Aankoop advies: Mac dilema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 17:30
Dit wordt een lange post, dus zet je schrap:
Graag wil ik mijn iMac uit 2011 vervangen. Het betreft een 21,5 inch met 8GB ram en 500 HDD. Het grootste struikelblok: het opstarten. Eenmaal ingelogd gaat het wel maar na een herstart van de mac is dat ding niet vooruit te branden. Vermoed dat het met SSD of Fusion drive wel over moet zijn, dus SSD wordt/is een must have.

Huidige probleem iMac 2011:
Geen SSD/Fusion drive wat laden van programma's/taken traag maakt in eerste instantie.
Mooie kans om een 4k/5k scherm te vergaren.

Wat maakt het nou moeilijk:
Van mijn werkgever mag ik ongeveer 1000 euro stuk slaan aan 'thuis werk plek spullen'. Dat is mooi zul je denken. Nou dat valt tegen, een klein adertje onder het gras. De vrienden bij de belastingdienst zorgen ervoor dat je met dit geld geen laptops of desktops mag kopen, aangezien ik er al 1 krijg van het werk, wat weer zou gelden als extra inkomsten oid. Beetje dezelfde gedachte als een lease auto van de zaak zegmaar. Met andere woorden, ik mag 1000 euro stuk slaan aan schermen, toetsenborden, muizen, stoelen etc. Wat bijvoorbeeld een set up macbook + 4k scherm weer aantrekkelijk maakt dan een iMac 4k halen.

De opties:
iMac 4k 21 inch (recent uitgekomen).
Nadeel; ik vind 2000 euro toch echt te gek worden

Mac mini 2014
Nadeel: kan alleen 4k schermen op 30hz aansturen, geen 60

Mac mini 2012 (deze kan ik zelf nog open schroeven en SSD geheugen inkalven)
Nadeel: verouderde componenten
Geen mogelijk tot 4k

Macbook (Pro, Air of 12 inch).
Mindere hardware; opschroeven van specificaties gaat richting prijs van een 4k iMac

Use cases: gewoon wat standaard internetten, mailen, office zaakjes en home entertainment (muziek en films kijken en luisteren, niet zelf maken). Hoeft niet portable te zijn.

Kortom, hoe haal ik nou een maximale benutting uit deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is een externe ssd via thunderbolt niet voldoende om je probleem op te lossen? daar kun je OSX op zetten en als primaire schijf gebruiken. Je hebt dan nagenoeg de maximale snelheid en kun je de rest van het geld gebruiken voor andere dingen zoals b.v. een 2e scherm etc.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
Dat is inderdaad een slimme optie. Echter ben ik vergeten te melden; de huidige iMac wordt "doorgezoven" naar ander familie lid. Dus ik moet zegmaar wel.

Geld uitgeven aan een mac vind ik niet erg maar ik heb gewoon moeite met die enorme iMac 4k prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

of in de 2011 iMac de huidige hdd vervangen voor een ssd. is hij meteen netjes weggewerkt en is hij weer up to date 8gb ram is voldoende osx heeft nogsteeds maar 4gb nodig dus voor dat werk wat jij er mee doet voldoende. in de imac2011 zit denk ik al een i5 processor in het verschil tussen de professoren merk je bijna niet.
natuurlijk is nieuw spul altijd leuk! ik ken het gevoel, maar dat zijn of nu upgrade kosten ssd van 512gb tegen een hele nieuwe iMac ruim 1500 verschil. ik zou het wel weten lekker upgrade

edit: had je nieuwe post niet gezien. dan houd dit verhaal op.

mac mini is zeker snel genoeg voor de taken die jij er mee doet. sterker dat zijn de dingen waarvoor hij gemaakt is in mijn optiek. net zoals de 12' macbook.
scherm formaat is zeker fijn! misschien mac mini op V&A kopen? en dan een mooi schermpje er bij
kan je voor de €1000,- mooi een scherm kopen en keyboard enz.

[ Voor 27% gewijzigd door Coldbullet op 03-11-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Moet het persee 4K zijn?

Lijkt mij ook niet verkeerd om een normaal 27 inch scherm te hebben namelijk, icm een mac mini.
Dan zit je wel nog binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
Het hoeft natuurlijk niet per se 4k, maar het is wel gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
Even een update van mijn kant:
Ik dacht dat ik gecracked had: Een nieuwe Mini met extern 4K scherm (en de nieuwe magic mouse en keyboard). Echter kan een Mini een 4k scherm maar op 30hz aansturen. Weet iemand of dit nou ontzettend storend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Jep, dat is ontzettend storend 😉 Alles lijkt dan erg stroperig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
Heb net een videotje op Youtube gekeken van een Mini aan een 4K LG en het is inderdaad een beetje stroperig. Niet ideaal.....
Ander puntje, een Macbook 12 inch aansluiten geeft weer gezeik omdat er maar 1 poort op zit.
Dus dan kom ik eigenlijk uit bij een Macbook Pro................... Of zie ik opties over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Fietsbel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:25:
Is een externe ssd via thunderbolt niet voldoende om je probleem op te lossen?
Net even gekeken, maar dit is nog best een dure upgrade als ik het zo snel zie?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 06-10 23:59
ja thunderbolt SSDs zijn erg prijzig. Ik kon via Afuture een 2TB HDD modelletje krijgen voor €150 ipv 400 dus heb dat direct gedaan.

Overigens moet je absoluut niet voor een high end mac mini uit 2014 gaan. De 2012 versies leveren veel betere prestaties (quadcore i7 vs dualcore i7), voor minder geld (tweedehands zijn ze voor een leuk bedragen volledig geüpgraded te vinden. Maarja 4K support enzo. Misschien is een goedkopere 13" MBP dan interessanter voor je. Die kan je ook nog meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 23:06
voor de dingen die je beschrijft en doet met de mac zou ik voorlopig nog niet vernieuwen.
Enige wat ik in jouw situatie zou doen is een ssd plaatsen en nog een aantal jaar lekker verder werken op je 2011 imac.

Tenzij je echt de komende jaren meer 4k films wil gaan kijken, editten etc... maar voor wat internet, office werk etc.. lekker op de imac uit 2011 blijven en overwegen een ssd te plaatsen die je al heel wat performance winst oplevert

...

Pagina: 1