Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03-2021

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik heb een Airport Extreme in de meterkast waarmee ik de volledige downloadsnelheid van Ziggo haal (120mbit). In mijn kantoortje achterin mijn huis heb ik een Airport Express aangesloten op een kabel die het netwerk extend. Op dit AP haal ik maximaal 30mbit. Ik vind dit heel apart, aangezien ik met de kabel zelf in mijn laptop de 120mbit fluitend haal. Ik heb bij beide AP's het kanaal op automatisch staan.

Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Welk type Airport express is het? De oudere die enkel 2,4Ghz doen halen die snelheid namelijk en vaak niet heel veel hoger.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wireless network extenden doet zover ik weet niets via kabel maar enkel via Wireless. Hier ben ik niet helemaal zeker van maar zo had ik het begrepen. Je moet hem als Access Point instellen met dezelfde settings: SSID, netwerkbeveiligingstype en paswoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
@Jeroen Het is een tweede generatie airport met 5ghz optie
@Marco Ik heb hem op extenden staan via bekabeling. Je kunt inderdaad ook het wifi netwerk uitbreiden door het signaal te repeaten. Dat is bij mij niet het geval.

Ik heb ook geprobeerd er een eigen ssid aan te geven, maar ook dan krijg ik max 30mbit. Ik vermoed dus ook dat het aan het apparaat ligt, maar het apparaat zou sneller moeten kunnen..

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Ronaldude schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:47:
Ik heb ook geprobeerd er een eigen ssid aan te geven, maar ook dan krijg ik max 30mbit.
Ik haal het niet meteen uit je bericht maar wil je zeggen dat je de AP Express al geprobeerd hebt specifiek als accesspoint in te stellen ?

Zijn in die locatie mogelijk andere storingsbronnen, zoals wireless van de buren of draadloze telefoons ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
marcop82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:04:
[...]

Ik haal het niet meteen uit je bericht maar wil je zeggen dat je de AP Express al geprobeerd hebt specifiek als accesspoint in te stellen ?

Zijn in die locatie mogelijk andere storingsbronnen, zoals wireless van de buren of draadloze telefoons ?
Klopt, met een eigen ssid. Ik heb inderdaad ook buren met wifi (wie niet :)), maar het veranderen van kanaal helpt ook niet.

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Probeer het dan zeker eens door de AP Express ergens te plaatsen waar er minimaal wireless ontvangst van de buren is om zo een oorzaak te kunnen elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-07 22:09
Wat voor een snelheid geeft dat ding zelf aan dat je haalt naar het AP toe? Dus niet naar buiten toe, maar intern?
Test ook eens hoe snel je een bestandje intern kan sturen van/naar een andere pc toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Ik ben er net achter gekomen dat er bij een vriend met dezelfde setup ongeveer hetzelfde optreedt. Het basisstation in de meterkast (de extreme) haalt netjes de max van Ziggo (120mbit), de extender op kantoor (de express) komt niet verder dan max 50bmit. Wij concluderen hieruit dat de express gewoon langzamer werkt dan de extreme en overwegen beide nu een extreme erbij te kopen :)

Dank voor jullie hulp!

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:29
De express heeft ook maar een 100mbit aansluiting (theoretische 100mbit haal je ook niet). Dus een express is sowieso al niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Het express model zal ten alle tijden minder performen echter is 30 wel erg laag. Als ik even de aanname maak dat je op 5 GHz verbind moet er toch zeker een 60 tot 80 Mbit/s. Heb zelf een Express model gehad voordat ik met dedicated acces points ging werken.

Je zal even moeten controleren op welke frequentieband, kanaal en link snelheid je laptop verbinding maakt.

In Windows zie je dat hier:
Afbeeldingslocatie: http://cache-www.linksys.com/support/images/KB3967-006_EN_v16.png

Op je Mac zie je dat hier (CMD+klik op het WiFi icoon):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2011/06/extended-wifi-data.jpg

Zodra ik (we) dat weten valt er meer zinnigs te zeggen.

Vermeld tevens even het merk en type van de WiFI adapter in je laptop.
Je kan namelijk nog zo een knappe WiFi router hebben, als je een non MiMo WiFi kaart in je laptop hebt die enkel op 2.4 GHz werkt zal je nooit harder kunnen als 30-40 Mbit/s netto.

[ Voor 15% gewijzigd door andy88 op 06-11-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
andy88 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:52:
Het express model zal ten alle tijden minder performen echter is 30 wel erg laag. Als ik even de aanname maak dat je op 5 GHz verbind moet er toch zeker een 60 tot 80 Mbit/s. Heb zelf een Express model gehad voordat ik met dedicated acces points ging werken.

Je zal even moeten controleren op welke frequentieband, kanaal en link snelheid je laptop verbinding maakt.

In Windows zie je dat hier:
[afbeelding]

Op je Mac zie je dat hier (CMD+klik op het WiFi icoon):
[afbeelding]

Zodra ik (we) dat weten valt er meer zinnigs te zeggen.

Vermeld tevens even het merk en type van de WiFI adapter in je laptop.
Je kan namelijk nog zo een knappe WiFi router hebben, als je een non MiMo WiFi kaart in je laptop hebt die enkel op 2.4 GHz werkt zal je nooit harder kunnen als 30-40 Mbit/s netto.
Bedankt voor deze bijdrage, heeft me zeer geholpen! Inmiddels had ik een 2ehands extreme erbij gekocht, maar dat maakte helaas geen verschil. Na dit bericht bleek dat mijn macbook op 2.4ghz verbond, blijkbaar door de 'automatic' setting in de (2e) extreme. Ik heb nu de (2e) extreme op 802.11n only gezet, met kanaal 48 en nu haal ik fluitend de 120!

Ik moet nu alleen nog een oplossing vinden voor mijn printer, die geen N ondersteunt...

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldude

Ronaldude

Zipp it!!!

Topicstarter
Het gekke is wel, dat de macbook de neiging heeft te gaan verbinden met het 2.4ghz netwerk in de meterkast. Dat terwijl het 5ghz netwerk 1 meter er vandaan ligt.

Iemand daar nog een verklaring voor? Heb voor nu het 5ghz netwerk een eigen ssid gegeven, maar 1 ssid is toch mooier...

Ronaldude.nl!!!, Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Tip is om het zendvermogen op de 2.4 GHz radio fors omlaag te gooien. De betere acces points doen aan band steering om clients naar de 5 GHz band te pushen maar de Airport is 'slechts' een huis tuin en keuken router welke die functie niet heeft.
Pagina: 1