Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Soundkaart in de huidige generatie PC's

Pagina: 1
Acties:

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:26

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Tja , waar zal ik beginnen. Vroeger , toen ik nog een xt pc had , kocht ik mijn eerste adlib kaart > direct gevolgd door de Soundblaster.

Games begonnen die tijd met mooie muziek en Talkie adventures. Ik heb toen menig King's Quest , Space Quest , Larry en Lucasarts games er doorgejaagd.

Ook zelf was ik met muziek begonnen en mijn soundblaster met Midi naar mijn keyboard.Ik heb menig muziek files gemaaakt op MIDI formaat. Na de Soundblaster kocht ik de Wave32 , Live , Audigy en toen hield het voor mij op. Sinds windows 7 heb ik geen goede drivers voor mijn Audigy / XFI kaart. Ik ben toen dus maar noodgedwongen de onboard soundkaart gaan gebruiken.

Ik ben eigenlijk nooit fan geweest van deze onboard kaarten , Ik blijf erbij dat een extra PC kaart van bv Creative toch beter geluid geeft als die onboard rommel.

Nu is mijn vraag , is het ook echt zo . Of maken developers echt geen verschil meer in hoe het geluid klinkt in een game.. Klinkt het geluid gewoon overal uitzelfde. Zijn externe geluidskaarten niet meer van deze tijd.

Ik hoor graag jullie mening.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, maakt eigenlijk geen zak uit. Als je echt goed geluid wil hebben neem je een DAC buiten je PC.
Hangt natuurlijk ook sterk af van wat je met dat geluid doet. Een random sub 50,- speakersetje of koptelefoon bij de media markt gaat geen verschil laten horen tussen een on-board, dedicated of externe DAC audio output. Op z'n best kan je er het verschil tussen stereo en mono mee horen.

Als je een speciaal speakersetje met receiver hebt staan, dan kan je eigenlijk pas echt iets horen wat 'beter' is dan de huidige onboard geluidskaart.

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Probleem is alleen , ik heb een 5.1 setje van Creative (boxenset) , maar mijn windows 10 wil deze drivers niet juist installeren , dus ik heb alleen maar stereo mogelijkheid. Andere boxen worden niet herkent , ook al zet ik de speakers op 5.1 . Driver ondersteuning is gewoon crap.

Ik heb de Asus M4A87TD/USB3 Mainboard

Daar zit een VIA VT1818 8-Channel High Definition Audio CODEC in. Ik heb nog geen drivers kunnen vinden voor windows 10 :(.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 18:49
Stronkie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 03:26:
Probleem is alleen , ik heb een 5.1 setje van Creative (boxenset) , maar mijn windows 10 wil deze drivers niet juist installeren , dus ik heb alleen maar stereo mogelijkheid. Andere boxen worden niet herkent , ook al zet ik de speakers op 5.1 . Driver ondersteuning is gewoon crap.

Ik heb de Asus M4A87TD/USB3 Mainboard

Daar zit een VIA VT1818 8-Channel High Definition Audio CODEC in. Ik heb nog geen drivers kunnen vinden voor windows 10 :(.
Probeer eens drivers voor Windows 8.1😉 Die werken vaak ook in Windows10

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stronkie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 02:58:
Nu is mijn vraag , is het ook echt zo . Of maken developers echt geen verschil meer in hoe het geluid klinkt in een game.. Klinkt het geluid gewoon overal uitzelfde. Zijn externe geluidskaarten niet meer van deze tijd.
Hun basis geluid is altijd hetzelfde, of je een kogel afschiet met headset, speakers, 5.1 of DAC, zelfde bestandje wordt afgespeeld.

Het grootste verschil, zeker voor mij, zijn de extra tools/features van de kaart. Sommige vinden het kunstmatig 'opleuken' van geluid, ik noem het wat extra 'oompf' in het geluid. 5.1 upscaling, sub-crossmix, individuele output en m'n favoriet, de crystalizer. Dan nog (via creator mode) de latency/delay aanpassingen.

Is het geluid anders? Nee, maar de software leukt het wat op. Maar die onboard zut kan dat toch ook? Ja, maar of gelimiteerd of beperkt tot bv analoge uitgang.

Maar ook voor mij sinds 2007 al prolemen met drivers, zelfs nu creative officiele Win10 drivers heeft (die een BSOD geven) krijg ik het gewoon niet werkend en zit ik vast aan mijn onboard (optisch met dac). Gelukkig kan mijn decoderstation een upscale van 2.0 stereo (youtube bv) naar 5.1, Windows doet dat blijkbaar op z'n eigen manier en dus soms wel, soms niet.

En zijn wel aantal games geweest die extra ondersteuning gaf aan de Xfi kaarten, zoals de EAX en remote SVM (om bv bij voice de omgeving te dempen), maar recente games lijken dat niet meer te hebben, die games gaven echt groot verschil in geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 05-11-2015 10:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Topicstarter
Heijmenberg99 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:12:
[...]

Probeer eens drivers voor Windows 8.1😉 Die werken vaak ook in Windows10
Heb ik al gedaan. Ik heb het werkend gekregen afgelopen nacht , vraag me niet hoe. Maar zodra het Vdeck programma werkt en draait , kan ik wel alle 5 boxen aanspreken. Probleem is nu dan als ik een headset inplug (gewoon een met 3.5mm stekkertjes) dan gaat mijn geluid van de boxen uit. Voor mijn driver update kon ik gewoon de boxen aanlaten en mijn headset gaf dan de geluiden weer van Teamspeak 3.
Pagina: 1