Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto] Keuze "nieuwe" occasion dsl/50k p.j.

Pagina: 1
Acties:

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05
Hoi,

Het komende jaar ben ik van plan om mijn huidige auto te vervangen.
Ik heb heel veel moeite om een keuze te maken obv van hoofd/hart en wat ik simpelweg nodig heb.
Dit sub-forum lees en gebruik ik niet zo veel, maar omdat ik vast zit vraag ik jullie hulp.

Huidige auto:
Volvo V50 2006 1.6d kinetic 300.000km
Mening: Fantastische auto! mag iets rapper, maar rijdt heerlijk. Minpuntje: elke 20.000km een beurt van minimaal 400-500€. (en vaak ruim meer).
In mijn geval een duur grapje dat minimaal 2 keer per jaar voorkomt.
Type rijder: Stevig, en kan genieten van een flinke motor.

Criteria volgende auto:
  1. Moet ermee op vakantie kunnen en een behoorlijke capaciteit hebben.
  2. Ik moet mijn surfplank en zeilen achterin kunnen schuiven.
  3. Cruisecontrol vereist, en makkelijk bereikbaar
  4. Goede zitpositie, en geschikt voor lange ritten.
  5. Climate control is een pré
  6. Verder is alle luxe zeer mooi meegenomen
  7. Zo'n laag mogelijke onderhoudsinterval
  8. Zo'n laag mogelijke onderhoudskosten
  9. van na 2006
De klasse waar mijn V50 nu in zit is in feite de perfecte maat.
logischerwijs kwam ik uit bij een golf variant of skoda octavia.
Echter buiten dat ze enorm saai zijn, zitten de stoelen dramatisch (voor mij).
De 1.9tdi is wel een zéér goede motor, al is het een beetje traag, en onderhoudsinterval is "slechts" 30k.
Onderhoud is ook een stuk lager.
Andere optie zou dan zijn de Ford Focus, maar dat voelt als een goedkope V50.

Ik kan op het moment niet de klasse daarboven verantwoorden voor mezelf. (passat, mondeo, etc).
Deze is simpelweg een stuk duurder door wegenbelasting en verbruik.

Budget is max 8000€,- inclusief eventuele inruil en bij voorkeur noordoost nederland.

Zo veel mensen, zoveel meningen maar misschien kunnen jullie helpen om me op een spoor te zetten dat ik nog niet voorzien had.

Bekend met:
Skoda Octavia (2006-2009 nare stoelen)
Golf (III, IV nare stoelen)
Honda Civic (2007 lijkt kwalitatief een stuk minder dan mijn volvo. 2.2CDTI wel lekker! Toch te klein?)
Toyota Auris (2007, nee...simpelweg nee...)
Toyota Avensis (2006 diesel, reed niet fijn)
Focus (Meerdere uitvoeringen en jaren, interieur deed goedkoop aan. Rest van de indrukken kan ik me niet goed herinneren.)

Bvd.

edit: Een extra criteria toegevoegd (post 2006)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Lynx schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:08:
Budget is max 8000€,- inclusief eventuele inruil en bij voorkeur noordoost nederland.

Zo veel mensen, zoveel meningen maar misschien kunnen jullie helpen om me op een spoor te zetten dat ik nog niet voorzien had.

Bekend met:
Skoda Octavia (2006-2009 nare stoelen)
Golf (III, IV nare stoelen)
Honda Civic (2007 lijkt kwalitatief een stuk minder dan mijn volvo. 2.2CDTI wel lekker! Toch te klein?)
Toyota Auris (2007, nee...simpelweg nee...)
Toyota Avensis (2006 diesel, reed niet fijn)
Focus (Meerdere uitvoeringen en jaren, interieur deed goedkoop aan. Rest van de indrukken kan ik me niet goed herinneren.)

Bvd.
De Honda kwalitatief minder? Juist een zeer betrouwbare auto, absoluut technisch een van de betere in dat lijstje en idd die 2.2 CDTI is een hele fijne motor. Ook valt het klein zijn reuze mee, je kan er comfortabel met 4 man in zitten en de koffer is ruimer dan je er van de buitenkant vanaf kan zien want is sowieso erg diep... een complete wasmachine erin zonder de bank plat te hoeven leggen ;) Mijn inziens de meest interessante kandidaat in je lijstje... gevolgd door de Avensis. Golf en Octavia dieselen ook prima maar ik hou ook niet van de stoelen, Focus vind ik idd ook wat karig en bij mij staan die diesels niet als heel erg goed bekend.

Wat betreft de Honda... ik heb er nu zelf inmiddels ruim 2 jaar eentje en ben er zeer tevreden mee. Alhoewel geen diesel, maar ben wel bekend met de motor aangezien ik een aantal keren een Accord met dezelfde motor heb gereden... dat gezegd hebbende, een Accord is misschien ook nog een leuke optie.

• Lynx
Accord is vrijwel niet te krijgen in mijn prijscategorie.
Of met een km stand van ruim boven de 200k, en daar wil ik graag wel onder blijven.

Kan zijn dat de civic waar ik mee gereden heb redelijk afgeragt was.
6de versnelling was zoeken....

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:19
De 1.9tdi is wel een zéér goede motor, al is het een beetje traag
De 1.9TDI is er ook als 130pk variant, die zou wel wat vlotter moeten zijn dan je Volvo

De wat nieuwere zijn echter allemaal met de 2.0TDI pompverstuiver, niet echt een blok wat goed bekend staat, de common-rail variant is wel prima!

Gezien het budget is het misschien nog niet zo'n rare keus om gewoon bij je Volvo te blijven, je weet wat voor vlees je in de kuip hebt terwijl je bij een "nieuwe" auto ook tegen extra onderhoudskosten kan aanlopen

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14
Wellicht zou je eens naar deze SAAB kunnen kijken: http://www.autoschaap.nl/aanbod-autos/?ccdbkenteken=PIT100

• nooberke
Mooie wagen!

Hij is alleen wel loodzwaar, niet leuk voor je wegenbelasting :9

De meeste auto's in een hogere klasse dan TS zoekt zijn zelfs al minder zwaar :+

Renault Megane kan je relatief jong vinden rond het budget, 1.5DCI 110 is keuze zat in, de 1.9DCI 130 is behoorlijk zeldzaam....was toen populaire lease auto dus nu veel keuze

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
Is een Laguna 2.0 Dci geen optie?

K to the KillaZ

• Lynx
Heb ik wel eens naar gekeken.
Ik heb tot nog toe alleen een laguna 2007 2.0T (benzine dus) van een vriend gereden.
Vond ik buiten de motor nogal gemoedelijk, maar dat hoeft niet slecht te zijn.

Ik heb alleen hele slechte verhalen gehoord wat betreft turbo's voor de grotere renault diesels.
Enig idee ook wat het onderhoudsinterval is?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:10
Enkel het onderhoud van een Saab is duurder tegenover de gebruikelijke merken, zeker nu het merk failliet (doorstart gemaakt voor elektro auto's meer in aziatische landen) is zullen de onderdelen op ten duur wel lastiger te krijgen zijn (lees duurder).

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 05-11-2015 13:19 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien een Mazda 6?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Lynx
was logisch dat iemand daar mee zou komen.
Moet eerlijk bekennen dat ik daar ook naar aan het kijken was.
Maar toch zwaar, niet heel sexy en mijn vriendin wil pertinent geen Mazda :+.

Hoe wordt de 2ltr ingeschat? onderhoudsinterval? algemene kwaliteit?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Hari-Bo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:18:
[...]

Enkel het onderhoud van een Saab is duurder tegenover de gebruikelijke merken, zeker nu het merk failliet (doorstart gemaakt voor elektro auto's meer in aziatische landen) is zullen de onderdelen op ten duur wel lastiger te krijgen zijn (lees duurder).
Onderdelen worden nog steeds geproduceerd, geen probleem dus.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:10
ThunderNet schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:29:
[...]

Onderdelen worden nog steeds geproduceerd, geen probleem dus.
Dat is mooi meegenomen, alleen Saab is een stuk duurder met onderhoud en onderdelen als bijvoorbeeld een Volkswagen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• MicGlou
Even gek doen?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279482459?asrc=st|as

Ontzettend luxe én rappe Peugeot 407... niet de mooiste wagen imo, maar goede motor en alles erop en eraan en een lage km stand.

• nooberke
MicGlou schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:12:
Even gek doen?

Ontzettend luxe én rappe Peugeot 407... niet de mooiste wagen imo, maar goede motor en alles erop en eraan en een lage km stand.
Leeggewicht: 1702 kg
Auwww, wel een lekkere cruiser!

Maar ik denk dat kostentechnisch het niet zo leuk is door de wegenbelasting en het verbruik >:)

Als alternatief even naar een 308 gekeken, maar die zijn ook verschrikkelijk zwaar :o

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
MicGlou schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:12:
Even gek doen?

staat er ook wel lekker beschreven... "onlogische kilometerstand"...

...

• MicGlou
koentjuh1987 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:23:
[...]

staat er ook wel lekker beschreven... "onlogische kilometerstand"...
Het was dan ook als voorbeeld bedoelt, ik was niet zover gegaan om de complete beschrijving te lezen... maar zoiets schrikt uiteraard wel af.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Minpuntje: elke 20.000km een beurt van minimaal 400-500€. (en vaak ruim meer).
Dat relatief korte onderhoudsinterval is natuurlijk een nadeel. Maar op wat standaard dingen na die bij elke beurt worden gedaan, lijkt me het gros aan onderhoudskosten niet per se veranderen als je naar 1 beurt per 30.000km gaat of zo?

Sowieso vraag ik me af wat er allemaal gedaan wordt waardoor je op zulke bedragen uitkomt. Ik heb laatst mijn V40 voor zijn eerste beurt weggebracht en dat leverde een rekening op van minder dan 300. Nu is dat een nieuwe auto en wellicht dat er aan een particulier andere prijzen worden gerekend dan aan een leasemaatschappij, maar toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MicGlou
nooberke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:53:
[...]

[...]

Auwww, wel een lekkere cruiser!

Maar ik denk dat kostentechnisch het niet zo leuk is door de wegenbelasting en het verbruik >:)

Als alternatief even naar een 308 gekeken, maar die zijn ook verschrikkelijk zwaar :o
Een 308 verschrikkelijk zwaar? Zo rond de 1290kg... prima gewicht voor een diesel in die klasse.

Nog niet genoemd maar zeker betrouwbaar en lekker rijden: Mazda 6 :) Alhoewel die wel weer aan het gewicht zijn... Een Mazda 3 is ook leuk maar die zijn er niet zoveel in diesel uitvoeringen.

• nooberke
MicGlou schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:43:
[...]

Een 308 verschrikkelijk zwaar? Zo rond de 1290kg... prima gewicht voor een diesel in die klasse.

Nog niet genoemd maar zeker betrouwbaar en lekker rijden: Mazda 6 :) Alhoewel die wel weer aan het gewicht zijn... Een Mazda 3 is ook leuk maar die zijn er niet zoveel in diesel uitvoeringen.
Het nieuwe model inderdaad een mooi laag gewicht, maar die zal niet binnen het budget passen helaas ;)

Het model van 2008-2011:
1550KG voor de 2.0 136
1470KG voor de 1.6 110

Mazda 6 is een ondergewaardeerde auto, eigenlijk een klasse hoger en dan valt het gewicht op zich nog mee....leverbaar met een lekkere dikke diesel >:)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Misschien de V50 zelf houden en eventueel wat onderhoud zelf doen / bij een beunhaas om de hoek? Is allemaal standaard onderhoud bij de oudere auto's

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28
Renault megane is een goede kanshebber denk ik voor je.

30K onderhoudsinterval voor de oliebeurt, ( 150€ ) 60K voor een grote beurt ( 500€ ) .

Qua stoelen moet je goed opletten, dat verschilt per uitvoering. De 1.5DCI is een fijne motor, heeft een erg prettige loop, ik heb hem zelf laten chippen naar 138PK en 320NM . Mijn verbruik is gemiddels 4.6 l/100km , en ik rij stevig door.

• MicGlou
nooberke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:33:
[...]

Het nieuwe model inderdaad een mooi laag gewicht, maar die zal niet binnen het budget passen helaas ;)

Het model van 2008-2011:
1550KG voor de 2.0 136
1470KG voor de 1.6 110
?? Waar kom jij die tegen dan?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/278170459?asrc=st|as

1287kg voor het model tot 2008 met een 1.6... en de nieuwere versie is in SW uitvoering 1382kg, kan ff zo snel geen hatchback vinden.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/277352344?asrc=st|as

1422kg met een 2.0... model tot 2008.

• nooberke
MicGlou schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:55:
[...]

?? Waar kom jij die tegen dan?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/278170459?asrc=st|as

1287kg voor het model tot 2008 met een 1.6... en de nieuwere versie is in SW uitvoering 1382kg, kan ff zo snel geen hatchback vinden.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/277352344?asrc=st|as

1422kg met een 2.0... model tot 2008.
Moet ermee op vakantie kunnen en een behoorlijke capaciteit hebben.
Ik moet mijn surfplank en zeilen achterin kunnen schuiven.
Ik kijk dus sowieso naar de SW, die is waarschijnlijk wat zwaarder

Voorbeeldje:
http://www.autotrader.nl/...clima-panorama-dak-pdclm/

https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=06-gnh-8
En kijk bij gewichten

• MicGlou
nooberke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:23:
[...]

[...]

Ik kijk dus sowieso naar de SW, die is waarschijnlijk wat zwaarder

Voorbeeldje:
http://www.autotrader.nl/...clima-panorama-dak-pdclm/

https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=06-gnh-8
En kijk bij gewichten
Jij kijkt naar rijklaar gewicht maar wegenbelasting betaal je op lediggewicht ;)

• nooberke
MicGlou schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:55:
[...]

Jij kijkt naar rijklaar gewicht maar wegenbelasting betaal je op lediggewicht ;)
Bij ledig staat 1470 kijk zelf maar ;)

• MicGlou
nooberke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:00:
[...]

Bij ledig staat 1470 kijk zelf maar ;)
Pak er nu eens eentje zonder panoramadak ;) Je hebt gewoon een zwaarder uitvoering uitgekozen... en er zit blijkbaar wat verschil in gewicht qua diverse uitvoeringen. Maar goed, het gaat een beetje offtopic zo... :)

[ Voor 33% gewijzigd door MicGlou op 05-11-2015 20:09 ]

• Lynx
Misschien off-topic maar best interessant.
In-the-box denken lukt zelf wel.
Ik zoek een oplossing die mogelijk buiten de gebaande paden ligt.

En ja mijn beurten zijn stevig aan de prijs, maar een beun heb ik 2x geprobeerd en daar Was ik snel van genezen. Een ezel stoot zich geen....
Pagina: 1