Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nftk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 15:59
Vraagje misschien zoek ik niet goed.
Maar ik loopt tegen de database limit op van Exchange 2013 standard van 1TB.

Nu kan ik wel de licencie key updaten naar Enterprise maar wat is de database limit van Enterprise?
Kan dit nergens vinden bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Hier al gekeken?

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3059008

This issue occurs because the default database size limit for Exchange Server 2013 Standard Edition is 1,024 gigabytes (GB). There is no default database size limit for the Exchange Server 2013 Enterprise Edition.

Oftewel, je mag het zelf bepalen bij de Enterprise.

[ Voor 8% gewijzigd door webgangster op 04-11-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nftk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 15:59
Bedankt, Dit is handig.
Het is wel moeilijk te vinden op de site.
Gewoon een overzicht van verschil tussen standard en enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een enterprise key is toch niet nodig?

Je kunt 5 databases aanmaken met een Standard licentie... Je geeft verder niet aan of je een DAG gebruikt of niet, maar let even op de best practise mbt mailboxdatabase groottes. Die is 200GB bij een niet gerepliceerde DB.

Zie: https://technet.microsoft...e832792(v=exchg.150).aspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
1 TB is inderdaad wel redelijk groot, zeker wanneer je geen DAG hebt en met die aanpassing werkt automatische failover niet meer wanneer je wel een DAG hebt. Dan moet je wanneer je geen DAG hebt wel hele fijne backup software hebben om bij een disaster recovery enigzins snel weer in de lucht te zijn. Ik zou inderdaad mocht je het nog niet hebben snel meerdere databases aanmaken en de mailboxes verdelen. als je natuurlijk nu al aan 5 databases van 1 TB zit dan zou ik wel naar enterprise gaan kijken en een flink aantal databases aanmaken zodat de grootte per database te behappen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:13

Urk

Ik zou dan inderdaad meerdere databases aanmaken op de Standard edition en een aantal mailboxen verplaatsen naar deze andere databases.
Wat Mark zegt: zou je dus 5 x 1TB databases kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zet je er toch gewoon een server naast. 2 x standaard edition kom je gewoon over de limiet van 5 databases heen. Overigens kan je ook gewoon 2 DAG clusters bouwen waarbij ieder cluster 5 databases host bij een 2-node DAG of 10 databases bij een 3-node DAG.

Overigens is de recommended maximum limit per database 2TB en het maximum 16TB per database (Enterprise) en voor standaard is het maximum 1TB per database. Dus met standaard edition kom je gewoon tot 5TB per server uit. Zet je er 2 neer, dan kom je tot 10TB.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wim-Bart schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:20:
Overigens is de recommended maximum limit per database 2TB en het maximum 16TB per database (Enterprise) en voor standaard is het maximum 1TB per database.
Nope, recommended voor een non-replicated DB is 200 GB, ongeacht of deze op een Enterprise of Standard Exchange server draait.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Question Mark schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:08:
[...]

Nope, recommended voor een non-replicated DB is 200 GB, ongeacht of deze op een Enterprise of Standard Exchange server draait.
Volgens mij is het gewoon 200GB voor single databases en 2TB voor gerepliceerde databases.

Onder het kopje: "Database and log file choices for the Exchange 2013 Mailbox server role"
https://technet.microsoft...e832792(v=exchg.150).aspx

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wim-Bart schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:54:
[...]

Volgens mij is het gewoon 200GB voor single databases en 2TB voor gerepliceerde databases.
Klopt, da's ook precies wat ik zeg. 200 GB voor een non-replicated DB. :)

• Wim-Bart

Wim-Bart

Question Mark schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:45:
[...]

Klopt, da's ook precies wat ik zeg. 200 GB voor een non-replicated DB. :)
Maar kon me niet voorstellen dat TS zonder DAG's werkte en een DB had van tegen de 1 TB :-)

Overigens in de praktijk nog niet echt issues gehad met single mb servers met DB's boven de 200GB. Zolang je er maar geen 5 gemount hebt, anders wordt het wat moeilijk om een restore copy te mounten.

Met huidige technieken en snelheden van disks is 500GB nog wel te doen. Aanbeveling en praktijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wim-Bart schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:57:
[...]

Maar kon me niet voorstellen dat TS zonder DAG's werkte en een DB had van tegen de 1 TB :-)

Overigens in de praktijk nog niet echt issues gehad met single mb servers met DB's boven de 200GB. Zolang je er maar geen 5 gemount hebt, anders wordt het wat moeilijk om een restore copy te mounten.

Met huidige technieken en snelheden van disks is 500GB nog wel te doen. Aanbeveling en praktijk ;-)
Recovery Database mag je gewoon mounten buiten de limiet van 5 databases om, dat zal dus in principe geen issue zijn.

Klopt het trouwens DAG verhaal uit je eerdere post wel, voor zover ik weet tellen active en passive copy's namelijk allen voor de database limiet. En kan je op een DAG met 2x Echange standard ook gewoon maar 5 databases mounten als je ze alle 5 in de DAG laat repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dennism schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 07:43:
[...]

Recovery Database mag je gewoon mounten buiten de limiet van 5 databases om, dat zal dus in principe geen issue zijn.

Klopt het trouwens DAG verhaal uit je eerdere post wel, voor zover ik weet tellen active en passive copy's namelijk allen voor de database limiet. En kan je op een DAG met 2x Echange standard ook gewoon maar 5 databases mounten als je ze alle 5 in de DAG laat repliceren.
Beetje lullig maar wel grappig. Had een klant die daar anders over dacht ;-) was een au momentje toen een node onderuit ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Wim-Bart schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 19:42:
[...]

Beetje lullig maar wel grappig. Had een klant die daar anders over dacht ;-) was een au momentje toen een node onderuit ging...
Inderdaad een beetje lullig, maar altijd leuk als de praktijk uitwijst dat je gelijk hebt...

Ben dan ook zo'n eikel dat ik dat dan ook nog wel hardop durft te zeggen, over het algemeen krijg je dan de nodige vervloekingen naar je hoofd maar op langere termijn zal je merken dat mensen vanzelf voorzichtig worden als je dan weer eens waarschuwt voor iets...

Wel zorgen dat je waarschuwing per mail geeft zodat ze je later niet verantwoordelijk kunnen maken.

edit: typo rechtgezet

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Plopeye schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:25:
[...]

Inderdaad een beetje lullig, maar altijd leuk als de praktijk uitwijst dat je gelijk hebt...

Ben dan ook zo'n eikel dat ik dat dan ook nog wel hardop durf te zeggen, over het algemeen krijg je dan de nodige vervloekingen naar je hoofd maar op langere termijn zal je merken dat mensen vanzelf voorzichtig worden als je dan weer eens waarschuwt voor iets...

Wel zorgen dat je waarschuwing per mail geeft zodat ze je later niet verantwoordelijk kunnen maken.
Welcome in my world ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
En die van de meeste Sys admins ;)
Pagina: 1