Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Hoi,

Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen als sales medewerker buitendienst waar ik ontzettend blij mee ben.

Echter ben ik het niet helemaal eens met de arbeidsvoorwaarden ( specifiek het basis salaris). Hier heb ik donderdag een gesprek over

Huidige baan: 2600 bruto obv 40 uur inclusief Reiskostenvergoeding

Nieuw aanbod: 2150 bruto obv 40 uur
Auto van de zaak met onbeperkt benzine gebruik ook voor prive gebruik (wel 100 euro bijtelling per maand
Bonusregeling die kan oplopen tot 650 bruto per maand

(hotelovernachtingen en diners met klanten etc worden natuurlijk vergoed)
Ik persoonlijk ben heel blij met de auto en de bonusregeling maar vind het salaris aan de lage kant.

Ik heb donderdag het arbeidsvoorwaarden gesprek, ben daar best zenuwachtig voor!
Hebben jullie nog tips of adviezen?
Ik zat er zelf aan te denken om in ieder geval te benoemen met het feit dat ik heel blij ben met de baan en dat ik niet kan wachten om te beginnen. ( Om het gesprek positief in te luiden) Vervolgens aan te geven dat ik met de voorwaarden opzich tevreden ben maar dat ik het basis salaris aan de lage kant vind. Dan de argumenten dat dit komt omdat ik er ten opzichte van mijn huidige baan op achteruit ga, dat in combinatie met de bijtelling voor de auto ik daar netto maar weinig aan overhoud. Vervolgens wil ik ook benoemen dat ik zeker denk dat ik de targets haal en dat ik daar niet aan twijfel maar dat dat toch een risico blijft en het altijd zo kan zijn dat er periodes tussen zitten dat het iets minder gaat.

Nog tips en adviezen die ik zou kunnen toevoegen?

Als laatste, ik vind het behoorlijk spannend om een tegenbod te doen ( denk namelijk wel dat ze dit van me gaan vragen..) Ik zou het liefst uitkomen op 2350 obv 40 uur. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Ben ik gewoon heel eerlijk en geef ik aan dat dit mijn ondergrens is en ik hier graag op uit wil komen. Of ga ik hier boven zitten in de hoop dat zij dan uiteindelijk een laatste bod doen en dat dus ongeveer op 2350 uitkomt?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Het idee achter een minimumprijs is dat je het voor minder niet meer doet. Als jij 2200 als minimum zegt dan loop je weg als ze niet verder dan 2199 komen. En bij onderhandelingen is het heel belangrijk dat je voor jezelf een minimumprijs in gedachten hebt. Deze vertel je alleen maar als zij met hun laatste bod nog steeds niet boven jouw minimum komen.

Maar nu jouw specifieke geval... hoe groot is de kans op die bonus? Als je gemiddeld 50% bonus haalt dan heb je effectief 2475 euro salaris plus de auto. Wat is die auto + benzine je waard? Dat kun je dan bij je inkomen optellen.

Of je er op vooruitgaat tov die 2600 bruto weet ik niet, dat kan alleen jij inschatten. Maar als jij meer wilt moet je daar gewoon om vragen. Je kan dan rechtstreeks je gewenste bedrag 2350 noemen met kans dat jullie in het midden eindigen, of vraagt 2600 omdat je dat nu ook verdient en dan eindigen jullie ergens in het midden rond de 2350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:05
Is het bij je huidige werkgever? Vind een salarisverlaging wel vreemd bij een promotie namelijk, maar ik weet natuurlijk niet hoe hoog je reiskostenvergoeding nu is.

Zelf heb ik ook een keer de stap van binnen naar buitendienst gemaakt, en na de bijtelling en salarisverhoging weggestreept te hebben tegen de reiskostenvergoeding hield ik netto iets meer over in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat is je huidige basissalaris (excl je reiskosten vergoeding)?

Ik vind 450 euro (bruto) per maand een forse achteruitgang (mede afhankelijk van je reiskosten, dit gat is wellicht minder erg dan geschetst).
Natuurlijk staat hier tegen over dat je een lease auto krijgt en een bonusregeling, maar vind je het zelf waard om een vast component in te ruilen voor een variabele?

over je leaseauto kan je je afvragen:
- heb ik die nodig?
- Wat kost het meer/minder tov eigen auto cq reiskostenvergoeding (weet niet of dit overigens kan met een buitendienst functie)
- Wat voor auto krijg je (leasebak is absolsuut leuk, maar wat als je een full options bak krijgt met 25% bijtelling)? Is de leasebak dan ook nog zo aantrekkelijk?

En over de bonus:
- hoe vaak worden de bonussen gemiddeld gehaald/uitgekeerd?
- mogen de targets eenzijdig door je werkgever worden aangepast? Niet dat je gelokt word en na een jaar de bonus gehalveerd wordt
- worden targets en bonussen naar behaalde resultaten uitbetaald (50% target behaald is 50% bonus)?
- hoeveel invloed heb jij op het behalen van de targets? Of ben je mede afhankelijk van collega's?
- hoe worden targets vastgesteld? Wat als je bijv 3 weken vakantie opneemt? Moet je dan alsnog de normale targets behalen?

Kan je de bonus niet inleveren tegen bijv. 75% vast salaris component?

Mijn tips:
- zet op papier wat voor jou echt belangrijk is! En zet een bedrag tegen over alles wat je niet krijgt.
- wat vind jij jezelf waard?
- wat zijn je doorgroei mogelijkheden? Kan je dit ook in je contract vastleggen?
- hoe zijn je overige voorwaarden (vakantiedagen, opleidingsbudget, flexibiliteit, etc)
- krijg je direct een vast contract?
- geef aan wat je ambities zijn. Je ambities voor nu en waar je over 3 of 5 jaar wilt staan (en schroom niet om ambitieus te zijn)
- hoe verhoud dit aanbod zich ten opzichte van je mogelijk nieuwe collega's? Begin je onderaan de ladder? Of stroom je in op basis van je huidige ervarigen?
- vraag eens om een pro forma loonstrookje. Controleer die eens met je huidige situatie. Dan weet je onder aan de streep wat het scheelt
- hoe zit het met pensioenafdracht? (Ik ben ook recentelijk overgestapt en ging van 33% eigen bijdrage naar 50% eigen bijdrage en schrok eigenlijk van het verschil)
- staar je niet blind op je basis salaris (ook al is die wat karig tov nu), maar kijk naar het totaalplaatje

En je geeft aan dat "natuurlijk" de etentjes en overnachtingen vergoed worden. Heb je dit ook in het contract staan??

Verder verl succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vertel eens over die bonus: je schrijft tot 650 euro, dus je kan ook 100 euro krijgen? Welke bonus kan je realistisch gemiddeld verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:48:
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen als sales medewerker buitendienst waar ik ontzettend blij mee ben.
Gefeliciteerd.
Ik zat er zelf aan te denken om in ieder geval te benoemen met het feit dat ik heel blij ben met de baan en dat ik niet kan wachten om te beginnen. ( Om het gesprek positief in te luiden) Vervolgens aan te geven dat ik met de voorwaarden opzich tevreden ben maar dat ik het basis salaris aan de lage kant vind. Dan de argumenten dat dit komt omdat ik er ten opzichte van mijn huidige baan op achteruit ga, dat in combinatie met de bijtelling voor de auto ik daar netto maar weinig aan overhoud. Vervolgens wil ik ook benoemen dat ik zeker denk dat ik de targets haal en dat ik daar niet aan twijfel maar dat dat toch een risico blijft en het altijd zo kan zijn dat er periodes tussen zitten dat het iets minder gaat.
Dit zou ik wat anders aanvliegen zelf. Dat je niet wachten kan om te beginnen geeft in feite al aan dat je akkoord zal gaan. Maar wat als ze je niet tegemoet komen? Ga je dan nog steeds akkoord? Beetje vreemde opening als je moet weigeren daarna.

Je kan dan beter zeggen dat je de baan interessant vindt, maar dat het salaris te laag is. Je kan zelfs zeggen dat ze nu onder je huidige loon bieden. Dan zal meteen er een gesprek beginnen over wat je wel acceptabel vindt. Bedenk wat je minimaal wil hebben. Je weet ze je waard vinden op dit moment, je kan kijken hoeveel je erbij kan krijgen. Als jij 2350 wil is dat nog niet zo'n grote stap imho. Misschien een tikkeltje hoger inzetten, meestal komt er een tegenbod wat iets lager is. Probeer ook aan de hand van een salariskompas uit te vinden wat een gemiddelde beloning is voor de functie. Dat geeft je ook een idee wat je kan vragen.

In dit artikel van Intermediair staan nog wat adviezen. Deze is ook interessant om te lezen.

Dat stukje over je bonus zou ik niet over beginnen. Je haalt in feite jezelf als verkoper daarin onderuit. In een sollicitatie belicht je zoveel mogelijk je positieve kanten. Zelfs als ze vragen om een slechte eigenschap van jezelf te noemen moet je iets kiezen wat in feite ook weer positief is. Klinkt flauw, maar het is een soort spelletje. HR medewerkers spelen dat heel vaak.

Zoals in het Intermediair artikel staat draait ook niet alles om je primaire salaris. Hoe zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden? Je krijgt een auto, maar mag je ook opleidingen volgen? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Dat kan ook een rol spelen. Misschien wil je niet de komende 20 jaar als verkoper rondjes rijden door Nederland.
Als laatste, ik vind het behoorlijk spannend om een tegenbod te doen ( denk namelijk wel dat ze dit van me gaan vragen..) Ik zou het liefst uitkomen op 2350 obv 40 uur. Maar hoe pak ik dit het beste aan? Ben ik gewoon heel eerlijk en geef ik aan dat dit mijn ondergrens is en ik hier graag op uit wil komen.
Niet bang zijn. Als je bij je huidige baas een vast contract hebt dan heb je weinig te verliezen. Wat er ook gebeurt, aan het einde van de dag heb je nog steeds een vaste baan met inkomen.

Zie wederom mijn eerdere stukje en het artikel in de link. Het belangrijkste is dat je niet je gek moet laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:56

MrN

Je gaat toch niet minder verdienen !

Vast inkomen minimaal 2600 euro bruto je hebt werk, beter nog 2800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Ga je dit nou op elk forum vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 07:37
een bonus telt niet mee voor je WW of het aanvragen van een hypotheek of als je ziek bent. Hou daar wel rekening mee.
Pagina: 1