Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

excel voorwaardelijke keuzelijst en automatisch invullen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste allen,
ik maak een registratieformulier met respectievelijk in kolommen A, B, C etc. de volgende waarden: wijk, school, bestuur, brin (=uniek nr vd school, lettercijfercombinatie). Tabblad 1 bevat het registratieformulier, tabblad 2 de keuzelijsten, dus een lijst wijken, een lijst scholen (gesorteerd per wijk, dus bijv rij 2 t/m 10 is wijk A, rij 11 t/m 35 wijk B, etc), een lijst besturen, etc.
Voor 'wijk' heb ik middels gegevensvalidatie een keuzelijst gemaakt. Voor 'school' ook, maar daar staan een paar honderd scholen in, dus deze zou ik graag voorwaardelijk maken: als de 'wijk' al is ingevuld, dan zou ik een keuzelijst willen laten verschijnen met alleen de scholen in die wijk. Ik heb het vermoeden dat het met VERT.ZOEKEN zou moeten kunnen, maar kom er niet uit hoe dan. maar misschien is er wel een veel handiger oplossing?
vraag 1 is dus: hoe maak ik een voorwaardelijke keuzelijst in kolom B, waarbij de getoonde keuzelijst afhankelijk is van de ingevulde waarde in kolom A?

Als school vervolgens is ingevuld, zou ik bestuur en brin automatisch willen laten invullen. Hetzelfde bestuur komt uiteraard bij meer scholen voor, maar brin is één op één gekoppeld aan scholen.
vraag 2 is dus: hoe zorg ik dat de kolommen C en D automatisch worden ingevuld op basis van de waarde in B, waarbij meerdere waarden in B leiden tot dezelfde waarde in C, maar iedere waarde in B leidt tot een andere waarde in D?

ik hoop dat mijn vragen een beetje helder zijn en dat jullie mij ook van twee heldere antwoorden kunnen voorzien! 8)7

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Vraag 1 zul je met vba moeten oplossen, via 'normaal' excel is dat niet mogelijk vrees ik. Een stukje code schrijven dat afgaat als je een waarde in kolom A invult, die in de cel ernaast de data validatie aanpast.

Vraag 2 kan gewoon met verticaal zoeken. Ik zou niet weten wat daar apart aan is.

• Montana
  • Laatst online: 16:03

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Je hebt een PB van mij

[ Voor 17% gewijzigd door Montana op 03-11-2015 22:04 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom kan dat niet gewoon hier in het topic? Dan kunnen anderen ook gewoon meelezen en er wellicht wat van leren of verder meedenken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Montana

Montana

Omdat ik eerst wil weten of ik goed zit met mijn idee

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Montana

Montana

https://dl.dropboxusercontent.com/u/78924067/Werkmap2.xlsx

Dit zou mijn idee zijn. Maar ik heb gewoon even een minuutje zitten spelen met andere gegevens (fictief)
Misschien komt dan TS zelf met een idee.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zonder VBA te gebruiken zou dat idd een oplossing kunnen zijn: creeer een aangepaste validatielijst. Je oplossing is nog niet perfect omdat de data van de TS er niet op aansluit.

offtopic:
Dat gezegd hebbende: de kracht van een forum is nu net dat je elkaar met ideeën en uitwerkingen verder helpt. Vandaar dat we geen schaduwtopics via DM-willen. Je haalt er het idee van een forum en de kracht ervan mee onderuit.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1