Antec VP700P voeding - te mooi om waar te zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-02 17:57
Hallo Tweakers! Fallout 4 is nog maar een weekje weg, en mijn HD7850 zit onder de minimum specificaties. Tijd voor een nieuwe videokaart dus. Ik ben van plan een R9 390X te kopen, maar ik heb op dit moment een Corsair CX500 V2 voeding. Dat schijnt niet echt een geweldige voeding te zijn, en met hoeveel deze videokaart verbruikt, lijkt het me wel verstandig een nieuwe voeding te kopen. Na wat rond te kijken in de pricewatch kwam ik uit op de Antec VP700P, die ruim 20 euro goedkoper is dan alle andere 700/750W PSU's 8)7 en ook goed te krijgen lijkt. Ik vraag me dus af of dit wel een goede voeding is, want het scheelt wel erg veel met andere vergelijkbare voedingen.

Dit is mijn systeem op dit moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Extreme3 standaard€ 78,75€ 78,75
1Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Phanteks Enthoo Luxe Zwart€ 134,95€ 134,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8E9SK3/6G€ 95,-€ 95,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 69,95€ 69,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,50

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
700 is zwaar overkill. En de vpf van antec is wel goed. De vp niet echt. Maar hoe oud is je voeding? Anders zou de vpf 450/550 een prima voeding voor je build(al is de non sleeving wel een probleempje. Al eens naar de cooler master v450/550 gekeken?

• Rhin
pricewatch: Sapphire Tri-X R9 390X 8G D5 700W overkill? lijkt mij toch zeker niet hoor ;) kijk maar even bij de specificaties van deze kaart. Mijn PSU is trouwens 3 jaar oud (en levert niet eens genoeg stroom voor de kaart op zich overclocked 8)7 )

[ Voor 9% gewijzigd door Rhin op 04-11-2015 23:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die videokaart zal niet zozeer overkill zijn, meer een 700W voeding. Pak een goede voeding en dan hoef je echt geen belachelijk hoge wattages te pakken. Die voeding die je nu hebt heeft crap condensatoren, dus die zou ik sowieso vervangen. Maar een degelijke 500W moet een 390X prima te draaien zijn.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
TERW_DAN schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:51:
Die videokaart zal niet zozeer overkill zijn, meer een 700W voeding. Pak een goede voeding en dan hoef je echt geen belachelijk hoge wattages te pakken. Die voeding die je nu hebt heeft crap condensatoren, dus die zou ik sowieso vervangen. Maar een degelijke 500W moet een 390X prima te draaien zijn.
Maar is de voeding ook van daadwerkelijke slechte kwaliteit dat wanneer die condensatoren ploffen de rest van pc ook kapot gaat? Zo niet, dan zou ik imho de voeding bewaren totdat die eens de geest geeft.

That said: voor een systeem met een 6xxx hexacore zou ik eigenlijk niets sterkers dan een 380 aanraden. Alles sterker dan dat gaat geheid zonde voor het geld zijn aangezien die hexacores pas net mee komen met gelijkgepijste i3's: om daar nou een 250+ euro gpu aan te hangen is wel erg zonde.

• Rhin
TERW_DAN schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:51:
Ik doelde niet op de kaart zelf, maar op de specificaties ervan. 375 watt, exclusief overclock. Dat gaat toch echt krap worden met een 500W PSU (en een 100W CPU, exclusief overclock).
Ardjee schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:54:
[...]

Maar is de voeding ook van daadwerkelijke slechte kwaliteit dat wanneer die condensatoren ploffen de rest van pc ook kapot gaat? Zo niet, dan zou ik imho de voeding bewaren totdat die eens de geest geeft.

That said: voor een systeem met een 6xxx hexacore zou ik eigenlijk niets sterkers dan een 380 aanraden. Alles sterker dan dat gaat geheid zonde voor het geld zijn aangezien die hexacores pas net mee komen met gelijkgepijste i3's: om daar nou een 250+ euro gpu aan te hangen is wel erg zonde.
CPU upgrade komt over een maand of 2, dus maak je daar maar geen zorgen om.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt ook aan de games hoor, er zijn games waar mijn 1100T keurig opgaat met mijn R9 290, BF4 is zo'n eentje.

375w verbruik voor een 390x is nogal vreemd, al zou ik sowieso geen 390x nemen, maar de veel goedkopere, en niet veel tragere 390.

Peak ingame verbruik, imo het verbruik waarnaar je moet kijken, is van een R9 390 maar zo'n 250w.. In principe kan een goede 450w dat nog trekken, een VPF450 heeft nog 170w over op de 12v lijn als je een R9 390 erin gooit. Zat voor een i5.

Blijf je bij AMD, dan zou ik inderdaad een 550w nemen, pricewatch: Fractal Design Integra M 550W is dan best leuk. pricewatch: Seasonic G-series 550 watt is een leuke gold.

People as things, that’s where it starts.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
RobinHood schreef op donderdag 05 november 2015 @ 00:24:
375w verbruik voor een 390x is nogal vreemd, al zou ik sowieso geen 390x nemen, maar de veel goedkopere, en niet veel tragere 390.

Peak ingame verbruik, imo het verbruik waarnaar je moet kijken, is van een R9 390 maar zo'n 250w.. In principe kan een goede 450w dat nog trekken, een VPF450 heeft nog 170w over op de 12v lijn als je een R9 390 erin gooit. Zat voor een i5.

Blijf je bij AMD, dan zou ik inderdaad een 550w nemen, pricewatch: Fractal Design Integra M 550W is dan best leuk. pricewatch: Seasonic G-series 550 watt is een leuke gold.
Die 375, is het maximum dat officieel door 2 8-pins stekkers en een pci-e slot kan ((2x 150) + 75).

Dat gebruikt hij niet allemaal, ook niet in synthetische benchmarks. Maar het is onder andere om de stroomtoevoer voor dit soort enthousiast-kaarten niet de beperkende factor bij het overclocken te laten zijn. En omdat 150 watt per stekker de max standaard is, kom je op 375.

@TS: Die 700 watt zijn zodat ook een slechte voeding genoeg stroom moet kunnen leveren. Tweakers of hardware.info had eens een 700 watt crap-voeding getest en die ging bij 400 watt al over zijn nek. Daarmee zou je dus net deze kaart en de rest van het systeem kunnen voeden.

En ga er niet van uit dat een voeding kapot gaat, er verder niets stuk is. Zeker bij slechte voedingen gaan er vaak andere onderdelen mee.

De buten zijn net een paar minuten gelden gekomen met een stukje over voedingen: http://nl.hardware.info/r...ding-heb-je-nu-echt-nodig

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 05-11-2015 06:01 . Reden: Link naar voedingenitem ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarom kijkt gewoon niemand hier.
http://www.guru3d.com/art...aming-8g-oc-review,8.html

Die kaart verbruikt dus 258 watt full load, het hele systeem zal tegen de 400 watt lopen als je gigantisch loopt te stressen. Maar bij een spelletje haalt die dat niet.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

White Feather schreef op donderdag 05 november 2015 @ 05:57:
[...]

Die 375, is het maximum dat officieel door 2 8-pins stekkers en een pci-e slot kan ((2x 150) + 75).

Dat gebruikt hij niet allemaal, ook niet in synthetische benchmarks. Maar het is onder andere om de stroomtoevoer voor dit soort enthousiast-kaarten niet de beperkende factor bij het overclocken te laten zijn. En omdat 150 watt per stekker de max standaard is, kom je op 375.

@TS: Die 700 watt zijn zodat ook een slechte voeding genoeg stroom moet kunnen leveren. Tweakers of hardware.info had eens een 700 watt crap-voeding getest en die ging bij 400 watt al over zijn nek. Daarmee zou je dus net deze kaart en de rest van het systeem kunnen voeden.

En ga er niet van uit dat een voeding kapot gaat, er verder niets stuk is. Zeker bij slechte voedingen gaan er vaak andere onderdelen mee.

De buten zijn net een paar minuten gelden gekomen met een stukje over voedingen: http://nl.hardware.info/r...ding-heb-je-nu-echt-nodig
De buren zijn vaak niet al te slim met voedingen, en nu ook weer. Ik ben gestopt met lezen toen ze schreven dat voedingen bij 50% load het efficiëntst zijn. Bij moderne voedingen doet 50%load of 90% load weinig met de efficiëntie.

• loki504
RobinHood schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:37:
[...]

De buren zijn vaak niet al te slim met voedingen, en nu ook weer. Ik ben gestopt met lezen toen ze schreven dat voedingen bij 50% load het efficiëntst zijn. Bij moderne voedingen doet 50%load of 90% load weinig met de efficiëntie.
Weinig of geen is een verschil. Al is het maar 1%.

Verwijderd

White Feather schreef op donderdag 05 november 2015 @ 05:57:

Nou daar gaan we weer, HWI met een onzin artikel en iedereen gaat het natuurlijk weer serieus nemen. :X

Gaan weer lekker wat mensen miskopen doen...
Reepje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:14:
Waarom kijkt gewoon niemand hier.
http://www.guru3d.com/art...aming-8g-oc-review,8.html

Die kaart verbruikt dus 258 watt full load, het hele systeem zal tegen de 400 watt lopen als je gigantisch loopt te stressen. Maar bij een spelletje haalt die dat niet.
Guru3D heeft niet de apparatuur voor het meten van het verbruik, kun je ook gewoon in het artikel lezen. Het is een gok wat ze doen en gokken werkt niet.
https://www.techpowerup.c...SI/R9_390X_Gaming/28.html
MSI heeft iets verprutst bij R9 390X, verbruik is veel hoger als bij andere R9 390X kaarten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

loki504 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:51:
[...]

Weinig of geen is een verschil. Al is het maar 1%.
Dat klopt, maar je zet mensen zo op het verkeerde been. De hele reden waarom die mythe nog steeds de ronde doet is omdat dit soort techsites het zeggen, zonder cijfers erbij te zetten.

Het verschil bij een beetje goede voeding is misschien 2%, dat vind ik niet eens de moeite waard om te noemen, want dat merk je niet. De tijd dat de efficiëntie echt matig was bij 80% ligt al tijden achter ons. Hell, zijn die er überhaubt geweest?

Maar, toen ik nog wat meer moed had gevonden ben ik verder gegaan met lezen, en toen las ik dat ze het opgenomen vermogen meten aan het stopcontact

:F

Of is het toch meer :') ?

Ik denk een combinatie. Zoiets doe je eigenlijk al niet om te kijken hoeveel een videokaart verstookt, want je meet ook direct alles wat niet de videokaart is, en ik wens je veel plezier met vaststellen hoeveel dat allemaal verbruikt, maar, een vrij serieus stuk over voedingen? Over hoeveel watt je voeding moet zijn, en dan aankomen met "we meten vanaf het stopcontact, dus je kunt ongeveer 10% van het verbruik aftrekken" is gewoon vreselijk amateuristisch.

En daarom neem ik eigenlijk alleen maar TPU serieus zodra het over verbruik gaat, gezien ze tenminste echte apparatuur gebruiken om enkel en alleen de videokaart te meten, zonder gemier over efficiëntie en ander verbruik, gewoon enkel en alleen iedere watt die een videokaart verbruikt.

• loki504
@robin ben het met je eens dat het niet veel is. en zeker ook niet de moeite waard is. en had nog niet veder gelezen(geen tijd). maar meten uit een stopcontact is wel raar ja. dat je de apparatuur niet in huis hebt is prima. zal aardig wat kosten. maar maak dan gewoon geen review/artikel over.

Verwijderd

Het meten van het verbruik van alleen de videokaart of CPU (met VRM) is tegenwoordig gewoon goed te doen zonder dat het veel kost.

• loki504
Oke. Kan je dat thuis ook? Zou wel eens voor de grap willen meten:)

Verwijderd

Als je het gemakkelijk wil doen kan dat met een stroomtang.
http://www.fluke.com/fluk.../fluke-i410.htm?pid=56301 bijv.

Gewoon om de 4 pins ATX12V of 8 pins EPS stekker hangen voor het verbruik van de CPU (incl. VRM) en voor de videokaarten gebruik je de PEG connectors en heb je nog een PCI Express riser nodig voor het verbruik via PCI Express slot.

Beter zou trouwens gewoon een eigen gemaakt printplaatje met de benodigde elektronica zijn, zoals Xbitlabs vroeger wel heeft gedaan.
http://www.xbitlabs.com/a...lay/system-wattage_2.html

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02 10:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Da's een nette optie, maar voor de quick and dirty methode heb je alleen zo'n kill-a-watt-meter nodig, a 2 tientjes bij de Gamma. Prik je voeding erin, prik het ding in het stopcontact, en kijk wat je gehele PC trekt. Mijn gok is dat het je vies tegenvalt ;) Over het algemeen zal je computer 100 W verbruiken in idle, en tenzij je 24/7 gamet is dat ook belangrijk.

De efficiency verschilt inderdaad een paar procent tussen 20 en 90% belasting, maar dat is gewoonlijk niet significant meer. Sterker nog: de 80+-standaarden hebben minimumwaarden (per level, zoals gold, platinum etc) opgesteld voor 20%, 50% en 80% belasting, en o wee als een fabrikant zich daar niet aan houdt.

Hou daarom een beetje marge aan, maar meer dan 20-30% marge is overkill. Een goeie 500W trekt een 390X prima, ook met zo'n AMD FX. Desondanks, als je je CX niet meer vertrouwt kun je er een nieuwe in zetten ;) Ga dan voor kwaliteit, en niet voor quantiteit...

@White Feather: dat was vermoedelijk de Q-tec "650 Watt", die gewoonlijk bij 250W al begon te zweten, en bij 300 de handdoek in de ring gooide... Ik zou het ding niet eens willen hebben als ik geld toe kreeg (in plaats van er 50 euro voor te betalen), maar het verkocht toch nog best redelijk :X

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:11:

@White Feather: dat was vermoedelijk de Q-tec "650 Watt", die gewoonlijk bij 250W al begon te zweten, en bij 300 de handdoek in de ring gooide... Ik zou het ding niet eens willen hebben als ik geld toe kreeg (in plaats van er 50 euro voor te betalen), maar het verkocht toch nog best redelijk :X
Maar dat is dus hoe het werkt bij veel mensen. Dit topic is er ook zo een, zie de titel en de uitleg van de topicstarter:

wooow, ik heb een 700 watt voeding gevonden die 2 tientjes goedkoper is dan de rest, doen?
men wil gewoon veel -te veel- watt tegen een zo laag mogelijk prijs.

Daarvan afgezien, is me niet duidelijk of dit een goede voeding zou zijn.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik heb ook een voeding gevonden. tweakers heeft er een stukje over geschreven:

FreezeXJ, deze bedoelde ik:
reviews: Testreview voedingen: budget versus high-end

Dat is nu de reden dat je reviews moet lezen (al is bijna geen enkele site daar goed in)

Of je vraagt het aan The Mask. De autoriteit op tweakers op dit gebied.

Ik heb zo'n 5 jaar geleden ook veel te veel geld uitgegeven aan een voeding overigens. Overclockte 1e generatie core i7 met 2 ATI Radeon 5850. Daar heb je geen Corsair HX 850 (watt) voor nodig.

Overigens gekocht omdat voedingen ouder worden en 5% per jaar minder konden leveren omdat ze verouderen (blijkbaar niet waar) en een voeding vaak stiller is als hij niet zwaar belast wordt (zeker wel waar). Ik ben er volstrekt tevreden over, maar het had wel iets goedkoper gekund.

Verwijderd

FreezeXJ schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:11:
Over het algemeen zal je computer 100 W verbruiken in idle, en tenzij je 24/7 gamet is dat ook belangrijk.
100W idle voor een moderne PC is erg veel.
Reepje schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:51:

Daarvan afgezien, is me niet duidelijk of dit een goede voeding zou zijn.
Nee de voeding zelf is niet geweldig, maar sowieso voor hem is die niet interessant, zou ook geen verbetering zijn tegenover de Corsair CX500 V2.
Pagina: 1