Watertemp in waterloop lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:31
Hey mensen,

Een vriend van mij heeft sinds kort zijn eigen waterkoeling loop.(cpu). en dat wil hij gaan uitbreiden naar een 4690K en 2x r9 290. met 1x 420/480 en 2x 240. en mogelijk tot nog een 140 als rad. Maar lijkt het mij wel cool om de de fans te laten draaien aan de hand van de temp van het water.
nu vroeg ik mij alleen af of je echt een 2pins temp header op je monitor moet hebben. of kan je ook gebruik maken van bv http://www.highflow.nl/aa...-v2-g1-4-plug-sensor.html en dan op de een of andere manier naar je mobo sturen.

hij gaat binnenkort een mobo kopen. en zit nog te twijfelen tussen
pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition en pricewatch: Asus Sabertooth Z97 Mark S

waarbij de msi geen temp sensor heeft en de asus wel. of is het beter om het idee gewoon helemaal te laten varen en 1 rad op de cpu laten reageren en de 1/2 rads op de gpu temps laten reageren? en dan eventueel de temp sensor voor de grap er in hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Je kan het ook laten lopen via een aquaearo, al is dat wel een dure oplossing.
Als het op je moederbord zit, zou ik er mooi gebruik van maken maar zoveek nut heeft het niet.

Water reageert namelijk heel langzaam op temperatuur. Het warmt langzaam op en koelt langzaam af door de rads. In ieder geval te langzaam om er een mooie fancurve voor te maken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Daarnaast kun je je nog afvragen of je echt behoefte hebt aan variabele fan speeds. Als je alles gewoon fixed op ~800rpm laat draaien, heb je met dit rad oppervlak waarschijnlijk gewoon nette temps.

Mocht je dit tijdens idle toch de luid te vinden, dan zou je alsnog een fan curve kunnen maken op basis van je cpu/gpu.

Ik zelf laat alles in idle rond de ~500rpm draaien en na een tijdje load gaan de fans richting de ~800rpm. Maar z'n fan curve blijft sowieso even 'tweaken'. Zoals Fordox al aangaf zal het op basis van water temp wat lastig zijn omdat het langzamer gaat, ga je het op basis van van je cpu/gpu doen, moet je weer opletten met snellere wisselingen van temperatuur en daarop reagerende fan speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zelf bemeten? Zou je kunnen doen met een aantal DS18B20 sensoren ( waterproof goedkoop via Ebay ) en evt een raspberry PI of Arduino.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.