Monitor voor gaming - welke?

Pagina: 1
Acties:

• Rens_E
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07-2021
Beste Tweakers,

Ik zoek een nieuwe monitor. Gaming monitoren, gewone monitoren, curved, flat, 16:9, Ultra Wide (21:9), 1080p, 1440p, IPS, TN en ga zo maar door; er is ongelofelijk veel keuze wat betreft monitoren. Welke monitoren zijn goed en zijn het waard om te onderzoeken?

Budget
Ik zoek een monitor van ongeveer 200€, 250€. Als we een goede monitor vinden die net niet binnen mijn budget valt, zou ik het niet erg vinden om te V&A in de gaten te houden om hopelijk een tweedehands exemplaar dat wel binnen mijn budget valt te bemachtigen.

Voorkeuren?
Helemaal geen, ik sta open voor alle suggesties.

De gebruiksomgeving
Ik heb een tijdje terug mijn eerste (budget studenten) gaming pc gebouwd. De computer bevat een FX-6350 en een R9 270X. Nu game ik op een 21" BenQ monitor waaraan niks speciaal is: 60hz, 5ms, 1080p, de meest standaard monitor ooit die nergens echt goed of echt slecht in is. Ik zou graag een wat grotere monitor aanschaffen, 27", 28" - of als het een ultrawide wordt - 29", maar welke, dat weet ik niet.

De monitor zal worden gebruikt voor gaming, het bekijken van (youtube)films en werk voor school (Word, Excel, Prezi, informatie verzamelen etc.). De BenQ die ik nu als "main monitor" gebruik, zal als tweede scherm gebruikt gaan worden.

De game die ik het meeste speel is Battlefield 4, met tot nu toe zo'n 840 uren. Ik speel wel voor een platoon, maar voor de lol. Ik speel momenteel geen ESL-matches al sluit ik niet uit dat ik dat in de toekomst wel ga doen. Verder speel ik ook spellen als Witcher 3 en Metal Gear Solid V.

Kan iemand mij wat monitoren aanraden? Of aangeven waar ik op moet zoeken? Moet ik gaan voor een 21:9 of juist absoluut niet, TN of IPS? Dat soort vragen zou ik graag beantwoord zien.

Als je er van overtuigd bent dat - bijvoorbeeld TN - het beste is, zou je dan alstublieft aan kunnen geven waarom?

Ontzettend bedankt voor jullie hulp en suggesties!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 11:02
Voor gamen zijn de TN-panelen beter dan de IPS schermen.

Reden:
TN-Paneel biedt een verversingssnelheid aan van 120/144hz en heeft maar 1 ms vertraging. Ten opzichte van de IPS schermen, hebben deze vaak gewoon 60/75hz met 6/8 ms vertraging.

Voor gaming zijn de TN-panelen gewoon beter.

Momenteel zijn er wel enkele merken die een IPS scherm aanbieden met 4 ms en 144 hz. Echter liggen deze nog zeer hoog geprijsd waardoor deze dus afvallen.

pricewatch: Asus MG279Q Zwart

Dit is eventueel een goed scherm maar zit 289 geprijsd:
pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart

• Rens_E
Klevertje schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:47:

TN-Paneel biedt een verversingssnelheid aan van 120/144hz en heeft maar 1 ms vertraging. Ten opzichte van de IPS schermen, hebben deze vaak gewoon 60/75hz met 6/8 ms vertraging.

pricewatch: Asus MG279Q Zwart

Dit is eventueel een goed scherm maar zit 289 geprijsd:
pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart
Denk je dat ik met bovenstaande specs BF4 op redelijke settings kan spelen op 120/144 fps?
De BenQ ziet er erg goed uit, de standaard die in hoogte te verstellen is en de monitor die te draaien is spreken me erg aan voor wanneer ik programmeer, maar de monitor is 'slechts' 24" en ik zoek eigenlijk iets groters...

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
144 hertz gaat hem niet worden met die GPU/CPU vrees ik...

• Rens_E
Brogala schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:22:
144 hertz gaat hem niet worden met die GPU/CPU vrees ik...
Nee, daar was ik al bang voor... Maakt de keuze wel wat gemakkelijker, denk ik: minder keuze.

• Brogala
  • Niet online
Rens_E schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:25:
[...]

Nee, daar was ik al bang voor... Maakt de keuze wel wat gemakkelijker, denk ik: minder keuze.
Je mist wel wat hoor! Haha. Maar dan zal ik persoonlijk wel voor IPS gaan, die betere kleuren zijn echt fijn. Heb zelf de XL2411Z 144hz TN en Dell IPS 60Hz.

• Rens_E
Brogala schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:34:
[...]

Je mist wel wat hoor! Haha. Maar dan zal ik persoonlijk wel voor IPS gaan, die betere kleuren zijn echt fijn. Heb zelf de XL2411Z 144hz TN en Dell IPS 60Hz.
Maar met een IPS heb ik wel hoge responstijden...

Ik ben 5ms gewend en ik weet niet of ik de overstap überhaupt merk van 5ms naar +-2ms (Ik weet ook niet of ik de overstap van 60hz naar 144hz zou merken als het mogelijk zou zijn). Is het echt zo'n groot verschil?

En als ik nu voor een IPS zou gaan omdat mijn pc 120/144hz niet aankan, zit ik in de toekomst bij een upgrade of helemaal nieuwe pc weer met het zelfde probleem waar ik weer een andere monitor moet gaan zoeken...

[ Voor 16% gewijzigd door Rens_E op 03-11-2015 18:39 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die responsetijden zeggen bijzonder weinig. Laten we zeggen: Er zijn IPS schermen waar je het zal merken, maar er zijn ook meer dan zat schermen die prima snelheid hebben voor 60Hz.

• Brogala
  • Niet online
Rens_E schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:38:
[...]

Maar met een IPS heb ik wel hoge responstijden...

Knip
Daar merk je helemaal niks van.

En of je 144 hertz wil of niet, tja.... Stabiel 144fps in BF4 oid krijg is heel moeilijk, ik speel zelf CS:GO wat niet intensief is.

[ Voor 37% gewijzigd door Brogala op 03-11-2015 19:15 ]

• Rens_E
Ik zie bij een aantal monitoren een refresh rate van 75 hz, maar volgens mij las ik ergens anders dat je dan rare resoluties moet gebruiken, klopt dat?

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 11:02
Ik speelde eerst ook op een BenQ XL2411T en speelde voornamelijk shooters.

Deze heb ik uiteindelijk verkocht omdat kleuren ook heel belangrijk waren ivm. werk. Ik heb toen 2x een Dell UltraSharp U2414H gehaald. Een IPS scherm dus, maar ook hier kan ik nog altijd gewoon op gamen hoor :)

• Sanderpf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06-2022
Voor gamen merk je het verschil tussen 1 ms en 7ms niet hoor, tenzij het scherm ghost. Ik zou persoonlijk voor een IPS scherm gaan omdat de kleuren gewoon veel beter zijn en dit merk je in gamen en in werk/internetten want die paar ms merk je echt niet.
Pagina: 1