Watercooling overwegen

Pagina: 1
Acties:

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Op Facebook zie ik veel watercooling voorbij komen. Nu is mijn vraag, is het het waard en welke resultaten ga ik er mee bereiken? Op het moment heb ik een i7 5820K overclocked op 4Ghz door middel van een BeQuiet! Dark Rock Pro 3. Als ik een AIDA 64 stress test doe dan piekt hij richting de 70 graden.

Sowieso wil ik lekker verder gaan met overclocken zodat hij nog sneller wordt als dat van de CPU gevraagd wordt. Zoals tijdens het renderen met Adobe. Ik hoop toch wel richting de 4,5GHz tot 5GHz te kunnen gaan. Looks maken me niet zo veel uit aangezien het toch onder mijn bureau staat. En ik wil niet meer gaan horen dan dat ik nu hoor.

Hoe mijn PC er momenteel uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wGXMSen.jpg
http://imgur.com/a/hCNeH

Op het moment draai ik nog even een stresstest waarbij de GPU FPU en CPU Cache wordt gestressed.

Wat is je budget?
€300 tot €500 Max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
EK moet heel goed zijn schijnbaar

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC staat momenteel onder m'n bureau in een ruimte van ongeveer 3,5 x 6 x 3 meter.

[ Voor 17% gewijzigd door Boost9898 op 04-11-2015 13:56 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nu is mijn vraag, is het het waard en welke resultaten ga ik er mee bereiken?
Wat wil je bereiken dan ? Doe je het voor de looks ? Doe je het voor de temps of geluid ? Zonder deze vraag heeft een goed antwoord niet heel veel zin.

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:48:
Wat wil je bereiken dan ? Doe je het voor de looks ? Doe je het voor de temps of geluid ? Zonder deze vraag heeft een goed antwoord niet heel veel zin.
Ohja, sorry.

Sowieso wil ik lekker verder gaan met overclocken zodat hij nog sneller wordt als dat van de CPU gevraagd wordt. Zoals tijdens het renderen met Adobe. Ik hoop toch wel richting de 4,5GHz tot 5GHz te kunnen gaan. Looks maken me niet zo veel uit aangezien het toch onder mijn bureau staat. En ik wil niet meer gaan horen dan dat ik nu hoor.

• PilatuS
  • Niet online
Dan zou ik voor een goede All in One koeler gaan voor alleen de CPU. Iets met een 2x120mm rad of zelfs groter met stille fans. Ik zie geen reden om dan voor een hele dure custom oplossing te gaan.

Wil je custom gaan met CPU en GPU en dan ook zeer stil moet je budget flink omhoog en is de kast te klein. Dan krijg je wel weer beter looks maar ook meer onderhoud en gezeik door een complex systeem.

• sjoukelien
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
PilatuS schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:01:
Dan zou ik voor een goede All in One koeler gaan voor alleen de CPU. Iets met een 2x120mm rad of zelfs groter met stille fans. Ik zie geen reden om dan voor een hele dure custom oplossing te gaan.
Zelf heb ik een Corsair H100i, deze kan aardig luidruchtig worden. Luidruchtiger dan een custom waterkoeling systeem. Ook over andere AIO koelers heb ik gehoord dat ze erg luidruchtig zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door sjoukelien op 04-11-2015 14:17 . Reden: Foutje ]

• PilatuS
  • Niet online
sjoukelien schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:15:
[...]

Zelf heb ik een Corsair H100i, deze kan aardig luidruchtig worden. Luidruchtiger dan een custom waterkoeling systeem. Ook over andere AIO koelers heb ik gehoord dat ze erg luidruchtig zijn.
Er zijn ook goede AIO koelers tegenwoordig. Betere kwaliteit is duurder en daardoor koeler er stiller. Kost ie 50 euro kan niet verwachten dat het goed is. Kost is 300 euro en is ie goed gemaakt is ie net zo goed als een custom oplossing. Een custom oplossing is gewoon een AIO van losse onderdelen.

Ik heb waterkoeling voor de looks en stilte en daardoor een custom oplossing van meer dan 1000 euro. Zoek je geen looks en extreme stilte kan een AIO net zo goed zijn.

Sowieso kan je je afvragen of waterkoeling wel nuttig is. Wat heeft het voor zin om 300 uit te geven om je PC 10% sneller te maken ? Kan je dan niet misschien de PC laten renderen als je even 20 minuten weg bent ?

Met luchtkoeling is ook gewoon niets mis als het maar goed spul is. Wil je zoals mij naar 15dB toe terwijl je SLI draait en een dikke overklok, dan geef je een enorm bedrag uit. Mijn setup bestaat onder andere uit 2 stuks 4x120 rads van 8CM dik. Daarmee krijg ik stilte en prestaties. Is dat het geld waard ? Eigenlijk niet maar ik vind het leuk en heb het geld er voor over.

Is waterkoeling beter dan luchtkoeling ? Is een AIO beter dan custom ? Zeg het maar :)

Edit: Hierbij mijn rig: PilatuS in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes"

2 maanden aan het bouwen geweest met een paar uur per dag. Kosten ? Veel te veel :P Ieder jaar moet er nieuwe vloeistof in wat een uur werk is. Andere videokaarten er in zetten ? Halve dag werk minimaal. Wat is er nu beter ? Een simpele AIO of luchtkoeling ? Doe mij maar luchtkoeling hoor :P

Ik vermoed dat het punt wel duidelijk is zo. Zou ik iemand mijn setup aanraden ? Als het echt je hobby is wel. Qua prijs/prestatie ben je eigenlijk gewoon stom als je zoiets maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 04-11-2015 14:47 ]

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ik heb net een test gedraaid en de foto plaats ik onder aan het bericht.

De EK watercoolers lijken me wel wat. De Predator 360 past helaas niet in deze case. Maar boek ik genoeg vooruit gang met een 240? Aangezien ik nu ook 2 fans heb, alleen dan gaat de hitte via water, en nu via een heathsink. (Er kunnen 3 fans op mijn CPU cooler dacht ik.)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N19k4lY.png
http://i.imgur.com/N19k4lY.png

• PilatuS
  • Niet online
Boost9898 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:45:
Ik heb net een test gedraaid en de foto plaats ik onder aan het bericht.

De EK watercoolers lijken me wel wat. De Predator 360 past helaas niet in deze case. Maar boek ik genoeg vooruit gang met een 240? Aangezien ik nu ook 2 fans heb, alleen dan gaat de hitte via water, en nu via een heathsink. (Er kunnen 3 fans op mijn CPU cooler dacht ik.)

[afbeelding]
http://i.imgur.com/N19k4lY.png
Komen we weer terug bij het nut van dit verhaal. Je huidige temps zijn prima, niets mis mee. Wat je ga je veranderen met een waterkoeler ? Stel je krijgt er 500MHz bij. Wat ga je hiervan echt merken ?

Is een koeler van 300 euro het waard om je PC 10% sneller te maken ? Misschien is het nuttiger om dit geld in een andere CPU te stoppen. Al geef je 2000 euro uit aan waterkoeling onderdelen je PC word er geen 2000 euro sneller van. Als je nou opzoek was naar looks of super stil was het een ander verhaal.

Ik denk dat je prima kan opmaken wat handig voor je is.

Verder wil je een AIO waterkoeler ? Zoek even de reviews op en kijk wat in de PC past. De goede reviews geven prima aan welke temps je kan verwachten en hoeveel geluid de setup dan maakt.

Edit: Vooruitgang met water heb je wanneer de radiator (water heatsink) groter word dan de luchtkoeler heatsink. Het water verplaatst alleen de warmte naar een grotere heatsink toe. Meer is waterkoeling ook niet. Kan je geen grotere heatsink kwijt dan wat je al hebt, heeft waterkoeling geen nut. Met waterkoeling hangt alles af van de grote van de radiator.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 04-11-2015 14:54 ]

Pagina: 1