Scheef geplakte barcode lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-05 13:37
Hallo allemaal,

ik zit met een interessant vraagstuk, voor een project moeten we barcodes scannen op wijnglazen, met als probleem: de barcode zit niet altijd recht:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/73717875/IMG_20151005_113951_goedformaat.png

Op dit moment heb ik een oplossing die als volgt werkt:
- Met een camera maken we een foto van het geheel, zoals hierboven zichtbaar.
- De foto delen we op in zes delen, één deel voor elk glas.
- Elke foto wordt apart geanalyseerd op een aanwezige barcode. Als het programma uiteindelijk in elk van de zes foto’s een barcode ziet wordt de batch als goedgekeurd verklaart en wordt de foto weggegooid. Mocht het programma er niet in slagen alle zes de foto’s te scannen wordt de batch opzij gezet en de foto opgeslagen, op deze manier kan je op de foto al zien wat er fout is met de barcode.

Dat 'analyseren' gebeurd op dit moment op een omslachtige manier: de foto wordt gescand, als hij geen barcode vindt, draait hij de foto bij en probeerd hij het opnieuw totdat hij een barcode vindt. Dit doet hij zes keer, een keer voor elk glas. Dit is in mijn ogen niet efficiënt genoeg, een soort brute-force approach. Daarom ging ik op zoek naar een andere oplossing.

Zelf heb ik een aantal dingen gevonden:
- http://www.pyimagesearch....des-images-python-opencv/ deze oplossing ga ik in de loop van de week testen, ik ben alleen bang dat deze oplossing, net als alle barcode scan API's alleen maar de barcode herkent als hij horizontaal staat.
- Toen dacht ik aan 'template matching' oftewel, kijken of er iets in de foto overeenkomt met het template(in dit geval een foto van de barcode):
http://docs.opencv.org/2....ng/template_matching.html deze oplossing werkt helaas ook alleen maar bij horizontale barcodes.

Ik vraag jullie niet om een kant-en-klare lap code(dat is ook niet toegestaan hier) maar ik ben wel benieuwd wat jullie aanpak zou zijn(welke richting zouden jullie kiezen?).

Alvast bedankt,

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 16:11
Als je de orientatie van de barcode kunt vinden (edge detect van het label misschien) hoef je iig maar 1 of 2 x te draaien per glas.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:15

SLeddert

SLeddert

Ik heb geen ervaring met het scannen van barcodes, maar ik zou voor een aanpak kiezen die de foto draait met als doel om de barcode horizontaal te krijgen.
Op deze manier krijg je een redelijk standaard input, waardoor je code iedere barcode in dezelfde stand aangeboden krijgt.

Succes met je project!

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Allereerst, erg bedankt voor jullie snelle reacties, aan de hand van hiervan heb ik het volgende gevonden:
http://felix.abecassis.me/2011/09/opencv-detect-skew-angle/ dit ga ik vanmiddag even testen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zijn de barcodes alleen gedraaid of kunnen ze ook op hun kop staan oid?

Want in principe als ik heel snel kijk dan zijn de barcodes zwart en omlijst door een groot wit-vlak.

Oftewel ik zou eerst met heel grof samplen zoeken naar of zwarte of witte pixels om de barcode te vinden,
dan met fijner samplen zoeken naar de randen van de barcode
dan die fijnere sample draaien totdat die goed te lezen staat.

Alleen zou ik dan wel een gekleurd papiertje eronder zetten ipv een wit papiertje zodat je het contrast beter kan vinden en dan hoef je de image ook niet in 6 vlakken op te delen, je pakt gewoon alleen de barcodes.

Alternatief is ook om gewoon de ondergrond donker te maken, dan resolutie extreem verlagen en contrast omhoog gooien tot zo ongeveer zwart wit en dan steken je barcodes er finaal uit en kan je die zo draaien en scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-05 12:26
Kan je hiervoor een QR code gebruiken? Misschien wat veel werk om de output van je stickers aan te passen. Maar die kan volgens mij in meerdere of zelfs alle hoeken gewoon gelezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Powergrim schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:18:
Kan je hiervoor een QR code gebruiken? Misschien wat veel werk om de output van je stickers aan te passen. Maar die kan volgens mij in meerdere of zelfs alle hoeken gewoon gelezen worden.
Hmmm, op de sample zie ik Ikea staan.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik betwijfel of het succesvol gaat zijn om voor 1 project bij Ikea aan te vragen om alle barcodes te vervangen door QR-codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-05 12:26
Gomez12 schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:39:
[...]

Hmmm, op de sample zie ik Ikea staan.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik betwijfel of het succesvol gaat zijn om voor 1 project bij Ikea aan te vragen om alle barcodes te vervangen door QR-codes.
Geen idee of zijn sample een sample is of een real-life voorbeeld. Anders kan je de comment negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:03

Pizzalucht

Snotneus.

Volgens mij moet je een soort processing pipeline maken:
1. Edge detect, opdelen in 6 losse plaatjes bijgesneden om de stickers.
2. Skew, per plaatje recht draaien
3. Eventuele tussenstap om de plaatjes vierkant te maken (er zit nu een soort bolling in, is misschien niet nodig)
4. Barcode herkennen
5. Als 4 verkeerd resultaat oplevert, 2 herhalen met een 180 draai (barcode is waarschijnlijk op z'n kop, tekst omdraaien werkt denk ik ook wel. Of hij verkeerdom is kan je waarschijnlijk wel herkennen, ligt aan het soort barcode).

Volgens mij kan je alles wel doen in Python met OpenCV.
Als de foto niet altijd van bovenaf is gemaakt moet je misschien nog iets met het perspectief doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizzalucht op 02-11-2015 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas6886
Erg bedankt allemaal,

De barcode is niet aan te passen, het gaat hier inderdaad om een 'real life' opdracht. Ook wordt de foto altijd vanaf dezelfde plek genomen (de foto's komen van een webcam boven een lopende band). Zoals het er nu naar uit ziet ga ik de volgorde van pizzalucht aanhouden met als enig verschil dat ik waarschijnlijk eerst de foto opdeel en daarna pas edge detect doe(het is waarschijnlijk lastiger om 6x edge detect te doen op één foto dan 6x op aparte foto's).

Nogmaals, hardstikke bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

thomas6886 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:58:
Erg bedankt allemaal,

De barcode is niet aan te passen, het gaat hier inderdaad om een 'real life' opdracht. Ook wordt de foto altijd vanaf dezelfde plek genomen (de foto's komen van een webcam boven een lopende band). Zoals het er nu naar uit ziet ga ik de volgorde van pizzalucht aanhouden met als enig verschil dat ik waarschijnlijk eerst de foto opdeel en daarna pas edge detect doe(het is waarschijnlijk lastiger om 6x edge detect te doen op één foto dan 6x op aparte foto's).

Nogmaals, hardstikke bedankt allemaal!
Volgens mij maakt dat niet heel veel uit maar als je er vanuit kan gaan dat de barcodes altijd in dit "grid" zitten dan is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

Onbekend

...

Ik denk dat de snelste methode inderdaad het opdelen naar 6 afzonderlijke glazen is en dan beeldverwerking er op toepassen.

Je kunt de beeldverwerking sneller maken d.m.v. low-res. foto (met een felle lamp op de achtergrond) het zwarte gedeelte van de sticker te bepalen. En vervolgens heb je snel de richting van de barcode bepaalt en kun je een scan van de barcode maken. (En of deze 180 graden gedraaid zit, maakt voor een barcode niks uit. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:11:
Zijn de barcodes alleen gedraaid of kunnen ze ook op hun kop staan oid?
Barcodes zijn toch ook onderste boven te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

PolarBear schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:01:
[...]

Barcodes zijn toch ook onderste boven te lezen?
http://stackoverflow.com/a/12243059
Wikipedia: Barcode

Ligt dus aan de barcode en aan de scanner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Behoorlijk makkelijk, dit, als je de relevante achtergrond hebt.

Inderdaad moet je de foto in 6 delen knippen. Niet vanwege de complexiteit an sich, maar omdat je 6 afzonderlijke rotaties hebt.

Elk glas afzonderlijk roteer je om de streepjescode recht te zetten. Dit is makkelijk, omdat de streepjescode een heel erg dominante richting heeft. Die richting vind je nog makkelijker als je eerst een edge detect doet. Dat geeft je namelijk heel erg veel edges van de barcode. Bereken vervolgens de Hough transform en kijk in welke 2 richtingen je edges wijzen. Roteer je image zodat de 2 richtingen naar boven en beneden zijn, en je streepjescode staat ongeveer horizontaal.

Je hebt nog wel te maken met een lokale buiging. Die is ruim minder dan 90 graden. Je vindt 'm bijvoorbeeld door het middelpunt van alle streepjes te vinden, en een smoothed curve daar doorheen te trekken. Maar je hebt uit de Hough Transform ook alle lokale richtingen van de individuele edges, daar kun je ook een curve uit halen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

MSalters schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:26:
Behoorlijk makkelijk, dit, als je de relevante achtergrond hebt.
Dat is met bijna alles zo _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Een andere aanpak is het trainen van een classifier. Je hebt de volgende twee situaties:
1) glas met barcode
2) glas zonder barcode

Als je een aantal voorbeelden hebt, kun je bijvoorbeeld in opencv de "haar" classifier trainen: http://docs.opencv.org/2....scade_classification.html

Een andere goede optie is om SIFT features te trainen: http://docs.opencv.org/ma...sift_intro.html#gsc.tab=0

Zowel haar als sift hebben geen last van verschillen in orientatie, dus je hoeft niets geks uit te halen met je beelden. Het nadeel is dat je voorbeelden moet hebben van beide situaties: glazen met en zonder barcode. Volgens mij kun je daarna vrij eenvoudig een classifier trainen.

---

Andere optie. Gebruik een circular Hough transform om de individuele glazen te vinden. Bekijk daarna het histogram van elk glas. Ik vermoed dat je vrij eenvoudig onderscheid kunt maken tussen histogrammen van glazen met/zonder barcode, omdat die met barcode pieken hebben rond 0 en 255 (zwart en wit van de barcode).

---

edit: moraal van mijn verhaal: focus je niet op het daadwerkelijk detecteren van de barcode, maar op het detecteren van het verschil tussen wel/geen barcode aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door HuHu op 05-11-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

HuHu schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:10:
edit: moraal van mijn verhaal: focus je niet op het daadwerkelijk detecteren van de barcode, maar op het detecteren van het verschil tussen wel/geen barcode aanwezig.
En hoe lost dat precies het probleem van de topicstarter op die op zoek is naar verbteringen in de methode om barcodes te lezen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:17:
En hoe lost dat precies het probleem van de topicstarter op die op zoek is naar verbteringen in de methode om barcodes te lezen?
Dat is hij niet. Hij is naar een betere manier om de barcode te detecteren op zoek, wat nu op goed geluk en met brute kracht gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, maar een methode om aan-/afwezigheid van een barcode te detecteren lijkt me dan nog steeds off-topic?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562969

Ooit te kampen gehad met dit probleem binnen onze organisatie. Dit probleem hebben we toen onverwacht eenvoudig op weten te lossen. Draait nu als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 562969 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:53:
Ooit te kampen gehad met dit probleem binnen onze organisatie. Dit probleem hebben we toen onverwacht eenvoudig op weten te lossen. Draait nu als een zonnetje.
Misschien handig om dan ook even te melden wat die onverwacht eenvoudige oplossing was? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:17:
[...]

Ik las:
Als het programma uiteindelijk in elk van de zes foto’s een barcode ziet wordt de batch als goedgekeurd verklaart en wordt de foto weggegooid. Mocht het programma er niet in slagen alle zes de foto’s te scannen wordt de batch opzij gezet
Hieruit interpreteerde ik dat het eigenlijke doel is het detecteren van wel/geen barcode, om de batch apart te kunnen zetten indien een barcode mist.

Overigens kun je een classifier met SIFT-features ook prima gebruiken om de locatie van de barcode te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Filteren op kleur, en dan zwart en wit er uit tillen door een nieuwe plaat op te bouwen met behulp van drempelwaardes per kleur. Word je plaat een stuk kleiner van en daardoor elke volgende nodige bewerking een stuk sneller. Ik ken de juiste terminologie niet, maar ik heb ooit eens met labview een vergelijkbaar iets moeten doen, en daar gebruikte je eerst dat soort processen om de informatie waar je naar op zoek bent meer naar de voorgrond te brengen. Dit lijken me simpele beeldbewerkingstechnieken die niet louter aan Labview voorbehouden zijn, dus hopelijk helpt dit je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:16
Ik weet niet of het precies de opdracht is maar waarom deel je de foto op in zessen? Als je 1 barcode van de hele foto herkend is het toch ok want ze zijn alle zes identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
Nu lijkt het erop als er een foto wordt genomen, en die wordt gescand. Als de scan faalt, scant ie nog eens en nog eens en nog eens..

Wat als je het programma laat zoeken op de algemene aanwezigheid van de stikker ipv barcode scannen? Zo kun je daar wel op oriënteren voor het scannen, maar zelfs dat hoeft eigenlijk niet meer - je hebt immers al bevestiging dat deze aanwezig is.
Dan is het kwestie van foto, check aanwezigheid, en dan direct door naar pass/fail.

Verder, zowel productievolume als slechte metingen kosten het bedrijf geld. Dus zelfs als je accuraatheid iets omlaag gaat tegen het huidige proces kan het gevolg best een dusdanig hogere opbrengst opleveren dat dat nadeel opweegt tegen de operationele voordelen.
Let ook op dat onderling tussen oplossingen dit naar voren komt. Een duurdere oplossing kan best de slechtere zijn, omdat je die investering heel laat (of zelfs nooit) terugverdient.

Komt uiteindelijk grotendeels op hetzelfde neer als sommige voorgangers - stop met het blind staren naar de barcode, maar kijk naar het grote geheel van 'glas + sticker + code + kleuren' en let daarbij op de financiën. Beperk je tot het bekijken van 1 specifieke waarde die met voldoende zekerheid kan zeggen of de stikker aanwezig is en waarvan je kan aantonen dat deze de meeste voordelen oplevert.

[ Voor 80% gewijzigd door Xanaroth op 05-11-2015 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Zxing is een bekende library voor barcode scanner applicaties. Barcodes kunnen door een patroon herkend worden ongeacht positie.

Kijk hier eens naar....
https://serratus.github.io/quaggaJS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad ook een optie om te kijken naar of er wel of niet een sticker aanwezig is, mijn voorkeur ging daar echter niet naar uit want het kan ook zijn dat er wel een sticker zit, maar dat de barcode beschadigd is. Het scannen van deze 'sticker' is er dan ook om er voor te zorgen dat het product straks in de winkel te scannen is. Na jullie reacties ben ik er wel van overtuigd dat het echt scannen van de barcode niet noodzakelijk is, ik ga er as we speak mee bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle snapt niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt.
Als je in een gemiddelde supermarkt kijkt zie je dat de scanners bij de kassa meerdere scanlijnen hebben. Dat loopt horizontaal, verticaal en diagonaal, en volgens mij minimaal twee of drie lijnen per richting. Allemaal gewoon in de handel verkrijgbaar en dus bruikbaar lijkt me.

Dus waarom dat niet gewoon gebruiken :? Of je moet een businesscase hebben waarbij je met een camera op diefstal wilt controleren oid. Maar dat lijkt me stug want dan ga je nat op verpakkingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 17:26
Ja, dat is een keuze die je maakt: Wil je het probleem hardware of softwarematig aanpakken.
Zie bijv. de Motorola/Symbol LS9208 Maar dit project gaat wss over een softwarematige oplossing :+

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 19:42
The Eagle schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:24:
Als je in een gemiddelde supermarkt kijkt zie je dat de scanners bij de kassa meerdere scanlijnen hebben. Dat loopt horizontaal, verticaal en diagonaal, en volgens mij minimaal twee of drie lijnen per richting. Allemaal gewoon in de handel verkrijgbaar en dus bruikbaar lijkt me.

Dus waarom dat niet gewoon gebruiken :? Of je moet een businesscase hebben waarbij je met een camera op diefstal wilt controleren oid. Maar dat lijkt me stug want dan ga je nat op verpakkingen.
Vaak zie je ook een spiegel die heel hard ronddraait. Je zou gewoon 360 keer een beeld kunnen draaien en dan kijken of detectie lukt. ;)

Maar idd, ZXing gebruiken lijkt me de makkelijkste oplossing. Is er immers voor gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door - peter - op 05-11-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
We hebben inderdaad ook gekeken naar 'traditionele scanmethodes' maar die vallen voor ons project buiten het budget (een simpele horizontale scanner kost al gauw 30+ euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:26
Dit topic toont in elk geval aan dat in het informatica curriculum te weinig aandacht is voor digitale signaal verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
thomas6886 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:32:
We hebben inderdaad ook gekeken naar 'traditionele scanmethodes' maar die vallen voor ons project buiten het budget (een simpele horizontale scanner kost al gauw 30+ euro)
Realistisch gezien : hoeveel kost jij per uur?

3 uur programmeren / nadenken kost veelal meer dan zo'n scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Scanned 'ie ook 6 barcodes per keer?

@hieronder
Lijkt me kostbaarder dan de opstelling van de TS, en zeker als je het net zo snel wilt hebben als met image processing.

[ Voor 65% gewijzigd door farlane op 06-11-2015 14:36 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

The Eagle schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:24:

huhu Omni-directional Barcode Scanner noemt dat ;)

2 aan een frame hangen met een stappenmotor aan en laat die per lijn stoppen en scannen tot je 6 ok's hebt. 1 afkeur = direct stoppen met scannen en de afkeur lijn op.

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 06-11-2015 13:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Rukapul schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:40:
Dit topic toont in elk geval aan dat in het informatica curriculum te weinig aandacht is voor digitale signaal verwerking.
Signaalverwerking is niet voldoende, je hebt daarna een vak patroonherkenning nodig. Hough Transform is verder vrij standaard, dat kun je makkelijk in 1 les meenemen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

thomas6886 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:32:
Klinkt als schoolopdracht, kan dat kloppen? If so dan laat je ons je huiswerk doen, fraai is dat :P
En idd, scanners zijn niet goedkoop. Maar zoiets is ook wel tweedehand te krijgen. Desnoods bel je naar het HQ van de Jumbo en vraag je om een oude. Hebben ze vast wel ergens liggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Ik zal het even compleet uitleggen:
Ik ben een leerling van het technasium(een keuzevak op school) met dit traject hebben wij een half jaar om een opdracht uit te voeren, wij moeten zelf naar een bedrijf gaan en vragen of zij een opdracht hebben. Nu zijn wij terechtgekomen bij een bedrijf gespecialiseerd in het verpakken van producten, onze opdracht is om 6 glazen in een doos te plaatsten (het bedrijf is zelf ook bezig met dit project) alvorens de glazen in de doos te plaatsen moeten ze gescanned worden, hoe je dat doet moest je zelf weten. Nu waren wij tot de conclusie gekomen dat het goedkoper is om een webcam + computer te gebruiken, dit is ook functioneel maar ik was niet tevreden over de prestaties, daarom heb ik dit topic geopend.

Wij hebben trouwens toestemming om externe bronnen zoals fora te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
De oplettende lezer had ook in de TS kunnen lezen dat het geen 'geef ff een oplossing want ik ben te lui" vraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

thomas6886 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:53:
Ik zal het even compleet uitleggen:
Ik ben een leerling van het technasium(een keuzevak op school) met dit traject hebben wij een half jaar om een opdracht uit te voeren, wij moeten zelf naar een bedrijf gaan en vragen of zij een opdracht hebben. Nu zijn wij terechtgekomen bij een bedrijf gespecialiseerd in het verpakken van producten, onze opdracht is om 6 glazen in een doos te plaatsten (het bedrijf is zelf ook bezig met dit project) alvorens de glazen in de doos te plaatsen moeten ze gescanned worden, hoe je dat doet moest je zelf weten. Nu waren wij tot de conclusie gekomen dat het goedkoper is om een webcam + computer te gebruiken, dit is ook functioneel maar ik was niet tevreden over de prestaties, daarom heb ik dit topic geopend.

Wij hebben trouwens toestemming om externe bronnen zoals fora te gebruiken :)
Vermoedde idd al zoiets ;)
Maar dat jullie toestemming hebben van school of bedrijf om externe bronnen te gebruiken, wil nog niet zeggen dat GoT er is om je huiswerk voor je te maken ;) Kan het even niet in de FAQ vinden voor je maar weet vrij zeker dat huiswerkvragen in principe niet toegestaan zijn op GoT - jij moet er van leren en niet wij ;)

Having said that: is 30 euro voor jullie misschien veel, voor een bedrijf is dat peanuts als het een flinke besparing op kan leveren. Zeker als het een groot bedrijf is.

Maar: WAT is exact je opdracht en wat is het doel. Waarom wil men bijvoorbeeld scannen. Waar zit dit ergens in het productie- of verpakkingsproces?
Moet je echt naar het technisch mogelijk maken van het scannen van de barcode kijken, moet je kijken naar het tegelijkertijd gezamenlijk scannen van de barcodes, of moet je een manier bedenken waarop 6 barcodes sequentieel of in delen gescand worden, ten tijde van of voorafgaand aan het verpakken? Zomaar even voor de vuist weg wat vragen :)
De technische oplossing is namelijk al genoemd en heel simpel: een scanner die eea (tijdens?) het verpakken bij kan houden. De vraag is denk ik veel meer: waar en wanneer scan je, en welke technologie gebruik je daarbij om die scan zo goed en snel mogelijk mogelijk te maken. En ook: wat kost die echnologie aan onderhoud en/of beheer, en wat als ie stukgaat, staat dan alles stil of kan het proces gewoon door? Als alles stil staat en het dus bedrijskritisch is wil je een andere echnische oplossing ;)
Dus die oplossing kan vanalles zijn, zelfs een duur electronisch oog zijn dat zichzelf heel snel terugverdient, onderhoudsarm is en voor de rest pure winst oplevert, om maar een zijstraat te noemen. En de vraag is uiteraard wat het bedrijf er aan uit wil geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:31:
Vermoedde idd al zoiets ;)
Maar dat jullie toestemming hebben van school of bedrijf om externe bronnen te gebruiken, wil nog niet zeggen dat GoT er is om je huiswerk voor je te maken ;) Kan het even niet in de FAQ vinden voor je maar weet vrij zeker dat huiswerkvragen in principe niet toegestaan zijn op GoT - jij moet er van leren en niet wij ;)
Tweakers is er niet om huiswerk volledig te doen, maar uiteraard wel om mensen de goede kant op te wijzen. Als je het vervolgens zelf implementeert doe je alsnog je eigen huiswerk.

Jouw interpretatie is wel erg absoluut :) Te absoluut, zou ik zeggen, want het gaat voorbij aan de geest van de regel.

[ Voor 202% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-11-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 17:37
Is het niet makkelijker op de barcode op het glas te plakken ipv op de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pelt schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:41:
Is het niet makkelijker op de barcode op het glas te plakken ipv op de achterkant?
Ze plakken blijkbaar aan de binnenkant van het glas, mag dit wel vanuit hygiënisch standpunt? Ik dacht dat ze bij al de grootwarenhuizen onderaan plakten of tenminste aan de buitenkant.

In ieder geval werk iets een aantal mogelijkheden uit, maak een tekeningen en een beknopte beschrijven + de nodige materialen (scanners/bouten/moeren/profielen) en ga daarmee terug naar je opdracht gever en laat hun de dure materialen aanrukken, met als zij notitie dat ze de scanners enzo natuurlijk terug krijgen.

Hoe goed ben je in programmeren: http://www.codeproject.co...arcodes-from-an-Image-III hij doet horizontaal en verticaal nu nog tussen 0 en 180° bijvoegen ;)

Nog een voorbeeld: https://bytescout.com/pro...code_from_web_camera.html

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 06-11-2015 22:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Tuurlijk is het voor een bedrijf een niet zo'n groot bedrag maar het is voor ons leuker om een werkend prototype te laten zien ipv bijvoorbeeld een tekening. Ook kunnen we door het gebruik van een camera extra(onnodige :) ) features toe voegen, denk aan bijvoorbeeld het mailen van de foto van het foutieve glas.

En daarbij is het ook leuk om 'out of the box' te denken en niet altijd vasthouden aan vaste methodes

[ Voor 14% gewijzigd door thomas6886 op 06-11-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 08:51
thomas6886 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:12:
Tuurlijk is het voor een bedrijf een niet zo'n groot bedrag maar het is voor ons leuker om een werkend prototype te laten zien ipv bijvoorbeeld een tekening. Ook kunnen we door het gebruik van een camera extra(onnodige :) ) features toe voegen, denk aan bijvoorbeeld het mailen van de foto van het foutieve glas.

En daarbij is het ook leuk om 'out of the box' te denken en niet altijd vasthouden aan vaste methodes
Out of the box denken houdt echter ook in dat je het niet onnodig moeilijk moet maken voor jezelf.
Om eerlijk te zijn is het voor de betrouwbaarheid eigenlijk veel beter / sneller / handiger om hier een goede barcode scanner voor te gebruiken (met roterende spiegel).
Op een pruductielijn dmv een camera de plaatjes analyseren (en deze ook meerdere malen roteren in memory om de barcode uit te lezen) kost gewoon redelijk wat rekenkracht en tijd plus je introduceert weer extra schakels in de keten waar het mis kan gaan.

Het idee van jullie vind ik zelf wel geweldig hoor : er zijn echter betere manieren om het beoogde doel te bereiken.

Om ook tot een passende oplossing voor de "klant" te komen is het vaak belangrijk om het proces goed te kennen : zitten er bv altijd een x aantal glazen in een bepaald formaat doos? En zijn dit dan altijd een set van dezelfde glazen? Want als er in iedere doos van 6 bv 6x hetzelfde type glas zit dan hoef je maar 1x te scannen (want 6x dezelfde barcode voor hetzelfde product scannen schiet natuurlijk ook niet op : 1x scannen en dan * 6 doen is natuurlijk makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
De doos is altijd in hetzelfde formaat, er zijn ook altijd 6 glazen in een doos. Waar het om gaat is, of de barcode aanwezig is zodat hij uiteindelijk in de winkel aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
thomas6886 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:57:
Het scannen van deze 'sticker' is er dan ook om er voor te zorgen dat het product straks in de winkel te scannen is.
Hmm, initieel dacht ik dat ik ook python + opencv zou gebruiken, maar in dat geval zou ik juist dezelfde scanner willen gebruiken als in de winkel.. En 30+ euro is natuurlijk helemaal niets later als je aan het werk bent. Als je zelf het werk van anderen aan hardware/software niet kan waarderen met een magere 30+ euro, waarom verwacht je dan eigenlijk dat anderen jou later gaan betalen om software te schrijven? :+
donderdraak schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:44:
Zxing is een bekende library voor barcode scanner applicaties. Barcodes kunnen door een patroon herkend worden ongeacht positie.

Kijk hier eens naar....
https://serratus.github.io/quaggaJS/
Daar lijkt het werk al grotendeels gedaan: http://www.oberhofer.co/h...zation-works-in-quaggajs/

[ Voor 5% gewijzigd door pedorus op 07-11-2015 11:09 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Ik snap het inmiddels wel, het is niet de beste oplossing maar voor ons(gezien het budget dat we vanuit school krijgen om een prototype te maken) wel de meest haalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:18:
Ik snap het inmiddels wel, het is niet de beste oplossing maar voor ons(gezien het budget dat we vanuit school krijgen om een prototype te maken) wel de meest haalbare.
Dat je een keuze maakt is prima, maar dat die op basis van 30 euro ('budget') gemaakt zou worden is natuurlijk geleuter. Alsof twee of drie scholdieren van de middelbare school samen geen drie tientjes kunnen beuren.

Nou vraag ik je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
30 euro zijn de kosten voor een horizontale scanner met één lijn. Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.pmlabels.com/upload/2941033542Laser-barcode-Scanner.jpg

Vervolgens moeten we zorgen dat we met deze ene lijn alle 6 de barcodes kunnen scannen. Deze zitten, zoals inmiddels bekend, niet altijd in dezelfde oriëntatie. Daarom moeten we met spiegels en servo's(of andere motors) zorgen dat deze scanner bij alle barcodes kan komen. Deze motortjes moeten ook nog aangestuurd worden door een microcontroller oid. Ook moet er nog een heel bouwwerk omheen om dit alles bij elkaar te brengen. Kortom, de kosten liggen al met al een stuk hoger dan 30 (ik denk eerder aan het viervoudige hiervan, zij het niet nog meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:31:
Vervolgens moeten we zorgen dat we met deze ene lijn alle 6 de barcodes kunnen scannen. Deze zitten, zoals inmiddels bekend, niet altijd in dezelfde oriëntatie. Daarom moeten we met spiegels en servo's(of andere motors) zorgen dat deze scanner bij alle barcodes kan komen. Deze motortjes moeten ook nog aangestuurd worden door een microcontroller oid. Ook moet er nog een heel bouwwerk omheen om dit alles bij elkaar te brengen. Kortom, de kosten liggen al met al een stuk hoger dan 30 (ik denk eerder aan het viervoudige hiervan, zij het niet nog meer).
Ik zie nog steeds geen technisch argument, alleen dat het mogelijk te veel gaat kosten. Om voor een technisch inferieure oplossing te kiezen vanwege de kosten is leuk, maar ik gok dat je dan hier wel alle support kwijt bent.

Als je nou technisch goed zou kunnen onderbouwen waarom dit geen goed idee is wordt het opeens een heel ander verhaal (al moet je dan uiteraard niet tot die conclusie gekomen zijn omdat dat de gewenste conclusie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Naar mijn mening is het geen inferieure oplossing. Op de oude 'brute force' manier is het nog niet voorgekomen dat hij een barcode niet heeft gevonden, ik vond de manier waarop alleen niet elegant, daarom heb ik ook dit topic geopend. Als ik ervoor kan zorgen dat hij op de efficiëntere manier ook geen barcodes mist is deze oplossing niet direct inferieur maar wel een stuk goedkoper. Daarbij kunnen wij, zoals ik al eerder had genoemd, hiervan wel een werkend prototype laten zien, van de andere oplossing zouden wij dit niet kunnen.

P.s. Ik hoop niet dat we hiermee te ver off-topic gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
Interessant topic. :) Zelf werk ik voor een bedrijf waar we o.a. conveyorsystemen leveren voor warehouses, waar ook barcodes (aan de buitenkant van bakken of dozen gedaan worden) geautomatiseerd gelezen worden. Nu is die situatie een stukje idealer dan jouw situatie, omdat barcodes zoals in jouw openingspost niet heel makkelijk te lezen zijn.

De barcodescanner van €30 die je aankaart kun je eventueel gebruiken, maar houd er rekening mee dat dergelijke scanners slechts 1 barcode scannen en die als output doorgeeft. Je zult dan dus voor elke barcode de scanner moeten gaan verplaatsen (fysiek), zodat je zeker weet dat de barcode die je al gescand had, niet nog een keer gescand wordt. Als er 6 dezelfde barcodes op de 6 verschillende artikelen zitten (grote kans, want het zijn dezelfde SKU's), kun jij in je software niet meer controleren welke barcode er fysiek gescand is.

Dit is overigens ook potentieel een issue met jouw methodiek om je foto te draaien. Hoe controleer je namelijk dat je niet elke keer dezelfde barcode uitleest, maar dat je daadwerkelijk 6 verschillende barcodes leest?

Interessant topic. :) Zelf werk ik voor een bedrijf waar we o.a. conveyorsystemen leveren voor warehouses, waar ook barcodes (aan de buitenkant van bakken of dozen gedaan worden) geautomatiseerd gelezen worden. Nu is die situatie een stukje idealer dan jouw situatie, omdat barcodes zoals in jouw openingspost niet heel makkelijk te lezen zijn.

De barcodescanner van €30 die je aankaart kun je eventueel gebruiken, maar houd er rekening mee dat dergelijke scanners slechts 1 barcode scannen en die als output doorgeeft. Je zult dan dus voor elke barcode de scanner moeten gaan verplaatsen (fysiek), zodat je zeker weet dat de barcode die je al gescand had, niet nog een keer gescand wordt. Als er 6 dezelfde barcodes op de 6 verschillende artikelen zitten (grote kans, want het zijn dezelfde SKU's), kun jij in je software niet meer controleren welke barcode er fysiek gescand is.

Dit is overigens ook potentieel een issue met jouw methodiek om je foto te draaien. Hoe controleer je namelijk dat je niet elke keer dezelfde barcode uitleest, maar dat je daadwerkelijk 6 verschillende barcodes leest?
Damic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:29:
[...]
huhu Omni-directional Barcode Scanner noemt dat ;)

2 aan een frame hangen met een stappenmotor aan en laat die per lijn stoppen en scannen tot je 6 ok's hebt. 1 afkeur = direct stoppen met scannen en de afkeur lijn op.
Dat is de aanpak die veelvuldig wordt gebruikt in productielijnen inderdaad. Omnidirectionele scanners zijn niet goedkoop, maar die zijn zo terugverdiend. Een dergelijke scanner geeft je alle barcodes die hij heeft kunnen lezen. Reject lane erbij voor onleesbare barcodes (sticker zit half dubbel of iets dergelijks) en je bent klaar.

[ Voor 44% gewijzigd door Mint op 07-11-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Omdat het hier om steeds dezelfde barcode gaat, is het meer een kwestie van het detecteren van de barcode dan het daadwerkelijk lezen daarvan.

En we verdelen de foto eerst in een grid van 3x2 waardoor je eigenlijk 6 aparte foto's krijgt, daardoor leest de software niet 6x één glas.

[ Voor 33% gewijzigd door thomas6886 op 07-11-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mint schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:50:
De foto wordt zover ik begrijp in zessen gedeeld, dus dan heb je dat probleem niet. Uiteraard levert dat wel weer andere risico's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:53:
[...]

De foto wordt zover ik begrijp in zessen gedeeld, dus dan heb je dat probleem niet. Uiteraard levert dat wel weer andere risico's op.
Dan moet je dus al 6 barcodes detecteren om die scheiding te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Mint schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:53:
[...]

Nee want het is een vast grid, de glazen worden altijd op dezelfde plek vanaf dezelfde plek gefotografeerd, een 'hard coded' grid is dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mint schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:53:
Wie zegt dat? Als je een redelijk uniform product hebt kan je van tevoren knippen, met de reeds genoemde risico's.

Edit: wat Thomas zegt. Wat mij betreft niet ideaal, maar wel een oplossing.
thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:55:
Nee want het is een vast grid, de glazen worden altijd op dezelfde plek vanaf dezelfde plek gefotografeerd, een 'hard coded' grid is dus voldoende.
Je levert natuurlijk wel een enorme bak flexibiliteit in met die keuze.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 07-11-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:55:
[...]

Wie zegt dat? Als je een redelijk uniform product hebt kan je van tevoren knippen, met de reeds genoemde risico's.

[...]

Je levert natuurlijk wel een enorme bak flexibiliteit in met die 'oplossing'.
Wat lever ik dan in qua flexibiliteit? (niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd, ik kan namelijk zo snel niks bedenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:55:
[...]

Totdat je andere producten of andere wijnglazen gaat verwerken (misschien individueel verpakt in een kartonnen doosje met een barcode daarop?). Maar goed, als dat nu geen requirement is, is dat misschien nog niet zo'n punt.

Ik zou toch eens kijken naar omnidirectionele scanners die meerdere barcodes tegelijk kunnen lezen (wel even goed letten op de specificaties). Ze zijn niet goedkoop (industriële scanners dan, handscanners kosten geen drol), maar gaan je wel heel veel uitzonderingssituaties en hoofdpijn besparen. Omdat het een schoolproject is, kun je dat ook als aanbeveling geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:00:
Wat lever ik dan in qua flexibiliteit (niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd, ik kan namelijk zo snel niks bedenken)?
Het resultaat is dat het systeem mank gaat zodra er een ander aantal glazen is, of het spul net scheef op de band staat, of de camera een tik heeft gekregen en zelf scheef staat. Oftewel, het werkt prachtig zolang precies aan je randvoorwaarden wordt voldaan. Daarbuiten wordt het resultaat snel minder.
Mint schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:01:
Totdat je andere producten of andere wijnglazen gaat verwerken (misschien individueel verpakt in een kartonnen doosje met een barcode daarop?).
Zie mijn opmerking over flexibiliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:02:
[...]

Zie mijn opmerking over flexibiliteit ;)
Daar doelde ik ook op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Het is inderdaad een idee om bij de uiteindelijke presentatie uit te leggen dat er ook andere oplossingen zijn. Volgens de specificaties mogen wij ervan uit gaan dat de glazen per 6 aankomen met intervallen van 6 seconden (we moeten 60 glazen per minuut verwerken, oftewel 6 seconden per groepje). Als ze scheef staan kunnen ze ook niet correct verpakt worden, hetzelfde geldt voor als er meerdere glazen aankomen.

Edit: daarbij als de barcodes niet gescanned kunnen worden doordat er een glas scheef staat wordt de groep als foutief verklaard en voorkomen we ook schade aan de rest van het systeem. Als hij hem dan wel scanned terwijl hij scheef staat kan er ook schade ontstaan verderop aan de productielijn

[ Voor 26% gewijzigd door thomas6886 op 07-11-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Ik zou het je wel aanraden. 6 seconden voor 6 scans is best ruim, voor industriële standaarden. Industriële scanners kunnen ook (beter) omgaan met bijvoorbeeld barcodes van slechtere kwaliteit dan op jouw foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Mint schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:07:
Ik zou het je wel aanraden. 6 seconden voor 6 scans is best ruim, voor industriële standaarden. Industriële scanners kunnen ook (beter) omgaan met bijvoorbeeld barcodes van slechtere kwaliteit dan op jouw foto.
6 seconden voor 6 glazen, dus in die 6 seconden moeten we ze ook in de dozen zetten (ga maar uit van in totaal 2-3 seconden voor de scans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:09:
[...]

6 seconden voor 6 glazen, dus in die 6 seconden moeten we ze ook in de dozen zetten (ga maar uit van in totaal 2-3 seconden voor de scans)
Dat is net wat je onder verwerking verstaat (software-/systeemafhandeling of een manuele handeling). Dan klinkt 6 seconden weer krap en wil je niet wachten op software die foto's moet gaan draaien om barcodes te lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
De brute-force manier redde deze tijd prima, ik vond het alleen niet elegant genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een mens kan multi tasken (zien en oordelen wat ze moeten doen) een machine niet zo. Wat een machine wel kan is bufferen, en dan kom je toe met 6 seconden.

Wat je eventueel ook kan doen is een dubbel lijn maken 1 in 1 out maar in de machine schuiven/ scanners achter elkaar plaatsen/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Ik zie niet in hoe een oplossing met bewegende scanners die duurder zijn, mechanische slijtage en onderhoud nodig hebben en weet ik wat superieur wordt geacht aan een statische vision oplossing die het voor mijn gevoel 10x zo snel moet kunnen.
Volgens mij is de TS op de goede weg. ( Al was het alleen maar omdat een opdracht ook is om van te leren dus een oplossing pakken die al lang bestaat eigenlijk een beetje flauw is. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

farlane schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:57:
Ik zie niet in hoe een oplossing met bewegende scanners die duurder zijn, mechanische slijtage en onderhoud nodig hebben en weet ik wat superieur wordt geacht aan een statische vision oplossing die het voor mijn gevoel 10x zo snel moet kunnen.
Volgens mij was dat het argument ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

thomas6886 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:09:
[...]

Staan er altijd 6 de zelfde glazen op de foto met de zelfde barcode?
Of kunnen er ook 6 verschillende zijn met verschillende barcodes? Zo ja, hoe anders zijn die andere glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Altijd 6 dezelfde glazen met 6 dezelfde barcodes, alleen verschillende oriëntaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dus je hoeft per tray eigenlijk maar 1 barcode succesvol te kunnen lezen. Misschien 1 glas extra ter controle, maar het scheelt een flink stuk verwerkingstijd.

Tip: Gebruik de middelste twee glazen om de barcode te scannen. Deze staan namelijk het meest recht voor de camera, waarmee de kans op een slecht leesbare barcode het kleinst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Anoniem: 172410 schreef op zondag 08 november 2015 @ 03:14:
Volgens mij was dat het argument ook niet :)
Er zijn verschillende mensen in deze thread die het (blijven) hebben over omnidirectionele scanners en constructies met motoren om de scanner te kunnen verplaatsen terwijl de poster al prima heeft uitgelegd waarom dat niet de richting is waarin hij wil (for good reasons).

Mijn opmerking was niet aan jou gericht overigens...

[ Voor 6% gewijzigd door farlane op 08-11-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Ik hoop dat je niet budget bedoelt. Maar het probleem van een alternatieve oplossing is natuurlijk dat het later in de winkel anders werkt, en een code niet te lezen is die je op de alternatieve manier wel kon lezen, of omgekeerd. Dat lijkt me nogal ongewenst. Een creatieve oplossing is leuk, en kan technologisch erg geavanceerd zijn, maar uiteindelijk gaat het er om of iets werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
pedorus schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:34:
Ik hoop dat je niet budget bedoelt.
Nee, maar wel "kosten", onder andere. Ik denk dat de kosten van het aan de praat houden van een opstelling met mechanische verstellingen er in ( "motoren" ) nogal onderschat worden, laat staan de storingsgevoeligheid er van.
Maar het probleem van een alternatieve oplossing is natuurlijk dat het later in de winkel anders werkt, en een code niet te lezen is die je op de alternatieve manier wel kon lezen, of omgekeerd. Dat lijkt me nogal ongewenst. Een creatieve oplossing is leuk, en kan technologisch erg geavanceerd zijn, maar uiteindelijk gaat het er om of iets werkt.
Als de oplossing werkt, dan werkt het toch? Dat stel je vast aan de hand van de requirements en als de die niet eisen dat het dezelfde opstelling/principe moet zijn als ergens op een andere plek dan is er volgens mij niets aan de hand.
Overigens gaat het om een opstelling voor een bedrijf gespecialiseerd in verpakkingen, er wordt niet bij verteld dat het voor een opstelling in een winkel is. ( Ook dan zou een bewegend ding niet wenselijk zijn volgens mij )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
farlane schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:44:
Nee, maar wel "kosten", onder andere. Ik denk dat de kosten van het aan de praat houden van een opstelling met mechanische verstellingen er in ( "motoren" ) nogal onderschat worden, laat staan de storingsgevoeligheid er van.
Ik zie niet meer bewegende onderdelen? Ik dacht aan 6 van die barcodelezers zoals je bij het zelfscannen bij de ikea hebt, want het gaat er lijkt mij om dat je het daar uiteindelijk kan lezen, en niet die ene medewerker op 4 kassa's hoeft lastig te vallen. Draaien hoeft niet, want ze zijn omnidirectioneel met zo'n rood puntje in het midden. Ik vraag me sterk af waarom een camera + computeranalyze minder storingsgevoelig en/of goedkoper zou zijn dan 6 stukjes dedicated hardware. En zowel bij de camera als bij de scanners moet je ze op het juiste moment laten scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
pedorus schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:44:
Ik zie niet meer bewegende onderdelen? Ik dacht aan 6 van die barcodelezers zoals je bij het zelfscannen bij de ikea hebt, want het gaat er lijkt mij om dat je het daar uiteindelijk kan lezen, en niet die ene medewerker op 4 kassa's hoeft lastig te vallen.
Er werd volgens mij voorgesteld om minder (2?) scanners mechanisch te bewegen, daar is mijn bewering op gebaseerd.
Ik vraag me sterk af waarom een camera + computeranalyze minder storingsgevoelig en/of goedkoper zou zijn dan 6 stukjes dedicated hardware.
Omdat je in dat geval 6x meer hardware hebt die kapot kan gaan? Nu denk ik dat die scanners behoorlijk robuust zijn dus dat zal niet een heel groot probleem zijn, maar het zwakke punt dat ik zie was het bewegende gedeelte van de opstelling, die er bij jou niet is dus. :)

Ik denk dat je met een vision oplossing minder beperkingen hebt dan een opstelling met 6 vaste scanners, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
Het gaat hier inderdaad om een bedrijf dat is gespecialiseerd in het verpakken van producten, de camera komt gewoon boven een lopende band te hangen, klanten zullen dit dus ook nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Nu ja, in dat geval heb je het bewegende gedeelte al en zou je de scanners vast kunnen ophangen dus dat argument gaat dan niet meer op. :P

Pagina: 1