Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoney512
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07-2020
Hallo,

Mijn zoon heeft een webshop die een beetje uit de hand loopt. Hij woont bij ons in en door ruimtegebrek kan hij niet verder groeien. We hebben gekeken naar de mogelijkheid dat hij een opslag-unit (59-100 m2) huurt, maar de huurkosten liggen nogal hoog.
Nu heb ik zelf voldoende eigen vermogen om zo'n opslag-unit te kopen. Ik vraag mij of dit mag en hoe ik dit het beste kan doen:

Kan ik de opslag-unit b.v. verhuren aan mijn zoon? Volgens mij moet ik dan een marktconforme huur vragen, maar kan ik dan b.v. hem jaarlijks binnen de fiscale regels een schenking geven om zo zijn kosten te drukken ?

Hoe zit het verder met BTW ? Ik moet als particulier BTW betalen over de opslag-unit, maar hoe gaat het met BTW verrekening over het huurbedrag ?

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Over huur bereken je geen BTW. Dus je kan ook niks aftrekken.
Op nieuwbouw na hoef je over vastgoed verkopen ook geen BTW te betalen. Tenzij de verkoper daarvoor kiest (maja, waarom zou hij dat doen).

Volgens mij kan hij beter toch zelf huren. Als jij hem dan wilt helpen kun je alsnog een jaarlijkse schenking doen. Maar als het bedrijf dan te groot wordt voor de opslagunit, of hij stopt er mee. Dan zit jij niet met een opslagunit waar je niks mee kan.

Vastgoed in bezit hebben is meestal geen goede move voor een bedrijf. Zeker niet voor een start-up.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoney512
Bedankt voor je snelle reaktie. Ik zal proberen de situatie wat concreter te maken.
De opslag-unit kost ongeveer 60.000 euro. De maandelijkse huur is 400 euro.

Het rendement op mijn spaargeld is 1%, dus 600 Euro per jaar.
Als ik per maand 200 huur vraag, dan is dat 2400 Euro per jaar.
Hem scheelt het ook 2400 Euro per jaar.

Natuurlijk zijn er wel bijkomende kosten als verzekeringen en onderhoud.

Maak ik hier een "domme" denkfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 18:44
Onderhoud idd. En waardedaling? Of worden opslagunits ook meer waard?

Is het in een complex of gewoon een garage ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:20:
Tenzij de opslag-unit een garagebox blijkt te zijn, want dan bereken je altijd BTW.
Tenzij de verkoper daarvoor kiest (maja, waarom zou hij dat doen).
Om de voorbelasting in aftrek te kunnen nemen.
Je kunt bij verhuur opteren voor belaste verhuur, wat in dit geval wel slim lijkt.

Wat veel interessanter is hier, is de TBS-regeling. Dan kan de opslagbox ineens in box 1 vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door GlowMouse op 04-11-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-07 22:20
Je zoon zal ook een verzekering moeten afsluiten - al is het maar tegen diefstal.

Zie dat je zelf ook duidelijk krijgt wat de mogelijke extra kosten zijn => kwestie om de huurprijs iets of wat correct te krijgen.

Op zich kan je vragen wat je ervoor wilt ... vergeet het ook wel niet op te geven bij je eigen belastingen.

Maar je moet je inderdaad wel afvragen of het interessant is om zo een unit aan te schaffen:
1) Wat als de zaak stopt? Kan je die unit dan makkelijker verhuren of verkopen? (indien ja => geen probleem)
2) Wat als de zaak verder groeit? Nog een unit erbij kopen? => of dan gaan huren.
De kans is reëel dat het dan interessanter wordt om 1 grotere unit te horen dan die van jou + een andere kleinere erbij => dus terug naar puntje 1.
3) Kan jij het geld missen?
4) Wat zijn de risico's voor jou => extra kosten die door het bezit van zo een unit naar boven kunnen komen drijven (belastingen, onderhoud, extra verzekeringen, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:10
Benader het in ieder geval als investeerder: de onderneming van je zoon wil uitbreiden en daar een risico voor aangaan door een box te huren/kopen. Hij heeft daar de liquide middelen niet voor. Jij als investeerder overweegt die liquide middelen te verschaffen, in de vorm van een lening (de webshop koopt en loopt de vastgoedrisico's & kansen op leegstand en waardedaling) of in de vorm van een verhuurcontract (jij koopt en vindt in de webshop een huurder. Dan loop jij alle risico's en kansen op leegstand, wanbetaling maar ook waardedaling/stijging).
Door zo te denken én te handelen, voorkom je dat je vader-zoonrelatie onder druk komt te staan wanneer de zaken tegenvallen. Maar ook voor je zoon is het beter om zelf zakelijk z'n geld te verdienen, dus niet afhankelijk te zijn schenkingen.
Als privépersoon/vader kun je natuurlijk schenken wat je wil, maar daar moet je geen tegenprestatie voor verwachten.
Bedenk ook: wat is de reden dat de webshop niet zelf een box huurt, de bank niet een lening voor koop verstrekt of een verhuurder geen huurcontract wil aangaan? En wat zeggen hun redenen daarvoor over jouw beslissing als investeerder? Jij kan een andere afweging maken, maar wees je daar dan bewust van.
Over alle fiscale aspecten die horen bij de keuze om te kopen of te lenen: die moet je meenemen in je kosten/batenafweging, maar éérst komt je besluit of jij het risico wil aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

GlowMouse schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:33:
[...]

Tenzij de opslag-unit een garagebox blijkt te zijn, want dan bereken je altijd BTW.

[...]

Om de voorbelasting in aftrek te kunnen nemen.
Je kunt bij verhuur opteren voor belaste verhuur, wat in dit geval wel slim lijkt.

Wat veel interessanter is hier, is de TBS-regeling. Dan kan de opslagbox ineens in box 1 vallen.
Hou ook rekening met het bestemmingsplan mocht het om een garagebox gaan, garageboxen mogen (vaak?) niet gebruikt worden voor andere doeleinde dan parkeerruimte.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trademark-nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-01 22:06
laat je adviseren voor het samen opzetten van een bv. Kan jij je geld erin stoppen dmv aankooppand en verder niks doen. Aan het einde van het jaar krijg je je winst/ huur uitbetaald.

[ Voor 5% gewijzigd door trademark-nl op 05-11-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Twee dingen. De eerste is hierboven al genoemd: BV.

Tweede:
Geen statische opslag kopen. Probeer zo veel mogelijk opslag in de cloud te huren, zodat je altijd opslag kunt schalen. 100m2 in de cloud zal iets duurder zijn dan een eigen opslagunit kopen, maar de voordelen zijn enorm: Als er meer dozen zijn, dan huur je meer opslag. Statische opslag erbij kopen is daarentegen wel heel duur.

Heeft hij er weleens over nagedacht om z'n hele opslag te outsourcen naar een transportbedrijf? Die kunnen dan meteen de bezorging afhandelen vanuit hun eigen magazijn. Probeer ook daar cloud te bedingen: Als er even wat minder dozen zijn, dan moet je ook minder betalen.

Statische opslag brengt veel te veel risico's met zich mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 05-11-2015 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-07 14:13
Ik heb wel eens wat gelezen, volgens mij in de consumentengids, over het feit dat je een renteloze lening aan je zoon mag geven, mits hij die lening ergens in stopt wat "eenvoudig" weer naar geld om te zetten is. Was toen een heel mooi voorbeeld. Een echtpaar dat hun kind, die net afgestudeerd huisarts was, 100.000 leende waarmee zij een praktijk kon opzetten. Omdat het geld in stenen zat en traceerbaar was (en middels een hypotheek makkelijk weer af te lossen was), zag de fiscus dit als een lening en vonden ze dit oke. Ander echtpaar had een kind in de bijstand. Die kreeg ook 100.000 geleend. Van dat geld werd een bestaande schuld afbetaald, een keuken verbouwd, een nieuw auto gekocht, nieuwe kleding voor de kinderen en een vakantie. Omdat dit geld niet eenvoudig op te vragen was, zag de fiscus dit als een schenking.

Wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:31
stoney512 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:29:
Bedankt voor je snelle reaktie. Ik zal proberen de situatie wat concreter te maken.

Of het een "domme" denkfout is weet ik niet maar de opslagunit kan ook in waarde dalen.

Maar laten we aannemen dat dat niet het geval gaat zijn:
- Ik neem aan dat je zoon winst maakt met zijn onderneming, reken dan een zo'n hoog mogelijke (maar wel zakelijke) huur. Deze huur is aftrekbaar van zijn winst en bij jou niet belast.
- Jij betaalt als je aan zakelijke huur rekent 'gewoon' box 3 heffing over de waarde van de opslagunit, dus over 60.000 euro.
- Eventueel naar jouw gevoel teveel gerekende huur, kun je eventueel schenken aan je zoon (dus niet aan zijn onderneming!), dit is tot een bedrag op jaarbasis van € 5.277 vrijgesteld. Deze schenking moet je niet vooraf vastleggen maar gewoon elk jaar opnieuw doen.
- BTW --> Meestal worden dergelijke opslagunits met BTW verhuurd. Waarom? Ofwel de eigenaar heeft deze units met BTW gekocht en de BTW in vooraftrek gebracht en twee de hurende partij heeft vaak recht op BTW aftrek, dus dat heeft dan als voordeel dat jij als verhuurdr op eventueel onderhoud ook de BTW kan terugvragen etc. Doordat de hurende partij recht heeft op BTW voroaftrek (een eis om met BTW te mogen huren/verhuren) 'doet' het de hurende partij geen pijn dat er 21% bij de huurprijs op komt.

Mijn advies ga niet samen met je zoon B.V.'s e.d. opzetten. Bekijk dit zuiver als een investering van jouw kant, hoger rendement maken met je spaargeld en toevalligerwijs ook nog je zoon helpen. Via ROZ kun je standaard huurovereenkomsten downloaden zodat je een goede huurovereenkomst hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35
Trommelrem schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:46:

Heeft hij er weleens over nagedacht om z'n hele opslag te outsourcen naar een transportbedrijf? Die kunnen dan meteen de bezorging afhandelen vanuit hun eigen magazijn. Probeer ook daar cloud te bedingen: Als er even wat minder dozen zijn, dan moet je ook minder betalen.

Statische opslag brengt veel te veel risico's met zich mee.
Fulfilment!

Groeien en krimpen zonder problemen, vaak lagere verzendkosten en zelf geen verantwoordelijkheid voor opslag en inpakken/verzenden

Als de webshop goed genoeg draait kan dat zeker een mooie optie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30
Sowieso is voorraad verspilling, dus ik zou eerst proberen de voorraad zoveel mogelijk te reduceren. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van groei of wat dan ook, als je het slim aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan ik de opslag-unit b.v. verhuren aan mijn zoon? Volgens mij moet ik dan een marktconforme huur vragen, maar kan ik dan b.v. hem jaarlijks binnen de fiscale regels een schenking geven om zo zijn kosten te drukken ?
Je kan jaarlijks een schenking doen zonder hierover belasting te hoeven betalen, zolang deze maar onder een grens blijft: http://www.belastingdiens...ling_schenkbelasting_doen
de algemene vrijstelling voor ouders en kinderen: € 5.277
Deze vrijstelling geldt voor de kinderen die van hun ouders een schenking krijgen.
Ouders mogen aan hun kinderen en pleegkinderen - ongeacht hun leeftijd - elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Het bedrag geldt per kind.
Dus 5.277 per jaar ongeacht doel van de schenking.

Andere optie is om een lening op te stellen met je zoon waarbij hij zakelijk de opslag koopt en jij een markconform rente kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 00:30

misschien maak ik een denk fout maar.
A zijn bedrijf moet de huur betalen ?
B jij wil hem iets extra's per jaar schenken ?
C je wilt nu korting geven op de huur prijs ?

zoals je het nu beschrijf schenk je zijn bedrijf dus 2400 per jaar dit mag niet zijn bedrijf moet het volle pond betalen.

jij kan dan 1 keer per jaar het max toegestane belasting vrij aan hem prive schenken.
(wat hij er mee doet hoef jij niet te weten maar hij zou het wel gescheide moeten houden van zijn bedrijfs boekhouding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
rc5proxy schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:30:
[...]

misschien maak ik een denk fout maar.
A zijn bedrijf moet de huur betalen ?
B jij wil hem iets extra's per jaar schenken ?
C je wilt nu korting geven op de huur prijs ?

zoals je het nu beschrijf schenk je zijn bedrijf dus 2400 per jaar dit mag niet zijn bedrijf moet het volle pond betalen.

jij kan dan 1 keer per jaar het max toegestane belasting vrij aan hem prive schenken.
(wat hij er mee doet hoef jij niet te weten maar hij zou het wel gescheide moeten houden van zijn bedrijfs boekhouding)
dat lijkt me niet. Als jij eigenaar van iets bent mag je zelf een huurprijs bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

MarcoC schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:13:
Sowieso is voorraad verspilling, dus ik zou eerst proberen de voorraad zoveel mogelijk te reduceren. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van groei of wat dan ook, als je het slim aanpakt.
Klopt, maar dat werkt niet altijd als je snel wilt leveren en niet iedereen een dag extra wil laten wachten (of voor 12 uur bijvoorbeeld wil laten bestellen). Er is een reden dat Amazon bijvoorbeeld zelf een pakhuis heeft.
RocketKoen schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:20:
Op nieuwbouw na hoef je over vastgoed verkopen ook geen BTW te betalen. Tenzij de verkoper daarvoor kiest (maja, waarom zou hij dat doen).

Volgens mij kan hij beter toch zelf huren. Als jij hem dan wilt helpen kun je alsnog een jaarlijkse schenking doen. Maar als het bedrijf dan te groot wordt voor de opslagunit, of hij stopt er mee. Dan zit jij niet met een opslagunit waar je niks mee kan.

Vastgoed in bezit hebben is meestal geen goede move voor een bedrijf. Zeker niet voor een start-up.
Hier sluit ik mij verder bij aan.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Fr33z schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:46:
[...]

dat lijkt me niet. Als jij eigenaar van iets bent mag je zelf een huurprijs bepalen
Maar dat is niet echt slim. De zoon moet inkomstenbelasting betalen over zijn winst terwijl een schenking (tot een bepaald bedrag) belastingvrij is.
Een te hoge prijs vragen zodat hij minder winst maakt en dat dan terug schenken kan ook verkeerd lopen als de boel ooit failliet gaat en de curator de boeken controleert. Dan noemen ze dat verduistering of belastingontduiking.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
Je kunt je ook afvragen waarom de huur niet betaald kan worden uit de opbrengsten van de webshop.
Het loopt uit de hand klinkt alsof de zaken op zich goed lopen waardoor er meer ruimte nodig is maar hoge huurkosten klinkt een beetje alsof de webshop te weinig opbrengt om gezond te kunnen draaien.
Nu is het huur, straks zijn het andere kosten die voortkomen uit groei en kunnen die dan wel gedekt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoney512
Nee, het gaat mij niet zo zeer om het feit of de webshop de huur wel of niet kan betalen. De opbrengsten zijn voldoende om de huur te kunnen betalen. Door de uitbreiding kunnen ook extra inkomsten gegenereerd worden.

Ik zie het ook meer als een investering. Mijn spaargeld staat nu uit tegen 1%.
Indien ik het pand koop en er een huur voor zou vragen van 400 Euro (dat is wat er nu voor betaald zou oeten worden), dan is dat een rendement van 8%

Ik zou hem dat gewoon 400 Euro per maand kunnen laten betalen en dan achteraf een deel van de "winst" kunnen schenken.

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
Hoe lang verwacht je die box aan hem te kunnen verhuren? Want het aankopen en later weer verkopen van zo'n box is natuurlijk niet gratis (overdrachtsbelasting?)

Stel dat je zoon na een jaar stopt met de webshop of nog meer ruimte nodig hebt. Als jij dan 2 maanden geen inkomsten hebt verdampt er al een behoorlijk deel van je rendement. Dit soort dingen moet je wel meenemen in je berekeningen.

Misschien is het aantrekkelijk eens te lezen hoe mensen die berekenen in verschillende topics over het verhuren van kamers/huizen. Algemeen lijkt de strekking te zijn dat je met 6 a 7% rendement erg blij mag zijn.

edit: je schrijft dat je spaargeld nu maar 1% rente heeft, dat is natuurlijk weinig. Kun je er niet iets anders mee, zoals hypotheek aflossen?

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 06-11-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:52
Dit is wat de belastingdienst zegt over schenkingen.
Onderstaande mag je jaarlijks doen. Lijkt me dat het dan niet uitmaakt of dit voor een box was of niet.
U kunt tijdens uw leven schenkingen doen. In 2015 zijn schenkingen tot € 2.111 (en tot € 5.277 als u aan uw kinderen schenkt) vrij van schenkbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoney512
@Fr33z aflossen op mijn hypotheek doe ik al maximaal.
Mijn zoon zit nu in zijn laatste studiejaar en wil proberen zijn webshop uit te bouwen en daar eventueel zijn volledige inkomsten uit te halen.
Ik vind het niet zo erg om een risico te nemen. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik dat hij door kan blijven groeien, waardoor ik een huurder heb en hij voorlopig een voordeeltje omdat ik hem door deze constuctie een voordeeltje kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Maar het totale voordeel wordt groter als jij gewoon een marktconforme - hoge - huur vraagt en daarnaast een schenking doet. Die huurkosten gaan immers ten laste van de belastbare winst. Over alles wat jij het bedrijf aan korting geeft betaalt je zoon dus inkomstenbelasting.

Verder zou ik er als zoon niet in meegaan. Je zoon wordt al dan niet impliciet gebonden door dit soort constructies. Want als hij met zijn bedrijf van de huur af wil - om welke reden dan ook - dan zit jij met een opslagruimte in je maag. In familieverband is het moeilijk om in zo'n situatie zakelijk te blijven.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Gewoon doen, goed plan! Trek de huur af van inkomsten (zijn immers onkosten), jij bent als vader uit de kosten en kan zelfs winst maken- voor zover je dat wilt (samen overleggen), kijk of je de ruimte verder nog kunt verhuren (meestal is de markt goed voor dit soort objecten- juist voor dat soort 'kleinschalige' shops) voor de zekerheid en juist dat je familie bent, zorgt ervoor dat ook je zoon de zekerheid heeft, dat hij niet zomaar opgezegd wordt, lijkt mij.

Wat je naast je huur en andere dingen wilt regelen, dat doe je gewoon buiten je boekhouding, voor zover er geen wettelijke belemmering is (geen fraude plegen), periodieke schenking hoef je niet per akte vast te leggen, mogelijk ook niet op te nemen in je boekhouding/administratie of hooguit éénmalig een onderhandse akte voor op te stellen en deze te registreren bij de belastingdienst (gratis, dacht ik)- dat moet je even uitzoeken. Ideaal toch, als je elkaar zo kunt helpen?

Je verhuurt gewoon als particulier, je hoeft niks op te geven in box 1- dat hoef je ook niet als je een kamer verhuurt of een woning, het valt gewoon onder vermogen; box 3 dus.
Doe wel de huur*10 en dan gedeeld door 12, want 2 maanden ben je gemiddeld kwijt per jaar aan OZB/WOZ-belasting en onderhoud, dat moet je jaarlijks reserveren.
Je hoeft het pas op te geven in box 1, als de unit aan je eigen woning vast zit, waar je zelf woonachtig bent en staat ingeschreven (uiteraard.) Dan is er jaarlijks een grens van ca. €4600 wat je aan huur mag ontvangen, daarboven wordt het restant bij je fiscaal inkomen opgeteld en kun je zomaar in een box hoger uitkomen, als je niet oppast. Let wel op, dat gas/water/licht in die grens verdisconteerd ligt, het is dus niet kale huur tot die ca. €4600, maar inclusief, all-in. Kijk de drempel indien van toepassing nog even na, het kan ook een lager bedrag zijn. Maak wel een goed huurcontract op, voor jezelf- maar ook voor je zoon zijn boekhouding (waterdicht.)

Het levert dus geen 200 euro /maand op, maar gem. €167/maand (2000 euro per jaar.)

Dit soort constructies zijn juist preferabel, familie verhuur en verkoop zijn bijna altijd wel lucratief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik kom uit de ontwikkeling en ik heb zelf wat bakstenen.

Kort door de bocht maar normaal zijn bedrijfsunits met een rendement van 7.5% of hoger. Nu ga je een opslag unit verhuren dat ligt iets anders maar ik zou dit toch eerst goed onderzoeken wat de normale gang is. Vraag je ook af of je dit wilt blijven doen, we zijn altijd bij garage/opslag units weggebleven met enerzijds de zeer minimale huur opbrengsten en daar staat tegenover de reeele kans voor wiet kwekers ed.

Qua rendement begrijp ik wel dat dit voor je zoon is en ben je misschien geneigd om een zachte prijs te rekenen echter op termijn wil je de unit verkopen, de toekomstige belegger zal kijken naar het rendement dus wanneer je te weinig rekent kun je ook weinig vragen.

Last but not least, praat met de bank waarom zou je maximaal je eigen centen inleggen wanneer misschien de bank bereid is om je een lening te geven. Je kunt je centen immers maar 1 keer uitgeven en je zit er vervolgens wel waarschijnlijk lang aan vast. Wie weet wilt je zoon op termijn uitbreiden en wil je er nog een unit bij kopen of een grotere wat enkel mogelijk is wanneer je centen op zak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Je ziet wel iets over het hoofd denk ik ja:
Ten eerste kan je ook meer rendement maken met 60k dan een bankrekening van 1% rente. Ten tweede is geld op een spaarrekening veel meer waad dan geld dat vast zit in een stuk onroerend goed dat je bovendien zelf niet gebruikt.

Die opslagruimte zal ook bijkomende kosten hebben: een VVE. Meestal staan die dingen namelijk niet op zichzelf, maar zitten ze in een complex. Dat complex heeft onderhoud, verwarming, elektriciteit, gezamenlijke ruimtes (toegang bijvoorbeeld) en wellicht zelfs bewaking. Kost allemaal geld. Zorg dat je eerst de gehele kosten voor die unit in beeld krijgt...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:32
zou eerst een totaal plaatje maken van de kosten of ownership.
Wat ben je kwijt onderverdeeld is:
- eenmalig kosten (aanschaf)
- jaarlijksekosten (eventueel nog aanvullende verzekeringen nodig of?)

en welke inkomsten staan hier tegenover.

Dan pas kun je een reeel beeld schetsen wat je rendement kan zijn...

...

Pagina: 1