Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 15:31
Hallo lezers,

Afgelopen periodes hebben geregeld lan party`s georganiseerd.
Redelijk recent geleden zijn we geupgrade van netwerk naar een stevige 3com 4924 (24* 1gbit, 42 mpps, 56 gbs switching capacity)
Deze is managed en lichtelijk geconfigureerd (trunking naar 2de 3com switch 2* 1gbit, flow control naar eind gebruiker netwerk A 12 stuks, internet lijn vanaf firewal zonder flow control, smart sense vor packet loss)

Dit netwerkje werkt momenteel redelijk goed voor circa 100 computer systemen (excl servers en wireless devices (smart phones etc..)) met een flink rap tempo te kunnen communiceren over het netwerk.

Nu staat een volgende uitdaging voor de deur, de capaciteit wordt een versnelling hoger gelegd.
4 switches meer, en 60 computers meer.
Theoretisch zou de 3com 4924 voldoende moeten zijn, alleen wil ik een nuttige investering gaan maken om het dubbele aan capaciteit aan te kunnen.

Dus bij deze vraag ik om suggesties/advies aan onze mede tweakers.
Ik had al bedacht om een 2de 4924 erbij te zetten en 4* te trucken naar elkaar.
Een andere suggestie was een nieuwe (core) switch, de 4924 wordt immers ook oud.
Enige voorkeuren zijn:
-10Gbit netwerk.
- HP
- niet al te duur (a 2000 tot 5000 euro max)

Hoop dat iemand nog reële adviezen heeft.
Tweakers heeft weinig in de pricewatch erover staan... (niet dat mensen zulk speelgoed dagelijks kopen...)

Alvast bedankt voor het reageren :)

Gr

[ Voor 3% gewijzigd door Xanquezer op 02-11-2015 21:51 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

10 Gb is duur. Je kunt kijken naar A5120 switches. Die zijn 1Gb, maar je stackt ze op 10Gb en dan kan er in elke switch nog een extra 10Gb module. Volgens mij waren de 24 poort versies met PoE+ 1300 per stuk. Kom't per switch nog wel een IRF module bij en 1 CX4 kabel.

De 48 poort versie zonder PoE+ is voor jullie prijstechnisch vast veel interessanter.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-11-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Hoi Bazzh.

PoE+ is niet noodzakelijk, anders gezegt, PoE ga ik niet gebruiken.

Tweakers had helaas weinig core switches toegevoegd in de pricewatch.
Omdat er weinig bekend is, heb ik dit topic maar opgestart, anders komen we er nooit :P

Enige voorkeur die ik al had gevonden waren onder anderen een HP A7502 (lege behuizing bij azerty voor 900 euro)
Ik ben er van bewust dat ik aparte modules moet aanschaffen.
Tevens zou ik graag vanaf de toekomstige ''backbone'' cat7 naar de eindgebruikers switches kunnen leggen die 10gbit per stuk aan kunnen. (zonder extra configuratie, plug and play idee)

[ Voor 18% gewijzigd door Xanquezer op 02-11-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40
Wat dacht je van HP Procurve 2920-48G Switches?
pricewatch: HP Procurve 2920-48G Switch
44x Ethernet 1Gbps + 4x SFP

Middels stacking modules hang je meerdere switches via 10Gb links aan elkaar.
pricewatch: HP Procurve 2920 2-Port Stacking module

Met J9732A modules kun je er nog aparte 10Gb poorten aan toevoegen.

Prijstechnisch is deze serie erg intressant , ook vanwege de nogal uitgebreide functionaliteit die ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
lazybones schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:38:
Wat dacht je van HP Procurve 2920-48G Switches?
pricewatch: HP Procurve 2920-48G Switch
44x Ethernet 1Gbps + 4x SFP
Hey Lazybones,

Dat is een hele mooie suggestie voor de ''eindgebruiker'' switches. (athans, de 16/24 poorts variant)
Omdat deze netjes de 10gbit aan kunnen:)
1Gbit per gebruiker, 10~14 gebuikers per swithes, 10gbit naar core switch.

Nu nog de andere kant :P
Dank u :)

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Xanquezer schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:44:
[...]

Dat is een hele mooie suggestie voor de ''eindgebruiker'' switches.

gr
Ik pas ze ook toe als main switches hoor. Gebruik 10Gb modules of trunk meerdere poorten, werkt als een speer. Stacking is ook erg handig omdat je trunks dan over meerdere switches kunt verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Ah zo, dat zou ook kunnen.

Ik zal het meenemen in het ''beraad''
Meerdere bundelen is moglijk, en relatief betaalbaar.
Al is 176 gbits per switch (afhankelijk van configuratie) niet de snelste suggestie.

Bedankt voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
Xanquezer schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:49:
Al is 176 gbits per switch (afhankelijk van configuratie) niet de snelste suggestie.
Het mocht niet te veel kosten toch :)
Throughput en switching capacity liggen in ieder geval al 3x zo hoog dan de switches die je nu gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door lazybones op 02-11-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraag me af wat voor data er eigenlijk over die backbone gaat.
Heb je daar enig inzicht in ?

Meeste lanparty's waar ik kom hebben net 2gbit of 4gb uplink, voor 24 of 48 poorten.
En dat loopt zelden tot nooit vol.

En als je 2 tot 4 k uit wil geven voor een switch, dan is dat natuurlijk jouw goed recht.
Maar heb je al eens gekeken naar switches huren of lenen voor die 2 weekenden per jaar ?
BV x-life zit ook in in de buurt van nijmegen en die hebben al een compleet lan netwerk aan switches. misschien dat je het daar mee op een akkoordje kan gooien ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk even naar de SG550XG-8F8T. Deze heeft 8 10GE poorten, waarbij je kan kiezen of je RJ45 of SFP+ poortje gebruikt. Een ander optie is de SG350XG-2F10. Deze heeft 12 10GE RJ45 poorten en 2 10GE SFP+ poorten.

Als access kan je kijken naar de SG500X-48. Deze heeft 4 10GE uplink poorten voor uplinks of stacken. Voor het stacken kan je een SFP-H10GB-CU1M kabeltje per switch nemen en SFP-H10GB-CU3M kabeltje per stack om de onderste met bovenste switch te stacken.

Als je UTP kabels niet langer zijn dan 100m is het meest handige om een stack met 48 poort switches te bouwen en deze op 10GE te stacken. Anders moet je een core/access netwerkje bouwen met een 10GE switch als core en daar tussen glasvezels naar de access switches. Je kan switches leasen en er zijn diverse partijen waar je spullen kan huren.

[ Voor 13% gewijzigd door Bl@ckbird op 03-11-2015 13:58 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 13:26
Je kunt ook kijken naar 2x hp a5130 in irf stack, dan aggregations/trunks van client switches naar elke irf-member. Dan heb je zowel redundancy als load sharing. De 5130 bevat 4 10gbit poorten, waarvan je er 2 per switch op offert voor de irf stack. Blijven dus 4 poorten op 10gbit over.

Als je alles op 10gbit wil zou je ook naar de 5900 kunnen kijken, maar dan ga je denk ik al snel over je budget heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
heuveltje schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:08:
Vraag me af wat voor data er eigenlijk over die backbone gaat.
Heb je daar enig inzicht in ?
Als je managed netwerken hebt, heb je er altijd inzicht in...
heuveltje schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:08:
Meeste lanparty's waar ik kom hebben net 2gbit of 4gb uplink, voor 24 of 48 poorten.
En dat loopt zelden tot nooit vol.

En als je 2 tot 4 k uit wil geven voor een switch, dan is dat natuurlijk jouw goed recht.
Maar heb je al eens gekeken naar switches huren of lenen voor die 2 weekenden per jaar ?
BV x-life zit ook in in de buurt van nijmegen en die hebben al een compleet lan netwerk aan switches. misschien dat je het daar mee op een akkoordje kan gooien ?
Bij een concurrent vragen om spullen? 8)7
Ik denk er niet over...
Bl@ckbird schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:49:

Als je UTP kabels niet langer zijn dan 100m is het meest handige om een stack met 48 poort switches te bouwen en deze op 10GE te stacken.
Ze zijn niet langer als 100 meter nee, wel verdeelt over meerdere tafels. (gang paden moeten vrij blijven)
Bl@ckbird schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:49: Je kan switches leasen en er zijn diverse partijen waar je spullen kan huren.
Sorry, liever ''hebben'' als ''huren''.
_Hades_ schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:44:
Als je alles op 10gbit wil zou je ook naar de 5900 kunnen kijken, maar dan ga je denk ik al snel over je budget heen..
Zal eens het met de ''financiele'' sponsor er over hebben :P

@ alle hierboven ^^
Bedankt voor de suggesties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Wat voor afstanden heb je mee te maken tussen de switches? Als dat bekabelingstechnisch te halen is, kan je DAC kabels gebruiken, dat scheelt in investering nogal met optics. Sowieso kan je overwegen om non-branded optics te gebruiken.

10 GbE over koper is het goedkoopst, maar de uitdaging is vaak de access-switches te vinden die een (betaalbare) 10 GbaseT aansluiting hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Hoi ijdod,

De langste kabel zal ongeveer 30 meter zijn.
Het is een flinke zoektocht, maar ik heb al meerdere verschillende opties nu op een lijstje staan :)

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 20:05
Ik heb altijd met veel plezier de HP ProCurve 5406zl's gebruikt.
Zijn mooie modulaire switches die via ebay voor niet al te belachelijke prijzen te krijgen zijn.

O.a. 10Gb modules zijn goed te verkrijgen, en voordeel is dat ze lifetime warranty hebben :-)

Voorbeelden:
http://www.ebay.nl/itm/HP...m:m6s7ta4gqdANiRxXMEmBPMg

http://www.ebay.nl/itm/HP...f444fc:g:nVEAAOSwDNdVu4L7

http://www.ebay.nl/itm/HP...444e6c:g:wPIAAOSwyQtVsJOS

[ Voor 44% gewijzigd door ipsec op 06-11-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 13:26
SuperKevin schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:47:
Ik heb altijd met veel plezier de HP ProCurve 5406zl's gebruikt.
Zijn mooie modulaire switches die via ebay voor niet al te belachelijke prijzen te krijgen zijn.

O.a. 10Gb modules zijn goed te verkrijgen, en voordeel is dat ze lifetime warranty hebben :-)

Voorbeelden:
http://www.ebay.nl/itm/HP...m:m6s7ta4gqdANiRxXMEmBPMg

http://www.ebay.nl/itm/HP...f444fc:g:nVEAAOSwDNdVu4L7

http://www.ebay.nl/itm/HP...444e6c:g:wPIAAOSwyQtVsJOS
Dat zijn prima switches inderdaad (ondertussen wel eol geloof ik), maar mijn ervaring met deze switches en (meerdere) 10gbit modules is dat deze het niet echt trekken bij hogere loads.. dit was wel een grotere bedrijfsomgeving met 10gbit san en netwerk gekoppeld op zo'n model, dus in hoeverre dat te vergelijken is met jullie lanparty.. :-)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
VRaag me echt af waar je deze netwerk snelheden voor nodig denkt te hebben voor gaming lijkt mij niet. Of worden er continu 4K films uitgewisseld en bekeken anders het je die capaciteit echt niet nodig. Je kan met een The Dude heel goed je netwerk verkeer monitoren en mooi grafisch weergeven zie je door de SNMP de belasting. Zeker als je nog problemen ondervindt zou ik eerst monitoren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Xanquezer
Hoi,

Momenteel hebben we "nog" geen echte snelheids problemen.
Al zou ik graag de problemen een stapje voor zijn.
Om van te voren alvast infotmatie te winnen heb ik dit topic opgestart.

Al om al, vele aanhangende computer systemen hebben een harde schijf die te traag is om volle 1000gbit (110-130mb) per seconde te ondersteunen...

Op de core switch zou ik meerdere servers als server cluster gaan draaien (HA) met circa 5 nodes en 20 Virtual machines.
Uiteraard kunnen de servers dual 10gbit aan ;)

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
_Hades_ schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:20:
[...]

Dat zijn prima switches inderdaad (ondertussen wel eol geloof ik), maar mijn ervaring met deze switches en (meerdere) 10gbit modules is dat deze het niet echt trekken bij hogere loads.. dit was wel een grotere bedrijfsomgeving met 10gbit san en netwerk gekoppeld op zo'n model, dus in hoeverre dat te vergelijken is met jullie lanparty.. :-)
Het is een blocking architectuur op 10 GbE; dus dat kan inderdaad kloppen. Los of dit model voor dit scenario geschikt is, zou ik dit niet meer aanschaffen als een 10 GbE switch.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azhrarn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
Wat als ik je vertel dat ik anderhalf jaar geleden een alternatieve opstelling heb laten maken door HP voor onze nieuwe datacenter. (We gingen Cisco kopen hadden we verteld aan de man van HP).
Ik heb toen de HP 5500 Hi 48 ports Switches met hun voeding voor 1800€ kunnen krijgen het stuk (ex. BTW)
De 5900AF-48XGT-4QSFP+ met powersupply en fantray voor 4100€ (ex. btw)
En de 5930-32QSFP+ met voeding en fantray voor 9000€ (ex. btw)

PS: $/euro Koersen waren toen ook voordeliger wel dan nu.

Ik ben toen zwaar verschoten van de prijzen die HP list aangeeft en hetgeen ze kunnen bieden als je ze onder druk zet met een Cisco design. (Cisco is het codewoord vaak voor hun)
Ook moet je meegeven dat je keuze naar Cisco neigt maar dat een groot genoeg financiel verschil, wel eens het verschil kan gaan maken voor de directie.
Wil je een Cisco design : Nexus 5600 reeks als core en nexus 2300 reeks als fabrix extenders. Heb je PoE nodig dan kan je nog altijd Cisco 2960X switches met SFP+ uplinks erbij doen.

Anoniem: 711270

Wij gebruiken sinds een jaartje alleen maar HP:
- HP A5800 (24xSFP, 10Gbit, met 2 modules) als Core
- HP A5800 (48xUTP, 6x SFP 10Gbit) als top of rack switches.

Prijzen zijn heel netjes, SFP's zijn goed leverbaar en niet heel duur. We hebben het nu in een opstelling waar de hele dag 5-6Gbit over het netwerk gaat (soms pieken 10-12Gbit) en de performance is goed.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
Ik dacht dat LanParty's altijd low budget moesten :P

Je zou kunnen kijken naar Refurb Dell PowerConnect 6248 switches, 48 poort gigabit en de optie tot stacking of 10G modules (10G-XFP of 10G-T), die switch en modules kan je vrij goedkoop van Ebay plukken waarmee je voor een acceptabele prijs meerdere setjes kan aanschaffen
Als je een beetje weet te zoeken en combineren heb je switch, modules en optics onder de 500 euro per set op t moment volgens mij (en evt een paar weken geduld hebben, die switches zijn doorlopend te vinden bij de refurbish toko's)

Waarschijnlijk is er ook nog wel een HP variant te vinden met de zelfde opties en mogelijkheden, snap gezien je van 3com afkomt de eis van HP niet helemaal (oke, 3com = hp soort van, maar verschilt gigantisch van mekaar)

Join the club

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 15:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Losse gedachte: je kan hardware ook huren, voor een incidentele lan-party is dat vast goedkoper* dan zelf kopen. Je moet dan wel iemand hebben die de apparatuur goed genoeg kent om deze op korte termijn te configureren. Huren voorkomt ook dat je veel geld uitgeeft aan het verkeerde apparaat. Als er iets stuk gaat kan een verhuurder daar ook sneller op reageren dan wanneer je zelf support moet gaan regelen tijdens je lanparty.

* en goedkoper is beter dan slecht glas (sorry)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 12:50
Mocht je nog intresse hebben, ik heb een HP procurve 4204vl J8770A liggen waarvan 2 sloten bezet zijn door J8768A modules (24 poorts 1Gbit ) en 1 x een J9033A module 20 poorten 1 gbit en 4 mini-GBIC modules
Er is nog 1 module slot vrij om zelf in te vullen.

Laat maar even weten of je intresse hebt met een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL600
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 17:39
Hoi Xanquezer,

Ik weet niet of de behoefte naar de core switches nog aanwezig is, maar ik zou je een betaalbare optie kunnen bieden.

Wat dacht je van 2x Oracle SUN Ethernet Switches 72p met daarop 16x QSFP+ plus 8x SFP+ samen goed voor 1.4Tb/s non-blocking forwarding plane! Dit zijn data center switches die een hoop kabaal maken, maar dan kun je ook naar hartenlust netwerk designen. Ik zou ze als redundante core switches opstellen met eromheen 48x 1GbE switches naar de clients toe. Als je dan verschillende subnets uitgeeft, dan voorkom je ook nog dat alle pc’s in een broadcast domain elkaar gaan overstemmen op niets af. Ik zou je op weg kunnen helpen bij het configureren. Maar de CLI lijkt sterk op die van de Cisco IOS.

Game on! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Hoi SL600.

1,4 terra bits.... Ooohh. Krijg dr bijna n harde van :p
Kwanta kosta zo'n leuk speeltje?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL600
Ik heb een die uitgepakt is om te testen in mijn thuislab en de tweede zit nog in de doos. Ik zou graag 5000,- Euro voor de set willen hebben. Dit is zeker niet weinig, maar die dingen kosten nieuw vele malen meer. Als je er aan een genoeg hebt, dan wil ik 2750,- en dan krijgen de switch die nog in de originele doos zit (dus inclusief boekjes, moeren en rails).

Ik vrees dat de contributie voor de lanparty iets omhoog moet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jongens, doe dit even via PB en/of V&A , dit is niet de bedoeling.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL600
OK Koffie, ik heb het in de V&A gezet.

• Simon1984
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:57
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar je nieuwe setup....
En waarom je deze keuze hebt gemaakt....Let us know :)
Pagina: 1