Een breedbandvereniging beginnen; legal pitfalls?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Vandaag zag ik een heel inspirerend stuk op ars technica: http://arstechnica.com/in...eir-own-internet-service/

De lokatie waar ik zit heeft op dit moment nauwelijks internet. Adsl gaat niet verder dan 1Mbit, en is behoorlijk onbetrouwbaar. Glasvezel kost meer dan €25.000 om aan te leggen.

Toen ik vandaag dit stuk las heb ik meteen eens bij een paar bedrijven geinformeerd en zo'n straalverbinding als ze in het ars technica artikel gebruiken is ook hier goed mogelijk, en niet eens zo duur als de bedragen die in het artikel genoemd worden.

Technisch ziet dit er heel rooskleurig uit. Financieel is het echter duidelijk dat er zo'n 10 buren mee moeten doen als de kosten binnen de perken moeten blijven.

Mijn idee is om een vereniging op te richten met de buren, samen een straalverbinding af te nemen en die verdelen met wifi richtantennes (open gebied, goed zicht, en centrale hoge locatie dus dat is goed te doen).

Mijn vraag is, zijn er belangrijke valkuilen, wettelijk of financieel? Wat ik al bedacht heb:

- Vereniging moet opgericht worden, statuten hebben, vergadering en jaarrekening. Ook moet het duidelijk zijn dat mensen het netwerk niet mogen overbelasten.
- Mensen moeten zich inschrijven voor langere tijd (contract?)

Waar ik niet zo duidelijk in ben is het volgende
- Word de vereniging een ISP? Moeten we aan bewaarplicht gaan doen als die er weer komt? Moeten we Ip-adressen loggen, voor als politie/justitie daarom komt vragen?
- Hoe zit het met "doorverkopen". Moet de vereninging btw aangifte doen (kan een vereniging dat)? Of moet de vereniging een cooperatie worden?
- Zijn er andere wettelijke/financiele valkuilen waar we voor op moeten passen?
- Krijgen we subsidie ;) ?

Wie weet hier iets vanaf?

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik heb ooit iemand gesproken die dit in de Provincie Groningen voor elkaar had.

Hij had eerst gecheckt wie hier aan mee wouden doen. Toen alle "klanten" een contract laten tekenen dat als het gerealiseerd kon worden zij voor minstens 5 jaar klant waren en is daarmee daar de bank gegaan voor een lening. Hij koopt internet in vanaf Zernikeplein Groningen en elke klant betaald voor een bepaalde bandbreedte en sommigen voor TV (geen idee hoe dat werkt).

De kosten waren in enkele jaren terugverdient.

Wel vond hij het lastig mensen af te sluiten als ze niet betaalden. Het waren ten slotte buren.

De apparatuur kocht hij in Duitsland en volgensmij ook gedeeltelijk in Friesland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 12:46
Zolang je internet aanbied aan een "voldoende afgebakende groep" zoals "de leden van onze vereniging" heb je niet te maken met de telecommunicatiewet (en dat is waar je je eigenlijk zorgen over moet maken, niet of je ISP genoemd word.) Dus je kunt, zolang alle klanten ook lid zijn van de vereniging, ervoor zorgen dat je je netwerk niet aftapbaar hoeft te maken. Of je aan de bewaarplicht moet voldoen is niet met zekerheid te zeggen aangezien de wet op dit moment niet bestaad. Het is echter onwaarschijnlijk.

Je moet echter rekening houden met aansprakelijkheid. Indien een van de leden van de vereniging de verbinding gebruikt om de wet te overtreden, maak je namelijk kans dat het bestuur van de vereniging aansprakelijk gesteld word. Denk hierbij aan het illegaal downloaden van films via bitttorrent. Om dit te voorkomen zul je iets moeten verzinnen. Hierbij dien je echter wel rekening te houden met de wet bescherming persoonsgegevens. Daar staat dan weer in dat je niet zomaar mag gaan loggen (ook als vereniging niet!) Dit artikel is leuk leesvoer.

Om erachter te komen of je BTW moet heffen kun je het beste de belastingdiesnt even bellen, dan weet je het zeker.

Met de andere vragen kan ik je helaas niet helpen.