Oude laptop. SSD kopen. Partitioneren voor OS of niet?

Pagina: 1
Acties:

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een mooie laptop, een jaar of 4 oud. Geen topper, maar doet het gewoon goed.

Voor haar verjaardag wil ik haar HDD vervangen door een SSD van vergelijkbare capaciteit.
Dat zal dus een Crucial BX 100 500GB worden, of zoiets. Dat maakt verder niet uit.

Wat ik mij nu echt afvraag, met weinig tot geen ervaring met laptops:

Ga ik op die SSD ook een partitie voor het OS maken, zeg zo'n 50GB , en de rest voor een data partitie aanhouden. Zoals we vroeger ook met HDD's deden.

Ik heb zelf in mijn desktop een 120GB SSD als OS schijf, en de rest staat op mijn HDD.
Maar in de laptop kan maar 1 schijf.

Ga ik die partitioneren?

Eat the bugs, live in a pod

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Dat is helemaal aan jou zelf. Denk je regelmatig Windows opnieuw te installeren kan het handig zijn. Ik persoonlijk heb nooit aparte partities aangemaakt, ook niet met HDD's.

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Mwah, niet vaak. Op HDD wel echt nodig. Want dan raak je geen data kwijt.
Ik heb het meer over of het slim is om dat op SSD's ook te doen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

HMC schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:25:
Mwah, niet vaak. Op HDD wel echt nodig. Want dan raak je geen data kwijt.
Ik heb het meer over of het slim is om dat op SSD's ook te doen.
Hoezo raak je dan geen data kwijt? Snap de relatie niet tussen 2 partities en data kwijt raken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die relatie is me ook niet duidelijk.

Daarvan afgezien is het handiger niet met meerdere partities te werken.

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Omdat als je een Win partitie van x GB hebt die je gewoon kunt formateren als je je OS opnieuw wilt installleren je je data partitiews nog wel hebt. Dat is kinder spul.

Ik vraag hier, zou dit op een enkele SSD ook goed zijn? Zoals dat vroeger ook goed was op HDD.

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Sommige wijzen zeggen dat "Performance van ssd" afhankelijk is van hoeveelheid vrije ruimte (block based deletion en relocation of partial data in blocks). Dus als je een krappe partitie hebt die volraakt dan krijg je ineens zoiets als een koffiemolen. Daar komt bij dat er minder mogelijkheden zullen zijn om "wear leveling" uit te voeren op zo'n partitie. Dat speelt ook nog eens mee.

Is mijn vraag nou echt zo moeilijk? Want ik kan nergens vinden of het nou een goed idee is om partities op je SSD te maken. 1 voor je OS, en 1 of meerderen voor je data.

• Reepje
  • Niet online
Het probleem is dat jij al denkt te weten wat het beste is.
Op zich niet zo erg, maar je lijkt nu op zoek naar iemand die dit bevestigd.

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:08:
Het probleem is dat jij al denkt te weten wat het beste is.
Op zich niet zo erg, maar je lijkt nu op zoek naar iemand die dit bevestigd.
Dat zal inderdaad het probleem zijn. Ook nog wat inbreng wat betreft het originele probleem? Mijn originele dilemma? :?

• Reepje
  • Niet online
eehm, hoe ik erover denk heb ik al aangegeven.

Verder heb je zelf al een behoorlijk belangrijke factor tegen een aparte partitie gegeven: deze kan onverhoopt vol raken, en dat is in ieder geval niet handig.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HMC schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:01:
Sommige wijzen zeggen dat "Performance van ssd" afhankelijk is van hoeveelheid vrije ruimte (block based deletion en relocation of partial data in blocks). Dus als je een krappe partitie hebt die volraakt dan krijg je ineens zoiets als een koffiemolen. Daar komt bij dat er minder mogelijkheden zullen zijn om "wear leveling" uit te voeren op zo'n partitie. Dat speelt ook nog eens mee.
Ik kan me vergissen maar ik weet bijna zeker dat wear leveling op diskniveau en niet op partitieniveau werkt. Met vrije ruimte wordt bij een SSD vaak de ruimte bedoeld die helemaal niet gepartitioneerd is.

De afweging is verder vrij simpel: Met 1 partitie maak je optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Geen risico dat je C: vol raakt terwijl je D: nog tientallen GB's aan vrije ruimte heeft of vice versa.
Het voordeel van een aparte datapartitie is juist dat je software en data gescheiden houdt en wat makkelijker je OS-partitie weggooit om het OS er weer opnieuw op te zetten.
In mijn ogen kun je die afweging alleen maar zelf maken. Het is puur een kwestie van voorkeur aangezien er bij een SSD geen technische redenen zijn om het ene boven het andere te verkiezen.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Het is beter om je geld uit te geven voor een wat kleinere ssd (bv 128GB) en dan het overgebleven geld spenderen aan een externe schijf. Zodra je Windows op de ssd geïnstalleerd en geconfigureerd hebt kun je een backup image maken op de externe schijf. Wel tegen je vriendin zeggen dat ze van dat bestand moet afblijven. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1