor jullie reacties en tips/ideeën en meedenken met mij.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het eerste dat in mij opkomt als ik die titel lees is, definieer eerst eens wat precies zwaar is... Zonder die info valt er weinig zinnigs te zeggen.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09
8GB geheugen lijkt me niet echt ruim genomen.
Aparte scratch disk lijkt me bij SSD's niet nodig, is (volgens mij) meer uit de tijd van trage harddrives.
Aparte videokaart heeft bij videobewerking een pre (en volgens mij bij fotoshop ook) omdat bijvoorbeeld Premiere Pro GPU-versnelling bevat.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je bent goed op weg. Ik zou de 120GB SSD weglaten (scratch disks niet meer nodig / nuttig). Neem 16GB RAM, niet dat 8GB krap is, maar wel nuttig voor zware meerdere psd's, lightroom en videobewerking. Neem een flink goedkopere CPU (i5-6500 of iets in deze trend) en goedkoper moederbord. Er zijn genoeg prima bordjes van onder de 100 euro voor de skylake generatie, zelfs tegen de €50 aan.

En neem een videokaart erbij, weet zo niet welke het meeste ondersteunt qua hardware versnelling in adobe suites, nvidia of amd, maar het hoeft geen top model te zijn (of je moet stevige games ook willen draaien).

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Gezien de specs van je build koppel ik dit niet aan zwaar Photoshoppen. (wat dat ook mag zijn)

Wat doe je zoal in Ps en wat versta je onder 'zwaar'
Ook is je budget niet heel erg ruim voor zwaar foto/video bewerking. Vast niet iedereen geeft dezelfde inhoud aan 'zwaar'

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Idd, zeg even:

- waar je in werkt
- met wat voor files (wat is de bron bijv, en wat exporteer je)
- in wat voor context
- wat de verhoudings is tussen foto en video werk qua tijd

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 05-11-2015 18:38 ]

specs

• astronoute
Zwaar photoshoppen voor mij is werken met heel veel lagen, o.m. fotostacking en de bewerking daarvan. 2 tot 4 GB per afbeelding. Ik probeer wel steedshet aantal lagen terug te brengen, maar Ik loop op mijn huidige computer (i15,3300CPU, 3GHz/8RAM/NVIDIA Geforce GT630, 1 SSD/1HD) tegen heel veel beperkingen aan, o.m. RAM en vastlopen van Photoshop en simpelweg te weinig opslag. Ik heb wel SSD schijf er in zitten, maar ik heb begrepen dat een tweede aparte werkschijf sneller werkt.
Ik heb geen achtergrond in ICT en probeer alle informatie een plaats te geven. Vooral in de combinatie van termen loop ik vast. Ik durf het haast niet, maar ik ga het toch proberen. Als ik een grafische kaart zoek met een snelle GPU moet ik gaan voor zo hoog mogelijke mHz toch? Dus bv een Gainward GeForce GTX 750 Ti 2GB "Golden Sample" bv.

• maratropa
  • Niet online
Dus video werk boeit minder?

Meerdere SSD's voor photoshop is niet zo zinvol, ga gewoon voor 1 grote snelle. Het zijn geen HD's met de beperkte accestime die daarbij hoort. Aparte spindle's voor elke taak is van vroegah :)

Lijkt me dat je sowieso voor 16GB moet gaan. Te weinig ram is de grootste killer voor de snelheid.

Probeer eens als basis een i5 6600 met 16gb en een goedkoop 1151 moederbord. i7 lijkt me niet je hoofd prioriteit met dit budget.

De igp in de 6600 is sneller dan de gtx 630 dus je kunt het eerst zonder gpu proberen. Al is een gpu voor videobewerken vaak een absolute must (en dan is een gtx 750 ti een goede instapper)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 05-11-2015 18:47 ]

specs

Verwijderd

Ik zou juist wel voor een i7 gaan vooral voor videobewerken en Adobe applicaties.
Daarnaast is een goede videokaart van groot belang aangezien Adobe gebruikt maakt van Nvidia Cuda-Cores.
Ik zou de GTX 970 aanraden, en wat de meeste hierboven al zeggen zeker 16GB RAM.

Ik zou voor een Skylake of Haswell systeem gaan. Voor iets meer geld 1200 euro heb je een prachtige build met een i7 6700K je kan uiteraard ook voor een i7 6700 gaan als je niet gaat overklokken.

• astronoute
Bedankt al voor jullie reacties. Overklokken zal ik niet gaan doen, videobewerking is een wat langere termijnplanning, maar staat wel voor de deur (trouwerijen/begrafenissen etc) Aan de ene kant wil ik klaar zijn voor de toekomst, aan de andere kant hoeft het niet groter (duurder te zijn) dan nodig. In ieder geval alweer genoeg stof om over na te denken.

• maratropa
  • Niet online
Je hebt iig geen i7 echt nodig, met een i5, genoeg ram en redelijke opslag kun je al prima photoshoppen, en stop er een instap gpu bij en je kunt ook prima videobwerken.

Maar het is wel lekker soms; kortere exporttijden in videoapps en ook in photoshop zitten functies (zoals raw import) die goed gebruik maken van de extra threads.

Waarom haal je nu dan niet een i7 6700 systeem zonder losse gpu, dan heb je een goede basis. En als je echt gaat videobwerken haal je afhankelijk van welke applicatie je gebruikt een losse videokaart er bij.

specs

Pagina: 1