Het grote 'Twinkle Revival' topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:00
Beste Tweakers,

Drie en een half jaar geleden werd ik door een trotse opa-to-be gegeven aan een leventje in ontwikkeling dat Levi zou gaan heten. Levi heeft net de leeftijd van drie jaar bereikt en heeft nog geen nacht zonder mij geslapen. Ik kom uit het land van de Action, bekend om geluk hebben of troep, maar ik ben een gelukbrenger geweest. Ik heb bijzondere capaciteiten: zo kan ik 365 dagen per jaar zeker 15 minuten per dag licht geven en een liedje zingen op slechts 3 AA batterijen. Daar ben ik best trots op: mijn concurrent (eigendom van een ander kind hier in huis) kostte drie keer zoveel en heeft elke twee weken drie nieuwe nodig...

Mijn ras is uitgestorven, er is geen winkel meer in Nederland die mijn soort verkoopt. We zijn verkocht, vergeven en vergaan. De afgelopen jaren mocht ik tot troost zijn om met mijn unieke capaciteiten niet alleen "Twinkle, twinkle, little star" te zingen, maar ook het plafond te verlichten met allerlei kleurtjes. Zo mocht ik in de loop der jaren menig traantje opvangen van mijn mensje, die zonder mij maar moeilijk in slaap komt.

Vanavond had ik echter een ongelukje... Mijn batterijtjes waren bijna op, maar ik kwam ongelukkig ten val. Nieuwe batterijen geven mij naast veel energie weliswaar het vermogen terug om een lichtje te zijn voor een lief ventje, maar zingen kan ik niet meer. Het is een beetje als De Kleine Zeemeermin van Disney, ik heb een ronduit ongelukkige ruil gemaakt...

De chirurg heeft er al even naar gekeken, maar dat bleek geen goeie te zijn: hij kon niet zeggen of het de stembanden, longen of misschien wel erger is... Wel maakte dit markante figuur een aantal foto's van mijn inborst met de belofte aan andere chirurgen om advies te vragen. Ik twijfel aan zijn professionaliteit, aangezien hij niet eens over een multimeter beschikt, maar zouden jullie mij willen helpen om mij weer te laten zingen? Mogelijk wat aanwijzingen waar te beginnen, etc. Mijn soldeerverbindingen zien er nog stevig uit, maar ik ben nog niet klaar om afscheid te nemen van deze slaapkamer. Een aantal tips zijn welkom!

Liefs,

Twinkle
De (ooit) zingende knuffel van Levi

Afbeeldingslocatie: http://offroadmedia.nl/uploads/twinkle1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://offroadmedia.nl/uploads/twinkle2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://offroadmedia.nl/uploads/twinkle3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mooie ts.
Vraagje: je stem banden doen het nog als je er iets anders op aansluit?
De condensators zijn die nog goed als in staan ze nog vast? Alsook die rode draad ziet er afschuwelijk gesoldeerd uit.

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 03-11-2015 20:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
Zit het speakertje nog goed vast? Misschien trilt deze en klikt het geluid daardoor vervormd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je zelf verstand van electronica ? anders heeft het weinig zin om hier al te technisch op in te gaan lijkt mij.
misschien een tweaker bij je in de buurt die er even naar kijkt cq eea doormeet ?
nu is over het algemeen, buiten een kabelbreukje of slecht kontakt / defect speakertje weing aan dat soort electronica te repareren.. alles zit 'ingegoten ondere die ene druppel in het hoekje

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maakt het rode draadje niet gewoon kortsluiting waar ie tegenaan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
Damic schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:23:
Mooie ts.
Vraagje: je stem banden doen het nog als je er iets anders op aansluit?
De condensators zijn die nog goed als in staan ze nog vast? Alsook die rode draad ziet er afschuwelijk gesoldeerd uit.
Dank je... Mijn chirurg weet geen betrouwbare alternatieve krachtbron zonder mij te beschadigen. Condensators zijn niet echt goed zichtbaar zoals op andere electronica. De rode draad is dun, maar ook via een andere geleider helpt dit mij niet zingen, helaas...
XyRuS schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:33:
Zit het speakertje nog goed vast? Misschien trilt deze en klikt het geluid daardoor vervormd?
Jup, mijn stemkast oog nog zeer solide. Ik maak geen enkel geluid.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:34:
heb je zelf verstand van electronica ? anders heeft het weinig zin om hier al te technisch op in te gaan lijkt mij.
misschien een tweaker bij je in de buurt die er even naar kijkt cq eea doormeet ?
nu is over het algemeen, buiten een kabelbreukje of slecht kontakt / defect speakertje weing aan dat soort electronica te repareren.. alles zit 'ingegoten ondere die ene druppel in het hoekje
Tsja, hij draagt de naam 'chirurg' maar ik benoemde mijn twijfels al... Hij weet een beetje, kan wat solderen, maar is zeker geen sebastius. Andere chirurgen in de buurt zijn hartelijk welkom!
Megamind schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:39:
Maakt het rode draadje niet gewoon kortsluiting waar ie tegenaan ligt?
Dank voor het meedenken, ik heb het gelijk gesuggereerd en hij heeft 'm iets omhoog gewipt, maar geen verschil. Ik straal, maar niet vocaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:34:
Het zijn 2 druppels Borroz, wrs 1 met het het versterkertje onder en de andere is de led driver.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Waar kom je vandaan? Er is vast wel iemand in de buurt die een reparatiepoging kan doen. Op de printplaat kan weinig kapot, de bedrading is de eerste verdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

of het flinterdunne draadje van de spreekspoel, meet daar ook eens de weerstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
Cassettebandje schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:59:
Waar kom je vandaan? Er is vast wel iemand in de buurt die een reparatiepoging kan doen. Op de printplaat kan weinig kapot, de bedrading is de eerste verdachte.
Ik ben gekocht in Ede, midden Nederland, en mijn mensje woont daar ook. 8)
AtomicShockwave schreef op woensdag 04 november 2015 @ 01:14:
of het flinterdunne draadje van de spreekspoel, meet daar ook eens de weerstand van.
Is dat het draadje wat naar de spoel toegaat? Want de chirurg kan volgens mij niet echt bij de spoel zelf, die is vastgelijmd... Althans, dat zegt hij :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

de spreekspoel is het spoeltje in het speakertje.

-Soldeer eén draadje van de speaker los van het printje.
-Pak een multimeter en zet die over de twee contacten van de speaker (op de speaker zelf).

Daar moet 8 ohm uitkomen. Zo niet? dan is er een draadje stuk in de speaker zelf.

Werkt het wel? controleer dan op dezelfde manier de zwarte draadjes die aan de speaker zitten. Van losgesoldeerd contact naar speaker. En van het andere draadje: nog vast zittend contact -> speaker. Hier moet ongeveer 0 ohm uitkomen.

Als het speakertje kapot is ga ik hier persoonlijk in mijn grabbelbak zoeken voor een vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
AtomicShockwave schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:48:
de spreekspoel is het spoeltje in het speakertje.

-Soldeer eén draadje van de speaker los van het printje.
-Pak een multimeter en zet die over de twee contacten van de speaker (op de speaker zelf).

Daar moet 8 ohm uitkomen. Zo niet? dan is er een draadje stuk in de speaker zelf.

Werkt het wel? controleer dan op dezelfde manier de zwarte draadjes die aan de speaker zitten. Van losgesoldeerd contact naar speaker. En van het andere draadje: nog vast zittend contact -> speaker. Hier moet ongeveer 0 ohm uitkomen.

Als het speakertje kapot is ga ik hier persoonlijk in mijn grabbelbak zoeken voor een vervanger.
Beste AtomicShockwave, Het heeft even geduurd voordat die knuppel van een chirurg een multimeter te pakken had, maar zojuist ben ik opnieuw onder het mes gegaan en heeft hij geprobeerd te doen wat je zei. Nu heeft hij de ballen verstand van weerstand e.d., dus moest hij eerst even leren hoe dat ding werkte. Afijn, hij heeft de meter op 200 ohm gezet (naar voorbeeld van http://magazine.schematheek.net/0905/0905-002/0905-002.pdf) en vervolgens is hij gaan meten. De resultaten zie je hieronder, je kunt gelijk zien waar hij de pinnetjes heeft geplaatst zodat hij weet of hij het goed doet. Zijn theorie: speakertje inderdaad stuk. Nieuwe bestellen bij http://www.hobbyelectroni...ni-plastic-speaker-8-ohm/ ofzo? Alvast dank voor je meedenken weer!

Afbeeldingslocatie: http://offroadmedia.nl/uploads/twinkle4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

8 ohm zal je nooit meten met een ohm meter. Die 8 ohm is de impedantie bij 1khz. Met een ohm meter zal dat beduidend lager zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Als je daar inderdaad 50 ohm meet lijkt het niet in orde. Je zou zoals memphis zegt een waarde iets onder de 8 ohm kunnen verwachten.
Heb je ook eerst een draadje los gesoldeerd? Ik had hem namelijk hoger of zelfs open circuit verwacht. Misschien meet je iets in het versterkertje nu?

Ik zou anders gewoon de gok wagen voor die anderhalve euro, en een speakertje bestellen. :P
Pagina: 1