Hulp bij nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor ter vervanging van mijn hp w2207h. Ik heb al veel gelezen en gezocht maar ben benieuwd of naast onderstaande er nog andere suggesties zijn.

Ik zit dus nu voor een 22" 1680x1050 TN paneel. Ik wil naar een 24", maximaal 25" scherm met een 2560x1440 resolutie. Ik zit vrij dicht op mijn scherm dus groter dan 25" lijkt me niks, zeker met gamen zorgt dat voor minder overzicht.

Het moet een IPS paneel worden en omdat ik vrij kritisch ben vwb kleurweergave wil ik de monitor ook gaan calibreren met een colorimeter, en dit wil ik het liefst hardwarematig doen. De snelheid van het paneel vind ik minder belangrijk dan de beeldkwaliteit.

Mijn budget hou ik het liefst tot € 450 euro. Mocht ik voor iets meer een scherm krijgen die echt veel beter is dan hou ik die optie open.

De 3 schermen die ik tot nog toe gevonden heb:

1. DELL U2515H
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

2. HP Z24QN
pricewatch: HP Z24nq (L1K59AT) Zwart

3. BenQ BL2420PT
pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart

Daarnaast blijf ik de Eizo Coloredge CS230 ook een mooie vinden maar deze heeft 'maar' een full hd resolutie.

Van de 3 andere schermen gaat mijn voorkeur in principe uit naar de BenQ of HP. De Dell hoor ik wisselende verhalen over, slechte touchknoppen en uniformiteit die nog wel eens te wense over laat. Ook heeft deze geen ondersteuning voor hardwarematige calibratie (overigens hoor ik graag of dit misschien een overbodige eis is, maar het feit dat de settings in de monitor zelf worden opgeslagen ipv een profiel dat door de GPU wordt aangehouden lijkt mij een groot voordeel).

Waarom ik nog twijfel? Ik kan van de BenQ en HP bijna niks terugvinden aan reviews en het belangrijkst: of deze hardwarematige calibratie ondersteunen.

Ook ben ik benieuwd of hier misschien mensen zijn met een Coloredge CS230 en hoe ze die FullHD resolutie ervaren op een 23" scherm.

Monitor zal worden aangesloten op een nog aan te schaffen GPU (GTX970 of R9 390, voorkeur gaat hier uit naar GTX970 vanwege efficientie maar vraag me af of deze voldoet voor de hogere resolutie waar de R9 390 met 8GB Vram een voordeel heeft). Ik werk nu nog met een GTX570.

Ben benieuwd naar jullie input!

The number one enemy of progress is question

Verwijderd

Mocht je het nog niet gevonden hebben, de BenQ is gereviewd door Hardware.info:
http://nl.hardware.info/r...pt-review-wqhd-op-24-inch
Of als je kort de testresultaten wilt:
http://nl.hardware.info/p...q-bl2420pt/testresultaten
De HP vind je inderdaad niet veel over; is er een bepaalde reden dat je deze in de 3 keuzes opneemt? Als die er is, is het makkelijker om een geschikte monitor te vinden. Tot nu toe heb ik het idee dat kleurweergave bovenaan staat? Want dat wordt vrij lastig kiezen.

Nog over de GPU: de 390 is inderdaad beter voor 1440p, maar je kan niet alles op Ultra spelen.

• Guumuus
  • Niet online
Ik heb de review van Hardware.info gevonden inderdaad, jammer dat deze zoveel last heeft van input lag. Ik merk dat mijn wensen vwb LUT en 2560x1440 het behoorlijk lastig maken. Misschien moet ik mijn eisen wat bijstellen...

Ik ben erg benieuwd of iemand me uit eigen ervaring kan vertellen wat het verschil is tussen FullHD of 2560x1440 op een 24". Het gaat mij er voornamelijk om dat het beeld scherp is....

• Guumuus
  • Niet online
Als extra:

Kijkafstand is ongeveer 70 cm. Op mijn werk heb ik een 23" paneel aan de muur hangen met een FullHD resolutie en moet zeggen dat mijn voorkeur dan wel uitgaat naar de 2560x1440 resolutie.

Dat maakt de mogelijke keuzes gewoon beperkt. De reden dat Eizo in mijn hoofd blijft zitten is omdat ik weet dat hun schermen qua uniformiteit zo goed scoren. Iets waar Dell achterblijft. Maar Eizo heeft geen 24inch met die resolutie.

Ben erg nieuwsgierig naar meer info over de Z24NQ van HP....

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:57
ik heb hier op mijn werk een 24" full hd scherm en de 2515H naast elkaar staan. Ik gebruik beiden vooral voor simpele office doeleinden.

De extra werkruimte is het per definitie waard voor mij, zou het liefst 2x de 2515H aanschaffen, Er past gewoon veel meer op je scherm, zonder dat het (Voor mij) te klein wordt. Daarnaast oogt het ook allemaal net wat scherper. Foto's komen net wat meer tot hun recht.

Thuis heb ik inmiddels ook een 2515H staan, ter vervanging van een 20" 1680x1050 display. Daar game ik er af en toe ook op, dat is gewoon ontzettend aangenaam.

Echter is zwart niet zwart op deze monitor. Ik vind het erg grijs, maar heb daarbij weinig referentie kaders of mogelijkheden tot afstemmen. Dit grijs wordt denk ik vooral veroorzaakt door de hoge helderheid van het scherm, wat ik met veel (te) donkere spellen vooral fijn vind

• Guumuus
  • Niet online
Okee dat bevestigd het wel aardig, 2560x1440 moet het sowieso worden dan. Hardware matige calibratie schuif ik aan de kant als eis. Is niet te doen...

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
tritimee schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:48:
ik heb hier op mijn werk een 24" full hd scherm en de 2515H naast elkaar staan. Ik gebruik beiden vooral voor simpele office doeleinden.

De extra werkruimte is het per definitie waard voor mij, zou het liefst 2x de 2515H aanschaffen, Er past gewoon veel meer op je scherm, zonder dat het (Voor mij) te klein wordt. Daarnaast oogt het ook allemaal net wat scherper. Foto's komen net wat meer tot hun recht.

Thuis heb ik inmiddels ook een 2515H staan, ter vervanging van een 20" 1680x1050 display. Daar game ik er af en toe ook op, dat is gewoon ontzettend aangenaam.

Echter is zwart niet zwart op deze monitor. Ik vind het erg grijs, maar heb daarbij weinig referentie kaders of mogelijkheden tot afstemmen. Dit grijs wordt denk ik vooral veroorzaakt door de hoge helderheid van het scherm, wat ik met veel (te) donkere spellen vooral fijn vind
Als je een beetje googled kan je calibratie waardes zoeken voor de U2515H. Dan is zwart namelijk wel zwart. En het energie verbruik keldert ook nog eens naar beneden :P Bovendien kan je met de Dell software voor de monitor ook een hele hoop kwa kleurwaardes.

Heb zelf ook de dell en bij mij is zwart echt zwart en niet grijs of wat dan ook. Ook heb ik amper glow wat je standaard wel hebt. Zowiezo staat de verlichting VEEL te hoog standaard. Die kan flink naar beneden.

Voor de TS:
Heb zelf ook de Dell U2515H en raad hem zeker aan, met een 970 of 390 kan je gewoon op 1440p op ultra spelen. Je kan namelijk je AA flink naar beneden schroeven want die is een stuk minder nodig. Wel even de monitor in game mode zetten voor lagere inputlag.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:57
Joenino schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:17:
[...]

Als je een beetje googled kan je calibratie waardes zoeken voor de U2515H. Dan is zwart namelijk wel zwart. En het energie verbruik keldert ook nog eens naar beneden :P Bovendien kan je met de Dell software voor de monitor ook een hele hoop kwa kleurwaardes.

Heb zelf ook de dell en bij mij is zwart echt zwart en niet grijs of wat dan ook. Ook heb ik amper glow wat je standaard wel hebt. Zowiezo staat de verlichting VEEL te hoog standaard. Die kan flink naar beneden.

Voor de TS:
Heb zelf ook de Dell U2515H en raad hem zeker aan, met een 970 of 390 kan je gewoon op 1440p op ultra spelen. Je kan namelijk je AA flink naar beneden schroeven want die is een stuk minder nodig. Wel even de monitor in game mode zetten voor lagere inputlag.
ha mooi, bizar eigenlijk. Ben al super tevreden met mijn scherm, maar het kan dus allemaal nog een stuk mooier :9~

• Guumuus
  • Niet online
Joenino schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:17:
[...]

Voor de TS:
bedankt voor je input! Hoe ervaar jij de uniformiteit van de Dell??

• Joenino
Guumuus schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:06:
[...]

bedankt voor je input! Hoe ervaar jij de uniformiteit van de Dell??
De dell is een hele degelijke monitor (al kan de pivotopties als vervelend ervaren worden als je veel aan je monitor zit). De aansluit mogelijkheden en kleurweergaves zijn ongelovelijk goed. Wel krijg je rond de 70 FPS last van screentearing dus raad je wel aan om je FPS te locken op 60 of v-sync aan te zetten.

De monitor ziet er gewoon goed uit en met een resolutie van 2560x1440p en zijn 25 inch ongelovelijk scherp. Zo heb ik in de meeste nieuwere spellen geen AA meer nodig, waardoor ik andere settings hoger kan zetten (als deze niet al standaard op ultra staan). Zo heb ik met GTA5 bv geen enkel probleem om constant 60 FPS te halen. In het geval van een nvidia kaart heb je Geforce Experience welke alles voor je in kan stellen. En dan heb je standaard de beste performance/kwaliteits ervaring op je scherm.

Ik heb ivm me werk vaak verschillende schermen voor me neus en de dell staat ver bovenaan me lijstje met monitoren. Heb bv ook een 450 euro kostende 27 inch AOC Q2770P als werk scherm staan hier maar die doet zwaar onder ten opzichte van de Dell U2515H.

• Guumuus
  • Niet online
Thanks!

reden dat ik twijfel is terug te zien in deze topic:

http://www.overclock.net/...cklight-bleed-dell-u2515h

en dit is niet het enige voorbeeld wat ik ben tegen gekomen. Vind het nogal stuitend om te zien hoe slecht die uniformiteit is, zeker als je je bedenkt dat je een dikke 300 euro neer telt voor een monitor...

• Joenino
Guumuus schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:24:
Thanks!

reden dat ik twijfel is terug te zien in deze topic:

http://www.overclock.net/...cklight-bleed-dell-u2515h

en dit is niet het enige voorbeeld wat ik ben tegen gekomen. Vind het nogal stuitend om te zien hoe slecht die uniformiteit is, zeker als je je bedenkt dat je een dikke 300 euro neer telt voor een monitor...
Als ik de gelinkte topic beetje door lees heeft hij hem op 100% brightness staan waardoor dit optreed. De mijne staat bv maar op 26% wat meer dan genoeg is. 100% mag je een zonnebril op zetten en factor 40 opsmeren zo fel wordt hij dan. Glow heb je altijd met IPS maar ik neem aan dat je recht voor je scherm zit en niet schuin? In dat geval zie ik het bij de mijne niet met brightness rond de 26% (verschilt per monitor wat het beste uit komt).

Wat er vaak fout gaat is dat mensen een monitor kopen, deze aansluiten en verwachten dat alles perfect is. Helaas, je moet even de officieele monitor driver installeren inclusief de software. Even googlen naar juiste / betere calibratie waardes. En dan pas gaan kijken op dat soort punten. Zo kwam ik er achter dat mijn brightness veel te hoog stond (standaard 50%) en geloof ook me blauwwaarde die een tikje naar beneden moest.

• Guumuus
  • Niet online
Thanks voor de snelle reactie, misschien dat de Dell toch nog een mogelijkheid is. Ik ben nog steeds wel benieuwd naar mensen die ervaring hebben met 24" monitor die werken op 2560x1440 en welke monitor dat dan is...

• Guumuus
  • Niet online
Heb de hele week verder zitten neuzen en ga denk ik de keus maken tussen twee hele andere monitoren. De resolutie blijft dat op Full HD steken maar daar kan ik wel mee leven.

Het wordt de NEC P232 of de Eizo EV2455

Pagina: 1