Noob leren programmeren: waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.530 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leraje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05-2021
Hoi allemaal - ik kon zo geen vergelijkbaar topic vinden, dus ik maak even een nieuwe aan. Mocht er toch al zo'n topic zijn, dan laat ik me graag doorverwijzen.

Mijn vraag lijkt me uit de topictitel al wel duidelijk: ik wil graag leren programmeren, maar ik weet niet precies waar te beginnen.

Beginsituatie: 30 jaar, werkzaam in een sector waar de ict om te huilen is, vol met digibeten. Ben zelf behoorlijk handig met computers, maar dan heb ik het meer over het werken met programma's van microsoft office, adobe, wordpress, dat soort dingen. Vind mijn weg wel gemakkelijk in een nieuw programma. Mijn programmeerervaring bestaat echter uit de basis html die ik mezelf als tiener geleerd heb en bijv. websites bouwen met indesign. Met logisch denkvermogen en abstraheren is volgens mij weinig mis.

Nu heb ik geen grote passie voor computers ofzo, vandaar dat ik nooit 'uit mezelf' veel heb gedaan met programmeren. Maar ik merk nu ik een paar jaar in deze sector werk dat er veel mogelijkheden zijn op ict-gebied die nu niet (of soms te laat) benut worden omdat er gewoon helemaal geen knowhow in huis is, en daar is ook geen geld voor.

Nu dacht ik, laat ik dan in ieder geval eens proberen of ik een (zeer zeer basic) app kan ontwikkelen bij een project dat we doen. Kom er al snel achter dat voor android enige javakennis niet onaardig is. (Xml kom ik wel uit). Daarbij loopt een programma dat in onze sector veel gebruikt wordt, ook op java. Bij problemen moeten wij altijd extern expertise zoeken, en ook díe laat nogal eens te wensen over ivm kosten.

Dus jullie raden het al: lijkt me geen slecht plan als ik java zou leren. En ook swift, denk ik, met het oog op die app(s) voor projecten. Maar waar begin je daar nu mee? Ik had dit al gevonden:
plan: Basiscursus Java programmeren - Leer de basis en maak kans op een oplei...

Lijkt me een goeie om die eerste app mee te proberen te bouwen. Maar als ik er nu eens serieuzer op in wil gaan, wat is dan de beste weg om te nemen voor met name java? Een cursus doen? Maar welke cursus, en bij welke instelling? 'Gewoon' via tutorials online bezig gaan? Bepaalde boeken kopen en doorwerken? Zo ja, welke boeken?

Hoe hebben jullie java geleerd? In een opleiding, of zelfstandig? En hoe lang duurde het voor je het efficiënt kon inzetten?

Ben benieuwd of iemand me verder kan helpen, maar ben ook nieuwsgierig naar jullie eigen ontwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699645

Hallo Leraje,

Ik kan alleen maar zeggen: doen, gewoon snel beginnen! Er zijn zoveel goede online resources waarmee je al een heel eind komt! Op de vraag welke taal begin je mee is mijn antwoord twijfel niet te lang en kies gewoon een (moderne) taal. Java is altijd een prima keus, en geeft je behalve apps voor Android ook veel andere mogelijkheden.

Ikzelf ben begin dit jaar als noob begonnen met C# en XAML waarmee je al heel snel heel productief kunt zijn (sneller dan Java denk ik). Inmiddels heb ik een eerste app in de Windows Store staan (http://bit.ly/1KSzgp6). Echt heel leuk en leerzaam om te doen! Ik inmiddels Xamarin geïnstalleerd om ook iOS en Android met C# en XAML te bereiken, en ben tegelijk begonnen te kijken naar Swift.

Ik heb vooral heel veel gehad aan de geweldige video's van Bob Taboe, die zou ik echt eens bekijken. Oa op Channel 9 en op zijn eigen site.

Veel succes en plezier,

Maarten (qoqosoft.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 18:49
Je kunt je ook registreren op edX (een platform voor on-line onderwijs) en daar één van de MOOC's gaan volgen over programmeren. Op het moment loopt er één over C# (self-paced) en binnenkort (17 november, als ik me niet vergis) start er een cursus over Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Tx voor de tips! Zie dat er inderdaad een MOOC start op 17 november. Schikt dat even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:56

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Kijk hier eens: https://www.thenewboston.com/
Daar heb ik leren programmeren! Zelfs bij mij op school verwees de docent naar deze site.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Toch veel autodidacten hier? Ook mensen die "gewoon" een opleiding hebben gedaan? Leer je daar nou meer van of kun je het net zo goed via internet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Kettrick

Rantmeister!

Leraje schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:24:
Toch veel autodidacten hier? Ook mensen die "gewoon" een opleiding hebben gedaan? Leer je daar nou meer van of kun je het net zo goed via internet doen?
Het is net autorijden, als je van de opleiding afkomt kan je wat code kloppen. Het duurt jaren voor je het echt onder de knie hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:37
Als programmeur ben je niet gebonden aan 1 taal. Je krijgt geheid met meer te maken. Waar ik nu werk heb ik bijvoorbeeld te maken met Java, Python, Perl (sommigen zeggen dat dit niet een programmeertaal is, maar goed), C++, JavaScript, etc..
Ik denk dat als je 4 talen 'leert' ( Lees: leert. Leren is iets anders als in de praktijk bij een bedrijf gebruiken ) dat je veel programmeertalen kunt. Dat zijn denk ik Java, Python, C++ en JavaScript.
Nu heb ik geen grote passie voor computers ofzo, vandaar dat ik nooit 'uit mezelf' veel heb gedaan met programmeren.
Ik denk dat het als programmeur ook belangrijk is om er een passie voor te hebben. Dit is belangrijk voor de kwaliteit van de code en voor het "jezelf willen ontwikkelen". Technologie staat nooit stil en als je een passie ervoor hebt, zul je er ook vrije tijd aan besteden (meestal). Dit houd je up to date en het staat goed op je CV als je bijvoorbeeld een appje hebt gebouwd in je vrije tijd.

Voor de meeste IT'ers is dit basic stuff, in je vrije tijd ermee bezig zijn!

Qua cursussen: Voor alle programmeertalen zijn wel certificaten te halen. Deze laten zien dat je vaardig bent in een programmeertaal, dus parate kennis hebt. Dit zegt niks over hoe je het gebruikt en hoe je het in de praktijk zult brengen, maar het staat goed op je CV en je hebt bedrijven die hierop filteren. Voor java bijvoorbeeld heb je de Programmer certificaten (Associate a.k.a. OCPJA, Professional a.k.a OCPJP) gebasseerd op een bepaalde versie van Java. Zelf heb ik bijvoorbeeld de Associate al voor Java 7 en ga ik binnenkort voor de Professional.

Het belangrijkste voor mij is dat je het leuk vind om te doen. Als je programmeren niet leuk vind om te doen en puur doet voor bijvoorbeeld het geld of werkgelegenheid, hou je het denk ik niet lang vol of je levert gewoon slechte code af.

De belangrijkste tip van mij is doen! Gewoon vrije tijd er aan besteden, lekker bezig zijn met programmeren en na een tijdje zie je dat je jezelf aan het ontwikkelen bent. I.p.v. Googlen naar hoe iets moet weet je het ter plekke, je gaat anders nadenken over combinaties van code, je gaat meer nadenken over performance, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Ask! op 06-11-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Om de werkgelegenheid gaat het niet; heb net een nieuwe baan en wil op zich geen carrière in de IT. Het is meer uit interesse in de mogelijkheden van met name apps die in mijn sector weinig tot niet benut wordt, dat ik daar graag eens in zou willen duiken. Daarnaast houd ik van nieuwe uitdagingen en van puzzelen, dus ik heb er wel zin in! Maar of ik het écht leuk vind, blijkt denk ik pas na een tijdje. Dus we zullen zien! Heb me ingeschreven voor de MOOC over java.

Maar ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor je echt iets nuttigs neer kunt zetten. Hoe veel tijd kost het ongeveer voor je een beetje fatsoenlijke app kunt maken? Een half jaar? Drie jaar? (Een compleet pc-programma lijkt me nog heel wat stappen verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hangt er heel erg vanaf wat je wilt maken :P Maar met talen als Java kun je op zich vrij vlot iets neerzetten, dat hoeft geen jaren te duren hoor. Start gewoon met iets simpels als een rekenmachine, dat kun je snel in elkaar knallen, is overzichtelijk qua totale hoeveelheid werk én eenvoudig uitbreidbaar met nieuwe functionaliteit.

Maar goed, je MOOC zal je ongetwijfeld ook een programma laten maken dus dat komt vanzelf :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Hahah die rekenmachine zie ik echt overal naar voren komen :D

Wat ik voor dit project in eerste instantie zou willen maken is een app waarin mensen gegevens bij kunnen houden (uit dat project).

Bij voorkeur dan ook meteen de mogelijkheid om die gegevens te delen, dus dat de app van alle gebruikers de gegevens optelt en in grafieken of tabellen kan laten zien. Maar hoe moeilijk dat laatste is, zou ik niet weten! Het eerste onderdeel, puur het invullen en opslaan van gegevens dmv een formuliertje, lijkt me eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Ik zou je persoonlijk aanraden om te beginnen met Javascript zodat je je een beetje kan banen binnen logica en kan beginnen met programmeren met een taal die wat vergevender is en wat meer "fouten" toe laat. Vervolgens kan je een overstap te maken richting PHP als je je meer wilt richten op websites in elkaar zetten en webdevelopment of richting .Net (C#, Visual Basic, IronPython etc.) als je meer wilt leren over OOP en de wat complexere aspecten van development waaronder ook software schrijven met C# of volledige webapplicaties opzetten.

Ook is de IDE van .Net (Visual Studio) erg gebruiksvriendelijk en helpt je snel op weg (d.m.v. foutherkenning en stijling tips etc.)

Maar natuurlijk blijft het een persoonlijke keuze, en je ook absoluut niet "beperken" tot 1 programmeertaal aangezien je als developer wel moet besluiten wat het juist gereedschap is voor de taak anders is je gereedschap alleen een hamer en is al snel elk probleem een spijker.

In ieder geval succes met het leren van een leuk en educatief vak!

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nou nee, ik zou absoluut een taal als Java, C# of Python nemen als beginpunt en gelukkig zijn de meeste MOOCs daar ook gewoon op gericht.

Je wil absoluut juist géén taal die fouten toelaat, want daar leer je geen klap van zolang je die fouten niet zelf kunt herkennen. Dus ik zou Javascript en PHP laten wachten totdat je meer ervaring hebt. Sowieso geeft TS aan dat hij een app wil maken, PHP past daar absoluut niet bij en Javascript in zekere mate ook niet.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

Cloud schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:57:
Nou nee, ik zou absoluut een taal als Java, C# of Python nemen als beginpunt en gelukkig zijn de meeste MOOCs daar ook gewoon op gericht.

Je wil absoluut juist géén taal die fouten toelaat, want daar leer je geen klap van zolang je die fouten niet zelf kunt herkennen. Dus ik zou Javascript en PHP laten wachten totdat je meer ervaring hebt. Sowieso geeft TS aan dat hij een app wil maken, PHP past daar absoluut niet bij en Javascript in zekere mate ook niet.
TS hoeft ook niet gelijk te beginnen met een app in elkaar te zetten en dat zou ik hem ook absoluut niet aanraden zolang deze nog geen enkele programmeer ervaring heeft opgedaan.

Persoonlijk vind ik Javascript en PHP een prima beginnerstaal voor mensen om de basis principes van programmeren te ontdekken (if, if-else, switch-cases, for- while- foreach loops, database verbindingen opzetten etc.)

Als je die basis onder de knie hebt kan je je verdiepen in o.a. OOP (werken met o.a. classes, methods en structs etc.) en vanuit daar kan je net zo diep gaan zoals je zelf wilt.

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hij hoeft niet direct een app te ontwikkelen maar begin dan wel met een taal die app ontwikkeling uiteindelijk óók mogelijk maakt. Dat voorkomt dat hij na een paar maanden meteen nog een tweede programmeertaal op hoeft te pakken als hij wel wil beginnen aan een app. Daarnaast zijn er ook MOOCs die bijvoorbeeld Android app ontwikkeling als focus hebben, waarbij uitgegaan wordt van een programmeerachtergrond in Java.

Meerdere talen leren is goed maar doe dat pas nadat je de principes van programmeren (en OOP) in één taal in elk geval onder de knie hebt. En zo snel gaat dat nou ook weer niet.

offtopic:
Verder ben ik het absoluut niet eens met het feit dat Javascript/PHP goede beginnerstalen zijn, ze zijn gewoon te inconsistent van opzet. Vooral PHP met al zijn eigenaardigheden. Er is een reden dat geen enkele Informatica opleiding, Javascript of PHP gebruikt als taal om programmeren mee te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Zij :o
Wat mij betreft vind ik het prettiger om een structuur duidelijk te doorzien en daarna de details - topdown, dus. Vandaar dat ik juist liever een heel heldere, niet vergevende taal zou leren. Overigens is het wel mijn plan om te beginnen met een app, want ik leer ook graag iets dat meteen tot een bepaald doel leidt en mijn (eerste) doel is nou eenmaal een app bij dit project. Maar ik verwacht dat de MOOC een 'gewoon' programma zal laten maken. Websites/webdevelopment is voorlopig geen doel, hoewel het in het verlengde van mijn gebruik van wordpress wel interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

Als je graag een taal wilt leren die niet vergevend is maar je toch onderweg helpt is het misschien een idee (zeker als je ook jouw app wilt publishen) om met het Xamarins (C#) platform te gaan werken dan leer je zowel basis structuur van het programmeren, OOP, en je kan een app maken die gelijk op de grote platformen gepublisht kan worden (Android, iOS en WP) als je het niet wilt publishen dan is misschien Java een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
C# is van microsoft, toch - dat werkt op iOS ook? Ik kreeg het idee dat je beter Swift kon leren voor iOS en oa java voor android?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als ik ook mijn tip en ervaring hier neer mag gooien: http://learnpythonthehardway.org/book/.

Naast dat Python een erg toegankelijke en leesbare taal is, hamert deze methode er ook op om in het begin juist geen gebruik te maken van IDE's vol met makkelijke features. De gedachte is dat je eerst de basis zelf moet kunnen voordat je dat soort tools gaat gebruiken. Die solide basis komt je later ook van pas op het moment dat je naar andere talen gaat kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Een beginner zou ik absoluut aanraden om te beginnen met webontwikkeling, en daarmee dus voor HTML, CSS en Javascript. Hier heb ik een aantal redenen voor:
- Heel laagdrempelig. Om te ontwikkelen heb je alleen maar Notepad nodig
- Draait overal. Elk apparaat dat een browser heeft, kan jouw applicaties draaien
- Grote user base. Je kan heel snel oplossingen voor problemen vinden die je tegenkomt, simpelweg omdat HTML, CSS en Javascript enorm veel gebruikt worden.
- Simpel uit te breiden. Wil je meer functionaliteit, dan is een webapplicatie eenvoudig uit te breiden met een database d.m.v. PHP en MySQL.
- Multidisciplinair. Je leert heel snel de verschillen tussen bepaalde talen en technieken waardoor je snel een brede basiskennis hebt.
- Snel resultaat. Ctrl-S, F5 en je kan het resultaat direct aanschouwen. De ontwikkeling is daardoor erg bevredigend omdat je direct kan zien wat de impact is van je codewijzigingen.

Als je dit een beetje kunt, kan je daarna altijd nog de diepte in en een boek over C# of Java openslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 11-11-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
HTML kan ik dus al :) XML kom ik zo op het eerste gezicht ook wel uit. Maar als je (voorlopig) geen websites wil bouwen is het niet zo relevant om daar op door te gaan, lijkt me.

Tjoekie: zeker! Er komen allerlei verschillende tips voorbij. We zullen zien of er ook een consensus komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

Leraje schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:45:
C# is van microsoft, toch - dat werkt op iOS ook? Ik kreeg het idee dat je beter Swift kon leren voor iOS en oa java voor android?
Xamarin werkt zo dat jouw code gelijk wordt vertaald naar de ARM instructie set. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik hoor van meerdere mensen dat het soepel werkt.

linkje: http://xamarin.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 18:04
Ik ben zelf begonnen met HTML en later PHP met simpele database connecties en nu Symfony als basis voor mijn webapps. Ik heb expres mezelf symfony aangeleerd vanwege de redenen die MarcoC ook al noemt. Een website werkt op elk apparaat, onder alle omstandigheden, en overal ter wereld.

Maar goed dit hangt ook voornamelijk van de soort app af. Ik werk met informatie die veelal in databases zit, denk aan klanten, facturen, artikelen, etc. Zo kan ik makkelijk koppelingen maken met andere (complexe) programma's die ook een database als basis hebben en je kan communiceren d.m.v. xml en json.

Om offline functionaliteit te bieden ben ik mijzelf nu aan het aanleren om in Android Studio een Android-app te maken. Vrij simpel is het gewoon een andere front-end voor het benaderen van de database-informatie, communiceren via API's en json met de bestaande Symfony-webapp.

Wat ik merk is dat je tenminste een basiskennis moet hebben om de tutorials goed te begrijpen. De meeste geavanceerde tutorials gaan uit van die basiskennis omdat ze niet continu zeggen: dit stukje code moet in de layout.xml, dit stukje code moet in de controller, dit stukje code stop je in de entity of class. Maar als je weet hoe code er uit 'hoort' te zien weet je ook in welk bestand je het moet plaatsen.

Dus persoonlijk als ik weer iets nieuws wil leren, lees ik me eerst in in de basics en ik ga direct een hello-world app maken. Voor de rest ben ik heel veel aan het googlen, tutorials open in meerdere tabbladen om ze goed te vergelijken om de beste stukken er uit te 'jatten' (niet alle tutorials zijn goed), en heel veel StackOverflow.

Voornamelijk continu proberen, trial and error. Duurt lang in het begin maar op een gegeven moment ga je het wel redelijk begrijpen. Enige wat dan nog rest is het 'echt' begrijpen, en niet simpel copy pasten. Tuurlijk, de app werkt prima, maar volgens mij kan mijn code nog wel iets schoner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Doh sorry :X
Wat mij betreft vind ik het prettiger om een structuur duidelijk te doorzien en daarna de details - topdown, dus. Vandaar dat ik juist liever een heel heldere, niet vergevende taal zou leren. Overigens is het wel mijn plan om te beginnen met een app, want ik leer ook graag iets dat meteen tot een bepaald doel leidt en mijn (eerste) doel is nou eenmaal een app bij dit project.
[...]
Dan zou ik gewoon met Java beginnen. Of C# als je daarna apps wilt maken met Xamarin, dat kan ook. Visual Studio (voor C# ontwikkeling) is m.i. de beste IDE die er is.
Maar ik verwacht dat de MOOC een 'gewoon' programma zal laten maken. Websites/webdevelopment is voorlopig geen doel, hoewel het in het verlengde van mijn gebruik van wordpress wel interessant kan zijn.
Bij 'leren programmeren' begin je inderdaad met gewone programma's, sterker nog, je begint vaak met een console app. Dus een programma dat je vanaf de command line draait en slechts tekstoutput heeft. Ik zou daar ook wel mee beginnen en dan kun je later een MOOC als Programming Mobile Apps for Android oppakken. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat je een beetje een basis kent in programmeren met Java.

Let wel: ik ben geen app development MOOCs tegengekomen die C# + Xaramin als techniek gebruiken. Dus hoewel dat een valide optie is voor app development, zal een echte MOOC daarvoor vinden een stuk lastiger worden. Gewone tutorials zijn er natuurlijk wel genoeg (neem ik aan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Dat vind ik dus lastig bepalen; wíl ik daarna apps maken met Xamarin? Ik zoek een beetje naar wat nu de beste weg is om zo snel mogelijk een bruikbaar product te kunnen leren maken. Als het in twee talen moet, dan moet dat. Maar als de optie er is om in één klap voor twee systemen te kunnen programmeren, is dat wellicht beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Kijk ook eens op www.codecademy.org. Daar hebben ze ook een java cursus. Begint echt bij de basics en is daarom erg goed voor beginners.

Het leuke van codecademy is dat het echt interactief is. Dus niet een hoorcollege die je streamt met wat opdrachen. Ze hebben ook andere nuttige cursussen.

Een andere goede site is: http://www.programmr.com/. Deze is ook interactief en bieden ook cursussen aan, alleen zijn die van codecademy beter naar mijn mening. Wat wel erg fijn is aan deze site zijn de challenges.
Na je eerste cursus (welke je ook gaat volgen) is het belangrijk dat je aan de slag gaat. Challenges zijn er in alle soorten en maten en dagen je uit een (simpel) programma/script te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

Leraje schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:13:
Dat vind ik dus lastig bepalen; wíl ik daarna apps maken met Xamarin? Ik zoek een beetje naar wat nu de beste weg is om zo snel mogelijk een bruikbaar product te kunnen leren maken. Als het in twee talen moet, dan moet dat. Maar als de optie er is om in één klap voor twee systemen te kunnen programmeren, is dat wellicht beter?
Het is altijd (met uitsluiting van een aantal zeer specifieke doelen) sneller om in 1 keer voor 4 (Android, iOS, Windows Phone en Mac(Wist niet dat je voor deze ook kon ontwikkelen met Xamarin)) verschillende platformen te ontwikkelen dan voor 4 verschillende platformen 3 talen te gebruiken (Java, Swift en C#).

Daarnaast als je van development een echte baan wilt maken heb je met C# als basis een veel bredere arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Nou ja dat was ik dus niet van plan. Je weet nooit hoe het loopt, maar voorlopig heb ik een andere carrière voor ogen ;) Het gaat mij om de praktische uitvoering. De mensen die ik met de app zou willen bedienen, gebruiken zowel iOS en android, dus vandaar. Tegelijkertijd 'lokt' java, hahah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
EJPostema schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:17:
Kijk ook eens op www.codecademy.org. Daar hebben ze ook een java cursus. Begint echt bij de basics en is daarom erg goed voor beginners.

Het leuke van codecademy is dat het echt interactief is. Dus niet een hoorcollege die je streamt met wat opdrachen. Ze hebben ook andere nuttige cursussen.

Een andere goede site is: http://www.programmr.com/. Deze is ook interactief en bieden ook cursussen aan, alleen zijn die van codecademy beter naar mijn mening. Wat wel erg fijn is aan deze site zijn de challenges.
Na je eerste cursus (welke je ook gaat volgen) is het belangrijk dat je aan de slag gaat. Challenges zijn er in alle soorten en maten en dagen je uit een (simpel) programma/script te schrijven
Dank je, zal eens kijken! Interactief is wel een prettig idee. Ik ben niet zo enorm van de tutorialfilmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 22:53
Bij mijn opleiding begonnen we met java de reden om niet te beginnen met javascript o.i.d. is dat je bij java heel makkelijk object georiënteerd leert programmeren. In mijn ogen zijn classen de basis van programmeren. Een goed boek voor een absolute beginner is head first java, kan je binnen twee weken helemaal uit hebben. In dit boek leggen ze alle basis principes uit van oo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Laatst online: 08-05 08:47
www.codecademy.org Python cursus. erg gemakkelijk, goede bassistaal. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Volgens mij is de juiste url: https://www.codecademy.com/ en niet .org :P Althans die laatste geeft bij mij een error.

En Python is inderdaad een erg goede basistaal, maar nogmaals, deze past niet bij de doelen die TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:30
Ik vind boeken wel fijn om te gebruiken, zelf ben ik wel fan van de head first series, en ze hebben ook een Java boek:

http://www.headfirstlabs.com/books/hfjava/

Het boek gaat er van uit dat je niet meer hebt dan een simpele tekst editor en de Java SDK.

Ik heb Java ooit op school geleerd, en wat ik er nog van weet is dat het heel irritant is dat je allang klaar bent met een opdracht, en iedereen loopt nog te klooien. Andersom is dat natuurlijk ook. Met een goed lesboek volg je in feite de zelfde lessen maar dan in je eigen tempo. Op school hadden we trouwens ee nander lesboek.
Overigens is het het makkelijkst om eerst eens een console applicatie te maken en kijken hoe alles met elkaar verbonden is, dat is namelijk veel makkelijker met een console applicatie dan met een web- of Android applicatie. Later kan je altijd nog een web of Android applicatie maken.

Hoe lang het duurt om wat te schrijven is afhankelijk van je inzet, hoe snel je het oppakt, en wat je wil maken. Een Hello World applicatie duurt misschien 5 minuten, maar een enterprise applicatie bouwen kan wel een heel leven duren...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
Ik zit zelf een beetje met hetzelfde :) Ik ben begonnen met:

Codecademy

Laat ik gelijk zeggen. Je wordt hier geen uber coder van! Maar het is zeker een goed interactief intro om verschillende dingen te leren :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 19:37

JT

VETAK y0

Waar wordt je wel een goede coder van behalve ervaring?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

JT schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:49:
Koffie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPhobiac
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03 14:36
Pycharm edu. Python is een overzichtelijke taal om mee te beginnen en met Pycharm edu leer je gelijk met een goede "Integrated Development Environment" werken.

[ Voor 14% gewijzigd door PixelPhobiac op 11-11-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 13:10
Cloud schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:23:
offtopic:
Verder ben ik het absoluut niet eens met het feit dat Javascript/PHP goede beginnerstalen zijn, ze zijn gewoon te inconsistent van opzet. Vooral PHP met al zijn eigenaardigheden. Er is een reden dat geen enkele Informatica opleiding, Javascript of PHP gebruikt als taal om programmeren mee te leren.
Op mijn huidige opleiding proberen ze het wel aan te leren via php, javascript en de nerds gaan dan pas c# leren...

Het wordt dus wel gebruikt maar op mijn vorige opleiding begonnen we met Java (gewoon boek doorwerken) en daar leer je veel meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
corset schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:51:
Ik zit zelf een beetje met hetzelfde :) Ik ben begonnen met:

Codecademy

Laat ik gelijk zeggen. Je wordt hier geen uber coder van! Maar het is zeker een goed interactief intro om verschillende dingen te leren :)
Ja zeg, wat moet ik dán doen om een über coder te worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
Leraje schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:54:
[...]

Ja zeg, wat moet ik dán doen om een über coder te worden :p
Heel veel Java Coffee drinken /badumtish.

Waar ik meer op doelde is dat het als intro gezien moet worden :) niet als full teaching idee :p

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Met corset :)

In tegenstelling tot een (goede) MOOC cursus is dat meer interactief leren programmeren, en niet meer dan dat. Ik heb het zelf niet gebruikt maar ik gok dat de theorie omtrent OOP bijvoorbeeld iets minder behandeld wordt dan het daadwerkelijk maken van een class. Hetzelfde geldt voor basis algoritmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Leraje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:31:Nu dacht ik, laat ik dan in ieder geval eens proberen of ik een (zeer zeer basic) app kan ontwikkelen bij een project dat we doen. Kom er al snel achter dat voor android enige javakennis niet onaardig is. (Xml kom ik wel uit). Daarbij loopt een programma dat in onze sector veel gebruikt wordt, ook op java. Bij problemen moeten wij altijd extern expertise zoeken, en ook díe laat nogal eens te wensen over ivm kosten.
Het ligt er aan wat je op dit moment kan maken en hoever jij nieuwe kennis kan opdoen. Het gene dat jij zoals jij jezelf omschrijft als een Noob je eerste projectje wilt realiseren dat moet ook reëel zijn. Grijp dus niet te hoog voor jezelf. Zoek iemand anders die ook dezelfde taal wil leren dat is mogelijk het beste want dan gaan jullie gelijk op en motiveren elkaar. Het komt er op neer dat je ergens mee te beginnen. Stop niet bij de eerste nederlaag gewoon doorzetten.

Er bestaan ook applicatie tools om het voor beginners makkelijker te maken. Wil je praktisch dingen automatiseren dan kan je ook AutoIT(+GUI) gebruiken. Wil je packages of standalone applicaties gaan maken dan kun je Qt gebruiken. Wil je een simpele game gaan maken dan kan je bijvoorbeeld Game Maker gebruiken. Wil je een Kiosk of smartphone applicatie bouwen dan kun je bijvoorbeeld verdiepen in PHP. Met andere woorden je hoeft niet perse een Pro te zijn. Er zijn ook alternatieven. Wat wil je bereiken?

Wil je echt een programmeur worden? Dan behoort het opstellen en begrijpen van een functioneel en technisch ontwerp. Het schrijven en onderhouden van eenvoudige handleiding of documentatie met TOC. Een goed programmeur heeft een inhoudelijke brede kennis van diversiteit van verschillende clients tot software en kan conflicten vermeiden en oplossen. Verder moet je kunnen inventariseren wat de gebruikerswensen zijn aan de hand van een Smart of Star analyse. Een slechte programmeur zonder verantwoording die brengt wat uit en geeft geen tot ondersteuning. Als je in de toekomst in een team van programmeurs gaat werken dan is de kans groot dat je met scrum ontwikkelmethodes gaat werken. Is dat ook waar je passie ligt?

Als je gewoon wilt leren programmeren om zelfstandiger te worden dan kan je ook starten met simpele Hello world scripts en SQL statements om een goede basis te maken met een bepaalde Syntax. Als je eenmaal wat beginners ervaring hebt dan kan je gaan oriënteren in een wat serieuze programma taal. De meest laagdrempelige taal is naar mijn mening Visual Basic. Ben je heel goed met formules en naslagwerk ga dan naar C# of C++ of JAVA of dit is de wat meer (hoger onderwijs) academische programmatuur. Begin daarna uitgebreid met OOP (object georiënteerd programmeren) en reguliere expressies. Als je de basis onder de knie hebt kun jezelf pas echt gaan specialiseren in een bepaalde programmatuur.
Leraje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:31:Dus jullie raden het al: lijkt me geen slecht plan als ik java zou leren. En ook swift, denk ik, met het oog op die app(s) voor projecten. Maar waar begin je daar nu mee? Ik had dit al gevonden:
plan: Basiscursus Java programmeren - Leer de basis en maak kans op een oplei...

Lijkt me een goeie om die eerste app mee te proberen te bouwen. Maar als ik er nu eens serieuzer op in wil gaan, wat is dan de beste weg om te nemen voor met name java? Een cursus doen? Maar welke cursus, en bij welke instelling? 'Gewoon' via tutorials online bezig gaan? Bepaalde boeken kopen en doorwerken? Zo ja, welke boeken?

Hoe hebben jullie java geleerd? In een opleiding, of zelfstandig? En hoe lang duurde het voor je het efficiënt kon inzetten?
Als je echt graag JAVA wilt specialiseren dan kun je uiteraard ook gelijk in het diepe springen. Je heb zelf goede voorbeelden gegeven, zoals een boek lezen of een cursus volgen. Zoals je in dit diagram kunt zien is JAVA volop in ontwikkeling en is een alternatief voor C++/C#.
Afbeeldingslocatie: http://alumni.cs.ucr.edu/~vladimir/cs181/PLchart.png

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

Iemand tips voor eind lagere school niveau?

Engels van m'n zoontje is youtube, film, minecraft niveau, maar dus nog niet zo technisch... is wel intelligent.
Nederlands zou dus wat beter zijn...

Bytheway: Ik zit zelf op pluralsight.com via m'n werk.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

o_f_course schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:39:

Engels van m'n zoontje is youtube, film, minecraft niveau, maar dus nog niet zo technisch... is wel intelligent.

PluralSight is ook een aanrader inderdaad alleen vind ik de ontzettende lange en veelal saaie video tutorials niet om aan te zien, maar als je je hoofd erbij kan houden is het goed leermateriaal.

Misschien is EasyLogo iets voor je zoontje? Link: http://sincosin.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course

o_f_course

Och...

DieVeenman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:51:
[...]
Misschien is EasyLogo iets voor je zoontje? Link: http://sincosin.com/
Zal het laten zien. Ben alleen bang dat 'hour of code' hem al teveel moois wat dat betreft heeft laten zien, dus dat het wat dieper moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

o_f_course schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:58:
[...]

Zal het laten zien. Ben alleen bang dat 'hour of code' hem al teveel moois wat dat betreft heeft laten zien, dus dat het wat dieper moet.
Dan zal ik hem HTML, CSS en Javascript leren en eventueel een klein lokaal webservertje opzetten waarmee hij kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45
Als het z'n interesse heeft, misschien gewoon in het diepe gooien? Denk dat je versteld kunt staan hoe snel iemand met de juiste interesse een taal (en in dit geval zowel Engels als een programmeertaal) kan oppikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBTweaker
Design patterns leren. Het boek van the gof heeft elke zichzelf respecterende programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 06-05 21:51
De meesten hebben leren programmeren, niet om te leren programmeren, maar om iets te bereiken. Dat kan echt van alles zijn, denk aan je persoonlijke administratie verbeteren, het maken van een leuk spel, etc... Dus richt je eerst op wat je echt leuk vind om te bereiken en ga dan zoeken wat je nodig hebt. Je zult merken dat je daardoor ook veel meer plezier hebt in het programmeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 06-05 21:51
o_f_course schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:39:

Simpel.. Ozobot (http://www.ozobot.com/) .. Een kleine robot die heel simpel een lijn kan volgen maar ook geprogrammeerd kan worden.. Er zijn steeds moeilijkere gradaties. Let wel, koop de Ozobot Bit, die kan je dan met Ozoblocky (http://ozoblockly.com/ ) programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course

o_f_course

Och...

maniak schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:13:
[...]
Simpel.. Ozobot (http://www.ozobot.com/) .. Een kleine robot die heel simpel een lijn kan volgen maar ook geprogrammeerd kan worden.. Er zijn steeds moeilijkere gradaties. Let wel, koop de Ozobot Bit, die kan je dan met Ozoblocky (http://ozoblockly.com/ ) programmeren.
Verhip, dat zijn de blokjes die ze bij hour of code gebruiken. Dat zal die grappig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 19:11

Amanush

Saai persoon.

SBTweaker schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:48:
Bij mijn opleiding begonnen we met java de reden om niet te beginnen met javascript o.i.d. is dat je bij java heel makkelijk object georiënteerd leert programmeren. In mijn ogen zijn classen de basis van programmeren. Een goed boek voor een absolute beginner is head first java, kan je binnen twee weken helemaal uit hebben. In dit boek leggen ze alle basis principes uit van oo.
Want Object-Oriented programming is de enige strategie om dingen aan te pakken? Er bestaan genoeg goede functionele talen als Haskell die niet Object-Oriented zijn, en ook geen classes aanbieden.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Amanush schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:20:
[...]

Want Object-Oriented programming is de enige strategie om dingen aan te pakken? Er bestaan genoeg goede functionele talen als Haskell die niet Object-Oriented zijn, en ook geen classes aanbieden.
Dan wijk je af van het doel van de topic starter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
maniak schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:11:
De meesten hebben leren programmeren, niet om te leren programmeren, maar om iets te bereiken. Dat kan echt van alles zijn, denk aan je persoonlijke administratie verbeteren, het maken van een leuk spel, etc... Dus richt je eerst op wat je echt leuk vind om te bereiken en ga dan zoeken wat je nodig hebt. Je zult merken dat je daardoor ook veel meer plezier hebt in het programmeren..
Vandaar ook dat ik een app wil maken bij een project van mijn werk :) dat is mijn (eerste) doel. Nu ben ik dus aan het uitvogelen wat de snelste/beste weg daar naartoe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
corset schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:18:
[...]

Heel veel Java Coffee drinken /badumtish.

Waar ik meer op doelde is dat het als intro gezien moet worden :) niet als full teaching idee :p
Hahaaaa.... iklusgeenkoffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoutepopcorn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik zou Javascript zeker aanraden. Zeker omdat deze zowel aan de user kant, als aan de server kant (node.js) kan draaien.

Dit in combinatie met een Amazon Webserver. Ik denk dat dit veel meer slachtkracht heeft in combinatie met Angularjs, dan een java. Zeker omdat de modules in Node.js (npm) zeer veel belovend zijn.

Zeker omdat je meer resultaat ziet en het web een steeds belangrijkere rol speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677256

Andermans code onderhouden, hier heb ik eigenlijk het meeste van geleerd. Je wordt geen goede coder van een bepaalde taal of design pattern.

En ontopic, ik zou kijken wat je wil bouwen en dan een taal kiezen. Eerst zou ik html+javascript of office+vbasic doen als je helemaal aan het begin staat (korte doorlooptijd, simpel op te zetten, snel feedback, draait overal etc etc). En daarna overstappen naar een "echte" programmeertaal ala java/c#/python als je snapt hoe flow control werkt (met die if/else/case statements dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

zoutepopcorn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:27:
Ik zou Javascript zeker aanraden. Zeker omdat deze zowel aan de user kant, als aan de server kant (node.js) kan draaien.

Dit in combinatie met een Amazon Webserver. Ik denk dat dit veel meer slachtkracht heeft in combinatie met Angularjs, dan een java. Zeker omdat de modules in Node.js (npm) zeer veel belovend zijn.
Erg praktisch ook, als je Android en iOS apps wil gaan maken.....?

Serieus, neem het topic door en lees wat TS wil doen. Niet alleen je favoriete taal en framework dumpen maar een beetje meedenken.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 10:44
Sowieso meer den één taal leren. bvb java en javascript. Daarmee leer je hoe verschillende programmeertalen gelijkaardige problemen anders oplossen wat je abstractievermogen alleen maar ten goede komt.

Anoniem: 132566

Wat is nou eigenlijk de meest gebruikte taal voor Android? Python, Java of XML (of anders- Ruby ofzo)?
Stel het zelf al jaren uit, ben echt geen native code schrijver, heb veel MOOC's binnengehaald, CBT-Nuggets en Lynda filmpjes, maar moet nog starten…als ik een simpele app in Android wil maken, wat is de beste start? Gebruik alleen Mac, Linux. Xcode vind ik een draak van een programma, had het geïnstalleerd om C te leren, maar gcc bleek niet geïnstalleerd te zijn- drama, niks werkte. Wil ook niet voor Apple programmeren verder, dus zat te denken aan Eclipse/Code Lite ofzo als werkomgeving. De meeste boeken en tracks beginnen alleen met standaard dingetjes, Hello World en wat nummer iteratie etc.- hoe leer je de echte shit, wat is 'DE' werkomgeving waar je gelijk buttons, moving items kunt implementeren? Sommige instructie's zien er zo simpel uit, daar heb ik echt geen tijd voor omdat allemaal uit te werken- wil gelijk sprongen maken.
GW-BASIC deed ik in 1985 al, dat hoeft niet meer.

Iemand tips? :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 18:47

Rmg

Anoniem: 132566 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 01:38:
Wat is nou eigenlijk de meest gebruikte taal voor Android? Python, Java of XML (of anders- Ruby ofzo)?
Stel het zelf al jaren uit, ben echt geen native code schrijver, heb veel MOOC's binnengehaald, CBT-Nuggets en Lynda filmpjes, maar moet nog starten…als ik een simpele app in Android wil maken, wat is de beste start? Gebruik alleen Mac, Linux. Xcode vind ik een draak van een programma, had het geïnstalleerd om C te leren, maar gcc bleek niet geïnstalleerd te zijn- drama, niks werkte. Wil ook niet voor Apple programmeren verder, dus zat te denken aan Eclipse/Code Lite ofzo als werkomgeving. De meeste boeken en tracks beginnen alleen met standaard dingetjes, Hello World en wat nummer iteratie etc.- hoe leer je de echte shit, wat is 'DE' werkomgeving waar je gelijk buttons, moving items kunt implementeren? Sommige instructie's zien er zo simpel uit, daar heb ik echt geen tijd voor omdat allemaal uit te werken- wil gelijk sprongen maken.

Grofweg 4 keuzes, Android heeft iig zelf een goeie developers site en persoonlijk heeft de Android sdk (met Android studio) ook mij voorkeur

html5 apps met iets als phonegap

Java, waar ze bij Android zelf van uit gaan met Android studio.
https://developer.android.com/sdk/index.html

Of in c/c++ met de ndk. http://developer.android.com/tools/sdk/ndk/index.html

Of c# met xamarin

Xml is geen programmeer taal maar markup language.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 12-11-2015 07:42 ]

• Leraje
Voorlopig ga ik voor java met android studio denk ik zo. Maar c# met xamarin is misschien een verstandiger keus als we dan meteen android én ios kunnen pakken. Alleen wil k nou graag gaan puzzelen met java dus dat gaan we maar eerst proberen :p

Bedankt voor alle tips, mensen!

• zoutepopcorn
Erg praktisch ook, als je Android en iOS apps wil gaan maken.....?

Serieus, neem het topic door en lees wat TS wil doen. Niet alleen je favoriete taal en framework dumpen maar een beetje meedenken.
Ik weet niet hoor maar HTML5 apps zijn tegenwoordig zo goed als native
http://ionicframework.com/
cordova en goegel heeft ook iets.

Angular.js, Node.js, push systeem van AWS erbij en het werkt als een trein.

Het geniet mijn voorkeur om veel met Javascript te doen omdat er vele omwegen in zitten en ook serverside als een trein werkt. Zodat je maar een taal hoeft te proggen.
Socket.io erbij, werkt als een trein. Maar goed je kan natuurlijk ook Java enzo gaan doen. Doe ik ook nog weleens als een Cordova plugin niet goed werkt. Maar dan hoef ik maar kleine aanpassing te doen 8)7

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat kan allemaal maar dat is een hele kluif om in één keer tegelijkertijd te leren, dat lijkt me zeker niet een goede plaats om te beginnen. Eerst maar eens leren programmeren in een enkele omgeving voordat je een blik frameworks open gaat trekken :)

Webontwikkeling heeft niet de interesse van de TS maar app ontwikkeling wel. Dan kun je je beter op Java richten en daarna richting native apps gaan. De overstap naar Javascript kun je daarna altijd nog maken maar dan heb je in elk geval een solide basis.

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 19:11

Amanush

Saai persoon.

Wat is nou eigenlijk de meest gebruikte taal voor Android? Python, Java of XML (of anders- Ruby ofzo)? [...]
XML is niet echt een programmeertaal, maar een taal om data in op te slaan.
Android is vrij Java-ish. Java wordt beschouwd als `native` in de Android app-wereld, en daarnaast gebruik je XML voor de views (grafische GUI), geloof ik.
[...]
Stel het zelf al jaren uit, ben echt geen native code schrijver, heb veel MOOC's binnengehaald, CBT-Nuggets en Lynda filmpjes, maar moet nog starten…als ik een simpele app in Android wil maken, wat is de beste start? Gebruik alleen Mac, Linux.
[...]
"Just do it.". Ga eens een avondje spelen met een IDE als Eclipse of Android Studio (draait zowel op Windows als GNU/Linux), stel de Android SDK in, en probeer eens er wat mee te doen. Ga eens lekker in Java spelen, zoek tutorials op over hoe je specifieke dingen bouwt, en wees lekker creatief.
[...]
Xcode vind ik een draak van een programma, had het geïnstalleerd om C te leren, maar gcc bleek niet geïnstalleerd te zijn- drama, niks werkte. Wil ook niet voor Apple programmeren verder, dus zat te denken aan Eclipse/Code Lite ofzo als werkomgeving.
[...]
Eclipse of Android Studio werkt meestal wel.
[...]
De meeste boeken en tracks beginnen alleen met standaard dingetjes, Hello World en wat nummer iteratie etc.- hoe leer je de echte shit, wat is 'DE' werkomgeving waar je gelijk buttons, moving items kunt implementeren? Sommige instructie's zien er zo simpel uit, daar heb ik echt geen tijd voor omdat allemaal uit te werken- wil gelijk sprongen maken.
[...]
Zoals eerder gezegd, probeer er eens een avondje mee te pieren. Misschien bevalt het je wel! Zoek tutorials op over hoe je bijvoorbeeld iets als `een webbrowser` of `een filemanager` bouwt, en doe het eens na. Daar heb ik vroeger veel van geleerd.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 19:25
Johan9711 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:03:
Kijk hier eens: https://www.thenewboston.com/
Daar heb ik leren programmeren! Zelfs bij mij op school verwees de docent naar deze site.
Bedankt... Ik ben hier gisteren mee begonnen in een rustig tempo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoutepopcorn
Nou ja ik heb in het verleden veel zitten schelden op Java en c. Uren compilen debuggen ect ect.

Je classpath is weereens niet goed
Nullpointertje hoer en daar
Het is een int en geen double
Welk gratis c compiler is er voor Windows
Als ik op mijn macbook werk moet ik het weer anders instellen
Als ik het op linux zit moet ik zus

Terwijl je ook gewoon lekker achter chrome en het debug console kan gaan zitten. Op elke computer kan je programmeren. Met localstorage kan je gemakkelijk dingen user side opslaan.

Ik raad je aan om naar een grote boekwinkel / bib te gaan en gewoon eens een paar uren over verschillende talen te gaan lezen. Wel moderne boeken over apps (ja ze zijn schaars)

Mogelijk zijn andere het niet met mee eens, maar ik zou zeggen maak zelf je keuze.

Ik probeer zo min mogelijk code te schrijven. Zodat alles te koppelen en clean is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Modbreak:Het is hier de huiskamer niet.

[ Voor 80% gewijzigd door NMe op 16-11-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 21:39

Maduth

Probeersel

Allen,

Excuses maar ik kaap dit topic voor een side vraagje die indirect hier op aan sluit.

Bij onze bedrijf wordt veel gewerkt met Excel en Access en dit zie ik steeds meer toenemen. Nu hebben wij enkele spreadsheets met berekeningen die we allemaal gebruiken voor standaard projecten. Simpele berekening met 4-5 variabelen en complexe berekeningen die opgezet zijn door mensen met hogere Excel kennis. Daarnaast hebben we ook Access databases die prognoses bereken en bijhouden m.b.t jaaroverzichten, dat laat ik even links liggen voor dit moment.

Nu werkte alles prima maar vanuit mijn persoonlijke interesse, wil ik graag verder gaan waar de rest gestopt is. Tevens zou dit een professionele meerwaarde kunnen creëren voor mijn intern dus; een win-win situatie.

Aangezien ik altijd een doel wil hebben om iets te bereiken [anders zakt me de motivatie gelijk al in de schoenen], had ik bedacht om te beginnen met een cursus Visual Basic. Dit om de invoer op diversen sheets te verbeteren en ook de wijze waarop de sheets worden weergegeven te verbeteren. Tijdens een rondje google had ik voorbeelden gezien en dat zag er in mijn ogen helemaal top uit.

Helaas moet ik wel van scratch beginnen en moet dit in de avonduren. Nu zag ik hier de site: https://www.thenewboston.com en daar staat ook een cursus VB op vermeld.

Mijn vraag: gezien bovenstaande verhaal plus het feit dat ik geen kennis heb van enkele programmeertaal, wijsheid om gelijk met VB te beginnen of een stap terug te doen?

Overige suggesties en opmerkingen meer dan welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 10:38
Ik ga naar aanleiding van dit topic eens kijken wat sommige links waard zijn. Toen T.Net en Capgemini de Java Cursus gemaakt hadden vond ik dat er teveel aan voorkennis gevraagd werd. Ik heb het geprobeerd en kreeg elke keer het gevoel dat ik net de eerste les Engels had gehad en of ik dan gelijk maar ff Shakespear wilde vertalen.

Ook na gisteren het interview met Van Rossem te hebben gezien wil ik het wel weer eens oppakken. Temeer omdat Phyton als een zeer goede instaptaal gezien wordt.

We gaan het meemaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 16:42
Check ook de reddit learnprogramming FAQ eens: https://www.reddit.com/r/learnprogramming/wiki/faq

Hoop resources daar.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Gisteren een uitgebreidt gesprek gehad met een vriend van mij m.b.t programmeren en die adviseerde me om een beginnerscursus te volgen. Gisteren begonnen met Python . Als dat bevalt en me door laat gaan, gaan we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Begonnen met de MOOC van edX over java en tot nu toe is het erg leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 16:59

gcc is standaard geïnstalleerd onder OSX net als bij Linux.

- terminal:
which gcc
/usr/bin/gcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
Rmg schreef op donderdag 12 november 2015 @ 07:30:
[...]

Grofweg 4 keuzes, Android heeft iig zelf een goeie developers site en persoonlijk heeft de Android sdk (met Android studio) ook mij voorkeur

html5 apps met iets als phonegap

Java, waar ze bij Android zelf van uit gaan met Android studio.
https://developer.android.com/sdk/index.html

Of in c/c++ met de ndk. http://developer.android.com/tools/sdk/ndk/index.html

Of c# met xamarin

Xml is geen programmeer taal maar markup language.
Voeg daar de in opkomst komende CodeNameOne (https://www.codenameone.com/) aan toe. Ook een cross platform framework, maar dan in Java. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Lednov schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:01:
Ook na gisteren het interview met Van Rossem te hebben gezien wil ik het wel weer eens oppakken. Temeer omdat Phyton als een zeer goede instaptaal gezien wordt.
Coursera en EDx hebben vaak goede Python cursussen. Anders zou je ook eens naar https://www.codecademy.com kunnen kijken, voor de een aardige basis in Python, direct vanuit je browser.

Als je daarnaast nog goede boeken zoekt over Python, voor de wat extra verdieping, is dit ook wel een aardige lijst voor beginnende Python programmeurs: http://bestprogrammingboo...t-python-books-beginners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Dank voor de boekenlink, zal daar eens naar kijken. Ben zelf dus begonnen met Python en als ik het zie/kijk, vind ik het allemaal logisch. Vraag het me de volgende dag en ik heb er gelijk een probleem mee :+

Nog veel werk te verzetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Het basisprincipe heb ik onder de knie. Ik snap waarom iets zus of zo moet. of hoe je iets defineert.

Wil ik het dan zelf in praktijk brengen dan, werkt het niet. houd de boel wel bezig natuurlijk. Soort 'easy to learn, hard to master' gevoel.
Overigens kan ik iedereen aanraden die dit wil leren, om Python op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Laatst online: 31-12-2024
Maduth schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:56:
Vraag het me de volgende dag en ik heb er gelijk een probleem mee :+
Zien en het snappen is vaak niet zo'n probleem, maar het zelf doen, dat is de uitdaging. Een deel van de kennis gaat ook in je vingers zitten, en dat is gewoon een kwestie van heel vaak herhalen.

Bouw gewoon wat simpels, bijvoorbeeld iets om recepten weer te geven en te doorzoeken, en je komt al zoveel dingen tegen waar je iets van leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Zelf nu toch op https://www.codecademy.com begonnen om het wat interactiever te maken. Grootste probleem: tijd vrij maken om het te doen :9

[ Voor 14% gewijzigd door Maduth op 24-11-2015 20:35 ]

• Lednov
ja das wel een nadeel aan 'The New Boston'. Zijn uitleg is erg goed, daar is niets mis mee. Alleen beetje veel theorie. Daardoor knal je door de stof heen, zonder dat je zelf wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leraje
Ik vind de edx-java cursus een behoorlijke uitdaging! Aan de ene kant gaan ze er best stapsgewijs doorheen, maar af en toe heb ik toch het idee dat ze wat voorkennis vragen die ik niet heb, waardoor ik flink moet googlen om er achter te komen. Wel na een week al veel meer inzicht in de principes, dat is tenminste een begin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Ben zelf op 20% van de cursus [python] en laatste onderdeel waar ik nu mee bezig ben is:

UNIT 3: CONDITIONALS AND CONTROL FLOW

Moet ik een "Pyg Latin translator" maken en dat is voor mij al een uitdaging. Vanavond proberen af te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 19:37

JT

VETAK y0

Inmiddels heb ik SQL, Command Line (maar dat was maar deels nieuw voor mij) en JavaScript af, ben nu op 30%. Probeer er gemiddeld een uurtje per dag aan te besteden en als dit dan klaar is dan bouw ik mijn eerste scriptje: een script dat directories vind met dezelfde naam of dezelfde content of beide. Obv md5 hashes :) Heb er zin in om te proberen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
http://blog.ted.com/10-pl...-blog&utm_term=technology

kwam deze link tegen op facebook. Codemasters wordt er ook in genoemd. Zal voor sommige handig kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
Dit is wel een ideaal topic hiervoor haha!
Iemand een leuke cursus voor Model Driven Development?
De principes spreken me echt enorm aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 723295

Leraje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:31:
Hoi allemaal - ik kon zo geen vergelijkbaar topic vinden, dus ik maak even een nieuwe aan. Mocht er toch al zo'n topic zijn, dan laat ik me graag doorverwijzen.

Mijn vraag lijkt me uit de topictitel al wel duidelijk: ik wil graag leren programmeren, maar ik weet niet precies waar te beginnen.

Beginsituatie: 30 jaar, werkzaam in een sector waar de ict om te huilen is, vol met digibeten. Ben zelf behoorlijk handig met computers, maar dan heb ik het meer over het werken met programma's van microsoft office, adobe, wordpress, dat soort dingen. Vind mijn weg wel gemakkelijk in een nieuw programma. Mijn programmeerervaring bestaat echter uit de basis html die ik mezelf als tiener geleerd heb en bijv. websites bouwen met indesign. Met logisch denkvermogen en abstraheren is volgens mij weinig mis.

Nu heb ik geen grote passie voor computers ofzo, vandaar dat ik nooit 'uit mezelf' veel heb gedaan met programmeren. Maar ik merk nu ik een paar jaar in deze sector werk dat er veel mogelijkheden zijn op ict-gebied die nu niet (of soms te laat) benut worden omdat er gewoon helemaal geen knowhow in huis is, en daar is ook geen geld voor.

Nu dacht ik, laat ik dan in ieder geval eens proberen of ik een (zeer zeer basic) app kan ontwikkelen bij een project dat we doen. Kom er al snel achter dat voor android enige javakennis niet onaardig is. (Xml kom ik wel uit). Daarbij loopt een programma dat in onze sector veel gebruikt wordt, ook op java. Bij problemen moeten wij altijd extern expertise zoeken, en ook díe laat nogal eens te wensen over ivm kosten.

Dus jullie raden het al: lijkt me geen slecht plan als ik java zou leren. En ook swift, denk ik, met het oog op die app(s) voor projecten. Maar waar begin je daar nu mee? Ik had dit al gevonden:

Ben benieuwd of iemand me verder kan helpen, maar ben ook nieuwsgierig naar jullie eigen ontwikkeling!
En dan is er Java is een leuk boek om door te nemen als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 723295

Leraje schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:24:
Je leert zo ie zo meer op een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 723295 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:57:
[...]
Je leert zo ie zo meer op een opleiding.
Protip: Op sollicitatie's e.d. zou ik het als sowieso schrijven. Het is net zoals uberhaupt een Duits leenwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Laatst online: 22:27

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Hydra schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:29:
[...]

Protip: Op sollicitatie's e.d. zou ik het als sowieso schrijven. Het is net zoals uberhaupt een Duits leenwoord.
Als je dan toch zo wil gaan doen; überhaubt. Zonder umlaut spreek je het uit als "oeberhaubt" en niet als "uuberhaubt".

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DikkeBMW schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:32:
Als je dan toch zo wil gaan doen; überhaubt. Zonder umlaut spreek je het uit als "oeberhaubt" en niet als "uuberhaubt".
Ik probeer 'em te helpen. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Laatst online: 22:27

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Hydra schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:16:
[...]

Ik probeer 'em te helpen. Dat is alles.
Weet ik, en ik geef je ook gelijk :P Was meer als mierenneukend grapje bedoeld. No offense haha. Sowieso zelf meelezen, want vind het ook interessant.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DikkeBMW schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:18:
Was meer als mierenneukend grapje bedoeld.
Misschien ff een smiley erbij de volgende keer want zo kwam het niet bepaald over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vanuit een ms devcourse gezien dat je vanuit visual studio's voor alle platform's apps kan bouwen met daarnaast xamarin en/of apache cordova. Kon gewoon met de gratis versie van visual studio met blend erbij zit je gelijk in een soort mobiele gui. Op mva heb je veel trainings video's al dan niet wat breeder dan puur programmeren.
https://www.visualstudio.com/
https://www.visualstudio....sku=community&clcid=0x409
https://channel9.msdn.com/visualstudio
https://mva.microsoft.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketchupgamer
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik ben 14 en ben nu bezig met programmeren en bezig met python alleen ik weet nog niet veel en ik weet hoe ik nu hele hele simpele programma's kan maken alleen hoe leer ik nou python want dat is toch een programmeer taal? En talen kan je toch leren ? Maar hoe leer ik python en wat is de.grammatica iemand help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 03:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ketchupgamer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:24:
Ik ben 14 en ben nu bezig met programmeren en bezig met python alleen ik weet nog niet veel en ik weet hoe ik nu hele hele simpele programma's kan maken alleen hoe leer ik nou python want dat is toch een programmeer taal? En talen kan je toch leren ? Maar hoe leer ik python en wat is de.grammatica iemand help
Sorry, maar dit is niet hoe het hier werkt. Lees onze Quickstart even en probeer het dan even in een nieuw topic in plaats van dat je een topic uit 2016 opgraaft en een topickick geeft.

Verder is het ook in het Nederlands belangrijk om op de juiste plekken wat interpunctie (punten, komma's en andere leestekens) te gebruiken en hoofdletters aan 't begin van een zin ;) Dat maakt je post veel leesbaarder en toont dat je ook bereid bent een beetje moeite te investeren voor de mensen die jou moeten gaan helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 25-10-2021 17:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.