Toon posts:

Curved, ultrawide of 1440p monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit al een tijdje met deze vraag, maar heb nog niet echt een antwoord. Heb uiteraard de nodige research gedaan, maar vroeg me toch af wat de meningen hier zijn. Ik speel vooral (MMO)RPGs, dus een 144Hz is niet nodig.
Dan blijven deze 3 voor mij over, maar welke geeft nou de beste ervaring tijdens het gamen? Het gaat mij puur om 't gamen, de rest maakt me niet zo uit.
Dus, iemand ervaring met meerderen? Ik zou graag een monitor met allemaal nemen, maar heb als budget iets rond de €300,- in mijn hoofd, goedkoper is natuurlijk beter. De keuzes zijn dan:
- Curved 16:9 1080p
- Ultrawide 21:9 2560x1080
- 16:9 1440p
Ik hoor graag wat meningen/ervaringen, het liefst met uitleg. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 19:58 . Reden: 3 keuzes toegevoegd ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:43:
Hallo, ik zit al een tijdje met deze vraag, maar heb nog niet echt een antwoord. Heb uiteraard de nodige research gedaan, maar vroeg me toch af wat de meningen hier zijn. Ik speel vooral (MMO)RPGs, dus een 144Hz is niet nodig.
Dan blijven deze 3 voor mij over, maar welke geeft nou de beste ervaring tijdens het gamen? Het gaat mij puur om 't gamen, de rest maakt me niet zo uit.
Dus, iemand ervaring met meerderen? Ik zou graag een monitor met allemaal nemen, maar heb als budget iets rond de €300,- in mijn hoofd, goedkoper is natuurlijk beter.
Ik hoor graag wat meningen/ervaringen, het liefst met uitleg. :)
Voor MMORPG kan ik je zeker 21:9 aanbevelen. Spellen zoals WoW of diablo 3 zijn perfecte games voor zulke schermen.

Of curved nu echt veel uitmaakt, durf ik niet te zeggen. Maar 1440p is sowieso aan te raden! Alleen dit je met 21:9 gauw op 4K schermen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
1440p en 21:9 brengt je inderdaad naar een 3440x1440 scherm, wat toch weer te duur is. :/ Ik heb voor de duidelijkheid 3 keuzes erbij gedaan. :)
En bedankt trouwens!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft lastig :X. Schopje naar CAA.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
21:9 is echt een genot om mee te werken/spelen in mijn ervaring. Ik heb LG's non-curved 3440x1440 scherm staan en wow <3 Het is erg prettig om die breedte te hebben, het is een stuk beeldvullender dan een gewoon 16:10 of 16:9 scherm. Wel vind ik het jammer dat deze op 34" niet curved is, maar je kunt niet alles hebben.

Of je bij een MMORPG de breedte goed kunt gebruiken durf ik niet te zeggen. Afhankelijk van je videokaart zou je ook nog kunnen kijken naar 3 goedkope 1080p schermen en dan Eyefinity of NVidia 3D Surround kunnen draaien. Dat ziet er momenteel eigenlijk nog best haalbaar uit.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:51:
[...]

Voor MMORPG kan ik je zeker 21:9 aanbevelen. Spellen zoals WoW of diablo 3 zijn perfecte games voor zulke schermen.

Of curved nu echt veel uitmaakt, durf ik niet te zeggen. Maar 1440p is sowieso aan te raden! Alleen dit je met 21:9 gauw op 4K schermen.
Waarom dan? Is het dat je zoveel schermen/menus aan de zijkanten hebt staan dat dit zinvol is? Want als ik naar iets soortgelijks kijk, RTS, dan zie ik niet echt het nut van een heel breed beeld zonder ook ruimte in de hoogte te hebben, en daarom ben ik juist specifiek voor 16:10 gegaan.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:32
Absoluut een 1440p scherm nemen naar mijn smaak, de hoge resolutie is gewoon super om op te gamen. Met 21:9 en 1080p heb je nog te weinig resolutie in de hoogte en juist die hoogte resolutie maakt het fijner.

[ Voor 68% gewijzigd door freaky35 op 03-11-2015 11:28 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Games zoals Civilization, Torchlight II en R.U.S.E. zijn echt heel prettig op ultrawide, terwijl ik bij shooters juist minder eraan heb. Aangezien MMORPG's zoals WoW en Diablo 3 "niet veel schelen" van een Torchlight denk ik dat je er best wel veel plezier van zult hebben als je voor ultrawide gaat. Ik moet alleen wel zeggen dat het niet mijn doel was om er veel op te gamen, heb het aangeschaft voor video editing in eerste instantie :P

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben zelf groot fan van de WQHD (2560 x 1440 px) resolutie. Het is vandaag de dag goed betaalbaar en je hebt echt gigantisch veel pixels! Je videokaart moet wel wat harder werken, maar door de hoeveelheid pixels kan je zaken als AntiAliasing (AA) wat standjes lager zetten of zelfs uitzetten, omdat het afvlakken van pixels minder effectief is dan bij een FHD (1920x1080px) resolutie.

Zoals je verder al aangeeft zal een 144Hz monitor niet van heel veel meerwaarde zijn, je speelt immers niet non-stop FPS games. Ik kan je daarom van harte een IPS monitor aanraden met WQHD resolutie. IPS heeft een prachtig kleurbereik, hoog contrast en zeer goede kijkhoeken. Als je dit combineert met een responstijd van om en nabij de ~6ms heb je een perfecte monitor voor (MMO)RPG/RTS games en uiteraard ook voor de casual shootergames. Daarnaast zal films kijken en gewoon internetten/tekstverwerken echt een verademing zijn door de hoge resolutie en natuurgetrouwe kleurbereik :)

Als ik zo jouw wensen/eisen/budget bekijk kom ik automatisch bij deze Dell uit: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

stin00 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:18:
Ik ben zelf groot fan van de WQHD (2560 x 1440 px) resolutie. Het is vandaag de dag goed betaalbaar en je hebt echt gigantisch veel pixels! Je videokaart moet wel wat harder werken, maar door de hoeveelheid pixels kan je zaken als AntiAliasing (AA) wat standjes lager zetten of zelfs uitzetten, omdat het afvlakken van pixels minder effectief is dan bij een FHD (1920x1080px) resolutie.

Zoals je verder al aangeeft zal een 144Hz monitor niet van heel veel meerwaarde zijn, je speelt immers niet non-stop FPS games. Ik kan je daarom van harte een IPS monitor aanraden met WQHD resolutie. IPS heeft een prachtig kleurbereik, hoog contrast en zeer goede kijkhoeken. Als je dit combineert met een responstijd van om en nabij de ~6ms heb je een perfecte monitor voor (MMO)RPG/RTS games en uiteraard ook voor de casual shootergames. Daarnaast zal films kijken en gewoon internetten/tekstverwerken echt een verademing zijn door de hoge resolutie en natuurgetrouwe kleurbereik :)

Als ik zo jouw wensen/eisen/budget bekijk kom ik automatisch bij deze Dell uit: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Ik kan bovenstaand beamen. Gebruik de genoemde Dell 2515 op kantoor en het is echt een prachtscherm.

Gamen heb ik er niet op gedaan, maar doe ik thuis wel op een vergelijkbaar scherm qua resolutie. Je hebt inderdaad wel wat grafische kracht nodig, maar anti-aliasing enzo kan je gerust uit laten, het is toch wel scherp ;) Hier win je weer wat performance terug.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:51

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik adviseer de pricewatch: Acer Predator X34bmiphz Aluminium, Zwart Deze heeft het allemaal inclusief IPS en G-Sync.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor dit advies! Ik ga toch maar voor een 1440p, heb er een beter gevoel bij. Welke dat wordt is nog ff research, maar dat is juist het leukste gedeelte. :+
Pagina: 1