Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15
Al jaren heb ik een overschot aan verlof dagen. Dit komt omdat ik regelmatig overwerk en dan tijd voor tijd een dagje vrij neem.
Een aantal jaar heeft mijn baas eens voorgesteld om een deel van mijn verlofdagen te gaan uitbetalen. Hier is alleen nooit wat van gekomen.

Nu kreeg ik dit jaar het verzoek om meer vrij te nemen en dat heb ik gedaan. Maar ik ga niet vrij nemen om het thuiszitten. Ik wil wel wat te doen hebben. Dus veel met klussen bezig geweest.

Nu heb ik nog 198 uren staan voor dit jaar, ik moest dit doorgeven aan mijn leidinggevende.

Omdat ik aan een kleine investering te zit te denken (zonnepanelen), bedacht ik me ineens om misschien toch maar eens voor te stellen om mijn leidinggevende te vragen voor een voorstel om een deel van de dagen te gaan uitbetalen. Ik blij, de baas misschien ook blij en ik nog eerder de panelen terugverdiend en voor altijd dat gehannes met die dagen opgelost.

Nu zitten er geloof ik wat haken en ogen aan het uitbetalen van verlof dagen.
Waar moet ik op letten wanneer ik een voorstel hiervoor wil indienen? En is dit interessant of sowieso een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:46
Wat heb je zelf al gevonden? Ik zie genoeg resultaten bij google om je in te lezen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

Interessant is het sowieso want het levert je netto meer cash op. Maar volgens mij valt het uitbetalen hiervan wel in een bijzonder belastingtarief dus je betaald er wel flink belasting over.

jaja, ik zat fout, ik weet het nu wel :+

[ Voor 11% gewijzigd door Bergie op 05-11-2015 12:55 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Bergie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:35:
Interessant is het sowieso want het levert je netto meer cash op. Maar volgens mij valt het uitbetalen hiervan wel in een bijzonder belastingtarief dus je betaald er wel flink belasting over.
Volgens mij is dat een fabeltje, je betaalt gewoon het standaard tarief vziw.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Da's onzin.

Je betaalt bij de loonbelasting (het maandelijkse loonstrookje) inderdaad bijzonder tarief (meestal de schijf boven je reguliere). Als je door deze eenmalige uitbetaling uiteindelijk bij de aangifte inkomstenbelasting niet in die hogere schijf gekomen bent, krijg je de teveel betaalde belasting gewoon terug.

Als je dicht bij die volgende schijf zit, kan het mogelijk wel interessant zijn om maar een deel van de dagen dit jaar uit te laten betalen en een volgend deel volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

Ah ok :) Dank voor de verduidelijking.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit nu in de 42% schijf: http://www.belastingschijven.net/belastingschijven-2015/ (schijf 2). Ik zie dat schijf 3 tot €57585,- ook nog 42% is. Dus voor mij veranderd er qua schijf niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Urban myth in 3...2 .... oh hij was er al!
Het wordt initieel een schaal hoger aangeslagen op je loonstrook bij de voorlopige loonheffing als HR zijn werk correct doet.

Eind van het jaar bij je opgave, dan is inkomen == inkomen. Of je dat nou in een uur/dag of jaar, met één twee of vijftig baantjes verdient hebt.
Vervolgens is het brutoloon malus de belastingschijven = inkomstenbelasting.
inkomstenbelasting minus de voorlopige loonheffingen = teveel of te weinig betaald ofwel terug krijgen, of bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PROnline schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:48:
[...]
Het wordt initieel een schaal hoger aangeslagen op je loonstrook bij de voorlopige loonheffing als HR zijn werk correct doet.
[...]
Waarom is dat correct? Als HR al ziet dat je niet in een hogere schijf terecht komt, waarom zouden ze dan voor die hogere schijf de belasting inhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19
Er bestaat geen speciaal belastingtarief voor verlofdagen. Inkomsten zijn inkomsten. Het zou wel kunnen dat verlofdagen standaard in eerste instantie tegen het hoogste tarief belast worden, maar zoals iedere werkende Nederlander uiteraard weet, is de inkomstenbelasting die je maandelijks via je werkgever betaalt niet meer dan een voorschot en vindt de uiteindelijke afrekening plaats bij de belastingaangifte. €20.000 loon + €30.000 vakantiegeld/verlof/whatever per jaar wordt exact even zwaar belast als €45.000 + €5.000 vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Sendy schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:51:
[...]

Waarom is dat correct? Als HR al ziet dat je niet in een hogere schijf terecht komt, waarom zouden ze dan voor die hogere schijf de belasting inhouden?
Omdat HR niet weet of jij nog andere inkomsten hebt
En ter bescherming wordt het over het algemeen dus zwaarder belast en middels de belastingaangifte weer recht getrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastaRhymez, 99% van de bedrijven verrekenen de belasting die je verschuldigd bent. Ze zetten je echt niet een schaal hoger in wanneer je er nog 10-15k onder zit..

Wanneer je met je basisloon net onder de 52% schaal zit komt het wel voor dat overuren en vakantiegeld etc tegen een hoger belasting tarief verrekend wordt, dit om te voorkomen dat je bij moet betalen bij je aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
BastaRhymez schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:53:
[...]

Omdat HR niet weet of jij nog andere inkomsten hebt
En ter bescherming wordt het over het algemeen dus zwaarder belast en middels de belastingaangifte weer recht getrokken
En als HR haar werk echt goed doet dan passen ze de voordeelregel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Met andere woorden, ik blijf dan binnen de 42% schijf. Maar wat is de voordeelregel precies?
Ik weet namelijk dat ze gaan spiegelen en ik met een voorstel moet komen, dan zou ik de voordeelregel ook kunnen benoemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Binnetie op 05-11-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Normaal loon wordt op basis van de normale tabellen belast en bijzondere beloningen via de tabel bijzondere beloningen. De voordeligste kan dan gekozen worden.

Maar uiteindelijk maakt het niet uit, want de loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting.

[ Voor 25% gewijzigd door BB-One op 05-11-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BB-One schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:57:
[...]

En als HR haar werk echt goed doet dan passen ze de voordeelregel toe.
Offtopic: hoe weet HR of jij andere inkomsten hebt? Dat weten ze niet tenzij jij het aangeeft.
Maar zoals al is gezegd, kan je vragen naar de voordeelregeling zodat er nu netto meer binnenkomt (en niet via de belastingteruggave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
BastaRhymez schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:33:
[...]

Offtopic: hoe weet HR of jij andere inkomsten hebt? Dat weten ze niet tenzij jij het aangeeft.
Maar zoals al is gezegd, kan je vragen naar de voordeelregeling zodat er nu netto meer binnenkomt (en niet via de belastingteruggave)
Dat weet HR niet maar dat hoeft HR ook niet te weten om de de voordeelregel toe te passen. (dat je dan uiteindelijk moet bijbetalen is inherent aan het systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Binnetie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:29:
Al jaren heb ik een overschot aan verlof dagen. Dit komt omdat ik regelmatig overwerk en dan tijd voor tijd een dagje vrij neem.
Een aantal jaar heeft mijn baas eens voorgesteld om een deel van mijn verlofdagen te gaan uitbetalen. Hier is alleen nooit wat van gekomen.

Nu kreeg ik dit jaar het verzoek om meer vrij te nemen en dat heb ik gedaan. Maar ik ga niet vrij nemen om het thuiszitten. Ik wil wel wat te doen hebben. Dus veel met klussen bezig geweest.

Nu heb ik nog 198 uren staan voor dit jaar, ik moest dit doorgeven aan mijn leidinggevende.

Omdat ik aan een kleine investering te zit te denken (zonnepanelen), bedacht ik me ineens om misschien toch maar eens voor te stellen om mijn leidinggevende te vragen voor een voorstel om een deel van de dagen te gaan uitbetalen. Ik blij, de baas misschien ook blij en ik nog eerder de panelen terugverdiend en voor altijd dat gehannes met die dagen opgelost.

Nu zitten er geloof ik wat haken en ogen aan het uitbetalen van verlof dagen.
Waar moet ik op letten wanneer ik een voorstel hiervoor wil indienen? En is dit interessant of sowieso een no-go?
Het enige waar je op moet letten, is de mate van uitbetaling. Dat zul je zelf het beste weten uiteindelijk, en hangt af van je contract, afspraken, cao, etc.

Stel:
1 overuur = 1 uur vrij of 1,5 uur betaald.
1 uur vakantie = 1 uur vrij of 1 uur betaald.
Dan kun je beter stoppen met tijd-voor-tijd schrijven en je overuren voortaan laten uitbetalen, en je 198 uur gebruiken om nog steeds extra vrij te nemen. Zo doorgaan totdat je spaarpotje aan uren op is, levert je dan uiteindelijk dus aanzienlijk meer op.

Stel:
1 overuur = 1 uur vrij of uur betaald.
1 uur vakantie = 1 uur vrij of 1 uur betaald.
Dan maakt het in principe niks uit, en betekend het gewoon een leuke maand op je loonstrook.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 05-11-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

BB-One schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:42:
[...]

Dat weet HR niet maar dat hoeft HR ook niet te weten om de de voordeelregel toe te passen. (dat je dan uiteindelijk moet bijbetalen is inherent aan het systeem)
Dat jij liever achteraf bijbetaald, i.p.v. achteraf terugkrijgen is natuurlijk jouw keuze.
Maar er zijn maar weinig mensen die dit willen. Dus waarom de HR dat zo zou moeten doen om goed bezig te zijn is mij onduidelijk :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 15:55

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik ben dit jaar voor het eerst in jaren door mijn vakantie dagen heen (ok vanaf 16 december het laatste restje) maar daarvoor kreeg ik ook dit gezeur en aangezien ik liever vrij ben heb ik gewoon zoveel mogelijk vrij gaan nemen met het binnen de regels aan elkaar plakken ;) zo ben ik december 2014-januari 2015 heerlijk 2 maanden vrij geweest en naar azie gegaan,net als jaar ervoor en daarvoor trouwens ;) ik heb daar meer van genoten dan meer geld,al is dit natuurlijk erg persoonlijk maar denk ook eens aan zoiets :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Overuren krijgen wij nooit extra betaald. Daarvoor mogen we alleen tijd voor tijd schrijven. Het gaat in dit geval alleen om de vakantiedagen/verlofdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
heuveltje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:56:
[...]

Dat jij liever achteraf bijbetaald, i.p.v. achteraf terugkrijgen is natuurlijk jouw keuze.
Maar er zijn maar weinig mensen die dit willen. Dus waarom de HR dat zo zou moeten doen om goed bezig te zijn is mij onduidelijk :P
Omdat dan duidelijk is dat HR daar aan gedacht heeft.

Maar ook het niet toepassen van de voordeelregel en andere inkomsten kan er toe leiden dat je moet bijbetalen. TS krijgt een tarief van 42% toegerekend bij toepassing bijzondere beloning. Terwijl met andere inkomsten er bij gerekend misschien ook 52% afgedragen moet worden, wellicht dat met deze uitleg het nu duidelijk is waarom HR dat zo zou moeten doen om goed bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
mrsar schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:02:
ik ben dit jaar voor het eerst in jaren door mijn vakantie dagen heen (ok vanaf 16 december het laatste restje) maar daarvoor kreeg ik ook dit gezeur en aangezien ik liever vrij ben heb ik gewoon zoveel mogelijk vrij gaan nemen met het binnen de regels aan elkaar plakken ;) zo ben ik december 2014-januari 2015 heerlijk 2 maanden vrij geweest en naar azie gegaan,net als jaar ervoor en daarvoor trouwens ;) ik heb daar meer van genoten dan meer geld,al is dit natuurlijk erg persoonlijk maar denk ook eens aan zoiets :)
Ik heb eens een studie gevolgd en die de dagen dat ik naar school was een verlofdag ingeleverd. Maar een paar jaar terug ook met de gedachten gelopen om 2 maand weg te gaan. Helaas werd dat niet goed bevonden. Een andere collega wilde dit ook gaan doen, maar moest ontslag nemen om zijn wereldreis te kunnen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit,maar hier ben ik bv verplicht vrij tussen kerst-oud&nieuw en vanuit de cao staat er feitelijk max 4 weken aaneengesloten,waardoor ik dus 3 weken december+die week die al voor mij ingepland is (dus staat los van de aanvraag) en daarna 4 weken januari ;) maar ik had een manager die mee dacht en HR die hard aan het zeuren was naar hem over die dagen.

Dus je kan het plan indienen en dan zeggen,dit of...dan voorlopig nog niet en blijft het op de balans staan ;) houd er wel rekening mee dat er eventueel een gedeelte kan vervallen in juli,afhankelijk van wanneer deze dagen zijn en het bij de verplichte dagen hoort.

ik kan trouwens ook niet tegen dat thuiszitten,moet wel weg kunnen,anders heeft het voor mij compleet geen nut

[ Voor 8% gewijzigd door mrsar op 05-11-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wij hebben geen CAO, dus veel afspraken worden mondeling tussen leidinggevende en medewerker gemaakt na akkoord door de directie. Ik was voornemens om vrij te nemen tussen kerst en oud en nieuw (of de week voor kerst). Omdat mijn vriendin die weken wel kinderen heeft (gastouder) is het niet een moment om dan bijv even weg te gaan. Volgende week ben ik een lang weekend weg.

Ik zit er wel aan te denken om het plan in te dienen. Het is of met een uitbetalingsvoorstel komen (voorstel voor bijv. 15 en 20 dagen) of ik laat het staan en neem vrij wanneer mij dat goed dunkt. En niet omdat ik onzinnig ga thuis zitten ervoor. Ik heb afgelopen jaar genoeg vrij genomen om te klussen, nu even pauze daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Klinkt als een goed plan ;) trouwens in mijn ervaring is het ene al snel goed als het andere (direct) geld gaat kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
We gaan het gewoon eens doen. Daarnaast gebeurd het ook vaak genoeg dat als ik vrij ben alsnog gebeld wordt om even een spoedje te doen (het is soms maar een half uurtje). Maar ook dit kost indirect geld als ik dat half uurtje ga compenseren... en daardoor minder verlof hoef op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Een update:
Vandaag te horen gekregen dat mijn verlofdagen niet uitbetaald worden en ik een plan moet bedenken om ze alsnog op te nemen. De regel hier is maximaal 5 verlofdagen per jaar die mogen worden meegenomen. Voor volgend jaar wordt er een uitzondering gemaakt, maar ik moet du wel met een plan komen om ze alsnog op te maken volgend jaar.

Dit jaar moet ik een deel opmaken en volgend jaar.

Geen idee wat ik zo kan verzinnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ehmmm... Gewoon vrij nemen? Je zegt wel dat je geen vrij wilt om thuis niks te gaan doen, maar heb je geen hobby's ofzo waar je tijd voor wilt gaan maken? Als je baas niet wil uitbetalen, is die route gewoon gesloten dus dan is er nog maar 1 andere mogelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Je overwerk uit te laten betalen volgend jaar en niet als tijd voor tijd. En van dat overwerkgeld lekker 4 weken op vakantie te gaan naar een leuk ver land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ga een tijdje vier dagen per week werken ofzo. Lijkt mij niet verkeerd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zijn ook leuke opties die jullie aandragen. Ik wil volgend jaar mezelf wat meer in de domotica verdiepen, dan hoef ik het niet 's avonds te doen en kan ik het mooi overdag ook testen.

Misschien nog wat klussen in huis wat alleen overdag kan. Dat kan nu ook omdat het op tijd donker is. Ik ga er dit weekend eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Binnetie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:18:
De regel hier is maximaal 5 verlofdagen per jaar die mogen worden meegenomen. Voor volgend jaar wordt er een uitzondering gemaakt, maar ik moet du wel met een plan komen om ze alsnog op te maken volgend jaar.
Ik denk dat ze oude regels toepassen. Je wettelijke vrije dagen mag je zoveel meenemen als je ze maar opmaakt voor juli van het komende jaar. Je bovenwettelijke dagen mag je voor maximaal vijf jaar meenemen.

Zie bijvoorbeeld: http://www.mkbservicedesk.nl/1107/vakantiedagen.htm#
Pagina: 1