Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 08:19

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik bezit nog enkele Poweredge 1950's GEN III waarin enkel 2.5inch disks passen helaas.

Nu ben ik er disken voor aan het zoeken en mijn eerste disk is een 300GB Seagate Savvio 10K.6. Nu dacht ik op zoek te gaan moeten naar meer van dit soort disks ivm RAID, maar nu vertelde me iemand dat ik ook gewoon andere merken 300GB disks er in kan hangen en dat dat niets uit hoeft te maken voor RAID configuratie.

Klopt dit? Ik was altijd van mening dat je identieke disks erin moet hangen om een "perfecte" RAID config te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeker niet. Sterker nog, verschillende disks is goed voor de betrouwbaarheid.

Enige waar je op moet letten is dat ze evenveel sectors hebben (gaat tegenwoordig meestal goed maar vroeger hadden twee 500 GB disks bijvoorbeeld vaak net een verschillende capaciteit) en dezelfde sector size (512B of 4KB).

Strict gezien hoeven ze niet eens even groot te zijn trouwens als je RAID set nog gemaakt moet worden -- de kleinste is leidend.

[ Voor 76% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2015 17:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Wat Cyber hierboven zegt. Daarnaast kun je ook verschillende snelheden combineren, dus 5400rpm, 10K of 15K. Komt de snelheid uiteraard niet ten goede als je een 10K rpm schijf mirrored met een 5400rpm schijf. Maar het kan wel gewoon.

640KB should be enough for everyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
verder zou je ook gewoon een array kunne maken van bijv.
300GB
500GB
500GB
300GB

Dan zou je dus uiteindelijk 4x 300Gb in je raid krijgen. beste is wel om gelijkwaardige schijven te gebruiken zoals hierboven genoemd is. dus wel de zelfde snelheid en zelfde caching grote op de schijf. maar dit is niet verplicht.

[ Voor 37% gewijzigd door xleeuwx op 03-11-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 08:19

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bedankt! Dit biedt perspectief :-)