Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Firefox biedt bescherming tegen tracking in privémodus

Pagina: 1
Acties:

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Het is niet mogelijk een 32bits versie te upgraden naar een 64bit-variant. Deze laatste zal rechtstreeks gedownload en apart geïnstalleerd moeten worden.

Ik begrijp wat er hier bedoeld wordt, maar ik ben het niet eens met de formulering. Upgraden is iets wat ik al vele jaren doe. Ik doe vaak upgraden door een nieuwe versie van een programma te downloaden en dit over een oude versie van het programma heen te installeren. Zo deed ik in het jaar 2000 al upgraden en zo doe ik dat nu nog steeds heel vaak. Dit werkt bij Firefox 64-bits net zo. Gewoon de 64-bits versie downloaden, hem op de standaardlocatie installeren, en je 32-bits installatie wordt automatisch overschreven. Je 32-bits versie is dan geüpgrade naar de 64-bits versie. Het is geen automatische upgrade vanuit het programma zelf, maar wel gewoon een upgrade.

Een goede definitie van upgraden is bijvoorbeeld deze:
"Bij computers is een upgrade het vervangen van oude hardware of software door modernere hardware of software om een systeem weer up-to-date te maken."
Of, in het Engels, deze:
"In computing and consumer electronics an upgrade is generally a replacement of hardware, software or firmware with a newer or better version, in order to bring the system up to date or to improve its characteristics."
Zoals je ziet staat er nergens in de definitie dat je in het programma zelf op een knop drukt, en vervolgens de nieuwe versie automatisch geïnstalleerd wordt. Dat is één manier van upgraden, maar zeker niet de enige. :) Mensen deden al upgraden lang voordat dit soort opties bestonden.

Zie ook:
Users can often download software and firmware upgrades from the Internet. Often the download is a patch—it does not contain the new version of the software in its entirety, just the changes that need to be made. Vaak is de download inderdaad een patch, maar niet altijd. Soms moet je gewoon het hele programma opnieuw downloaden en over het oude programma heen installeren, dat is nog steeds een upgrade.
Wikipedia: Upgrade

Lees ook eens deze reactie van Toshin:
Als je de 64-bit versie op dezelfde locatie als de 32-bit versie probeert te installeren staat er in de installdialog ook letterlijk "upgraden" en niet "installeren"
Demonitzu in 'downloads: Mozilla Firefox 42.0'
Het lijkt mij dat Mozilla zelf het nog altijd het beste weet! Je doet upgraden! Het is wel degelijk mogelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door dusty-2011 op 04-11-2015 00:42 ]

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
downloads: Mozilla Firefox 42.0

Bij de tweakers Downloads-sectie schrijft de auteur: "Upgraden van de 32bit-versie naar de 64bit-versie is echter niet mogelijk, wel zijn ze naast elkaar te gebruiken." De eerste fout in die zin is het schrijven dat upgraden niet mogelijk is. Vervolgens wordt er een fout gemaakt door niet te wijzen op de risico's van het naast elkaar gebruiken van twee versies van Firefox. Dan moet je echt weten waar je mee bezig bent, en voor iedere versie een apart profiel aanmaken en gebruiken. Indien je hetzelfde profiel gebruikt voor twee verschillende versies kun je grote problemen tegenkomen, waaronder het compleet vernielen van je profiel (dit heb ik al eens meegemaakt). Zie hier bijvoorbeeld een post van iemand die hetzelfde profiel gebruikt en al tegen problemen aanloopt: Nevil in 'downloads: Mozilla Firefox 42.0'

Is dit gewoon onwetendheid van de auteur? Of vond hij het onnodig om op de risico's te wijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 03-11-2015 23:09 ]