Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden zonder bandenspanningsensor

Pagina: 1
Acties:

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn vrouw heeft een nieuwe KIA RIO gekocht begin van het jaar.
We konden de winterbanden van de oude auto inruilen voor een setje gebruikte winterbanden voor deze nieuwe auto.

Gisterenmiddag na het plaatsen van de winterbanden kwamen de monteurs erachter dat deze banden niet voorzien zijn van bandenspanningsensoren en er gaat dus nu ook een waarschuwingslampje branden na het starten.

Ze bellen ons vandaag of morgen even terug over opties, want ze wilde de verkoper nog even vragen wat er precies is afgesproken.

Papieren gecheckt, nergens staat dat het een setje zonder sensoren zou zijn, dit is ook niet verteld. Ook niet wat de gevolgen zijn.

Maar wat nu?
Kan dit kwaad?
Is het gevaarlijk?
Moet ik dit setje niet accepteren en andere eisen?
Kunnen sensoren ook later geplaatst worden?

Iemand een advies.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:15
Sensoren kunnen prima later geplaatst worden, en anders dat het lampje brandt en je zelf in de gaten moet houden of er een band lek is, kan je daar prima mee rijden :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Nieuwe sensoren laten plaatsen. Sommige velgen zijn niet geschikt dus dan zal daar wat voor moeten worden gevonden. Volgens mij is het hebben van sensoren verplicht als je auto er over beschikt (en een bouwjaar na ergens in 2014) dus er zal wel een oplossing moeten komen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
Heeft ie echt sensoren in de velgen of moet ie alleen even gekalibreerd worden voor de nieuwe banden? De meeste auto's werken met de ABS/ESP sensoren om te controleren of de omtrek veranderd is (rotaties t.o.v. voorheen/andere banden). Daarom krijg je bij VAG-auto's weleens een lekke bandmelding bij plotselinge koude nachten. Dan is de bandendruk wat lager dan normaal.

Bij elke wissel zomer <> winter heb ik die melding gehad. Even opnieuw kalibreren en klaar. Sensoren in de velg met bandendruk heb je dacht ik alleen bij runflat banden echt nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bandenspanningssensoren zijn verplicht bij nieuwe auto's sinds 1 januari 2015, ook bij wintersets. Ik zou dit niet accepteren.

• barber
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:39:
Nieuwe sensoren laten plaatsen. Sommige velgen zijn niet geschikt dus dan zal daar wat voor moeten worden gevonden. Volgens mij is het hebben van sensoren verplicht als je auto er over beschikt (en een bouwjaar na ergens in 2014) dus er zal wel een oplossing moeten komen.
Thanks. Lijkt inderdaad erop dat het verplicht is na enige googlen. Dan hadden ze kunnen weten dat er een setje met sensoren onder moet. Kan het nu iets harder spelen gezien de verplichting.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik neem aan dat die sensoren in de velg zitten, niet in de band? Of heb je het over een set complete wielen, in plaats van alleen winterbanden op de originele velgen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• barber
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:18:
Heeft ie echt sensoren in de velgen of moet ie alleen even gekalibreerd worden voor de nieuwe banden? De meeste auto's werken met de ABS/ESP sensoren om te controleren of de omtrek veranderd is (rotaties t.o.v. voorheen/andere banden). Daarom krijg je bij VAG-auto's weleens een lekke bandmelding bij plotselinge koude nachten. Dan is de bandendruk wat lager dan normaal.

Bij elke wissel zomer <> winter heb ik die melding gehad. Even opnieuw kalibreren en klaar. Sensoren in de velg met bandendruk heb je dacht ik alleen bij runflat banden echt nodig.
Hmm, geen idee eigenlijk. Maar aangezien de monteurs en de eigenaar van de garage ruim 1.5 uur erover hebben lopen bellen en vloeken met elkaar (ook omdat verkoper niet bereikbaar was). Vermoed ik dat het niet iets simpels is als opnieuw kalibreren ;)

Even kijken of je kan zien hoe die sensoren op de velgen eruit zien...

• barber
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:23:
Ik neem aan dat die sensoren in de velg zitten, niet in de band? Of heb je het over een set complete wielen, in plaats van alleen winterbanden op de originele velgen?
Set complete wielen, inclusief velgen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, dat maakt het iets helderder en die 'wintervelgen' hebben dus geen sensoren, terwijl je 'zomervelgen' wel sensoren hebben.

Dan zou ik inderdaad eens gaan babbelen met de dealer die je die set winterwielen verkocht heeft, hoe hij dit denkt te gaan oplossen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Señor Sjon
Het zal niet de eerste keer zijn dat monteurs een knopje niet kunnen vinden. Zo had ik eens een ongeluk waarbij de brandstofpomp uitgeschakeld werd. Om dat ongedaan te maken verwees de display naar de handleiding en de handleiding naar de display. :P Daar zijn ze ook een uurtje zoet mee geweest.

Bij Skoda (en veel andere merken):
Het bandenspanningscontrolesysteem vergelijkt met behulp van de ABS-sensoren het toerental en zodoende de bandomtrek van de afzonderlijke wielen. Bij een aanzienlijke wijziging van de bandenspanning en daarmee de omvang van een band licht het controlelampje (_!_) op het instrumentenpaneel op
De ABS-sensoren zitten er al, dus dit systeem is goedkoop aan te brengen. NOFI verder, maar ik verwacht niet dat KIA een duurder bandendruksysteem zal installeren waarbij je per band de werkelijke druk af kan lezen (Renault had dat bv in de probleem Laguna wel, was een feest met gesloopte ventielsensoren bij elke bandenwissel).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Toch zijn er wel bandendruksensoren te vinden voor de Kia Rio:
http://www.improve-tuning...14_tpms_Kia_Rio_rdks.html

Dus zo ongeloofwaardig is het niet.

• Señor Sjon
Die vond ik ook, maar nergens een officiële link naar die dingen. Overigens zijn dat universele (directe) units. Zoals gezegd verwacht ik in een Kia Rio het indirecte systeem en is het een kwestie van de resetknop vinden in de handleiding of boordcomputer. Ik kan dat ding via de instellingen in het navigatiesysteem resetten.

Hier meer informatie: http://www.profiletyrecenter.nl/bandenspanningsensoren. Ze zitten al op auto's die sinds november 2012 een marktintroductie hebben gehad. Per 1-11-2014 is het voor elke verkochte auto.

• barber
  • Niet online
Dit is een foto op OneDrive van het ventiel op de velg met zomerbanden: http://1drv.ms/1SrEi1R

Weet niet of het daaraan te zien is of het een sensor in de velg bevat of niet?

Auto is nieuw verkocht feb-2015, model is van 2014-2015. Dus die moet dan in ieder geval verplicht sensoren hebben toch?

• Señor Sjon
Sensordeel zit aan de binnenkant en heeft een ruimte voor een knoopcel, zie degene gelinkt door Orion84. Van buitenaf is dat niet zomaar te zien.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Check ook even je handleiding zou ik zeggen. Daar zal dat vast in omschreven staan?

• barber
  • Niet online
Dat wordt vanavond even kijken, vrouw heeft de auto nu mee. Morgen wordt ik gebeld door de dealer, ben benieuwd naar hun oplossing.

Bedankt allemaal!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
vergelijkbare melding gehad bij mijn oude na het wisselen van de winterbanden. Een reset/kalibratie en probleem was weg... Zal vermoedelijk hier ook de oplossing zijn.

...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Dat is allemaal de oude situatie:

TS heeft een nieuwe auto die onder TPMS regelgeving valt en het uitzetten van dit systeem is niet toegestaan in de UK komt je auto dan niet door de APK keuring (dat was het voorbeeld dat ik vond hierover).

Inregelen van de sensoren kan automatisch gebeuren (auto zelf lerend) of via een apparaatje van de dealer/banden boer. Google maar eens op TPMS.

EU: regeltjes, regeltjes, regeltjes

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De wettelijk verplichte bandensensor kan zowel een directe sensor zijn als een indirecte (met behulp van ABS/ESP sensoren). Dus dat het een nieuwe auto is zegt niet per se iets over welk type sensor wordt gebruikt.

• barber
  • Niet online
Volgens het boekje is ieder wiel uitgerust met een bandenspanningssensor achter het ventiel in het wiel.
Dus niet op basis van ABS/ESP.

• barber
  • Niet online
Nog even voor de volledigheid de afloop. Vandaag de dealer gesproken.
De winterbanden worden volgende week kostenloos voorzien van tpms sensoren.

Dus dat is goed afgelopen.

Ik had gisteren ook nog de verzekering gebeld of het niet goed functioneren van TPMS een reden tot niet uitkeren is in geval van schade. Dat bleek een lastige vraag, maar vandaag kwam het antwoord dat dat geen reden is en is ook vastgelegd in ons dossier.
Pagina: 1