Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 14:03
Beste tweakers,
Ik heb last van een vervelende coil-whine op mijn moederbord. Nu ik me er een beetje in heb verdiept zie ik dat het vaker voor komt, zowel op nieuwe als wat oudere producten.

Nu zijn de meningen verdeeld en eindigen de meeste topics in RMA (omdat: nieuwe aangekochte producten).
Echter zit het forum hier bomvol kennis en ervaring op het gebied van electronica en ben ik van mening dat we een DIY oplossing kunnen verzinnen voor de mensen met Coil-whine producten.

Veel mensen zijn van mening dat Coil Whine geen issue is voor de levenstuur van de hardware, echter kunnen we het allemaal eens zijn dat het (donders) iritant is.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Gigabyte/G1_Sniper2/images/vrm_small.jpg

Mijn doel van dit topic:
Wat info verzamelen over coil-whine
- Is het een "defect" of een "feature"?
- Waar komt het veel voor? (CPU VRM, PSU, GFX VRM)
- kan het verdere schade opleveren?
- moeten wij tweakers ons zorgen maken?

Hoe het DIY op te lossen
- Tips voor diagnose.
- Tijdelijke oplossingen voor diagnose.
- permanente oplossingen en de gevolgen.

Als we samen tot een "beste" diagnose/DIY oplossing komen, maak ik een foto-guide op mijn mobo.

Laat ik zelf het topic aftrappen met mijn onderzoeksresultaten (voornamelijk bronloos, onder het motto; heb ik ergens gelezen/gehoord). Natuurlijk sta ik open voor andere meningen/feiten.

Coil Whine:
Veroorzaakt door (harmonische) trillingen in bepaalde "solid state" electronica. Bijvoorbeel vroeger de rooie spoeletjes, en tegenwoordig de spoelen met de zwarte kapjes erover.
De oorzaak van deze harminonische trillingen verschilt (per mening). het heeft met de signaalvorm en frequenties te maken van de inkomende stroom/spanning. Vaak varieerdt het geluid (en dus de trilling) afhankelijk van het opgenomen vermogen van de CPU/GPU.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/7/72/500x1000px-LL-72df6b4d_780Timemindpads.png

Voor zover ik weet is het niet schadelijk.
Het wordt voornamelijk veroorzaakt door "kostenbesparing". Zowel in de kwaliteit van de chokes zelf als de kwaliteit van het aangeleverde signaal. De chokes zelf worden vaak gedipt in lijm om ze stil te krijgen. Dit process gaat niet altijd goed met resultaat dat er soms toch harmonische trillingen kunnen optreden. Ook "goedkope" voedingen welke een brak bloksignaal leveren kunnen coil-whine veroorzaken. Persoonlijk ben ik van meninng dat wanneer we het over harmonische trillingen hebben de vorm van het signaal niet eens zoveel uit maakt, zolang de amplitude en frequentie maar ongunstig zijn.

Fix it?
Diagnose is de eerste stap. Wat ik heb gelezen voornamelijk luisteren. Het zei met een "buisje" of stethoscoop om wat precieser te kunnen lokaliseren.
Tijdelijke fix kan soms door met je vingers of iets anders (zachts) de chokes aandrukken zodat ze stiller worden of minder geluid maken (om zo te bevestigen dat je de goeie hebt).
Permanente fixes lees ik veel over hete lijm of secondenlijm. Hete lijm kan ik me in vinden, al betwijfel ik of je overal komt met die dikke lijm. Seconde lijm lijkt me nogal agressief. Ook (blanke) nagellak wordt genoemd om het geluid te isoleren.

Afbeeldingslocatie: http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/20141114vga.jpg

In theorie door alle losse spoeldelen aan elkaar te plakken maak je er 1 grotere massa van, hoe groter de massa, hoe lager de harmonische frequentie (en hoe hoger de amplitude moet zijn om hem hoorbaar te maken). -> f = {1\over 2 \pi} \sqrt {k\over m}
Je kunt zowel een "harde massa" maken (met "concrete" of secondenlijm) of een flexibele massa (met bijvoorbeeld een lijm welke niet helemaal hard word) die de trillingen dempt.

Sommige mensen komen ook met oplossingen door spread spectrum of bepaalde power states uit te zetten. Hoewel dit wel een oplossing kan zijn beperk je de functionaliteit van je setup, en eigenlijk omzeil je enkel de VRM load% of frequenties welke herrie veroorzaken.

Graag jullie input!

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:51

aex351

I am the one

Een oude thread, maar nog steeds een zeer relevant onderwerp. Mijn huidige desktop heeft ook last van coil whine. Ik heb deze PC twee jaar geleden samengesteld en in de begin periode ben ik er achter gekomen dat zowel de PSU als de GPU (beruchte AMD 290) een probleem vormt. Dus de coil whine komt op meerdere plekken voor. Ook het moederbord (ASUS z97 WiFi AC) is volgens mij een probleempunt. Maar na meer dan 5 PSU (high end) wissels en een heleboel testen verder heb ik het maar gelaten voor wat het is. En zit mijn oude PSU er weer in.

Ook zonder de GPU is coil whine merkbaar, vanuit de PSU, welleswaar een andere coil whine. En zodra je met de muis beweegt op het bureaublad dan hoor je sowieso lichtelijk een verhoogd geluid.

Ik ben dan ook benieuwd of het echt mogelijk is om tegenwoordig een computer samen te stellen zonder coil whine.

< dit stukje webruimte is te huur >

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 14:03
Mijn tip zou zijn: Kijk eens of je de coils/vrms welke geluid maken kunt isoleren. Wanneer je weet welke geluid maken ben je al op de helft van het oplossen.
Dit is echter op een VGA kaart, een CPU met grote koeler, of een voeding, makkelijker gezegd dan gedaan.

Je kunt ook warme lijm op je VRMS/Coils smeren. Electrisch gezien kan dit weinig kwaad, echter is het niet gunstig voor de warmte afvoer. Daarom is het hadiger om eerst de veroorzakers te isoleren zodat je met minder lijm toe kunt.

Ik denk dat je een voordeel hebt in dat je een coil whine kunt reproduceren met een specifieke actie. Ik had dit niet dus het wat voor mij moeilijk om een oorzaak te vinden.

p.s. Heb inmiddels zelf een andere CPU en Mobo (met dezelfde voeding en VGA) en mijn problemen zijn weg. Het was voor mij al wel duidelijk dat het Mobo de oorzaak was maar aangezien ik een erg grote CPU koeler had kon ik de VRMs niet echt bereiken.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)