[Car audio] versterker springt in protection

Pagina: 1
Acties:

• Springfire
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:40
Goedenmorgen,

Ik heb hier een versterker een: Sony x-plod xm5020xx.

En een Pioneer bassboks enkele kist

Nou is mijn vraag... Ik heb alles juist aangesloten alles nagekeken nieuwe massa en + nagekeken niks aan het handje .

Nou als ik mijn radio een : Pioneer radio (weet niet precies welke ben op dit moment niet thuis)

Hij springt op protect als ik de radio echt hard afstel kwa bass max volume is 64 me nieuwe composet van focal kan dat makkelijk hebben alleen de bassboks flikkert dr al uit bij 39-51 ligt aan het nummer

Weet iemand misschien de oorzaak (te zwakke versterker e.t.c.)

Ik hoor het graag

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Te dunne kabels, te zwakke versterker, te heet door verkeerde inbouw, voltage dipt teveel bij harde passages, weerstand dipt teveel waardoor de versterker het bij harde passages niet aan kan enz.

Het zou handig zijn als je iets duidelijker bent in je post want het is me nu totaal niet duidelijk of je radio in protect gaat, je versterker of beide.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 02-11-2015 12:19 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Springfire
De versterker gaat in protection de plus en masa kabels zijn van Rockford 20 mm dikte remote en tulp zijn ook van Rockford

[ Voor 8% gewijzigd door Springfire op 02-11-2015 12:39 ]

• JT

JT

VETAK y0

Volgende stap: multimeter/voltmeter ertussen om te zien of de voltages stabiel blijven tijdens pieken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 08:11
Springfire schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:08:
En een Pioneer bassboks enkele kist
Weet iemand misschien de oorzaak (te zwakke versterker e.t.c.)
Welke basbox? Wattages? Ohms?
Nou is mijn vraag... Ik heb alles juist aangesloten alles nagekeken nieuwe massa en + nagekeken niks aan het handje .
Juist aangesloten misschien. Maar hoe? Via de line-out van de radio? Met remotewire? Staan de filters op de versterker goed? En niet alle boosts op max?
Hij springt op protect als ik de radio echt hard afstel kwa bass max volume is 64 me nieuwe composet van focal kan dat makkelijk hebben alleen de bassboks flikkert dr al uit bij 39-51 ligt aan het nummer
De compo zit waarschijnlijk niet op de versterker aangesloten maar op de radio?
Hoe zijn de instellingen in de radio? Alles op max?
JT schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:03:
Volgende stap: multimeter/voltmeter ertussen om te zien of de voltages stabiel blijven tijdens pieken.
Dat zou eigenlijk iedereen die extra apparatuur in een auto aansluit als eerste moeten doen.
In de meeste auto's is de accucapaciteit precies afgestemd op de standaard aanwezige elektronica en een vol belaste versterker kan nogal wat impact hebben op (zeker wat oudere) accu's.

• Springfire
Klopt compo niet op versterker dit gaat wel gebeuren indd op de line out van radio versterker staat niet op z'n max radio alle bass naar composet eruit gehaald weet niet of de accu nog goed is zal van het weekend kijke

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
Kijk massa verbinding misschien vast niet goed vast gedraaidt en dan spikes spanning niet goed is check massa radio verbinding naar versterker is goed controleren.

• JT

JT

VETAK y0

Pffff...interpunctie zou niet verkeerd zijn. Als je dat kunt toevoegen dan lees ik het nog een keer.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Hummm
Wat wil je nu van een 35 watt rms versterker ??
Die versterker is leuk om je speakers aan te sturen niet echt voor een sub
Ik heb hier de grotere broertje liggen

Jouw versterker mis de vermogen om een sub met hoge vermogen aan te sturen

Dit was vroeger mijn hobby lol

Vuist regel
Ampere x voltage = maximalen vermogen
Ding zal wel gezekert zijn met 10 ampere of 15 amper
Dus
10x12 -=120watt :2= 60watt per kanaal max
15x12= 180watt :2 = 90watt per kanaal max

En hets is een ouwe sony explode serie dus neem die vermogen maar helemaal met een correl zout (doe maar kruiwagen)
Veel van deze gemaakt waar de eindtrappen spontaan uit brand

SPECIFICATIONS

OTL (output transformerless) circuit Pulse power supply Inputs RCA pin jacks High level input connector Input level adjustment range 0.V (RCA pin jacks), 0.V (High level input) Outputs Speaker terminals Speaker impedance (stereo) (when used as a bridging amplifier) Maximum outputs 100 W 2 (at 4 ) 222 W (BTL, at 4 ) Rated outputs (supply voltage at 14.4 V) 35 W 2 (20 Hz 20 kHz, 0.04% THD, at 4 ) 40 W 2 (20 Hz 20 kHz, 0.1% THD, at 2 ) 80 W (Monaural) (20 Hz 20 kHz, 0.1% THD, at 4 ) Frequency response 5 Hz 80 kHz ( +0 dB) 3 Harmonic distortion 0.005% or less (at 1 kHz, 4 , 10 W) Low-pass filter 80 Hz, 18 dB/oct Power requirements 12 V DC car battery (negative ground) Power supply voltage 10.V Current drain at rated output : 12 A (4 , 35 W 2) Remote input : 1.5 mA Dimensions Approx. 158 mm (w/h/d) not incl. projecting parts and controls Mass Approx. 1.6 kg not incl. accessories Supplied accessories Mounting screws (4) High level input cord (1) Protection cap (1) Design and specifications are subject to change without notice. Circuit system

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 22:45 ]

• Springfire
Dat vermoeden had ik al ... Ik heb hier ook nog een Pioneer gm-2200 liggen kan ik alleen niet al te veel aan afstellen....

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
Tja, zonder aanvullende informatie over die bassbox is daar ook niet veel zinnigs over te zeggen. Zoals centr1no al aangeeft, geeft eens het type, vermogen en impedantie.

Wat ik zo snel kan zien geeft die GM-2200 160W RMS op 4 ohm. Is ook niet echt denderend als versterker voor een sub. Afhankelijk van het model radio kun je op de headunit nog wel wat instellen qua gain en x-over frequentie van de line out waardoor je op de versterker niet zoveel afstelopties nodig hebt.

• Springfire
Meer als een foto van die bassboks heb ik niet...

Verwijderd

Springfire schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:56:
Meer als een foto van die bassboks heb ik niet...
Kan de speaker er uit gehaald worden ??
Zo ja speaker er uit aan de magneet zijde staat de specs

Regel van car audio
Beter een zware versterker op een lichte woofer dan andersom

Gebruikt zelf vroeger een 300watt rms versterker op een 140watt rms sub
Zeker als je wilt knallen
Toen ik db race deed had ik een 1200 rms versterkers een volwasse man zijn pink was het aanstuurdraadje van de relais
Maar goed dat is oftopic

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 08:11
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:48:
[...]
Kan de speaker er uit gehaald worden ??
Zo ja speaker er uit aan de magneet zijde staat de specs

Regel van car audio
Beter een zware versterker op een lichte woofer dan andersom

Gebruikt zelf vroeger een 300watt rms versterker op een 140watt rms sub
Zeker als je wilt knallen
Toen ik db race deed had ik een 1200 rms versterkers een volwasse man zijn pink was het aanstuurdraadje van de relais
Maar goed dat is oftopic
Ik gebruikte een 100 watt versterker op een 300 watt sub en dat knalde ook.
Maar die versterker was ook 2 Ohm stabiel.
De officiële specs van die Sony X-plod xm5020x geven 130 watt RMS gebrugd op 14,4 volt.
Lijkt me dat dat in werkelijkheid neer komt op zo'n 80 watt. Met 4 Ohm zou dat nog altijd voldoende moeten zijn een sub tot zo'n 200 watt prima te laten spelen ware het niet dat de specs ook aangeven dat er gebrugd alleen 4-8 Ohm wordt ondersteund. En we weten natuurlijk allemaal dat weerstanden in luidsprekers niet stabiel zijn.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
Sorry hoor, maar als je het kapot wil hebben moet je dat inderdaad zo aansturen. Ben het met suijkerbuijk eens, de versterker mag zeker wel zwaarder zijn dan de sub, dacht minstens 1,5x zwaarder op basis van RMS vermogen (correct me if i'm wrong).

Met een +- 80 watt versterker op een 200 watt sub ga je het gewoon niet redden. Tuurlijk, er zal best geluid uit komen als je op normale volumes speelt. Maar zodra je harder gaat en tegen de grenzen van die versterker aan loopt (eindtrappen en voedingsblok zijn bij dit soort amps vaak niet toereikend) loop je het risico dat je sub gewoon door brand.

Trouwens, de regel van suijkerbuijk geldt niet alleen voor car audio. Ook in de PA wereld wordt dit gehanteerd.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:09
Ik zou de pioneer proberen.
Heb deze vroeger ook gebruikt om een subwoofer aan te sturen, dat ging prima.

Volgens mij zat er geen crossover in, dus hoop dat je autoradio die wel heeft. Ik gebruikte een externe crossover van mtx.
Pagina: 1