Salontafel van pallethout maken

Pagina: 1
Acties:

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Via mijn werk kan ik gratis aan gebruikte pallets komen. Het leek mij een leuk idee om hier een salontafel van te maken en heb dit bedacht :

- alles netjes opschuren
- in de kleurloze lak zetten om kringen en vlekken te voorkomen
- tussenplankjes maken en monteren (de planken zitten immers niet strak tegen elkaar aan)
- wielen eronder monteren

Klinkt simpel, maar nu vraag ik me even af hoe ik beide pallets (ga er 2 gebruiken, 1 is te laag) aan elkaar ga monteren. Moet ik hier gewoon houtlijm voor gebruiken?

Eventueel nog andere tips om dit tot een mooi geheel te maken?

Soundcloud

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:54

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik heb op instructables, zoiets voorbij zien komen, misschien dan daar nog ideeën staan waar je wat aan heb.
Instructables.com en dan even zoeken op paletwood furniture ofzo, er staan heel veel projecten met pallethout op.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:00
Een pallet heeft altijd een 2 (euro pallets 3) planken onderaan de klossen, die kan je gewoon vastschroeven op de onderste pallet.

Als je het robuust wil maken kan je ook een paar bouten en moeren halen, gaten in die onderste planken boren bout en moer er door heen, klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 03-11-2015 09:49 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een sterke verbinding tussen de twee pallets is te maken met deuvels en eventueel een deuvelfrees, maar strategisch gaten boren met een boormachine werkt ook prima. In combinatie met houtlijm gaan die pallets nergens meer heen :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Speedfightserv schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:31:
Een pallet heeft altijd een 2 planken onderaan de klossen, die kan je gewoon vastschroeven op de onderste pallet.

Als je het robuust wil maken kan je ook een paar bouten en moeren halen, gaten in die onderste planken boren bout en moer er door heen, klaar.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oFco5tZ.png

Je bedoelt deze verbinding? Heb even met blauw aangegeven waar de bouten (denk ik) dan moeten komen.

Soundcloud

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:00
Ja, Die verbinding bedoel ik inderdaad. Zoals DexterDee al aangaf, in combinatie met wat lijm gaat het geen kant meer op. Als je grotere pallets heb heb je vaak ook een derde klos in het midden, voordat je ze op elkaar zet wat gaten boren, bouten en moeren en het zit muurvast

[ Voor 39% gewijzigd door Speedfightserv op 03-11-2015 09:50 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het voordeel van deuvels is dat ze niet in het zicht zitten. Bouten (en schroeven) zie je wel zitten en geven het wat meer een industriële look. Beiden zijn erg makkelijk te realiseren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zie geen reden waarom dit in TL zou moeten staan. TL -> AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

kaos- schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:16:
- alles netjes opschuren
- in de kleurloze lak zetten om kringen en vlekken te voorkomen
De logica tussen "steigerhout" en "angst voor vlekken" ontgaat mij even. :+
Kies dan gepolitoerd mahonie. ;)
- tussenplankjes maken en monteren (de planken zitten immers niet strak tegen elkaar aan)
- wielen eronder monteren
Met dit formaat staan vier oversized zwenkwielen met een diameter van minstens 15 à 20cm aardig voor de industriële look, maar daarmee komt de tafel wel een stuk omhoog, houd daar even rekening mee. ;)
Klinkt simpel, maar nu vraag ik me even af hoe ik beide pallets (ga er 2 gebruiken, 1 is te laag) aan elkaar ga monteren. Moet ik hier gewoon houtlijm voor gebruiken?
De zwaartekracht is in principe genoeg.
Inclusief de schroeven op de aangegeven plekken is dat meer dan strikt nodig.
Ik zou verder niet ook nog met houtlijm gaan knoeien, misschien wil je later de dimensies nog verder aanpassen en dan is houtlijm niet echt je beste vriend.
Eventueel nog andere tips om dit tot een mooi geheel te maken?
Zo'n tafel is misschien leuk en low-budget maar het lijkt mij buitengewoon onpraktisch als er bijv. eens een glas frisdrank omgaat.
De toplaag kun je natuurlijk prima gladschuren, maar met de onderliggende nisjes wordt dat lastig.
Je kunt daarvoor beide pallets eventueel geheel demonteren, maar dat schiet geloof ik wel het beoogde doel van eenvoud voorbij. ;)

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 13:47
Als je bereid bent wat meer werk te verzetten of iemand anders kan vinden die daar zin in heeft dan vond ik dit een heel gaaf idee:

YouTube: Office Meeting Table From Pallets - Pallet Up Cycle Challenge 2015

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 12:52
Kan je niet gewoon een paar schroeven van onder naar boven schroeven op de plaatsen zoals aangegeven op je foto?
Eerst de bovenste pallet omgekeerd leggen, dan de onderste pallet erbovenop en met enkele schroeven die korter zijn dan de 2 planken samen de boel aan elkaar schroeven. Vervolgens het zaakje omdraaien en de schroeven zijn onzichtbaar. Misschien wel even dun voorboren (een houtboortje van een millimeter of 2) om te vermijden dat het hout splijt.

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik zou een pneumatische tacker gebruiken, dan zitten de planken goed vast en is de verbinding minder zichtbaar dan bij bijvoorbeeld schroeven. Tien keer sneller dan gedoe met deuvels. Je gaat toch voor een robuuste, industriële uitstraling, dus de verbinding hoeft niet 100% klinisch te zijn imo. Drup houtlijm er tussen en je zit helemaal ge..plakt.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Persoonlijk zou ik de onderste pallet onderste boven plaatsen. Dit maakt het geheel net iets strakker ipv op elkaar plaatsen. Verder kun je ervoor kiezen om de bevestigingen in de klossen te verwerken middels een pen-gat constructie. (Met de nodige houtlijm erbij).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom zou je ze überhaupt vast zetten. Veel makkelijker schoonmaken als ze los zijn en makkelijker te verplaatsen ook.

Op het type pallets van de foto in de OP (Euro Pallets) zit overigens vaak statiegeld. Ik zou het eerst wel even controleren of je dat type wel echt zomaar mag meenemen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
In elke hoek een dot siliconenkit en dan een op maat gemaakte glasplaat erop, zit je niet met schoonmaken.

Denk dat het op maat laten maken van veiligheidsglas wel kostbaar is...
Pagina: 1