Netwerkschijf in 'de cloud' gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
De laatste tijd zijn we hier op de zaak flink bezig geweest met het verplaatsen van veel data in de cloud (sharepoint/project-omgeving), dit zodat er altijd en overal gewerkt kan worden en met name alles goed bijgehouden kan worden.

Momenteel gebruiken we voor de CAD-tekeningen echter nog Google-drive, dit werkt helaas niet optimaal, daarnaast zouden we graag een melding krijgen als iemand anders dezelfde CAD-file geopend heeft dat deze dus niet bewerkt kan worden op dat moment.

Nu kan dat met een normale netwerkschijf koppeling in windows, dit heb ik gisteren getest door in Microsoft Azure een virtual server aan te maken en hier een netwerkshare van te maken. Een nadeel hiervan is dat de latency te groot is, het CAD-pakket (Solidworks) loopt dan vast met het maken van simulaties, de schrijf/lees-acties duren te lang en ook de max-snelheid is wat aan de trage kant (10MB/s). Nu staat de Azure cloud in de VS en dat zal de vertraging voor een groot deel verklaren.

Ik heb zojuist ook HiDrive van strato aangevraagd (nog niet geactiveerd) en hoop dat dit een stuk sneller is, maar zijn er nog andere alternatieven? Een volledige VPS is voorlopig eigenlijk overkill daar we alleen een stuk opslag (en backup hiervan) willen hebben, Cloud diensten als Google Drive / Dropbox / Onedrive for Business voldoen helaas niet omdat deze services werken met lokale kopieën, wat er dus voorzorgt dat meerdere mensen "dezelfde" bestanden tegelijk kunnen editten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:00

Haan

dotnetter

ThunderNet schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:16:

Nu kan dat met een normale netwerkschijf koppeling in windows, dit heb ik gisteren getest door in Microsoft Azure een virtual server aan te maken en hier een netwerkshare van te maken. Een nadeel hiervan is dat de latency te groot is, het CAD-pakket (Solidworks) loopt dan vast met het maken van simulaties, de schrijf/lees-acties duren te lang en ook de max-snelheid is wat aan de trage kant (10MB/s). Nu staat de Azure cloud in de VS en dat zal de vertraging voor een groot deel verklaren.
Waarom staat die machine dan niet in West Europe? En er bestaat ook nog Azure file storage, ik heb daar zelf nooit mee gewerkt, maar klinkt een beetje alsof dat voor jou een mogelijkheid is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Haan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:21:
[...]

Waarom staat die machine dan niet in West Europe? En er bestaat ook nog Azure file storage, ik heb daar zelf nooit mee gewerkt, maar klinkt een beetje alsof dat voor jou een mogelijkheid is.
De optie voor europa stond er niet, midden amerika of azie waren de mogelijkheden die ik kreeg.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40

Tazzios

..

Waarom is er niet gekozen voor lokale opslag en VPN om met de CAD tekeningen te werken? Er hoeft dan veel minder over het internet lijntje heen. latency en traagheid heb je dan lokaal geen last van.

als je internet verbinding symmetrisch is kun je beter hebben dat er 10 mensen via de VPN werken en 20 lokaal dan dat er 20 mensen verbinding moeten maken met externe opslag. Er zijn dan namelijk maar 10 mensen die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid en capaciteit van de lijn i.p.v. 20.

Om hoeveel mensen gaat het in en extern?
Wat je de internet verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Tazzios schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:35:
Waarom is er niet gekozen voor lokale opslag en VPN om met de CAD tekeningen te werken? Er hoeft dan veel minder over het internet lijntje heen. latency en traagheid heb je dan lokaal geen last van.

als je internet verbinding symmetrisch is kun je beter hebben dat er 10 mensen via de VPN werken en 20 lokaal dan dat er 20 mensen verbinding moeten maken met externe opslag. Er zijn dan namelijk maar 10 mensen die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid en capaciteit van de lijn i.p.v. 20.

Om hoeveel mensen gaat het in en extern?
Wat je de internet verbinding?
Een server hier op lokatie plaatsen is nog steeds een optie, nadeel daarvan is wel dat de intieele kosten hoger liggen vanwege de aanschaf.
We werken momenteel met 4 concurrent users. Internetverbinding die er ligt is gigabit symmetrisch.

Daarnaast moet er dan alsnog extern back-up geregeld worden, voordeel van cloud-oplossing is dat ook dit vaak uit handen genomen kan worden bij dezelfde dienstverlener.

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderNet op 04-11-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

ThunderNet schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:23:
[...]

De optie voor europa stond er niet, midden amerika of azie waren de mogelijkheden die ik kreeg.
Dat is vreemd dan.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aC7vKdSHQCkw90lNs7NtHeYw/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3260643/screendump_azure.png die opties krijg ik te zien in de trial... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Lekker dan :P

Pagina: 1