Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Asus RT68U] Port forwarden op meerdere devices.

Pagina: 1
Acties:

• w00tstok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 21:59
Goedendag mede-Tweakers,

Meeste van jullie weten dat er een nieuwe Call of Duty game om de hoek ligt, nu wil ik mijn IP en die van mijn vriendin (Die net een nieuwe PC heeft) forwarden zodat onze NAT types op Open staan en wij geen problemen krijgen met het joinen van games. Momenteel als we een Call of Duty game doen staan ze beide op Moderate. Ik heb mijn poorten al lang geleden op de desbetreffende poorten opengezet, alleen als we samen gamen schieten ze beide naar Moderate. Daarom de reden dat ik ze voor beide opengooien, alleen laat de Router maar 1 IP toe om dit te doen. Is hier een oplossing voor zodat wij met een gerust hart kunnen gamen?

- Beide PC's hebben al een static IP
- Nieuwste (standaard) firmware staat op de Router

Alvast bedankt!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Korte antwoord:
Nee.

Lange antwoord:
Met IPv4 beschik je maar over 1 publiek IP (ten minste bij de meeste ISP's). Dit IP deel je door een techniek die NAT (Network Address Translation) heet. In de basis werkt dit door een lijst bij te houden waarin het volgende vastgelegd word:

[Extern IP]:[poort] - [Intern IP]:[poort]

Het kan echter niet zo zijn dat een [Extern IP]:[poort] entry meerdere mappings heeft (je kunt een IP/poort combi maar een keer gebruiken) omdat je anders de vreemde situatie krijgt dat verkeer voor computer A naar zowel computer A als computer B gestuurd word zonder dat duidelijk is voor computer B dat het eigenlijk bedoeld is voor computer A.

Nu zijn er oplossingen te bedenken maar daarvoor heb je een blok IP adressen nodig (en dat kan maar bij een heel klein aantal providers, XS4All leverd deze dienst voor 10 euro extra per maand) maar dan heb je wel een andere router nodig. De meeste consumentenrouters ondersteunen (grappig genoeg) namelijk geen routing van publieke IP adressen (ja, heel ironisch maar tis niet anders). Volgens de specs is de RT-AC68U een voorbeeld daarvan.

Een andere oplossing is gebruik maken van IPv6 (als de CoD servers dat ondersteunen). Je kunt gratis een IPv6 tunnel aanvragen bij een tunnelbroker. De specs online geven aan dat de RT-AC68U IPv6 ondersteund en als ik zo naar de screenshots kijk kun je volgens mij ook een IPv6 tunnel instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door luxan op 04-11-2015 13:40 ]

• w00tstok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 21:59
Ouch. De gok met IPv6 ga ik niet nemen, anders gaat het meer gezeik opleveren dan oplossingen. Bedankt voor de duidelijke (en uitgebreide) uitleg, hopen dat de Moderate NAT type maar niet teveel gaat dwarsliggen ;)

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
w00tstok schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:43:
Ouch. De gok met IPv6 ga ik niet nemen, anders gaat het meer gezeik opleveren dan oplossingen. Bedankt voor de duidelijke (en uitgebreide) uitleg, hopen dat de Moderate NAT type maar niet teveel gaat dwarsliggen ;)
Zo'n tunnel aanvragen is gratis bij SixXS. Het activeren in de Asus interface is simpel genoeg en je kunt het altijd uitzetten als het niet blijkt te werken. Volgens mij is de gok niet zo heel erg groot. Dat gezegd hebbende, als Moderate NAT voldoet kan ik me heel goed voorstellen dat je jezelf liever geen extra werk op de hals haalt.