Toon posts:

Screen tearing met NUC5i3RYH op Ubuntu 15.10 Mate x64

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met een out of the box installatie van Ubuntu 15.10 Mate x64 heb ik screen tearing bij het afspelen van films in VLC en Firefox (Youtube Html5). Bij het installeren heb ik aangegeven dat closed source software toegestaan is.

Dit is de barebone:
pricewatch: Intel NUC NUC5i3RYH

$ sudo lshw -c video | egrep 'product|driver'
       product: Broadwell-U Integrated Graphics
       configuration: driver=i915 latency=0

$ sudo modinfo -F filename i915
/lib/modules/4.2.0-16-generic/kernel/drivers/gpu/drm/i915/i915.ko

Betekent dit dat ik een opensource driver gebruik? Is er eventueel een andere driver beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Intel heb je maar 1 driver en die is volledig open source. Alleen nVidia en AMD/ATi hebben naast de open source ook gesloten drivers.

Het lijkt er op dat je mogelijk nog wat packages mist voor degelijke 3D weergave, maar het kan ook zijn dat de NUC gewoon niet krachtig genoeg is (hoewel dat mij zou verbazen). Heb je al gezocht bij Google e.d. voor je symptomen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Intel vaapi drivers ook geinstalleerd staan voor hardwarematige versnelling ?
(ook niet probleemloos, als ik in een video heen en weer skip crasht dat driver deel en tot een reboot is alle video prachtig groen .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker al even flink rondgeneusd, zonder succes nog.

TV scherm (hdmi) dat aangesloten is een full HD model, terwijl deze Nuc adverteert met probleemloos 4K afspelen. De content die ik afspeel is gewoon full HD.

Ik zal me even verdiepen in die vaapi drivers. Overigens kan ik wel opengl demo's draaien, bijvoorbeeld door glmark2 te draaien, en daar treedt geen tearing op. Ik denk dat ik mijn desktop omgeving moet instellen op 3d, want als ik een venster heen en weer sleep, dan zie ik ook tearing.

Wat is haalbaar op Ubuntu (versus Windows), ik denk dat dat de juiste vraag is om te stellen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:58:
Zeker al even flink rondgeneusd, zonder succes nog.

TV scherm dat aangesloten is een full HD model, terwijl deze Nuc adverteert met probleemloos 4K afspelen. De content die ik afspeel is gewoon full HD.
Dat is uiteraard op windows met de juiste drivers die hardware ondersteuning bieden.
Op linux bestaat die niet altijd of maar deels en wordt niet altijd default geconfigureerd.
Ik zal me even verdiepen in die vaapi drivers. Overigens kan ik wel opengl demo's draaien, bijvoorbeeld door glmark2 te draaien, en daar treedt geen tearing op. Ik denk dat ik mijn desktop omgeving moet instellen op 3d, want als ik een venster heen en weer sleep, dan zie ik ook tearing.

Wat is haalbaar op Ubuntu (versus Windows), ik denk dat dat de juiste vraag is om te stellen nu.
OpenGl is voor 3D en heeft niet/beperkt wat mee video te maken. Hardwarematige versnelling daarvan zit in VAAPI (intel) .. VDPAU (nvidia) .. hoe AMD het noemt weet ik zo even niet meer .. al geloof dat ze met wat compat toestanden elkaars api ook wel ondersteungen.

Bovendien moet je videoplayer het dan ook nog ondersteunen, maar de meest bekende doen dat wel (al zal je het soms wel expliciet aan moeten zetten (bijvb in kodi).

Maar goed vraag is of de tearing daar door veroorzaakt wordt .. opzich zou dat toch meer een vsync/refresh rate issue moeten zijn ?

Misschien Archlinux wiki to the rescue (blijven toch wel de beste wikis):
https://wiki.archlinux.or..._graphics#Tear-free_video
(en of de rest van de pagina met vsync en andere toestanden :) )

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 04-11-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Het probleem is me in ieder geval een stuk duidelijker geworden. Ik ben er nog niet uitgekomen.

X is de grote boosdoener ;)
http://unix.stackexchange...g-such-a-problem-in-linux

Hielp ook niet:
http://www.rottenrei.be/p...ing-on-intel-hd-graphics/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

$ lspci | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Broadwell-U Integrated Graphics (rev 09)

Zoals je ziet heb ik dezelfde videokaart, of iig reeks. Ik heb met mijn laptop (Dell Latitude 7450) nergens last van. Nu gebruik ik wel KDE Plasma 5 met z'n compositor aan, ingesteld op OpenGL 3.1. M'n hele desktop wordt dus via OpenGL weergegeven. Ubuntu 15.10 Wily is momenteel zeer vergelijkbaar met Debian Testing/Unstable.

De Intel videodriver van X is bij mij overigens versie 2:2.99.917-2 en ik draai kernel 4.3rc7, maar met 4.2 heb ik ook nergens last van. Als je nog niet veel hebt gedaan met je systeem, kan je een herinstallatie met Debian Testing overwegen om te kijken wat je daar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het instellen van m'n desktop op OpenGL heeft inderdaad de meeste problemen verholpen. Ik had besloten om Compiz maar te installeren. Vrij eenvoudig via de volgende stappen:
http://www.webupd8.org/20...-in-ubuntu-mate-1404.html

Screen tearing in Youtube Html fullscreen en VLC is hiermee verholpen. Alsmede in standaard windows. Met sommige output (bijv. andere media players of VLC settings) lijkt nog steeds tearing op te treden. Dit is echter goed te omzeilen veelal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een betere oplossing gevonden, waarmee ik mijn bestaande window manager kon behouden. Wel zo handig, aangezien ik daar bekender mee was en ook shortcuts en dergelijke voor heb geconfigureerd. De volgende fix zou met elke window manager moeten werken:

https://www.reddit.com/r/...o_tip_for_intel_graphics/

In het kort, hierbij gaat het om een TearFree optie voor X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:48:
Toch nog een betere oplossing gevonden, waarmee ik mijn bestaande window manager kon behouden. Wel zo handig, aangezien ik daar bekender mee was en ook shortcuts en dergelijke voor heb geconfigureerd. De volgende fix zou met elke window manager moeten werken:

https://www.reddit.com/r/...o_tip_for_intel_graphics/

In het kort, hierbij gaat het om een TearFree optie voor X.
Dat was ook m'n linkje naar de arch wiki ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:01:
[...]

Dat was ook m'n linkje naar de arch wiki ;)
Verdomd je hebt gelijk. Teveel informatie op het moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Maar wel de tip van de week ... archwiki's .. ook al gebruik je een andere distro is de informatie vaak toch waardevol, up to date, en vrij helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt.

Ik heb ook nog even gespeeld met de verschillende outputs van mplayer, aangezien dat lekker snel werkt op de command line. Wat me opviel is dit:

Het afspelen via 'vdpau' (de nividia "tegenhanger" van intel vaapi) kost circa 20% totale cpu, namelijk 15% user en 5% system. Met 'xv' kost het maar 10% totale cpu (9% user en 1% system). De output 'gl' zit er een beetje tussen in. Allen geven een tearfree ervaring, mits de bovengenoemde TearFree optie ingesteld is.

Ik begrijp dat vdpau en vaapi inmiddels door meerdere merken ondersteund worden, maar betekent dat dat vdpau op mijn systeem duurder is dan andere outputs omdat het met emulatie draait?

En klopt het dat vaapi standaard niet ondersteund wordt door mplayer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn packages om VAAPI aan te roepen via VDPAU. Hoe je anders VAAPI gebruikt durf ik niet te zeggen, ik heb alleen XBMC/Kodi gezien met de mogelijkheid tot die output.

Voor wat betreft het CPU gebruik, je weet niet wat voor pre-/postprocessing plaatsvind bij gebruik van VDPAU. Heb je het al eens getest met een zware H.264 video? Je zou daar juist een goed verschil in moeten zien, tenzij uiteraard de Xv output al direct gebruik maakt van VAAPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:02:
Er zijn packages om VAAPI aan te roepen via VDPAU. Hoe je anders VAAPI gebruikt durf ik niet te zeggen, ik heb alleen XBMC/Kodi gezien met de mogelijkheid tot die output.

Voor wat betreft het CPU gebruik, je weet niet wat voor pre-/postprocessing plaatsvind bij gebruik van VDPAU. Heb je het al eens getest met een zware H.264 video? Je zou daar juist een goed verschil in moeten zien, tenzij uiteraard de Xv output al direct gebruik maakt van VAAPI.
Ubuntu gebruikte inderdaad een package om vdpau na te bootsen. Toen ik de package 'libvdpau-va-gl1' verwijderde, kon ik niet meer vdpau gebruiken als output bij mplayer.

http://packages.ubuntu.com/source/trusty/libvdpau-va-gl

De xv output maakt geen gebruik van vaapi, want als ik vaapi support verwijder (te testen met 'vainfo'), dan doet de xv output het nog steeds.
Er is een speciale vaapi build van mplayer, die ga ik ook nog even testen.. Die is voor mplayer 1.

Het is interessant om te zien hoeveel verschillende opties er zijn, maar helaas maakt dat het er niet simpeler op om een htpc met linux te draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:02:

Wikipedia: VDPAU onder het kopje "Device drivers and video controllers implementing VDPAU" lijkt de currrent state of affairs wel aardig weer te geven.
Gstreamer ondersteund ook vaapi/vdpau, firefox maakt er ook gebruik van indien geinstalleerd (en dat faalt dus bij mij helaas op debian jessie (als je gaat skippen in een video).
VLC lijkt eerder ondersteuning voor vaapi dan voor vdpau te hebben gehad:
https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

De andere kant (hardware encoding) op is men ook wel mee bezig:
https://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU5MTc

Maar het blijft allemaal een hoop naampjes voor min of meer hetzelfde. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:23:
De xv output maakt geen gebruik van vaapi, want als ik vaapi support verwijder (te testen met 'vainfo'), dan doet de xv output het nog steeds.
De Xv output is ook niet voor hardware decoding gemaakt, maar was er veel eerder. De standaard output was x11, maar die is traag. Xv kwam toen die gebruik maakte van de videodriver voor het netjes schalen van video. Kijk maar eens hoe het er met x11 uit ziet als je de video groter maakt dan z'n eigen resolutie (pak iets van 640x480 en blaas 'm op naar HD, veel lelijker).

Mijn punt was juist dat er extensies op Xv zijn toegevoegd dat VAAPI gebruikt indien beschikbaar.

@gekkie,
Je hebt de deb-multimedia repo ook toegevoegd aan je systeem en de betreffende packages daar vandaan gehaald? Dan zou het moeten werken namelijk, tenzij het een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:02:
[...]

De Xv output is ook niet voor hardware decoding gemaakt, maar was er veel eerder. De standaard output was x11, maar die is traag. Xv kwam toen die gebruik maakte van de videodriver voor het netjes schalen van video. Kijk maar eens hoe het er met x11 uit ziet als je de video groter maakt dan z'n eigen resolutie (pak iets van 640x480 en blaas 'm op naar HD, veel lelijker).

Mijn punt was juist dat er extensies op Xv zijn toegevoegd dat VAAPI gebruikt indien beschikbaar.

@gekkie,
Je hebt de deb-multimedia repo ook toegevoegd aan je systeem en de betreffende packages daar vandaan gehaald? Dan zou het moeten werken namelijk, tenzij het een bug is.
Precies, Xv output is deels hw versnelling, wat je noemt met dat schalen enzo. Decoding van specifieke formaten alleen mits er een extensie voor is dat vaapi gebruikt. Dat laatste zal ik me nog in moeten verdiepen, ik weet niet hoe dat op mijn systeem is geregeld. En voor zover ik weet kan vaapi slechts h.264 decoderen, zoals op de archwiki beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:02:
[...]
@gekkie,
Nope, gewoon Debian Jessie repo.
Tijdje wat gedoe geweest rond deb-multimedia en de status ervan, geen idee of ze daar ooit al uitgekomen zijn ?

Maar het is een bug specifiek voor vaapi (als ik dat package deinstalleer is het probleem foetsie), deel van de GPU lijkt daarbij te hangen. Heb het probleem al gerapporteerd, maar veel verder dan een "excuus dat het zolang duurde" vier maanden later van iemand van intel .. is het nochthans niet gekomen.

Meestal heb ik geen klagen over responsiveness van OSS communities, maar alles op freedesktop.org dat lijkt eeuwen te duren (met als gevolg dat ze ondertussen de hele halve dag bezig zijn om alle (volgens hun) dubbele bugmeldingen bij elkaar te vegen in hun bugzilla.
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:08:
[...]
En voor zover ik weet kan vaapi slechts h.264 decoderen, zoals op de archwiki beschreven.
Volgens de VLC wiki gebruiken zij het ook voor andere codecs (MPEG-1, MPEG-2, WMV3, VC-1 and H.264 (MPEG-4 AVC)).

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
VLC leek eerder op mijn systeem extreem te haperen (ik vermoed vanwege de brakke video output module vdpau). Echter met xvideo output werkt alles probleemloos. Het voordeel van VLC is dat er vaapi ondersteuning in zit. (Aangezet door expliciet vaapi_drm te selecteren). Ik check dat deze actief is door het Messages scherm (Ctrl+m) te openen.

Daar staat: input --> decoder avcodec --> generic vaapi_drm.

Tevens blijft de totale cpu onder 7% (5% user, 2% system). Dat alles zonder tearing.

Tenslotte besef ik nu dat hw versnelling kan slaan op zowel de video output als het decoderen van de inputstream. (In VLC te configureren onder resp. Video --> Accelerated video output (Overlay) en Input/Codes --> Hw accelerated decoding).

Overigens vind ik het dan nog wel opmerkelijk dat vdpau onder beide lijstjes staat. Dan vermoed ik dat deze zowel Overlay als Decoding aanbiedt..

Volgens mij heb ik het nu helemaal uitgepluist :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Yups decoding en rendering zijn in principe allebei te versnellen.

Nouja mooi dat het in iedergeval werkt, ook geen probleem bij het flink heen en weer skippen in een video in firefox ?
(dan moet ik wellicht eens overwegen om debian testing te proberen .. wellicht dat m'n gpu hang daar in een vaapi package gefixt is, heb namelijk nog steeds geen idee of het nou eigenlijk een kernel of een lib probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:57:
Yups decoding en rendering zijn in principe allebei te versnellen.

Nouja mooi dat het in iedergeval werkt, ook geen probleem bij het flink heen en weer skippen in een video in firefox ?
(dan moet ik wellicht eens overwegen om debian testing te proberen .. wellicht dat m'n gpu hang daar in een vaapi package gefixt is, heb namelijk nog steeds geen idee of het nou eigenlijk een kernel of een lib probleem is)
Nee geen enkel probleem in Firefox. Zowel fullscreen als windowed werkt seeking heen/terug moeiteloos. Geen enkele tearing.

Let op ik heb wel de package 'libvdpau-va-gl1' verwijderd want die leverde echt enorme stotter en vastloop problemen op in VLC. In hoeverre dat ook in Firefox relevant is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm dat kan ik nog wel eens proberen :)
En helaas pindakaas .. leek goed te gaan met het eerste frontpage filmpje .. maar bij het afspelen van tombraider filmpje was het toch weer raak. Misschien alleen een sandy bridge probleem.

Welke versie van de i915-va-driver heb jij met ubuntu ?
Misschien dat er uit changelogs nog iets wijzer te worden valt.

Hmm de dependency hell lijkt mee te vallen ... nu 3 source packages van Stretch aan het builden op Jessie .. hopen dat ik na een reboot nog iets werkend over hou :p

[ Voor 122% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:38:
Hmm dat kan ik nog wel eens proberen :)
En helaas pindakaas .. leek goed te gaan met het eerste frontpage filmpje .. maar bij het afspelen van tombraider filmpje was het toch weer raak. Misschien alleen een sandy bridge probleem.

Welke versie van de i915-va-driver heb jij met ubuntu ?
Misschien dat er uit changelogs nog iets wijzer te worden valt.
Kun je hier wat mee?

$ modinfo /lib/modules/4.2.0-18-generic/kernel/drivers/gpu/drm/i915/i915.ko | grep version
srcversion: 41F3BA169CC640A82946412
vermagic: 4.2.0-18-generic SMP mod_unload modversions

Firefox is 42. Geen fancy config. Flash staat uit. Bij about:support zie ik bij Graphics dit:

Adapter Description Intel Open Source Technology Center -- Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
Asynchronous Pan/Zoom none
Device ID Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
Driver Version 3.0 Mesa 11.0.2
GPU Accelerated Windows 0/2 Basic (OMTC)
Supports Hardware H264 Decoding false
Vendor ID Intel Open Source Technology Center
WebGL Renderer Intel Open Source Technology Center -- Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
windowLayerManagerRemote true
AzureCanvasBackend cairo
AzureContentBackend cairo
AzureFallbackCanvasBackend none
AzureSkiaAccelerated 0
CairoUseXRender 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:18:
[...]

Kun je hier wat mee?

$ modinfo /lib/modules/4.2.0-18-generic/kernel/drivers/gpu/drm/i915/i915.ko | grep version
srcversion: 41F3BA169CC640A82946412
vermagic: 4.2.0-18-generic SMP mod_unload modversions

Firefox is 42. Geen fancy config. Flash staat uit. Bij about:support zie ik bij Graphics dit:

Adapter Description Intel Open Source Technology Center -- Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
Asynchronous Pan/Zoom none
Device ID Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
Driver Version 3.0 Mesa 11.0.2
GPU Accelerated Windows 0/2 Basic (OMTC)
Supports Hardware H264 Decoding false
Vendor ID Intel Open Source Technology Center
WebGL Renderer Intel Open Source Technology Center -- Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 5500 (Broadwell GT2)
windowLayerManagerRemote true
AzureCanvasBackend cairo
AzureContentBackend cairo
AzureFallbackCanvasBackend none
AzureSkiaAccelerated 0
CairoUseXRender 1
Bedoelde meer de versie vanuit je packagemanager van intel-vaapi-driver package. :)
Ga nu van 1.4.1-2 naar 1.6.1 ... fingers crossed ..

Mooi X werkt nog :p .. so far so good .. tijd om video te testen.

En wederom helaas pindakaas:
[ 133.863052] [drm] GPU HANG: ecode 6:0:0x87e8effd, in MediaPl~back #3 [5472], reason: Ring hung, action: reset

Jij hebt wel een meer fancy Mesa (ik zit nog op 10.3.2) ... en een broadwell ipv sandy bridge.
maar goed aangezien ik nog steeds geen idee heb waar het issue in zit, deze aanwijzing helpt niet veel:
[ 133.871900] [drm] GPU hangs can indicate a bug anywhere in the entire gfx stack, including userspace.

Kortom het kan overal zitten .. en wachten op een reactie van intel duurt ook jaren. Achja dan nog maar even zonder acceleratie vrees ik.

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah zo:
$ dpkg -s i965-va-driver | grep -i version
Version: 1.6.0-1

Overigens, Tomb Raider filmpje heb je het over. Ik merk dat deze ook niet volledig smooth draait. Af en toe een kleine stottering. Geen vastlopers of permanente artifacts of iets dergelijks. Misschien is het filmpje niet helemaal ok, heb je ook andere 1080p video's op tweakers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:32:
Ah zo:
$ dpkg -s i965-va-driver | grep -i version
Version: 1.6.0-1

Overigens, Tomb Raider filmpje heb je het over. Ik merk dat deze ook niet volledig smooth draait. Af en toe een kleine stottering. Geen vastlopers of permanente artifacts of iets dergelijks. Misschien is het filmpje niet helemaal ok, heb je ook andere 1080p video's op tweakers geprobeerd?
Yups .. die op de frontpage van Jeroen Tel leek goed te gaan.
Maar had het eerder ook al met andere filmpjes gehad, dus het is ook niet 1 specifiek filmpje en volgens mij ook wel buiten tweakers.

Ben ik nu hipsteriger met 1.6.1 (8>
#vainfo
libva info: VA-API version 0.38.0
libva info: va_getDriverName() returns 0
libva info: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/i965_drv_video.so
libva info: Found init function __vaDriverInit_0_38
libva info: va_openDriver() returns 0
vainfo: VA-API version: 0.38 (libva 1.6.1)
vainfo: Driver version: Intel i965 driver for Intel(R) Sandybridge Mobile - 1.6.1
vainfo: Supported profile and entrypoints
VAProfileMPEG2Simple : VAEntrypointVLD
VAProfileMPEG2Main : VAEntrypointVLD
VAProfileH264ConstrainedBaseline: VAEntrypointVLD
VAProfileH264ConstrainedBaseline: VAEntrypointEncSlice
VAProfileH264Main : VAEntrypointVLD
VAProfileH264Main : VAEntrypointEncSlice
VAProfileH264High : VAEntrypointVLD
VAProfileH264High : VAEntrypointEncSlice
VAProfileH264StereoHigh : VAEntrypointVLD
VAProfileVC1Simple : VAEntrypointVLD
VAProfileVC1Main : VAEntrypointVLD
VAProfileVC1Advanced : VAEntrypointVLD
VAProfileNone : VAEntrypointVideoProc

Ah kijk eens aan .. intel-gpu-tools package is ook wel leuk .. intel_gpu_top erbij :)

[ Voor 60% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:35:
[...]

Yups .. die op de frontpage van Jeroen Tel leek goed te gaan.
Maar had het eerder ook al met andere filmpjes gehad, dus het is ook niet 1 specifiek filmpje en volgens mij ook wel buiten tweakers.
Ja ik geef toe dat ik het niet uitvoerig genoeg getest had binnen firefox.

Wat dat betreft heeft Firefox nog een lange weg te gaan, gezien de huidige staat van video hw versnelling. Ik baal er ook van dat er nog geen DRM/EME module in zit, zoals bij Chome wel het geval is. (Of de Window Firefox variant).

-edit: die 'intel_gpu_top' ziet er handig uit, ff checken!

-edit2: je krijgt dan ook 'intel-gpu-overlay', die is echt bijzonder handig om te checken wanneer cpu/rendering actief is. Maar kan m niet meer killen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:45:
[...]
Ja ik geef toe dat ik het niet uitvoerig genoeg getest had binnen firefox.

Wat dat betreft heeft Firefox nog een lange weg te gaan, gezien de huidige staat van video hw versnelling. Ik baal er ook van dat er nog geen DRM/EME module in zit, zoals bij Chome wel het geval is. (Of de Window Firefox variant).

-edit: die 'intel_gpu_top' ziet er handig uit, ff checken!
overlay en frequency ook wel ... zie dat m'n gpu eigenlijk nooit slaapt en best vaak naar 1300mhz ipv 650 gaat .. terwijl er opzich toch geen fluit te doen zou moeten zijn.

Nouja opzich zou het geen firefox probleem mogen zijn .. als een userapp m'n kernel driver half om zeep helpt is het toch echt de lib/kernel z'n probleem (gelukkig doet alleen de accelratie meuk het niet meer na de GPU hang, dus X blijft gewoon werken alleen alle videos zijn vanaf dat moment een groen vlak). Maar ik had het geloof ik ook met VLC uiteindelijk en makkelijkste te triggeren is om wild heen en weer te klikken op de seek-balk .. niet wachten tot je weer beeld hebt .. maak hem gek :p

Ja die overlay die liet braaf een van m'n menu balken verdwijnen (die met geopende apps).
Achja terug naar console en killen maar.

Euj m'n backlight scale klopt nu ineens wel :p .. eerst was het bij 50% op de schaal helemaal uit .. nu pas bij 0% .. fancy :p

[ Voor 36% gewijzigd door gekkie op 11-11-2015 23:58 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 00:23
Ik heb het hele topic niet gelezen, en heb er ook niet zoveel verstand van maar ook in YouTube icm Google Chrome zijn er problemen met hardware acceleration. Heeft dat er nog wat mee te maken?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2259882
https://communities.intel.com/thread/49220
https://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=470466

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:08:
Precies, Xv output is deels hw versnelling, wat je noemt met dat schalen enzo. Decoding van specifieke formaten alleen mits er een extensie voor is dat vaapi gebruikt. Dat laatste zal ik me nog in moeten verdiepen, ik weet niet hoe dat op mijn systeem is geregeld. En voor zover ik weet kan vaapi slechts h.264 decoderen, zoals op de archwiki beschreven.
Ik moet mij er ook nog wat meer in verdiepen, maar eigenlijk maakt 't mij niets uit, aangezien ik nVidia hardware in m'n PC en HTPC heb.
gekkie schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:22:
[...]

Nope, gewoon Debian Jessie repo.
Tijdje wat gedoe geweest rond deb-multimedia en de status ervan, geen idee of ze daar ooit al uitgekomen zijn ?

Maar het is een bug specifiek voor vaapi (als ik dat package deinstalleer is het probleem foetsie), deel van de GPU lijkt daarbij te hangen. Heb het probleem al gerapporteerd, maar veel verder dan een "excuus dat het zolang duurde" vier maanden later van iemand van intel .. is het nochthans niet gekomen.
Dat 'gedoe' was jaren terug. Het is prima bruikbaar en wordt zelfs aangeraden om te gebruiken als je iets van multimedia wilt doen, aangezien de gesloten codecs zoals H.264 niet in de Debian repo zelf zit, maar via deb-multimedia gaan. Nieuwere versies van Kodi, met mogelijkheden voor gesloten formaten, zijn daar beschikbaar. Je hebt er ook libdvdcss in zitten, zodat je DVDs kan kijken waar nog beveiliging op zit.

Probeer het dus eens uit, wie weet is het meer dan alleen een bug in de driver, maar ook een bug in de libraries die aangeroepen worden.

Goeie tip trouwens van die intel tools, zal die eens installeren. En ik heb overigens niet iets gemerkt met hangen of wat dan ook in m'n browser, Otter, via HTML5 video. Niet op gelet eigenlijk, het skippen ging altijd goed. Er wordt wel redelijk wat CPU gebruikt (zo'n 20-30% van een core) op m'n Intel(R) Core(TM) i7-5600U CPU @ 2.60GHz, dus ik vraag mij af of er überhaupt hardware versnelling wordt gebruikt.

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:07:
Dat 'gedoe' was jaren terug. Het is prima bruikbaar en wordt zelfs aangeraden om te gebruiken als je iets van multimedia wilt doen, aangezien de gesloten codecs zoals H.264 niet in de Debian repo zelf zit, maar via deb-multimedia gaan. Nieuwere versies van Kodi, met mogelijkheden voor gesloten formaten, zijn daar beschikbaar. Je hebt er ook libdvdcss in zitten, zodat je DVDs kan kijken waar nog beveiliging op zit.

Probeer het dus eens uit, wie weet is het meer dan alleen een bug in de driver, maar ook een bug in de libraries die aangeroepen worden.

Goeie tip trouwens van die intel tools, zal die eens installeren. En ik heb overigens niet iets gemerkt met hangen of wat dan ook in m'n browser, Otter, via HTML5 video. Niet op gelet eigenlijk, het skippen ging altijd goed. Er wordt wel redelijk wat CPU gebruikt (zo'n 20-30% van een core) op m'n Intel(R) Core(TM) i7-5600U CPU @ 2.60GHz, dus ik vraag mij af of er überhaupt hardware versnelling wordt gebruikt.
x264 zit toch gewoon in debian repo ?
Heb Deb multimedia ooit wel gebruikt, had vooral nieuwe packages backported voor stable, maar tegenwoordig heb ik het niet echt meer nodig gehad. Daarnaast doet VLC een hoop zelf.
Kodi was opzich nog wel een projectje .. al speel ik eigenlijk geen video en vooral muziek en dan is ampache misschien toch wel gewoon prettiger (bestuur het derhalve ook niet via een TV / afstandsbediening combo).

Mjah ik weet ook niet zeker of het echt gebruikt wordt .. of dat het het alleen probeert te gebruiken en dat vervolgens al zorgt voor de GPU hang, maar aangezien het daarna vanaf de start van elk filmpje is lijkt het me ergens van wel.

Achja bij rc1 maar eens een 4.4 kernel proberen .. er wordt altijd wel weer iets gefixt aan DRM drivers. De algehele freezes lijken nu allemaal over te zijn op m'n laptop (waar ik ook de GPU van verdacht, maar niets had om het hard te maken .. het lastige aan volledige freezes)).
Pagina: 1