Toon posts:

Alpenfohn 1 of 2 fans plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Op dit moment heb ik een alpenfohn sella CPU koeler op mijn fx 8350 zitten. Standaard komt deze met 1 fan, nu ga ik proberen om de fx te overclocken naar 4,4 en verwacht een toename van warmte. Is het interessant om een pull push setup te hanteren? (2de fan plaatsen)
Andere case fans: 2 x 120mm intake van voor, 1 x 80mm intake sidepanel, 1 x 120mm exhaust boven en 1 x 120mm exhaust achter.
Wat is jullie mening?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een aluminium koelblok (finnen model) is niet helemaal recht, heeft randen en biedt weerstand. Met één fan op het koelblok zal een deel van de airflow verloren gaan wanneer deze bijvoorbeeld tegen een rand aanketst waardoor de lucht de case in wordt geblazen. Door een tweede fan te plaatsen in push (of pull, afhankelijk van hoe je huidige fan is gemonteerd natuurlijk) zal deze verspilde 'lucht' (airflow) niet verloren gaan doordat de pull fan ervoor zorgt dat de lucht alsnog die kant wordt opgezogen.

Dit is eigenlijk de reden dat fabrikanten steeds vaker 2 fans op een radiator/koelmembraam plaatsen. Het verschil is vaak echter niet baanbrekend, denk aan een paar graden celcius. Daarentegen is het wel prettig qua geluidsproductie omdat je beide fans ietsje langzamer kan laten draaien dan wanneer je slechts één fan hebt.

Ik vind het zelf best een prima investering, vooral aangezien een extra fannetje niet erg duur is :) Maar je gaat er natuurlijk niet 10 graden winst mee pakken of iets dergelijks. Het is bij een AMD FX8350 heethoofd wel belangrijk om ook wat airflow over de VRMs van het moederbord te krijgen omdat deze erg warm worden door de hoeveelheid stroom dat moet worden verwerkt.

Welk moederbord heb je overigens? Als je die FX 8350 verder wil overclocken is een moederbord met genoeg gekoelde VRMs een must-have, anders kan de boel doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
asus sabertooth 990fx r2.0

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Bij amd is het meer een regel dan een uitzondering dat je bij overclocken gewoon een fan op je vrms moet hebben dit voorkomt niet alleen throttle maar ook gaan de spullen langer mee + koelere cpu mobo reading (graad of 10) core hoogstens 2 maar alle beetjes helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

met een 92mmfan towercooler verwacht ik niet dat je hele hoge overclocks kan behalen, maar zoals anderen zeggen; let ook op je VRM's. al is de Sabertooth daar wel een beetje op voorbereid, wat extra lucht kan geen kwaad

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger