wat doet een memory booster eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50
zie vraag ik zie wel dat er een hoop leeg gemaakt wordt maar wat wordt er verwijderd ik neem aan dat niet alles zomaar uit het geheugen gehaalt kan worden

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Xandrios
  • Laatst online: 07-12 21:01
ik meende dat hij de "restjes" weggooide..

dus de data die sommige proggies laten staan...

Zoiets :)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Van elk gereserveerd stuk geheugen wordt bijgehouden hoe vaak het wordt gebruikt en wanneer het voor het laatst is gebruikt. Is het geheugen vol dan wordt een blok gevuld geheugen dat lang niet is gebruikt 'uitgeswapt' (naar andere media overgebracht).

Het leegmaken van weinig gebruikt geheugen kan dus onnodig swappen voorkomen, maar kan ook nadelig werken indien verkeerde stukken geheugen gekozen worden om uitgeswapt te worden.

Een goed OS doet dit geheugenmanagement zelf zo effectief dat een memorybooster niet nodig is. (Win2k bijvoorbeeld).

(Op soortgelijke manier (maar dan in hardware) werken overigens de caches.)

Update : Stukjes achtergebleven geheugen kun je moeilijk opsporen om leeg te maken. Dit is bekend onder de naam 'fragmentatie' en is meestal alleen met een reboot te herstellen, dacht ik.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 12:50
bedankt dat wou ik ff weten

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-12 13:05

scorpionv

This space for rent

Kleine update ;)
Op dinsdag 19 juni 2001 23:27 schreef Mr_Atheist het volgende:
Van elk gereserveerd stuk geheugen wordt bijgehouden hoe vaak het wordt gebruikt en wanneer het voor het laatst is gebruikt. Is het geheugen vol dan wordt een blok gevuld geheugen dat lang niet is gebruikt 'uitgeswapt' (naar andere media overgebracht).

Het leegmaken van weinig gebruikt geheugen kan dus onnodig swappen voorkomen, maar kan ook nadelig werken indien verkeerde stukken geheugen gekozen worden om uitgeswapt te worden.

Een goed OS doet dit geheugenmanagement zelf zo effectief dat een memorybooster niet nodig is. (Win2k bijvoorbeeld).

(Op soortgelijke manier (maar dan in hardware) werken overigens de caches.)

Update : Stukjes achtergebleven geheugen kun je moeilijk opsporen om leeg te maken. Dit is bekend onder de naam 'fragmentatie' en is meestal alleen met een reboot te herstellen, dacht ik.
Defragmenteren van je RAM is mogelijk, meerdere RAM-boosters doen dit ook (MemTurbo) als het echt een zooitje wordt.

Ook verwijderen RAM-boosters vaak de achtergelaten restjes van programma's die gedraaid hebben, ongebruikte DLL's etc uit het geheugen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:06

Canis Lupus

Vosbot

Aanvulling:
ZO'n memory booster (Ik gebruik BV MemTurbo) kan ook 'on the fly' je memory defragmenteren, maar dit gaat natuurlijk vele malen sneller als een harde schijf. :)
Ook gooit hij stukjes ongebruikte data uit je geheugen weg. Je moet dan denken aan onderdelen van programma's die je al hebt afgesloten enz.

edit:

scorpionv had al een aardige aanvulling, jammer genoeg tegelijker tijd :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
OK, maar kunnen die memboosters hetzelfde doen als een restart? dus het geheugen compleet schoonmaken en in zijn totaliteit weer beschikbaar maken(dat er dus geen verloren geheugenplaatsen meer zijn vanwege gebruik)

• Xandrios
  • Laatst online: 07-12 21:01
Op dinsdag 19 juni 2001 23:38 schreef Goldme het volgende:
OK, maar kunnen die memboosters hetzelfde doen als een restart? dus het geheugen compleet schoonmaken en in zijn totaliteit weer beschikbaar maken(dat er dus geen verloren geheugenplaatsen meer zijn vanwege gebruik)
wat wilde je daarmee bereiken?

je hebt toch een reset-knop op je kast ???
die zal hetzelfde effect geven....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-12 22:17

Apache

amateur software devver

memory boosters maakten vroeger bij mij altijd programma's eerst trager voor ze sneller loaden, nu heb ik 192 megs en eigenlijk geen problemen meer :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 19 juni 2001 23:34 schreef lupusv het volgende:
Aanvulling:
ZO'n memory booster (Ik gebruik BV MemTurbo) kan ook 'on the fly' je memory defragmenteren, maar dit gaat natuurlijk vele malen sneller als een harde schijf. :)
Ook gooit hij stukjes ongebruikte data uit je geheugen weg. Je moet dan denken aan onderdelen van programma's die je al hebt afgesloten enz.

edit:

scorpionv had al een aardige aanvulling, jammer genoeg tegelijker tijd :)
;)
Op dinsdag 19 juni 2001 23:38 schreef Goldme het volgende:
Ja, met die RAM-defrag van MEMTurbo komt dat er wel op neer.
Op dinsdag 19 juni 2001 23:39 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

wat wilde je daarmee bereiken?

je hebt toch een reset-knop op je kast ???
die zal hetzelfde effect geven....
Dat is niet goed voor je uptime heh ;) :Y)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 15:14
het is memory, niet memery, en gehaald is een voltooid deelwoord, met een d.
Tja, ik blijf het proberen...mensen ook nog op andere vlakken dan computers iets bij te brengen...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 19 juni 2001 23:42 schreef 0siris het volgende:
Tja, ik blijf het proberen...mensen ook nog op andere vlakken dan computers iets bij te brengen...
Pas wel ff op aub, er is ook iets als dislexie, en het is niet fijn om daar constant op- en aanmerking over te krijgen.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op dinsdag 19 juni 2001 23:42 schreef 0siris het volgende:
Zeurkous!

Jij hebt zelf ook de nodige grammaticale foutjes in je post zitten hoor.

• 0siris
Op woensdag 20 juni 2001 16:16 schreef saviour het volgende:
Jij hebt zelf ook de nodige grammaticale foutjes in je post zitten hoor.
Dat valt allemaal nogal mee.
Pas wel ff op aub, er is ook iets als dislexie, en het is niet fijn om daar constant op- en aanmerking over te krijgen.
Klopt, is ook zeker niet de bedoeling om die mensen te kwetsen. Aangezien ik dat vooraf niet kan zien, blijf ik gewoon corrigeren, neem maar van mij aan dat ik je niet probeer te kwetsen, goed?

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12 17:46
Op donderdag 21 juni 2001 09:54 schreef 0siris het volgende:

[..]

Dat valt allemaal nogal mee.
[..]

Klopt, is ook zeker niet de bedoeling om die mensen te kwetsen. Aangezien ik dat vooraf niet kan zien, blijf ik gewoon corrigeren, neem maar van mij aan dat ik je niet probeer te kwetsen, goed?
hey ken jij mij nog?!
of ben jij niet degene die ik denk dat je bent!?

• 0siris
Op donderdag 21 juni 2001 10:11 schreef HertogJan het volgende:
hey ken jij mij nog?!
of ben jij niet degene die ik denk dat je bent!?
Ik vrees dat ik je niet ken, hoewel ik wel een paar mensen ken die graag Hertog Jan drinken. Als je me wel denkt te kennen, stuur me dan eens een mailtje, laten we dit niet via zo'n topic doen. :)

Verwijderd

ben jij een soort Online spellingscontrole met een attitude ofzo!? Relax man ;) , lekker boeijeh dat iemand een voutje tiept, het gaat er toch om dat we hier problemen oplossen. Niet een cursus NLtaal volgen! :P

-> Als je 256 mb ram hebt, en een swap van 300 vast, is het dan zinnig om zo'n prog te gebruiken?

• SigmundFreud
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Op dinsdag 19 juni 2001 23:42 schreef scorpionv het volgende:
Ja, met die RAM-defrag van MEMTurbo komt dat er wel op neer.
ff weer Ontopic...
Memturbo kan ik wel aanraden, de Ram Defrag (heet bij dat prog 'Scrub RAM') maakt veel ruimte vrij. Ik heb wel eens gehad dat Windows instabiel werd (wie niet... ;) ) en beweerde dat ik programma's vanwege geheugentekort (192MB) niet meer kon starten. Even een Scrub en alles deed het weer perfect.

...maar ik heb een bel op mijn fiets

Pagina: 1