Zakelijk gebruik online markten als eBay, Marktplaats etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
Hallo Tweakers,

De laatste jaren wordt er steeds vaker zakelijk gebruik gemaakt van online markten als eBay, Marktplaats (of locale tegenhangers, Amazon enzovoort. In Nederland gebeurt dit in mindere mate, maar in landen als Duitsland en Engeland gebeurd dit vaak. Het gaat hier dan ook om aankopen van duizenden euro's.

Ik ben door mijn studie Commerciele Economie met dit onderwerp in aanraking gekomen, en vraag mij nu af hoe jullie hier tegen aan kijken?

Ik heb al enkele voor en nadelen kunnen bedenken, zo zijn de prijzen vaak lager maar brengt dit ook meer risico met zich mee. Zijn er Nederlanders, Belgen die ervaring hebben met zakelijk kopen via deze sites?

Tevens ben ik voor mijn studie ook een onderzoek aan het doen (met name naar aankopen van industriele producten) en hiervoor moet ik een enquete afnemen. Ik heb tot nu toe moeite met het zoeken van respondenten, het zou me enorm helpen als een aantal van jullie deze voor mij in kunnen vullen. De enquete duurt ongeveer 2 tot 3 minuten.

De link naar de enquete;
https://qtrial2015q4az1.a...E/?SID=SV_9p3YWPHe93nKoh7
Omdat het vinden van respondenten mij moeilijk vergaat verdeel ik onder de eerste 100 respondenten 3 keer 50 Euro (betaling via Paypal). Je kunt je email adres in de laatste vraag achter laten als je kans wilt maken, de 3 winnaars krijgen van mij op 14 november een mailtje.

Ik heb toestemming gekregen van Orion84 om de enquete te plaatsen.

Brand los!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Check, toestemming is verleend.

Succes met je onderzoek :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoeveel vragen moeten er beantwoord worden?
Publiceer je ook hier de 3 winnaars (zodat we zien dat er ook echt prijzen worden verdeeld)?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
Juup schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:03:
Hoeveel vragen moeten er beantwoord worden?
Publiceer je ook hier de 3 winnaars (zodat we zien dat er ook echt prijzen worden verdeeld)?
Het gaat in totaal om 12 vragen, maar er wordt gewerkt met een zogenaamde display logic waarbij sommige vragen niet vertoont worden en andere wel wanneer er eerder een bepaald antwoord wordt gegeven. De enquete zal ongeveer 2 tot 3 minuten duren. (Ik zal dit ook even in de eerste post aanpassen)

Ik zal de winnaars in dit topic bekend maken. (Wel met afgekapte mailadressen ivm privacy natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghostery houdt het spul hier tegen.. Wat gaat er fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:51
Stomme enquete. Waarom kan ik bij vraag twee niet beide opties selecteren? Verder een aantal vragen waarbij ik de antwoorden die bij mijn situatie passen niet kon vinden. S Een eenvoudig voorbeeld: waarom kan ik niet zowel op eBay als op Amazon naar industriele producten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:12:
Ghostery houdt het spul hier tegen.. Wat gaat er fout?
Vreemd, ik heb dit nog niet eerder gezien. Ik maak gebruik van het programma Qualtrics, ditzelfde programma wordt gebruikt door bekende bedrijven als HP en ING Bank.
Hier een lijst met verdere referenties van Qualtrics;
http://www.qualtrics.com/customers/
exelletor schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:38:
Stomme enquete. Waarom kan ik bij vraag twee niet beide opties selecteren? Verder een aantal vragen waarbij ik de antwoorden die bij mijn situatie passen niet kon vinden. S Een eenvoudig voorbeeld: waarom kan ik niet zowel op eBay als op Amazon naar industriele producten zoeken?
Jammer dat je de enquete niet hebt kunnen waarderen, maar toch bedankt voor de feedback!
Bij vraag 2 kan je maar 1 optie aanvinken omdat er onderscheid gemaakt moet worden tussen particuliere en zakelijke aankopen. Wanneer mensen beide antwoorden invullen zouden de rest van de antwoorden niet representatief zijn.

Bij de laatste vraag staat 'meerdere antwoorden mogelijk' aan, je zou hier dus ook meerdere antwoorden aan moeten kunnen vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik betwijfel of je enquete helemaal duidelijk inzicht gaat geven in de informatie die je zoekt.

Zelf ben ik ondernemer, en haal met regelmaat ook spullen vanaf ebay en alieexpress. Maar dit is vooral voor de kleine aantallen. Grote aantallen gaan via andere inkoop kanalen. Het voordeel van ebay is het snelle vergelijk en de mogelijkheden om snel spullen te vinden die ik bijvoorbeeld gebruik voor eerste prototypes.

In uiteindelijke productie zit ik vaak aan hele andere aantallen al waardoor ebay al niet meer interessant is en ik richting alibaba verschuif. Wel is het handig om contacten op te doen en zo de leveranciers database uit te breiden. Ik hang voor kleine orders dan ook veelal bij vaste ebay handelaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik krijg als tweede vraag:

Hoeveel heeft u de afgelopen maand uitgegeven aan producten die vallen onder automatisering?

Is dat dus in euro's?
Daarnaast doen wij zeer onregelmatig de aankopen, dus ik heb maar het maandgemiddelde ingevuld. Het woordje "u" heb ik maar gelezen voor "uw afdeling", want mijn collega's mogen ook de zelfde soort inkopen doen. :)

Mij valt op dat je na het onderzoek nog niet precies weet wat er precies is gekocht, maar alleen in wat voor industrie het wordt gebruikt.
Succes verder met het onderzoek. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:33:
ik betwijfel of je enquete helemaal duidelijk inzicht gaat geven in de informatie die je zoekt.

Zelf ben ik ondernemer, en haal met regelmaat ook spullen vanaf ebay en alieexpress. Maar dit is vooral voor de kleine aantallen. Grote aantallen gaan via andere inkoop kanalen. Het voordeel van ebay is het snelle vergelijk en de mogelijkheden om snel spullen te vinden die ik bijvoorbeeld gebruik voor eerste prototypes.

In uiteindelijke productie zit ik vaak aan hele andere aantallen al waardoor ebay al niet meer interessant is en ik richting alibaba verschuif. Wel is het handig om contacten op te doen en zo de leveranciers database uit te breiden. Ik hang voor kleine orders dan ook veelal bij vaste ebay handelaren.
Interessant, deze verhalen hebben ook veel inbreng op mijn onderzoek.
Onbekend schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:53:
Ik krijg als tweede vraag:

Hoeveel heeft u de afgelopen maand uitgegeven aan producten die vallen onder automatisering?

Is dat dus in euro's?
Daarnaast doen wij zeer onregelmatig de aankopen, dus ik heb maar het maandgemiddelde ingevuld. Het woordje "u" heb ik maar gelezen voor "uw afdeling", want mijn collega's mogen ook de zelfde soort inkopen doen. :)

Mij valt op dat je na het onderzoek nog niet precies weet wat er precies is gekocht, maar alleen in wat voor industrie het wordt gebruikt.
Succes verder met het onderzoek. :)
De valuta is vrij door de respondenten in te vullen. (Dit omdat de enquete ook door Engelsen ingevuld wordt welke vooral in GBP antwoorden). Bedankt voor het invullen in ieder geval!

Ik zit overigens nog niet aan de 150 respondenten, dus mochten er nog mensen zijn die hem niet ingevuld hebben en nog kans willen maken, de enquete sluit op 14 november.

Heel erg bedankt voor de input iedereen!

Update:
De 2 winnaars:
e.p********ts@******us.com
th********op@***mail.com
rei*******er@***mail.com

[ Voor 2% gewijzigd door Vuurs op 16-11-2015 13:51 . Reden: Bekendmaking 3 winnaars ]

Pagina: 1