Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
Beste Tweakers,

Mijn moeder wordt aan het eind van de maand weer een jaartje ouder (we gaan goed richting de 60). Nou vinden wij als de kids het maar eens tijd dat ze aan de smartphone gaat. Gelukkig was ze het daar zelf ook wel mee eens.

Maar nu het struikelpunt: elektronica is niet haar sterktste punt. Sinds een jaar of 6 wordt er druk ge-emaild, Word-bestandjes gemaakt (maar hoe je die dan op die USB-stick krijgt blijft een raadsel voor dr) en zo nu en dan Uitzending Gemist gekeken. Sterk met elektronica zou ik haar dan ook absoluut niet noemen. Gevalletje makkelijker = beter.

Daarom ook mijn vraag aan jullie: welk OS zou het beste zijn voor mijn moeder? Zelf zit ik al sinds het 'begin' bij Android en heb ik geen ervaring met WP en iOS (wat de boer niet kent, eet hij niet zegmaar). Nou lijkt mij Android persoonlijk te complex voor mijn moeder.

Daarom zat ik te neigen naar WP of iOS. WP lijkt mij niet zo super ingewikkeld, maar zoals eerder al gezegd, heb ik er geen ervaring mee. iOS staat wel bekend om zijn simpelheid, maar juist de laatste iteratie daarvan schijnt weer wat complexer te zijn geworden.

Voor de prijs van het toestel zitten we zo rond de €200,- (dus voor iOS een tweedehandsje). Maar ik denk dat ik zelf wel uit het toestel kom, zolang ik tot een keuze kan komen op het OS-gebied.

Voor degene die ook een toestel willen aanraden, dit heeft de voorkeur:
- Maximaal 5 inch, liever 4,7 o.i.d.
- Harde beltoon is gewenst (maar geen groot struikelpunt)(ze is gymdocent op een basisschool)

Dus samengevat: voor een redelijke digibete vrouw van bijna 60: Android, WP of iOS?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

Als je hetzelfde merk geeft als jij gebruikt kan je haar helpen als ze vast zit, door haar precies de juiste stappen voor te zeggen. Loopt ze vast met ios of wp dan moet jij gaan googelen hoe ze iets moet doen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Ik zeg Windows phone. Voor 200 heb je alleen oude of lelijke iphones en voor 200 heb je wel een leuke nieuwe Windows phone.

(Ik haat Windows phone en zou t nooit willen gebruiken, maar voor totale newbies is het wel geschikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Android hoeft niet perse complex te zijn en zoals skoozie zegt kan jij je moeder helpen als je voor een Android gaat. Gezien de taken die je moeder gaat doen, zoals e-mail, uitzending gemist, misschien whatsapp en natuurlijk bellen. Dat zijn de basis taken, en dat gaat, vind ik, net zo gemakkelijk op een Android als op een iOS of WP.

Als je budget 200 euro is, dan zou je kunnen kijken naar de Moto G of een tweedehandse iPhone 5. Een iPhone 5/5c is wel het minimum waar je naar moet kijken voor een iOS apparaat. Heb een tijdje een Lumia mogen testen, maar dat vond ik toch net iets te omslachtig in gebruik. Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een iOS of een Android toestel.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Wat Skoozie zegt is inderdaad een goede, daar had ik totaal niet bij stilgestaan. Zelf heb ik een best wel aangepaste Xiaomi Mi4i, dus dat ga ik mijn moeder niet aandoen (ik zit zelf nog wel eens klem, maar dat vind ik ook wel weer lollig). Maar Android kan ik haar inderdaad prima mee helpen.
RWK__ schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:46:
Heb een tijdje een Lumia mogen testen, maar dat vond ik toch net iets te omslachtig in gebruik.
Mag ik vragen waarom je dat vind? Teveel handelingen? Apps die je niet kon vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Nou, wanneer 'n nieuwe iPhone uit is (nu dus bijv), zijn er best wel goed onderhouden exemplaren van de oudere modellen te koop voor 'n redelijke prijs. Kwestie van vraag en aanbod, immers, en zodra 't nieuwe model enigszins goed verkrijgbaar is, verkopen velen hun 'oude', zodat ze wel iets met hun vraagprijzen moeten zakken, willen ze opvallen tussen de massa ;).

Heb zelf oudere familieleden altijd iOS of WP geadviseerd, maar gezien het budget van €200, zou ik WP aanraden, dan heeft ze voor dat geld een nieuw toestel met garantie.

De meeste ouderen, die ik een Lumia heb aangeraden, kunnen er zonder mijn hulp prima mee uit de voeten, en dat zijn dan mensen, die veel ouder zijn, dan je moeder.

Wat betreft 't helpen, we zijn hier op Tweakers, wanneer m'n oom van 70 aan een nieuwe telefoon kan wennen, denk ik, dat jij ook wel zo flexibel bent, om met een Lumia of iPhone overweg te kunnen, vooral aangezien ze allebei echt 'makkelijk' zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Micktator schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:56:

[...]

Mag ik vragen waarom je dat vind? Teveel handelingen? Apps die je niet kon vinden?
Natuurlijk mag dat :)

Ik vond de animaties gewoon bijzonder irritant. Het was best traag. Mijn ervaring komt van een Lumia 520 en 640. Dat zijn nou net niet de high end toestellen. Als je een app zocht, dan moest je in een lijstje scrollen naar die app en dat op alfabetische volgorde is geordend (weet niet of dat aan te passen was). Het zijn de kleine dingetjes, weet niet of het nu anders is. Ik werd er zelf gewoon niet warm van, of een soort wow-gevoel.

Om een idee te geven, persoonlijk zou ik mijn oma van 62 geen WP cadeau geven. Daar zou ze niet blij van worden. Oma gebruikte eerst een Samsung S4 (Android) en is nu overgestapt naar een iPhone. Ik denk dat ze persoonlijk de S4 qua functionaliteit zelfs beter vond, maar iOS is zeker niet slecht. :D

Ik denk zelf ook, als je eenmaal gewend bent aan een telefoon en aan een besturingssysteem, wil je niet onnodig overstappen. Dan moet je weer alles opnieuw leren en lijkt alles minder vertrouwt, zeker op die leeftijd. Op die leeftijd wil je gewoon dat alles lekker makkelijk werkt. :9

De keuze die je dus nu maakt, zal je moeder gewend aan raken naarmate ze het toestel langer gaat gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door MysticX op 03-11-2015 00:09 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
RWK__ schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:06:
[...]

Natuurlijk mag dat :)

Ik vond de animaties gewoon bijzonder irritant. Het was best traag. Mijn ervaring komt van een Lumia 520 en 640. Dat zijn nou net niet de high end toestellen. Als je een app zocht, dan moest je in een lijstje scrollen naar die app en dat op alfabetische volgorde is geordend (weet niet of dat aan te passen was).
Wanneer je zelf high-end toestellen gewend bent, is een Lumia 520 natuurlijk traag, hij kost misschien ook maar een-vijfde ;)

Die alfabetische lijst is idd niet aan te passen, maar een oudere 'bijna-digibeet' zal waarschijnlijk een handjevol apps gebruiken, die kunnen dan probleemloos een plekje op 't startscherm krijgen, zodat er vrijwel nooit in die lijst gescrollt hoeft te worden. Zo heb ik de Lumia's van mijn oudere familieleden dan ook ingesteld.

Ik weet overigens niet, of de moeder van TS, net als veel ouderen, een iPad heeft, in dat geval, zou ik zonder meer een iPhone adviseren, omdat ze dan al aan iOS gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb mijn 10 jaar-ish jongere moeder juist een WP gegeven, omdat ik het een stuk simpeler vind dan Android.

Alle meuk die ze veel gebruikt gewoon op het startscherm plaatsen, lekker grote, duidelijke tegels heb je dan, waardoor ze nooit hoeft te zoeken in een lijst vol apps, al vind ik zelf een alfabetische lijst van apps wel de meest logische manier van rangschikken.

Groot voordeel is ook dat ze doorgaans lekker snel aanvoelen, wat RWK zegt herken ik niet, mijn moeder heeft een 520, en die werkt gewoon snel genoeg, en dat voor een 2 jaar oude low-end telefoon. Mijn 820 is natuurlijk met sommige dingen wat sneller, maar een 520 vind ik zelf echt niet traag aanvoelen, een 640 zou zelfs wat sneller dan mijn 820 moeten/kunnen zijn.

Het minst logische van WP is momenteel nog wel de settings, ik heb nu 2 jaar mijn 820 en ik kan er nog steeds in verdwalen, maar verder vind ik WP een simpel, logisch "doet gewoon wat het doen moet" en betrouwbaar OS.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Die settings zijn in winmo 10 een stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Daarom ook "momenteel" :P W10 ziet er idd wat logischer uit.

Gelukkig hoef je niet zo vaak in de settings rond te pielen, en als je het echt veilig wilt doen, geef je je moeder alleen toegang tot de kids-zone :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mijn moeder (vergelijkbaar met moeder TS) gebruikt sinds een paar maanden een lumia 630.

Gaat prima voor de standaard dingen.
Bellen, appen, taalvautjes.

Zo'n toestel is 2e hands prima op de kop te tikken. Kan ze dat eens proberen.

Succes!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Ik vond de animaties gewoon bijzonder irritant. Het was best traag.
Ik denk dat dit inderdaad best veel van het toestel afligt. Maar daar kan mijn moeder zich niet aan storen. De bejaarde laptop waar ze op werkt is ook 'prima' en 'snel genoeg' (mijn vingers jeuken echt als ik er achter zit). En het mooie aan een budgettoestel is dat dat als ze het vreselijk vind de geleden schade niet zo enorm is.
De keuze die je dus nu maakt, zal je moeder gewend aan raken naarmate ze het toestel langer gaat gebruiken.
Dat lijkt mij ook zeker iets om in het achterhoofd te houden.
Marly schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:19:

Ik weet overigens niet, of de moeder van TS, net als veel ouderen, een iPad heeft, in dat geval, zou ik zonder meer een iPhone adviseren, omdat ze dan al aan iOS gewend is.
Nope, die heeft ze niet. Verder dan een Windows 7 laptopje en een zeer oude mobiele telefoon (echt oud-oud) is ze nog niet gekomen. Was dit wel het geval geweest, dan jazeker, goed punt!
RobinHood schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:22:
Ik heb mijn 10 jaar-ish jongere moeder juist een WP gegeven, omdat ik het een stuk simpeler vind dan Android.

Alle meuk die ze veel gebruikt gewoon op het startscherm plaatsen, lekker grote, duidelijke tegels heb je dan, waardoor ze nooit hoeft te zoeken in een lijst vol apps, al vind ik zelf een alfabetische lijst van apps wel de meest logische manier van rangschikken.

Groot voordeel is ook dat ze doorgaans lekker snel aanvoelen, wat RWK zegt herken ik niet, mijn moeder heeft een 520, en die werkt gewoon snel genoeg, en dat voor een 2 jaar oude low-end telefoon. Mijn 820 is natuurlijk met sommige dingen wat sneller, maar een 520 vind ik zelf echt niet traag aanvoelen, een 640 zou zelfs wat sneller dan mijn 820 moeten/kunnen zijn.

Het minst logische van WP is momenteel nog wel de settings, ik heb nu 2 jaar mijn 820 en ik kan er nog steeds in verdwalen, maar verder vind ik WP een simpel, logisch "doet gewoon wat het doen moet" en betrouwbaar OS.
Grote tegels op het startscherm lijkt me inderdaad ideaal voor haar: Whatsapp, browsertje, contacten, telefoon (nummer bellen bedoel ik dan), 9292 en misschien nog zoiets als nu.nl. Die settings regel ik wel voor haar, en anders woont mijn technische broertje voorlopig nog wel thuis voor de noodgevallen en mijn pa kan ook steeds meer met zijn smartphone. Bedankt in ieder geval voor de info!
albino71 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:32:
Mijn moeder (vergelijkbaar met moeder TS) gebruikt sinds een paar maanden een lumia 630.

Gaat prima voor de standaard dingen.
Bellen, appen, taalvautjes.

Zo'n toestel is 2e hands prima op de kop te tikken. Kan ze dat eens proberen.

Succes!
Thanks voor de info, ga ik naar kijken!

Ik ben voor de rest zeker nog geïnteresseerd in meer gebruikservaringen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuikerBrood
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn vader gebruikt ook een Lumia 625 en dat gaat prima. Grote tiles voor Whatsapp, contacten en dergelijke op het startscherm en hij komt nooit bij mij met vragen. Dat was met de Android-telefoon en de Windows Mobile-telefoon van moeders toch wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaendel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01 11:33
1. Uit persoonlijke ervaring kunnen oudere mensen zeker met Windows Phone overweg, vader van 57 gebruikt het toch heel vlot. Zet inderdaad de voor haar gebruikte apps op het startscherm zodat het wat eenvoudiger is.

2. De grootste beperking is m.i. de prijs: als je voor 200 euro een vlotte telefoon wil kopen die binnen 2 jaar ook nog relatief vlot is, kan je bijna niet anders dan een Windows Phone kopen. De Androids binnen die prijsklasse (Moto G is hier de beste m.i.) zullen m.i. veel sneller afgeschreven zijn...
418O2 schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:40:(Ik haat Windows phone en zou t nooit willen gebruiken, maar voor totale newbies is het wel geschikt)
:/ |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Gaendel op 03-11-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 22:09

Ypho

Allround Nerd

Het nadeel van iOS - gesloten, beperkt in opties/customizen - kan hier wel eens een voordeel zijn. Omdat er minder opties/mogelijkheden in iOS zitten, maakt dat het gebruik wellicht wel makkelijker. Zelf gebruik ik ook iOS, en het is zo intuitief dat mijn zoontje van 2 precies weet hoe hij moet unlocken, hoe hij moet bladeren, waar hij het icoontje van Netflix kan vinden, en hoe hij daarin Brandweerman Sam kan starten (ik heb het hem nooit geleerd).

Voor een budget van 200 euro kun je volgens mij een nette 5/5S wel vinden. Deze zijn nog vrij snel en draaien gewoon op de nieuwste iOS versie.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ypho schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:12:
het is zo intuitief dat mijn zoontje van 2 precies weet hoe hij moet unlocken, hoe hij moet bladeren, waar hij het icoontje van Netflix kan vinden, en hoe hij daarin Brandweerman Sam kan starten (ik heb het hem nooit geleerd).
Dat gaat met Android net zo, en WP idem.
Dat is het voordeel van touch, dat werkt intuitief.

Hier vliegen mijn zoontje en dochter door alle 3 de systemen, zonder problemen.
Die kids van tegenwoordig :)

Wil je gaan instellen en/of customizen, dan is Android het meest open, iOS het meest gesloten en zit WP ertussenin.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kids of ouderen is compleet anders, kids proberen van alles en hebben zelfs complexe menu's razendsnel door. Ouderen durven niks aan te raken zonder dat het overduidelijk is wat het doet.

Mijn advies (uit ervaring) voor ouderen:
- Windows Phone
- een Android telefoon met Smart Launcher erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Laatst online: 10:55
Ik ben een week of drie geleden van iOS overgestapt naar Windows Phone en ik heb daar geen spijt van. Vanaf 2007 heb ik alleen iPhones gebruikt, dus dat wil wat zeggen.

Mijn ouders (vader is 72, moeder 64) hebben inmiddels ook een Lumia en kunnen er al aardig mee overweg. Ik kan je Microsoft Lumia 640 aanbevelen. Die kost prepaid bij T-Mobile maar 129 euro, en hij is simlockvrij. Er komt nog wel iets van 4 euro kopieerheffing bij. https://shop.t-mobile.nl/...mmil640pzw.html?ab_agid=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Bedankt voor alle goede reacties! Als ik het zo lees dan denk ik dat het Windows Phone gaat worden, die we dan zo instellen dat er lekkere grote tegels zijn voor Whatsapp, internet en andere belangrijke apps.

Welke dat dan precies wordt ligt er heel erg aan welk formaat ze zelf lekker vindt. Gelukkig heeft mijn broertje de Moto G (2013) met 4,5 inch en heb ik zelf een 5 inch telefoon, dus dan kan ze ze gewoon even lekker vasthouden en voelen.

Als er voor de rest nog mensen zijn met tips of een ervaring, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier een voorstander van Windows Phone, of een Android telefoon met een WP like launcher. Die mega tegels (zowel qua grootte als duidelijkheid) zijn niet te verslaan voor ouderen die niet al te goed met techniek zijn.

Qua grootte enzo, ga even naar een MM en probeer het. Dan kan ze alle groottes proberen inplaats van alleen wat jullie al hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:19
Īk heb voor mijn moeder 69 een 2e hands lumia 925 van marktplaats gehaald voor 70 euro. Beter vind je niet voor dat geld 😌 ze kan er echt goed mee overweg
Pagina: 1