Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Sinds 1 mei dit jaar heb ik een leaseauto op naam van mijn eenmanszaak. Ik doe de administratie zelf, dat vind ik interessant en leerzaam. Leuk ook om alle details van de relevante regels uit te zoeken. Eenmaal per jaar controleert de accountant mijn administratie en vorig jaar was alles ok, dus ik zie geen reden om het uit te besteden.

Tot afgelopen week heb ik wat betreft de fiscale gevolgen van de leaseauto altijd rekening gehouden met bijtelling en het forfaitaire bedrag voor BTW-correctie van 2,7% over de cataloguswaarde. Over dat laatste gaat mijn vraag.

Bij mijn auto zou dat uitkomen op iets meer dan 100 euro netto per maand, oftewel voor acht maanden van dit jaar totaal 860 euro. Dat is de alternatieve berekening, in plaats van het werkelijke privéaandeel in de BTW. Die berekening mag altijd.

Ik heb ongeveer een kwart van de kilometers privé gereden, dat heb ik niet bijgehouden maar het is zeker niet meer dan dat. Ik heb geen vaste werkplek en reis altijd naar klanten, dus woon-werkverkeer is ook zakelijk.

Over de laatste acht maanden van dit jaar heb ik echter slechts zo'n €1800 aan betaalde BTW (op brandstof, parkeerkosten en leasetarief) verrekend. Een kwart daarvan is €450, dat is het werkelijke privéaandeel en dus teveel verrekende BTW. Wanneer dat lager is dan het forfaitair bedrag, mag in plaats daarvan het werkelijke bedrag genomen worden. Scheelt mij ruim €400 euro! Alleen is in dat geval wel een sluitende kilometerregistratie vereist om de verhouding privé/zakelijk aan te tonen. De Belastingdienst accepteert de schatting "ongeveer een kwart privé" niet.

Die heb ik dus niet. Wel heb ik een Outlook-agenda, waarmee ik eenvoudig kan herleiden waar ik zakelijk ben geweest. Voor privéritten kom ik op die manier ook heel ver, want zo vaak wordt de auto niet gebruikt en binnen de stad fiets ik altijd. Als ik er even voor ga zitten, mijn tankbonnetjes met kilometerstand erbij pak, heb ik zo een geloofwaardige kilometeradministratie gereconstrueerd.

Mag dat?

Het gaat dus om een besparing van netto €400 maar ik ben er zo een halve dag mee bezig. Eigenlijk schiet ik er dus weinig mee op, voor het gemak zou ik beter gewoon die 2,7% kunnen aftikken straks. Punt is alleen dat ik het gewoon leuk vind om alles precies te weten, daarom stel ik deze vraag hier.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:17
Ik ken iemand die dit heeft geprobeerd nadat de echte kilometer registratie (een map toen nog) gestolen was samen met de laptop tas van de achterbank. Dat is toen niet geaccepteerd, hoewel de data ook aan hand van een agenda gereconstrueerd was. Deze persoon was een gewone werknemer bij een bedrijf dus geen eigen zaak, maar ik weet niet of dat er echt toe doet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik kan je niet verder helpen op het vlak van precies weten, want ik ben geen belastingexpert. Desalniettemin geloof ik, op basis van wat ik hierover gelezen heb, nooit dat de Belastingdienst zoiets accepteert. De fraudegevoeligheid is te groot en zelfs als je eerlijk bent, kan je nooit alle twijfels wegnemen. Zoals je weet ligt bij dit soort belastingzaken de bewijslast bij jou.

Men vereist een registratie die bijna tot op de kilometer exact is. Twee kilometer afwijking op duizenden gereden kilometers schijnt nog acceptabel te zijn, maar 50 wordt al lastig. Dan ga je er met een set afgeleide kilometers niet komen. Dan loop je niet alleen kans alsnog te moeten betalen, maar nog een stevige boete na te krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 22:42
De rechter heeft uitgesproken dat een werkgever aan een werknemer niet kan verplichten om een km-administratie bij te houden. Je mag afwijken van het forfait en op basis van de verhouding prive/totaal km x 21% x brandstof/onderhoudskosten (werkelijke kosten) + 1/5e btw voorbelasting bij aanschaf (enkel bij 1e 5 jaar auto in gebruik) een correctie voor btw prive doorvoeren. Let er wel op dat voor de btw woon-werkverkeer zakelijk is in tegenstelling tot bij de loon/inkomstenbelasting!

Als je goed vastlegt hoe je tot je correctie komt lijkt me dat je vrij sterk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Canaria schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:59:
Die heb ik dus niet. Wel heb ik een Outlook-agenda, waarmee ik eenvoudig kan herleiden waar ik zakelijk ben geweest. Voor privéritten kom ik op die manier ook heel ver, want zo vaak wordt de auto niet gebruikt en binnen de stad fiets ik altijd. Als ik er even voor ga zitten, mijn tankbonnetjes met kilometerstand erbij pak, heb ik zo een geloofwaardige kilometeradministratie gereconstrueerd.

Mag dat?
De soepelere regels voor een km-registratie (of aantonen zakelijk/privé deel) gelden alleen voor grijs kenteken voertuigen. Bij een bestelbus zou dit kunnen. Als je geel kenteken rijdt (personenauto) dan gelden de strengste regels.

Een schatting gaat niet geaccepteerd worden vrees ik. Je moet een exacte registratie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-06 14:52
chaoscontrol schreef op woensdag 04 november 2015 @ 01:19:
Ik ken iemand die dit heeft geprobeerd nadat de echte kilometer registratie (een map toen nog) gestolen was samen met de laptop tas van de achterbank. Dat is toen niet geaccepteerd, hoewel de data ook aan hand van een agenda gereconstrueerd was. Deze persoon was een gewone werknemer bij een bedrijf dus geen eigen zaak, maar ik weet niet of dat er echt toe doet.
Dan gaat het vermoedelijk niet over de omzetbelasting maar over de inkomstenbelasting (ik vermoed dat deze werknemer niet bijtelde met een verklaring geen privegebruik). Het is niet uit te sluiten dat de uitspraak principes bevat, waaraan de rittenregistratie moet voldoen. In dat geval kan de uitspraak van belang zijn, anders i.h.a. niet. Een LJN nummer zou helpen :)

@TS:

Ik rijd zelf een prive-auto, en heb dus te maken met BTW-compensatie i.p.v. BTW-correctie. Dat zijn principieel andere zaken, maar wel sterk verwant. Zo hebben allebei een standaard-tarief (correctie 2.7% cataloguswaardem; compensatie 75% van de BTW die in aanmerking kan komen) en kan bij allebei met een rittenregistratie worden afgeweken.

Je moet in een rittenregistratie je werklocaties, en werktijden loggen, samen met de kilometers en kilometerstanden. In het geval van een afwijkende route moet je die ook vermelden. Dat moet in ieder geval voor de zakelijke ritten, het privegebruik is dan goed te herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:19
Als je weet hoeveel je zakelijk hebt gereden (aantoonbaar met datum+locatie en werkbriefjes/urenstaten), en je weet de begin en eind km stand, dan kun je het privé deel toch afleiden? Of gaan ze je echt verplichten om ook voor privé een registratie bij te houden waar je allemaal privé geweest bent? "Totaal - zakelijk = privé" is vrij eenvoudige wiskunde die 100% correct is, je weet alleen niet waar je wanneer privé bent geweest. Voor het berekenen vd prive btw zou dat in mijn ogen niet nodig moeten zijn. Ik zou zo'n berekening best durven verdedigen bij een rechter als de inspecteur het niet zou accepteren. Waar ik privé allemaal kom heeft hij niks mee te maken, dat is privacy. Verder heb ik een 100% kloppende administratie over de zakelijke kilometers, zonder begin en eindstand per rit, maar wel de afstand, waarmee ik het precieze aantal privé km kan afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
t_captain schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:33:
... Je moet in een rittenregistratie je werklocaties ...
Hoe zou dat zitten bij iemand die vanwege wetgeving zijn werklocaties eigenlijk niet mag (Sr 272 en gerelateerde wetten) prijsgeven?

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:29
pirke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:56:
Waar ik privé allemaal kom heeft hij niks mee te maken, dat is privacy. Verder heb ik een 100% kloppende administratie over de zakelijke kilometers, zonder begin en eindstand per rit, maar wel de afstand, waarmee ik het precieze aantal privé km kan afleiden.
Waar je privé komt maakt ze niet uit, dat hoef je ook niet te administreren. Alleen dat de kilometers privé zijn. De reden dat het een volledige administratie moet zijn met alle begin en eindstanden van zakelijke ritten is omdat dat het veel lastiger maakt om te frauderen (en dus ook veel makkelijker maakt om aan te tonen dat je administratie niet deugt).

Probleem is een beetje dat er in het verleden zoveel gefraudeerd is met dit soort administraties dat de eisen aan de administratie echt heel scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:19
Voor 10k netto bijtelling ontwijken snap ik de extra controle misschien, maar niet voor 100 euro btw voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...gebruik_auto_van_de_zaak/
U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik. Hoe u met die gegevens de te betalen btw berekent, leest u bij Voorbeeld privégebruik auto van de zaak met kilometeradministratie..
Nu is het zo, en lees de jurisprudentie er maar op na, dat de Belastingdienst op dit soort zaken over het algemeen redelijk streng controleert (als je tegen de lamp loopt). Voorbeeld http://deeplink.rechtspra...ECLI:NL:GHAMS:2011:BV0074 (gaat wel over bijtelling in de loonbelasting maar ik heb geen aanleiding om er van uit te gaan dat bij btw correctie de Belastindienst coulater is), en http://deeplink.rechtspra...ECLI:NL:RBHAA:2011:BP7893. Om aan te geven hoe streng er gecontroleerd wordt.
Canaria schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:59:
Ik heb ongeveer een kwart van de kilometers privé gereden, dat heb ik niet bijgehouden maar het is zeker niet meer dan dat. Ik heb geen vaste werkplek en reis altijd naar klanten, dus woon-werkverkeer is ook zakelijk.
Let er op dat de definite woon-werkverkeer in de omzetbelasting afwijkend is. Het zou in jouw geval inderdaad goed kunnen dat het rijden naar klanten niet onder woon-werkverkeer valt.

Verder leuk om te weten (uit de belasting almanak van Elsevier)
Bij de omzetbelasting geldt dat de bewijslast dat een auto (ook) voor privé wordt gebruikt bij de inspecteur ligt (nr. 97/20251, ECLI:NL:GHARN:2002:AE0493). Als de inspecteur het privégebruik niet aannemelijk kan maken, kan hij geen btw-correctie aanbrengen. Dit is ook zo als voor de inkomstenbelasting wel een bijtelling plaatsvindt voor privégebruik, omdat er geen (sluitende) kilometeradministratie is bijgehouden.
Ik kan geen wettelijke vereisten vinden in de omzetbelasting aan een kilometerregistratie als je wil afwijken van de forfaitaire btw correctie. Nu denk ik dat het veilig is om als je een kilometerregistratie hebt die voldoet aan het geen wat in de loonbelasting is opgenomen (zie hieronder) je volledig en zonder twijfel voldoet. Het reconstrueren van een kilometerregistratie op basis van agenda's is lastig (zeker omdat je geen begin/eindstand kilometerteller hebt en dus de sluitendheid ter discussie kan worden gesteld).
“De rittenregistratie als bedoeld in artikel 13bis, tweede lid, van de wet bevat ten minste de volgende gegevens:
a. merk, type en kenteken van de auto;
b. periode van terbeschikkingstelling van de auto;
c. per rit:
1°. datum;
2°. beginstand en eindstand van de kilometerteller;
3°. beginadres en eindadres;
4°. de gereden route indien deze afwijkt van de meest gebruikelijke;
5°. het karakter van de rit.”
Ik zou eens je accountant (overigens een goede boekhouder/fiscalist is voor een eenmanszaak voldoende) hier naar laten kijken. Bottomline is of voor de omzetbelasting een 'geloofwaardige' kilometeradministratie voldoende is. Ik kan hier even geen jurisprudentie voor vinden, maar ik vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 20:39

pietje63

RTFM

Als je de werkelijke zakelijke kilometers kunt herleiden en de km overige als privé aanmerkt dan verwacht ik dat dit voor de btw wordt geaccepteerd. Alle twijfel kilometers moet je dan als privé aanmerken.

Let op: woon-werkverkeer geldt voor de btw als privé en woon-werk wordt vrij ruim uitgelegd (zie paragraaf 2.1 van http://btwbesluiten.nl/he...k-auto-en-toepassing-bua/).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Dank voor de reacties! Ik dacht er opeens aan dat ik een app op mijn telefoon heb die alle ritten van mijn auto vanaf het begin heeft bijgehouden. Nooit bij stilgestaan dat die app daar ook nuttig voor zou zijn.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kU6eSzOuMoEGcfwUnoZK1iy8/full.png

Daarmee kan ik de zakelijke ritten wel bepalen. Ik ga nog uitzoeken of dat voor de belastingdienst voldoende is, maar dat lijkt me niet onwaarschijnlijk. Alles staat erin.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1