Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:30
hallo goedenavond :D

ik heb een vraag over mijn RAM. ik heb in mijn systeem nu 8GB ( 2x4) G.Skill Ram zitten maar kan ik er dan gwoon een een 16GB ( 2x8) bij gooien.
Mijn CPU is een AMD FX 8350
Mijn Mobo is een ASUS M5A99FX PRO R2.0
Mijn Ram is een 8GB 2x4 Kit van G.skill ( G.Skill RipjawsX F3-14900CL8D-8GBXM )
En ik wil een 16GB kit ( G.Skill RipjawsX F3-1866C9D-16GXM )
Toevoegen.

verder wil ik vragen of het echt nut heeft. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen en zie steeds vaker dat recommended specs van games naar 16GB gaan. maar ik heb nog geen problemen met een RAM Bottleneck ondervonden. 8)7

bij voorbaat dank :)

groetjes
Robin }:O }:O }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

als je nog geen bottleneck hebt gevonden, waarom dan uberhaubt geld investeren in meer geheugen?
8GB is voor gamen voldoende op moment.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:30
Switchie schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:41:
als je nog geen bottleneck hebt gevonden, waarom dan uberhaubt geld investeren in meer geheugen?
8GB is voor gamen voldoende op moment.
tja daar heb je wel een puntje 8)7 |:( eigenlijk omdat ik weet dat deze kit niet echt meer word gemaakt. en ik niet weet of RAM prijzen van DDR3 nog echt eens tuk verder zullen dalen...
en ik weet dat het niet ''aanbevolen'' is om 2 verschillende merken ram samen te laten werken. ja het kan werken maar geen gerantie.
en anders zal ik straks deze kit moeten verkopen en 2 16Gb kits moeten kopen of iets anders?? zou dat slimmer en goedkoper zijn ( denk dat 8GB pas ergens 2016 echt bottleneck gaat worden in games )

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Als 8 gig al gaat bottlenecken zul je alsnog genoeg hebben aan 16gb.
Voordat 16 gig gaat bottlenecken zijn we denk ik al aanbeland bij ddr6 geheugen.
Ik zou het geld in ieder geval op zak houden momenteel. Indien noodzakelijk kun je altijd nog een 2e hands setje van 8 gig op de kop tikken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Overige Hardware is geen dumpbak, voor geheugen hebben we Processors, moederborden & geheugen, maar aankoopadviesvragen horen sowieso altijd in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even.

Move OH -> CAA

Verder inhoudelijk:
1) als je systeem nog niet bottleneckt op RAM zal het absoluut niet sneller gaan met meer RAM erbij, sterker nog het zal vermoedelijk een tikje trager worden ivm lossere timings moeten gebruiken bij meer modules. Weggegooid geld dus.
2) DDR3 zal op enig moment niet meer gemaakt worden, maar als je ziet dat je nu nog volop 2e hands DDR2, DDR1 en ouder kunt kopen is er geen enkele reden om te vrezen dat mocht je ooit in de toekomst meer RAM nodig hebben, het niet meer te vinden zal zijn.
2) merk zegt uitermate weinig over compatibility, vooral omdat 95% van DIMM-fabrikanten zelf geen chips maken en alleen andermans chips inkopen en daar een of andere flitsende heatsink op proppen - en inderdaad, G.skill is zo'n wederverkoper. Twee modules met zelfde heatsink bij zelfde fabrikant kunnen totaal andere chips bevatten en totaal andere compatibility-eigenschappen hebben. Wat je moet doen is kijken op de site van je moederbordfabrikant naar welke geheugenmodules met dat bord getest zijn en daar modules uit te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik heb al een tijdje 16GB RAM waarvan is automagisch en dynamisch tot max 8 GB als RAM-Disk laat toekennen (temp dirs, browser cache, etc. om SSD te ontlasten, RAM is en blijft sneller) en ik ben nog geen game tegen gekomen die ooit meer dan 10 GB RAM in gebruik had (oke oke, heb GTA 5 nog niet gespeeld op de PC; moet eerst een nieuwe SSD kopen).

Genoeg RAM is echt heerlijk voor een power-user met b.v. ontwikkelomgevingen en meerdere VMs tegelijkertijd open, maar voor surfen en gamen is 8 GB prima. Zoals anderen al zeggen kan het bijplaatsen consequenties hebben voor de stabiliteit van je systeem. Laat je ook niet gek maken door high-end RAM te kopen; die paar superduur betaalde procent theoretische performance winst pak je alleen in benchmarks, niet in normaal praktijk gebruik (gaming --> beter meer dan sneller RAM).

Misschien is een nieuwe videokaart wel een veel betere upgrade voor je ? (blind gokje hoor)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1