Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-05-2018
Ik schrijf voor het eerst een berichtje dus val niet over mij heen als ik iets verkeerd doe. Ik heb ook een SSD in mijn computer, een 840 MZ-7TD120. Die zit er ruim twee jaar in, maar een week geleden is hij stuk gegaan, Ubuntu start niet meer op. Bij het opstarten kom ik na een reeks foutmeldingen in de shell terecht. Opnieuw installeren van Ubuntu hielp niet. Nadat ik Ubuntu op de gewone harde schijf had gezet werkt alles weer normaal, dus zit het probleem in de ssd. Ik heb de software die bij de ssd hoort nooit geinstalleerd omdat die niet werkt onder Linux. Ik vermoed dat hij daardoor ook stuk gegaan is. Ik heb ergens gelezen dat deze software de inhoud van de ssd als het ware steeds verschuift zodat niet steeds dezelfde geheugencellen gebruikt worden. Ik kan ook niet controleren of de ssd stuk is omdat ook die software (Magician) niet onder Linux werkt. Op de side van Samsung staat wel een andere Magician voor Linux maar die herkent mijn ssd niet, die is alleen voor server ssd's. Ik zit nu met de volgende vragen:
- Is er software waarmee ik de ssd kan controleren?
- Is er software voor ssd's die wel werkt onder Linux?
- Als ik een nieuwe ssd moet kopen, welke fabrikant levert er wel software bij voor Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ir.Bean schreef op zondag 01 november 2015 @ 17:15:
- Is er software waarmee ik de ssd kan controleren?
- Is er software voor ssd's die wel werkt onder Linux?
- Als ik een nieuwe ssd moet kopen, welke fabrikant levert er wel software bij voor Ubuntu?
1. Je kunt de schijf natuurlijk altijd in een Windows PC stoppen en checken met Samsung Magican of HDTune. Tevens kun je gewoon SMART en andere HDD tools gebruiken in Linux.

2. Niet nodig, de kernel regelt automatisch de SSD stuff. Voor sommige SDD's wordt zelfs trim gedisabled omdat het problemen oplevert. Bij Linux installeer je geen software, maar gebruik je over het algemeen kernel en/of filesystem parameters. Zie o.a. deze Wiki 's die ik gebruik voor Arch Linux, maar ook gewoon werken op andere distro's (zoals Ubuntu):
https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives
https://wiki.archlinux.or.../SSD_memory_cell_clearing

3. Bijna geen enkele (helaas), de Samsung SSD moest ik bijvoorbeeld upgraden op Windows (heb dual-boot). Je kan ook in de meeste gevallen een bootable USB maken waarmee je de firmware kunt upgraden. :)

Tip: laat je niks wijsmaken over die SSD software die bestaat, de meeste hebben wel handige hulpmiddelen; maar die zijn ook prima beschikbaar op Linux (zoals fstrim om trim te forceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28

Blokker_1999

Full steam ahead

SSDs verschuiven hun inhoud niet. Wat SSDs wel doen is wanneer jij een bestand wijzigt dan kunnen deze niet simpelweg enkele bits aanpassen. Een SSD moet altijd in blokken schrijven. Dus dan gaat de SSD een heel block in 1 keer wegzetten. Hierdoor kan data op een SSD dus veel verhuizen. Alles word geregeld door de firmware van de SSD. De software (zoals Magician bij Samsung) dient alleen om instellingen aan die SSD aan te passen (zoals de hoeveelheid overprovisioning) maar heeft zelf zo goed als geen enkel effect op de werking van de SSD zelf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:37:
SSDs verschuiven hun inhoud niet. Wat SSDs wel doen is wanneer jij een bestand wijzigt dan kunnen deze niet simpelweg enkele bits aanpassen. Een SSD moet altijd in blokken schrijven. Dus dan gaat de SSD een heel block in 1 keer wegzetten. Hierdoor kan data op een SSD dus veel verhuizen. Alles word geregeld door de firmware van de SSD. De software (zoals Magician bij Samsung) dient alleen om instellingen aan die SSD aan te passen (zoals de hoeveelheid overprovisioning) maar heeft zelf zo goed als geen enkel effect op de werking van de SSD zelf.
Ook het effect van Rapid Mode is lichtelijk overdreven, ik merk hier echt geen verschil (840 EVO) met of zonder deze mode.

De software is overigens op Windows goed bruikbaar en makkelijk bruikbaar. :)
Op Linux heb je deze stuff (gelukkig) allemaal niet nodig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn wel fabrikanten die linux-software (voor bepaalde modellen of functies) leveren trouwens, in ieder geval OCZ en Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
Bedankt voor alle antwoorden, een oplossing heb ik niet, maar het heeft mij wel verder geholpen. Mijn probleem is dat ik geen Windows meer heb, die paar programma's van vroeger die ik nog nodig heb draai ik in de VirtualBox. Van daaruit kan je de SSD niet zien (en dat is maar goed ook). Ik kan ook niet "even" windows installeren omdat mijn harde schijf een gpt partition table heeft en ook omdat ik het risico niet wil lopen dat windows alle andere inhoud van mijn harde schijf af schopt. Ik dacht slim te zijn door windows op die ssd te installeren (eerst leeg gemaakt en msdos partition table op gezet) maar dat lukt ook al niet meer (A problem has been detected enz.). Die ssd is dus echt stuk. Uit de antwoorden heb ik begrepen dat het niet ligt aan het niet-installeren van de software. Ik heb bovendien destijds alles ingesteld volgens de aanwijzingen op Computertip (Pjotr), dus daar ligt het ook niet aan denk ik. De droeve comclusie is dat zo'n ssd dus echt in twee jaar stuk kan gaan.
Mijn conclusie uit de antwoorden is dat er dus geen software onder Linux is om die ssd te controleren en dat die software verder niet nodig is. Ik laat het er verder dus maar bij zitten en ga kijken of Azerty nog iets voor mij kan of wil doen.
De laaste tip is erg nuttig, "Er zijn wel fabrikanten die linux-software (voor bepaalde modellen of functies) leveren trouwens, in ieder geval OCZ en Intel". Als ik de moed vind om er een nieuwe ssd in te zetten ga ik eerst kijken welke fabrikant er ook Linux software bijlevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
ir.Bean schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:30:
Bedankt voor alle antwoorden, een oplossing heb ik niet, maar het heeft mij wel verder geholpen. Mijn probleem is dat ik geen Windows meer heb, die paar programma's van vroeger die ik nog nodig heb draai ik in de VirtualBox. Van daaruit kan je de SSD niet zien (en dat is maar goed ook). Ik kan ook niet "even" windows installeren omdat mijn harde schijf een gpt partition table heeft en ook omdat ik het risico niet wil lopen dat windows alle andere inhoud van mijn harde schijf af schopt. Ik dacht slim te zijn door windows op die ssd te installeren (eerst leeg gemaakt en msdos partition table op gezet) maar dat lukt ook al niet meer (A problem has been detected enz.). Die ssd is dus echt stuk. Uit de antwoorden heb ik begrepen dat het niet ligt aan het niet-installeren van de software. Ik heb bovendien destijds alles ingesteld volgens de aanwijzingen op Computertip (Pjotr), dus daar ligt het ook niet aan denk ik. De droeve comclusie is dat zo'n ssd dus echt in twee jaar stuk kan gaan.
Mijn conclusie uit de antwoorden is dat er dus geen software onder Linux is om die ssd te controleren en dat die software verder niet nodig is. Ik laat het er verder dus maar bij zitten en ga kijken of Azerty nog iets voor mij kan of wil doen.
De laaste tip is erg nuttig, "Er zijn wel fabrikanten die linux-software (voor bepaalde modellen of functies) leveren trouwens, in ieder geval OCZ en Intel". Als ik de moed vind om er een nieuwe ssd in te zetten ga ik eerst kijken welke fabrikant er ook Linux software bijlevert.
Je kunt een generieke tool als "smartctl" naast hdd's ook voor ssd's gebruiken om wearlevel / bad_block count / etc. (beetje afhankelijk van de leverancier) te bekijken en de ssd een selftest laten doen.

Daarnaast kan het qua settings nog wat helpen om bijvb je swapiness wat te verlagen (en als je je VM's erop hebt staan wellicht ook in je windows VM's de pagefile settings aan te passen.)

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 02-11-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ir.Bean schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:30:
[..]

Helemaal eens met @gekkie. :)

Heb je op de Wiki's gekeken? Ik heb het gevoel dat je te veel naar Windows-kant kijkt, waarbij iedere device een eigen software heeft. ;)
Focus je op smartctl, fstrim, /etc/fstab flags, nieuwere filesystems (o.a. btrfs/ZFS), dmesg (waarmee je 'fouten' kunt opsporen/debuggen), etc.

Je wilt daarna nooit meer terug naar de brakke software die wordt meegeleverd bij je SSD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
Bedankt voor de antwoorden. Smartctl was niet geïnstalleerd, dus dat heb ik eerst maar gedaan en een test (-t long) gedaan. Met -a geen foutmeldingen (# 1 Extended offline Completed without error), -H geeft PASSED, dus dat is wel raar, ik moet dus nog maar eens verder zoeken. Wel een enorm lap text die man pages. Hebben jullie nog tips hoe smartctl te gebruiken? Swappiness had ik al verlaagd naar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wat is het nou eigenlijk precies waarom je er vanuit gaat dat de SSD kaduuk zou zijn ?

(als ik het goed lees is dat begonnen met "een" foutmelding tijdens de installatie van ubuntu .. dus ik zou zo zeggen try again .. en dan is het interessant *welke* foutmelding *precies* :)

Want ik begin zo'n donkerbruin vermoeden te krijgen dat er wel eens niets met de SSD mis zou kunnen zijn.

Je zou de tabel die "smartctl -a" geeft nog eens kunnen pasten, kijken of er nog chocola van te maken valt qua wear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgende keer graag een apart topic starten tenzij je denkt dat je hetzelfde probleem hebt. Ik zal het nu even doen.

Net als gekkie ben ik erg benieuwd wat die foutmeldingen zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
In mijn eerste bericht van zondag 1 november zei ik het volgende:
"Ik heb ook een SSD in mijn computer, een 840 MZ-7TD120. Die zit er ruim twee jaar in, maar een week geleden is hij stuk gegaan, Ubuntu start niet meer op. Bij het opstarten kom ik na een reeks foutmeldingen in de shell terecht. Opnieuw installeren van Ubuntu hielp niet. Nadat ik Ubuntu op de gewone harde schijf had gezet werkt alles weer normaal, dus zit het probleem in de ssd."
De foutmeldingen die ik daarbij kreeg weet ik niet meer maar kan ik gedeeltelijk wel achterhalen door inderdaad nog een keer Ubuntu te installeren. Lastig is dat die foutmeldingen voorbij schieten en weg zijn als ik dan in de shell terechtkom.
Ik heb later ook nog geprobeerd Windows XP te installeren (bericht maandag 2 november) maar ook dat lukte niet (A problem has been detected enz.).
De tabel die smartctl -a geeft is:
smartctl 6.2 2013-07-26 r3841 [x86_64-linux-3.19.0-31-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-13, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Samsung based SSDs
Device Model: Samsung SSD 840 Series
Serial Number: S19HNEAD562548E
LU WWN Device Id: 5 002538 55036ad8e
Firmware Version: DXT08B0Q
User Capacity: 120,034,123,776 bytes [120 GB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Rotation Rate: Solid State Device
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ACS-2, ATA8-ACS T13/1699-D revision 4c
SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
Local Time is: Tue Nov 3 22:21:25 2015 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status: (0x00) Offline data collection activity
was never started.
Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status: ( 0) The previous self-test routine completed
without error or no self-test has ever
been run.
Total time to complete Offline
data collection: (33968) seconds.
Offline data collection
capabilities: (0x53) SMART execute Offline immediate.
Auto Offline data collection on/off support.
Suspend Offline collection upon new
command.
No Offline surface scan supported.
Self-test supported.
No Conveyance Self-test supported.
Selective Self-test supported.
SMART capabilities: (0x0003) Saves SMART data before entering
power-saving mode.
Supports SMART auto save timer.
Error logging capability: (0x01) Error logging supported.
General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time: ( 2) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: ( 30) minutes.
SCT capabilities: (0x003d) SCT Status supported.
SCT Error Recovery Control supported.
SCT Feature Control supported.
SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 1
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail Always - 0
9 Power_On_Hours 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 3110
12 Power_Cycle_Count 0x0032 097 097 000 Old_age Always - 2497
177 Wear_Leveling_Count 0x0013 097 097 000 Pre-fail Always - 28
179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always - 0
181 Program_Fail_Cnt_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always - 0
182 Erase_Fail_Count_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always - 0
183 Runtime_Bad_Block 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always - 0
187 Uncorrectable_Error_Cnt 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032 079 057 000 Old_age Always - 21
195 ECC_Error_Rate 0x001a 200 200 000 Old_age Always - 0
199 CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always - 0
235 POR_Recovery_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always - 47
241 Total_LBAs_Written 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 5898859831

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Short offline Completed without error 00% 3109 -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS
1 0 0 Not_testing
2 0 0 Not_testing
3 0 0 Not_testing
4 0 0 Not_testing
5 0 0 Not_testing
255 0 65535 Read_scanning was never started
Selective self-test flags (0x0):
After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ir.Bean schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:30:
De foutmeldingen die ik daarbij kreeg weet ik niet meer maar kan ik gedeeltelijk wel achterhalen door inderdaad nog een keer Ubuntu te installeren. Lastig is dat die foutmeldingen voorbij schieten en weg zijn als ik dan in de shell terechtkom.
Ik zie weinig spannends in je SMART waarden en geen aanleiding om te denken dat het problemen zou moeten geven.

Laatste dingetje wat nog met een SSD te maken zou kunnen hebben .. maar het lijkt me wel heel sterk .. is dat de ubuntu die je probeert te installeren nog een kernel heeft met queued trim problemen .. en dat gelijk al problemen veroorzaakt door corruptie .. maar dat lijkt heel erg sterk.

Komen die foutmeldingen *tijdens* de installatie van Ubuntu, of *na* de installatie (bijvb de eerste keer dat je daarna boot ?) (als ik het goed begreep het laatste, maar kunnen het maar beter zeker weten :) )

Bij boot problemen .. als ik het goed begrijp krijg je nog wel een keuze scherm van Grub te zien ?
(of heb je een probleem met grub en kom je in een grub boot prompt terecht ? te zien aan een zwart scherm met "grub>")

Als je in grub komt kun je daar wellicht voor een rescue kernel kiezen die wellicht geen "quiet" als kernel parameter heeft ? Wellicht dat er dan meer te zien valt. Tevens zou dan wellicht een fototje van wat je nog *wel* op je scherm krijgt handig kunnen zijn.

Redenen om tijdens booten van de kernel in een shell terecht te komen is meestal iets met rootfs of een kernel panic .. maar bij een kernel-panic kom je niet in een shell terecht, dus dat zou het niet moeten zijn. Hou ik over iets met het rootfs ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
Ubuntu 14.04.03, de huidige. Ik ga nog een keer installeren op die ssd en laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm 14.04.03 .. scheelt in iedergeval alweer een hoop potentiele "holy fsck dingetjes" uit het lijstje met known issues voor 14.04. https://wiki.ubuntu.com/T...allation_and_post-install :)

Wat je ook nog zou kunnen proberen is bijvb eens door een Debian install heen klikken, misschien niet wat je uiteindelijk wilt hebben, maar kun je wel kijken of je uberhaupt linux van de SSD geboot gaat krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ir.Bean
Het probleem is opgelost. Ik heb deze keer eerst alle partities verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Nu ging dat wel goed. Ik had al 2x keer eerder opnieuw Ubuntu geïnstalleerd maar daarbij de ssd niet volledig leeg gemaakt, dat doet de installer immers zelf. Het probleem was steeds dat ik na het installeren, wat op zich altijd goed ging, na de eerste restart in een (limited) shell terecht kwam. Blijkbaar heeft verwijderen van alle partities (ik denk vooral de efi-boot partitie) toch geholpen.
Ik bedank jullie allemaal voor de hulp. Belangrijkste was dat ik de ssd kon controleren met Smartctl, want omdat de software van Samsung niet werkt onder Ubuntu taste ik volledig in het duister. Toen bleek dat er waarschijnlijk niets aan mankeert heb ik de moed gevonden om het toch maar weer eens te proberen. Voor alle zekerheid heb ik nu de hele ssd leeg gemaakt, daar zag ik eigenlijk het nut niet van in, toch was dat de gouden greep. Een beetje geluk moet je soms hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mooi dat het gelukt is, zal of grub of je fstab wel een beetje van de leg zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
In linux heb je voor smart te lezen, of de hd een test uit te voeren, en partities te maken, en om een iso naar usb te zetten,
daar heb je disks (in het engels), en in het nederlands schijven,
dus installeren en je kunt op een grafische manier smart uitlezen, en nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:28

Blokker_1999

Full steam ahead

jan, je bedoeld waarschijnlijk GNOME Disks. Deze staat zeker niet op elk systeem geïnstalleerd al kan ik mij inbeelden dat wanneer je een volwaardige GNOME desktop hebt je dit tooltje wel zult hebben. Onder debian based distributies komt dit in het pakket gnome-disk-utility.

Hoewel het een leuk tooltje is hoop ik toch echt dat iemand die zijn systeem wat beter wenst te kunnen beheren op zoek gaat naar de tools om op de command line zulke taken uit te voeren (met bijv. smartctl en fdisk)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1