Toon posts:

Koelpasta Arctic Freezer A11

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding van deze koeler staat bij punt 7 dat je op de koperen buizen 3/4 lijntjes (meegeleverde MX4) koelpasta moet aanbrengen: http://www.arctic.ac/eu_e...lation_manual_english.pdf

In dit filmpje bij 0:50 doet die gast ook 3 'lijntjes'.
YouTube: Arctic Freezer A11

Is deze CPU koeler een uitzondering of kun je ook hier gewoon op de cpu een lijntje of erwt in het midden van de processor aanbrengen en vervolgens de heatsink (zonder koelpasta) erop zetten?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 19:12

Nemesizz

Untouchable

In de video zelf zegt die gast ook dat ie andere methoden had geprobeerd en dat het geen verschil maakte qua temperatuur.

Zelf ben ik bang dat met 3 lijntjes er teveel pasta op komt.

Veel andere tower-coolers ('t is allemaal een beetje 13 in een dozijn qua design) waar de heatpipes direct contact maken met de heatspreader van de CPU word het niet aangeven dat het noodzakelijk is.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou zelf nooit meerdere lijnen koelpasta aanbrengen. Zodra je het koelblok met vaak toch wel forse gewicht op de CPU heatspreader drukt, zullen deze lijnen tegen elkaar aan botsen wanneer ze uitspreiden en dit zal hele kleine luchtbellen gaan creëren. Daarnaast zou je 3 miniscule lijnen moeten aanbrengen omdat je anders al snel een te dikke laag krijgt waardoor de koelpasta over de rand van de CPU heatspreader gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarelogic.com/articles/guides/Thermal_Paste/Heastsink_diagram.jpg

Koelpasta wordt aangebracht omdat een CPU en koelblok niet voor 100% vlak zijn; op microscopisch niveau ziet het eruit als bovenstaande afbeelding. Om de hittetransfer optimaal te maken moeten beide oppervlakten echter wel volledig met elkaar aansluiten, omdat er anders hitte opgehoopt achterblijft. De koelpasta zorgt er dus voor dat er oppervlakte nagenoeg 100% vlak wordt :)

Kortom gewoon een mini erwtje in het midden, NIET zelf uitspreiden, en gewoon de koeler zo recht mogelijk erop duwen en direct aandraaien. Draai niet elke moer direct volledig vast maar draai ze om de beurt steeds een beetje aan zodat de koeler ook zo recht mogelijk gemonteerd wordt; gelijkmatig vastdraaien dus.

Vervolgens als de CPU warm wordt zal de koelpasta nog wat meer verspreiden automatisch en daardoor de hele heatspreader bedekken. Veel koelpasta merken hebben zo'n ~100 draaiuren nodig om hun volledige werking te garanderen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal, bedankt voor de reacties!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:13:
Duidelijk verhaal, bedankt voor de reacties!
Laat vooral nog even weten of het allemaal gelukt is en hoe de temperaturen zijn :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, gaat alleen nog even duren.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij moet je bij direct touch heatpipes wat meer gebruiken, mijn ervaring is dat het koper van de heatpipes vaak behoorlijk grof is, en koelpasta wordt ook snel in de spleten tussen de pipes gedrukt.

Maar, de hoeveelheid die er in het filmpje op lijkt te komen lijkt me alsnog overkill.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1