Toon posts:

Hulp bij uitzoeken onderdelen pc build.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Ik wil nieuwe pc onderdelen gaan kopen. Het betreft hier een Moederbord, cpu en geheugen.
Na een tijdje te hebben gezoekt op internet ben ik op de volgende onderdelen uitgekomen.

Mobo - AsRock Z97 Extreme 6
CPU - I7 4790K
Geheugen - G-Skill, Ripjaws Z DDr3 - 16Gb (4x4)

De totale kosten hiervan zullen rond de €650 - €700,- zitten.

Ik ben in bezit van de Geforce GTX 970 Gaming (4Gb) als GPU en de Cosair CX600M als PSU.

Nu is mijn vraag of deze setup voor dit buget een goede keus zou zijn. Ik heb wel iets speling met mijn budget maar €700,- is wel de richtprijs.

De PC zal voornamelijk worden gebruikt voor Gamen, en opnemen/streamen van Games. Ook zal er videobewerking mee worden gedaan.

Ik hoor graag eventuele feedback of tips en alvast bedankt voor de hulp!

Groet ENDroyD

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
ik heb nog wel een aantal vragen. en vast de andere tweakers ook.

1. Welke resolutie praten we over? 1080p vergt minder als 4k. en dan komen we gelijk bij punt 2
2. Welke games speel je of ga je spelen? mineveger valt ook onder gamen. maar vergt niets van je pc. maar GTA5 bv wel.
3. heb je al aan een didicated opneem/stream pc gedacht. zodat je geen fps drops heb tijdens opnemen.
4. Welke programma ga je gebruiken? FRAPS vraagt veel meer van je pc als shadow play van nvidia.
5. Ga je overklokken? zo niet kan het iets goedkoper.
6. Maak even een lijstje van je onderdelen. Handleiding Pricewatch

en mocht je geen dedicated pc willen. dan kan je overwegen om voor 2011-3 systeem te gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,80€ 399,80
1MSI X99A RAIDER€ 205,-€ 205,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,29

niet heel veel duurder. maar wel 6 cores waardoor je 2 cores kan reserveren voor streaming/opnemen. en 4 voor gaming.

je kan anders ook nog voor skylake gaan. iets moderner. en ook iets sneller. voor minimaal prijs upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
1. Welke resolutie praten we over? 1080p vergt minder als 4k. en dan komen we gelijk bij punt 2
1080p is voldoende.
2. Welke games speel je of ga je spelen? mineveger valt ook onder gamen. maar vergt niets van je pc. maar GTA5 bv wel.
In principe alle spellen die nu en binnen een de aankomende jaren uitkomen.
3. heb je al aan een didicated opneem/stream pc gedacht. zodat je geen fps drops heb tijdens opnemen.
Hier heb ik aan gedacht, maar is voor mij niet echt een mogelijkheid. (2e pc aanschaf plus extra hardware). Plus dat ik denk dat het met 1 goede pc ook prima moet lukken.
4. Welke programma ga je gebruiken? FRAPS vraagt veel meer van je pc als shadow play van nvidia.
Ik gebruik nu shadowplay om op te nemen wat redelijk werkt. Helaas is shadowplay voor stream geen optie. (ivm hoge bitrate)
Mijn keuze voor de "k"uitvoering heeft te maken met het feit dat ik later altijd nog kan overclocken. Maar het is geen pré.
Hier zal ik even naar kijken als ik tijd heb.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:46

Esumontere

Floep, banaan.

loki504 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:27:
ik heb nog wel een aantal vragen. en vast de andere tweakers ook.

en mocht je geen dedicated pc willen. dan kan je overwegen om voor 2011-3 systeem te gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,80€ 399,80
1MSI X99A RAIDER€ 205,-€ 205,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,29

niet heel veel duurder. maar wel 6 cores waardoor je 2 cores kan reserveren voor streaming/opnemen. en 4 voor gaming.

je kan anders ook nog voor skylake gaan. iets moderner. en ook iets sneller. voor minimaal prijs upgrade.
Een 2011-v3 systeem aanraden voor een beetje basic gamen en streamen is echt complete overkill. Is vergelijkbaar met het kopen van een industriële turbo-magnetron en deze enkel gebruiken voor het opwarmen van je avondmaaltijd :+ Het werkt wel, maar zonde van 't extra geld.

Lijstje ziet er prima uit TS, maar waarom ga je niet gelijk voor Skylake? Belangrijker: Waaruit bestaat je huidige systeem, en waarom voldoet dat niet?

• loki504
Esumontere schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:25:
[...]

Een 2011-v3 systeem aanraden voor een beetje basic gamen en streamen is echt complete overkill. Is vergelijkbaar met het kopen van een industriële turbo-magnetron en deze enkel gebruiken voor het opwarmen van je avondmaaltijd :+ Het werkt wel, maar zonde van 't extra geld.

Lijstje ziet er prima uit TS, maar waarom ga je niet gelijk voor Skylake? Belangrijker: Waaruit bestaat je huidige systeem, en waarom voldoet dat niet?
Ben ik niet met je eens. Die 6 cores kan hij prima gebruiken. Met gamen en streamen tegelijkertijd. En zo heel veel duurder is 2011-3 systeem nu niet meer. Het was duur omdat het geheugen een stuk duurder is. Maar nu skylake er ook is dat probleem ook opgelost. Ex btw is 2011-3 systeem ong 100 euro duurder dan een skylake systeem. Waarbij skylake iets sneller is op singer core. En 2011-3 is sneller op multicore.

En als die turbo magnetron je maaltijd sneller kan opwarmen als een crappy magnetron. En past nog binnen je. Budget zie ik het probleem niet.

Verwijderd

Topicstarter
Waaruit bestaat je huidige systeem, en waarom voldoet dat niet?
Het gaat voornamelijk om mijn CPU die veroudert is en hierdoor met opnemen gelijk in de 100% gebruik vliegt.

Dus nieuwe CPU betekend nieuwe Mobo en Geheugen.

Mijn GPU is reeds vervongen met een GTX 970, dus die moet wel voldoen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

loki504 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:36:
[...]

Het was duur omdat het geheugen een stuk duurder is.
De door jou aangeraden 5820K is ruim 2x zo duur als een pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed, die hetzelfde kan en ruim voldoende is voor de eisen van de TS. Natuurlijk kan je zo'n extreem dure processor kopen en die games laten draaien, maar waarom zou je in 's hemelsnaam? Als je graag geld weggooit, geef het dan uit aan iets nuttigs. |:(
loki504 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:36:
[...]

Die 6 cores kan hij prima gebruiken. Met gamen en streamen tegelijkertijd.
De 4 cores op een i5 6400K kunnen dat ook, en net zo goed, en net zo snel.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:58:
[...]

Het gaat voornamelijk om mijn CPU die veroudert is en hierdoor met opnemen gelijk in de 100% gebruik vliegt.

Dus nieuwe CPU betekend nieuwe Mobo en Geheugen.

Mijn GPU is reeds vervongen met een GTX 970, dus die moet wel voldoen.
Dat was niet mijn vraag. Welke CPU heb je momenteel? En welk geheugen?

Het kan namelijk goed zijn dat je CPU helemaal niet zo verouderd is als je denkt dat hij is, en dat hij nog prima voldoet. 'Vliegen naar 100% gebruik' kan ook veroorzaakt worden door andere problemen, zoals bijvoorbeeld virussen.

[ Voor 51% gewijzigd door Esumontere op 03-11-2015 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het voordeel van de genoemde SkyLake CPU?

• loki504
in mijn ogen is een i5 6400 en dan opnemen/streamen met BV OBS niet voldoende. en als je het vergelijkt met zijn i7 is het niet heel veel duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was niet mijn vraag. Welke CPU heb je momenteel? En welk geheugen?

Het kan namelijk goed zijn dat je CPU helemaal niet zo verouderd is als je denkt dat hij is, en dat hij nog prima voldoet. 'Vliegen naar 100% gebruik' kan ook veroorzaakt worden door andere problemen, zoals bijvoorbeeld virussen.
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU q9300 @2,50Ghz 2.50Ghz
Kingston HyperX 4GB Kit 1600MHz (KHX1600C8D3K2/4GX)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:51:
[...]

Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU q9300 @2,50Ghz 2.50Ghz
Kingston HyperX 4GB Kit 1600MHz (KHX1600C8D3K2/4GX)
Ja, die is wel verouderd inderdaad. Met een i5 6400 ben je al een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Is er een aanzienlijk verschil met de i7 die ik voorstelde en jou i5?

Het prijsverschil is namelijk wel aantrekkelijk!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:08:
Is er een aanzienlijk verschil met de i7 die ik voorstelde en jou i5?

Het prijsverschil is namelijk wel aantrekkelijk!
De Skylake i5 is een generatie nieuwer en ~10-15% sneller dan de Haswell generatie. Daarnaast heb je voor gamen en streamen gewoonweg geen i7 nodig, en kan je je geld beter in je zak houden :)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Esumontere schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:15:
[...]

De Skylake i5 is een generatie nieuwer en ~10-15% sneller dan de Haswell generatie. Daarnaast heb je voor gamen en streamen gewoonweg geen i7 nodig, en kan je je geld beter in je zak houden :)
Streamen maakt juist wel gebruik van hyperthreading, afhankelijk van het gekozen stream programma. Geen idee if fraps dat ook doet. Zo ja, dan is een i7 geen gek idee

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Esumontere schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:15:
[...]

Voor puur gamen is de i5 idd ruim voldoende.
Echter als je ook gaat streamen/recorden dan ga je baat hebben bij hyper-threading van de i7.
Streamen en recorden maken hier namelijk net als bijvoorbeeld video-editing en encoding goed gebruik van.

Goed voorbeeld hiervoor is dat er verschillende streamers zijn op Twitch die gebruikmaken van dual PC setup een i5 gebruiken als game-pc en de i7 juist als stream-pc.

-edit-Typo

Mijn speeltje

Pagina: 1