Intercom hack Raspberry PI met alleen SN7406N

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb sinds een aantal dagen een Raspberry Pi met Domticz in mijn meterkast hangen die via de P1 poort van mijn slimme meter de meterstanden en mijn verbruik bijhoud. Ik realiseerde mij opeens dat deze naast mijn intercom hangt, dus ik ben gisteren eens gaan kijken wat er nodig is om de intercom te hacken. Ik zou dan via Domoticz eenvoudig met mijn Pebble de benedendeur moeten kunnen openen. Het gaat hier om een eenvoudig Glomar systeem. Het openen van de deur werkt door het verbinden van twee draden (die heel handig op een soort lasklemmen in de meterkast zitten waar ik zo iets parallel bij zou kunnen prikken).

Het voltage is 20V, en als ik ze met mijn multimeter verbind meet ik 12,5 mA en hoor ik door de intercom de deuropener afgaan. Voor open collector inputs is er een rPi uitbreidingsbord (piFace), maar dat kost 40 euro en mensen hebben allemaal problemen met dat ding in samenwerking met Dompticz. Dus ik dacht dat het mogelijk zou moeten zijn de GPIO direct te gebruiken. Dus ik ben gaan kijken naar open collector input IC's en ik kwam dit artikel tegen. http://www.evilmadscienti...s-open-collector-outputs/

Dit doet omgekeerd wat ik wil, en de 7406 is inverted. Dit geval kost 0,76 cent bij Conrad.

Klopt mijn ID dat ik gewoon deze IC kan kopen. De 5 volt en de ground aansluit op een 5V en een ground pin op de rPI. De juiste draad van de deurbel met de ground verbind (het is mij op dit moment niet duidelijk welke dat is) en de andere met de output, en vervolgens een GPIO pin van de rPi op de input van deze IC, en dat ik dan voor een paar euro (nog een socket en een printplaatje, en wat draadjes) en een heel klein beetje solderen een systeem heb dat de deur zou moeten kunnen openen? Of zie ik iets over het hoofd?

Hoe zou ik een soortelijk systeem kunnen maken voor detectie van de binnenbel (12V)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:08

No13

/me was here

Ik heb mijn schakelingen aan de RPi altijd nog via een relais laten lopen :)

Volledig gescheiden zodat je niet ergens de mist in gaat en de hele zaak uit laat fikken...
Een relais met transistor en weerstandje kosten misschien samen 2-4 euro...

Voor mijn deurbel schakelt de beltrafo ook een relais (na setje diodes voor het gelijkrichten) waar de geschakelde pinnen op de RPi zitten (python script die triggert op een interrupt van de GPIO pinnen)

Ik heb je linkje gevolgd en het lijkt er inderdaad op dat je het met die chip ook voor elkaar moet kunnen krijgen. Persoonlijk blijf ik een voorstander van scheiding (relais, opto-coupler enz)

[ Voor 46% gewijzigd door No13 op 04-11-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Relais zopu ook mijn voorkeur hebben maar als je zoiets wilt doen kan je beter een ULN2003 nemen.

Beldetectie kan je makkelijk terug koppelen middels een opto coupler

[ Voor 27% gewijzigd door memphis op 04-11-2015 17:06 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
memphis schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:01:
Relais zopu ook mijn voorkeur hebben maar als je zoiets wilt doen kan je beter een ULN2003 nemen.

Beldetectie kan je makkelijk terug koppelen middels een opto coupler
Wat is het voordeel van Darlington arrays boven die open collector hex inverter?

Het gaat hier niet om high-current. Het gaat hier om 20V 2,5 mA. Is het niet een beetje overkill om daarvoor een relais te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien je toepassing zou idd een 7406 of een 7407 een prima optie zijn, als het gaat om 1 output kan je ook voor een losse transistor met een basisweerstand gaan.

Ging je er relais of lampen/LED's mee sturen zou zo'n ULN beter zijn. Ook de pinout van zo'n ULN is veel vriendelijker in een printontwerp (ook al is het gaatjesprint)

[ Voor 16% gewijzigd door memphis op 05-11-2015 15:24 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden