Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betreffend Review: Sony Xperia Z5 Compact

Pagina: 1
Acties:

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 16:02
Onder het kopje Alternatieven bij de review over de Sony Xperia Z5 Compact staat naar mijn gevoel foutieve of incomplete informatie.

Samsung Galaxy S6

Wie op zoek is naar een rappe, aansprekende Android-telefoon, kan ook zomaar bij de Galaxy S6 uitkomen. Hij is inmiddels fors in prijs gezakt en vormt dus een alternatief. Hij is bovendien kleiner dan concurrenten als de LG G4 en OnePlus 2, maar heeft wel een prima camera en snelle soc aan boord. Minpuntje is de kleine accu en bijbehorende, niet al te lange accuduur.

De accu is inderdaad klein maar een niet al te lange accuduur dat lijkt me erg overdreven. Ik zou het zelf eerder kwalificeren als zeer goede accuduur met beperkte accucapaciteit. Zoals ook in de review min of meer staat beschreven.

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Toch blijkt in de praktijk dat de accuduur van de S6 een stuk slechter is dan vele andere telefoons. Net als de iPhone lijkt de Galaxy S6 erop gemaakt om 1 dag mee te gaan en meer niet.

Ten opzichte van de Xperias is het dus zeker wel een achteruitgang.

Een ander aspect waar een tweaker (Knutselmaaster ) een erg valide punt heeft aangekaart:
De Z5 gebruikt een beeldverbeteringstechniek die de kleuren op het scherm automatisch aanpast aan de lichtomstandigheden. (assertive display)
Als daar bij het testen van het scherm geen rekening mee is gehouden dan is het resultaat niets waard.
https://www.qualcomm.com/...echnology-thats-easy-eyes
Ik vraag me af of dit is meegenomen bij de kleurmeting die boven de 10000 lag.

Verwijderd

Wat ook opvalt is dat de Z5C een heel slecht scherm heeft qua kleurinstelling.
Dramatisch slecht zelfs.

Dit was ook al zo bij de Z3C. Toen was het nog een duidelijk minpunt in de conclusie.
Nu bij de Z5C doet zich hetzelfde euvel voor maar is het geen minpunt meer in de conclucsie.

Ik vind het eigenlijk juist erger als een toestel zo'n slecht gekalibreerd scherm heeft dat dat de opvolger precies hetzelfde euvel nog steeds heeft. Dat zou je Sony eerder zwaarder dan minder zwaar moeten aanrekenen.

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Dat is het juist, het zou heel goed juist een feature kunnen zijn:

Assertive display technology works by adjusting the gamma or color curve for each pixel on the screen individually, taking into account both the content being displayed as well as the presence and intensity of any ambient light.

Of, zoals op XDA door een gebruiker wordt gezegd:
TL;DR It lowers display power consumption and improves view-ability in direct sunlight.
Ik moet zeggen, het toestel is verrasend goed af te lezen en ook donkere video's geven minder problemen dan op sommige andere high-end toestellen waar ik mee heb mogen spelen. Of de kleurtemperatuur dan wel goed is maakt me dan minder uit... Daarom lijkt het me ook interessant om bji de redactie te checken of het inderdaad deze functie was die zorgde voor de hoge kleurtemperatuur.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor de opmerkingen :)
De accu is inderdaad klein maar een niet al te lange accuduur dat lijkt me erg overdreven. Ik zou het zelf eerder kwalificeren als zeer goede accuduur met beperkte accucapaciteit. Zoals ook in de review min of meer staat beschreven.
Onze testen zijn niet compleet en ik denk niet dat veel gebruikers het zouden kwalificeren als een zeer goede accuduur.
Ik vraag me af of dit is meegenomen bij de kleurmeting die boven de 10000 lag.
Ja, dat soort instellingen schakelen we uit. We testen met alle mogelijke instellingen :)
Ik vind het eigenlijk juist erger als een toestel zo'n slecht gekalibreerd scherm heeft dat dat de opvolger precies hetzelfde euvel nog steeds heeft. Dat zou je Sony eerder zwaarder dan minder zwaar moeten aanrekenen.
Ja, de kleurafstelling is matig, maar het scherm is helderder en beter af te lezen in direct zonlicht. Dat heb ik mijn hoofd tegen elkaar weggestreept en dus staat het niet bij plus- of minpunten :)

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 16:02
arnoudwokke schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:23:
Dank voor de opmerkingen :)

[...]

Onze testen zijn niet compleet en ik denk niet dat veel gebruikers het zouden kwalificeren als een zeer goede accuduur.

[...]

Ja, dat soort instellingen schakelen we uit. We testen met alle mogelijke instellingen :)

[...]

Ja, de kleurafstelling is matig, maar het scherm is helderder en beter af te lezen in direct zonlicht. Dat heb ik mijn hoofd tegen elkaar weggestreept en dus staat het niet bij plus- of minpunten :)
Oke duidelijk want ik vond die conclusie nog al tegenstrijdig met de conclusies eerder in de review. Ik ben zelf niet in bezit van S6 dus persoonlijke ervaring kan ik hierin niet mee wegen.
Pagina: 1