Kelder vochtvrij maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 08:24
Een van de vorige bewoners heeft wat ventilatiegaten van de kelder/kruipruimte dichtgemaakt. Dit gaf als resultaat dat we nu een vochtige kelder hebben en optrekkend vocht in de muren van de woonkamer.

Het ventilatieprobleem is ondertussen opgelost maar het drogen gaat tergend langzaam. Ik wilde dit oplossen door een bouwdroger in de kelder te plaatsen maar die blijken pas goed te werken vanaf 20 graden volgens het verhuurbedrijf.

Heeft iemand nog een goed idee hoe ik mijn kelder / kruipruimte zo snel mogelijk kan laten drogen?
het gaat trouwens om een huis uit 1935 waarvan een deel van de fundering uit mergel bestaat.

De kelder zelf ligt alleen onder de gang en is vrij krap. De woonkamer heeft alleen een kruipruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door m3gA op 03-11-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Stoken en ventileren. Warme lucht kan meer vocht bevatten, dus als je dat afvoert ben je er ook sneller vanaf... mits alles wel waterdicht is e.d., anders moet je dit blijven doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:55
Er wel zeker van dat het vochtprobleem is opgelost?

Alleen de ventilatie weer opengemaakt of ook andere voorzieningen getroffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Is je kelder wel waterdicht? Puur van condensatie uit lucht lijkt me nogal ver gaan.

Hoe vochtig is de kruipruimte? Mogelijk is bodemfolie daar een aanvulling.

Voor het drogen zelf kun je toch alles gebruiken wat hitte en/of luchtbeweging veroorzaakt met de deur open: elektrische kachel, ventilator, heteluchtoven (ooit nog eens een appartement mee verwarmd), ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Temperatuur voldoende hoog brengen zodat het vocht makkelijker verdampt, en voldoende ventileren om de vochtige lucht af te voeren.
Nu en over één en twee weken metingen doen op de muur, bodem en in huiskamer om het vochtgehalte te bepalen. Zou significant afgenomen moeten zijn. Zo niet, dan is er waarschijnlijk een andere oorzaak van het vocht.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Is een luchtontvochtiger mischien niet iets. Hier staat er een en deze haalt een hoop water uit de lucht. Ik weet alleen niet of er een theperatuur is waarbij ze pas goed werken maar mischien kunnen ze daar bij een winkel over adviseren (Ik ben de handleiding kwijt :+ ).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/72iOIZjzmrhJRIejnAx3WKpi/thumb.jpg

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
FabianGTI schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:49:
Er wel zeker van dat het vochtprobleem is opgelost?

Alleen de ventilatie weer opengemaakt of ook andere voorzieningen getroffen? :)
Er waren ventilatieroosters aan de achterkant van het huis maar hier is een bijbouw neergezet. Hierdoor was er geen luchtcirculatie. Ook had een schilder me de roosters aan de voorkant van het huis 'dichtgeschilderd'. De roosters aan de voorkant zijn open gemaakt en er is een ventilator geplaatst achter in de kelder die zorgt dat de lucht circuleert.
Je ziet dat de muren langzaam drogen maar met dit tempo duurt het nog een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Rukapul schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:59:
Is je kelder wel waterdicht? Puur van condensatie uit lucht lijkt me nogal ver gaan.

Hoe vochtig is de kruipruimte? Mogelijk is bodemfolie daar een aanvulling.

Voor het drogen zelf kun je toch alles gebruiken wat hitte en/of luchtbeweging veroorzaakt met de deur open: elektrische kachel, ventilator, heteluchtoven (ooit nog eens een appartement mee verwarmd), ...
De kelder is grotendeels van mergel dus helemaal droog zal het nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:55
m3gA schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:05:
[...]

Er waren ventilatieroosters aan de achterkant van het huis maar hier is een bijbouw neergezet. Hierdoor was er geen luchtcirculatie. Ook had een schilder me de roosters aan de voorkant van het huis 'dichtgeschilderd'. De roosters aan de voorkant zijn open gemaakt en er is een ventilator geplaatst achter in de kelder die zorgt dat de lucht circuleert.
Je ziet dat de muren langzaam drogen maar met dit tempo duurt het nog een jaar.
Ah oké, verder niets gecoat dus?
Geen idee of dat werkt, maar je kan natuurlijk ook gewoon te maken hebben met vocht doorslag van buiten naar binnen, door bijvoorbeeld kleine scheurtjes in de muur

Bijvoorbeeld zoiets

[ Voor 3% gewijzigd door FabianGTI op 03-11-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik weet niet waar je woont, maar in Eindhoven heeft HetZuiden mijn toenmalige kelder waterdicht gemaakt nadat er ineens een laag water in stond. Behandeling van een week met elke dag een nieuwe (coating)laag.
Pagina: 1