Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1e PC build start maar steeds niet op, hulp gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen/tips kunnen geven. Onlangs ben ik begonnen aan mijn pc build. Echter, toen ik alle onderdelen in de case had gedaan en de pc probeerde te starten krijg ik steeds hetzelfde probleem:

De pc lijkt gewoon te starten maar na een seconde of 10 zet hij zichzelf uit. Daarna doet hij automatisch weer hetzelfde. Er is geen beeld en ik kom niet in de BIOS.

Ik het volgende al geprobeerd:
- alle onderdelen in de pc gedaan en aangezet (geen resultaat)
- geprobeerd aan te zetten met en zonder moederbord standoffs (de case bevat al ingebouwde standoffs, geen resultaat)
- PC buiten de case gebouwd met alleen moederbord, CPU, CPU koeler & RAM en aangezet ( wederom geen resultaat)

Het gaat om de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,-€ 229,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 521,99€ 521,99
1BitFenix Comrade Wit€ 32,50€ 32,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 46,95€ 46,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 167,95€ 167,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,29

Weten jullie wellicht wat ik verkeerd heb gedaan en wat ik het beste kan doen? Misschien heb ik onbedoeld een kortsluiting veroorzaakt en is er nu iets kapot? Ik heb geen rare geluiden gehoord en rook/vonken gezien ofzo. De onderdelen zijn ook allemaal nieuw. Ik weet daarnaast ook zeker dat ik de CPU en de moederbord stekker heb aangesloten. Wat ik wel wil melden is dat de RAM nogal moeilijk in het moederbord gingen dus ik moest wat kracht zetten. Er lijkt echter niks kapot/gebroken. Of wellicht is de 550W voeding te weinig?

Kan iemand mij wellicht verder helpen? Of is er iemand wellicht in de omgeving Zwolle die tegen een vergoeding de PC werkend kan krijgen? Alle hulp is welkom!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:21:
Ik heb rare geluiden gehoord en rook/vonken gezien ofzo.
Je bedoelt dat je geen rare geluiden en rook/vonken hebt gehoord en gezien?

Maak eens wat foto's van de binnenkant en achterkant van je pc. Bij het installeren van RAM geheugen is het normaal om wat kracht te zetten. Ook is 550 watt ruim voldoende voor jouw systeem.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-10 12:59

SLeddert

SLeddert

Hoor ja na het opstarten een piep van het moederbord ?

Karsten

Verwijderd

Topicstarter
Correctie ik heb inderdaad GEEN rare vonken/rook gezien!!!! Ik zal het aanpassen in de tekst. Ook hoor ik geen piep in het moederbord.......

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:01
Heb je ook de atx stekker aangesloten?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26

Onbekend

...

Je start zonder videokaart en met de monitor op de vga-aansluiting aangesloten?
Gaan de ventilatoren draaien?
Heb je de reset en power-switch aangesloten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Probeer eens ander geheugen, het geheugen wat je nu hebt staat niet op de support lijst van je moederbord.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:33
Zit het geheugen wel in de juiste sloten? Laatst ook zoiets gehad bij een Skylake bordje, wilde niet booten als geheugen niet in de juist sloten zat (staat in handleiding).

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je hiermee? Ik heb de 24 pins stekker voor het moederbord gebruikt en heb de 8pin stekker voor de CPU aangesloten. De stekkers voor de GPU heb ik nog niet gebruikt. Zijn er nog andere aansluitingsverplichtingen dan?
Onbekend schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:20:
Je start zonder videokaart en met de monitor op de vga-aansluiting aangesloten?
Gaan de ventilatoren draaien?
Heb je de reset en power-switch aangesloten?
Ik heb zonder videokaart opgestart via HDMI ingang, geen VGA. Alle aangesloten gaan draaien. Ik heb wel de power switch aangesloten maar nog niet de resetswitch. Zou dit iets uitmaken?

• pennywiser
Die bedoel ik idd.

Bios al gereset? Die reset switch maak niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Galaxis schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:23:
Probeer eens ander geheugen, het geheugen wat je nu hebt staat niet op de support lijst van je moederbord.
FoxLenny schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:25:
Zit het geheugen wel in de juiste sloten? Laatst ook zoiets gehad bij een Skylake bordje, wilde niet booten als geheugen niet in de juist sloten zat (staat in handleiding).
Zou de RAM wellicht het probleem zijn? Het moederbord ondersteunt DDR4 en de RAM is ook DDR4... Weet iemand welk merk/type RAM mijn moederbord sowieso wél ondersteunt? Dan ga ik daar eens naar kijken. Ik wil graag 2x4 RAM. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de plek voor de RAM in de moederbord. De 4 RAMsloten zijn onderverdeeld in channel A en B. Ik heb de RAMs dus in channel A gedaan (Ramslot 2 en 4). Moet ik gaan kijken naar nieuwe RAM?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De compatibiliteit lijst van je geheugen is op de website van gigabyte( je moederbord ) te vinden.

het geheugen wat je gekocht hebt staat niet op de lijst. Dat kan wellicht het probleem zijn.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:16:
Zou de RAM wellicht het probleem zijn? Het moederbord ondersteunt DDR4 en de RAM is ook DDR4... Weet iemand welk merk/type RAM mijn moederbord sowieso wél ondersteunt? Dan ga ik daar eens naar kijken. Ik wil graag 2x4 RAM. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de plek voor de RAM in de moederbord. De 4 RAMsloten zijn onderverdeeld in channel A en B. Ik heb de RAMs dus in channel A gedaan (Ramslot 2 en 4). Moet ik gaan kijken naar nieuwe RAM?
Probeer sowieso ook eerst even met de reepjes los van elkaar. Zou best kunnen dat er 1 van niet helemaal lekker werkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de online manual erbij gepakt en gezocht naar de ondersteunde RAM. Dit geeft de manual weer:

Š 4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical
memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of
the physical memory installed.
Š Dual channel memory architecture
Š Support for DDR4 2133 MHz memory modules
Š Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Š Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules
(Go to GIGABYTE's website for the latest supported memory speeds and memory
modules.)

Dit zou toch betekenen dat de RAM compatible moet zijn? Of heb ik het verkeerd?

• pennywiser
Doe ze eens allebei in channel B.. zijn mobo's die dat verseisen

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:26:
Doe ze eens allebei in channel B.. zijn mobo's die dat verseisen
Ook ik zal dit vanavond eens gaan proberen, kijken of dit wel werkt. Is het aan te raden om dit te doen terwijl het moederbord IN de pc kast zit of kan dit ook testen buiten de kast? (i.v.m. geleiding elektriciteit ofzo).

Hoe kan ik de BIOS van mijn moederbord resetten?

• pennywiser
Batterij eruity halen of pagina 19 van je manual clr_cmos

Edit: gewoon in de kast, even voeding utizetten met schakelaar achterop.

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 02-11-2015 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk enige vooruitgang!!!

Oke zoals geadviseerd heb ik dus wat met de RAMkaarten lopen wisselen. Nu blijkt dat als ik 1 kaart in slot 2 doe, ik eindelijk beeld heb en in de bios kan komen. Het rare is alleen dat wanneer ik de andere RAMkaart probeer te gebruiken in 1 van de overige 3 sloten, de PC weer problemen gaat geven. Dus: opstarten voor een seconde of 10, afsluiten en vervolgens weer opstarten. Zonder beeld.

Ik krijg dus zwaar de indruk dat 1 van de ramkaarten defect is en hierdoor het laden van de BIOS in de weg staat. Kan dit kloppen? Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Het zou wel brak zijn als ik nieuwe ramkaarten moet komen maarja...

In het geval dat ik nieuwe RAM moet kopen, is het aan te raden om 1x RAM 4g te kopen en deze te mixen met degene die bij mij wél werkt? Of is het beter aan te raden om een set van 2 van hetzelfde merk te halen?

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
Op geheugen zit meestal zo goed als levenslang garantie, dus gewoon het hele setje terugbrengen naar de winkel.

Als je geld terugkrijgt, kan je misschien beter een setje nemen dat op de eerder genoemde lijst staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:25:
De stekkers voor de GPU heb ik nog niet gebruikt.
Dat is dus wel vereist als je de videokaart wilt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuws, de PC werkt sinds gisteren volledig! Ik typ dit bericht dan ook vanaf de nieuwe PC :-). Enige probleem is nog de schijnbaar defecte geheugenkaart, daar ga ik snel achteraan.

Ik wil alle reageerders bedanken voor de tips! Topic mag dan eventueel ook gesloten worden. Mochten er nog andere beginners met problemen zitten net zoals de mijne, schroom niet om te vragen!! :D
Pagina: 1