Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600543

Topicstarter
Ik heb me voor mijn vakantie laten overhalen om een 3A oplader te gaan gebruiken voor mijn Nexus 10 tablet en mijn Galaxy Nexus telefoon. Dit onder het motto "hoe meer Ampere, hoe beter".

Dit vraag ik mij nu af. Als telefoons en tablet 3A aankonden, kwamen ze toch standaard wel met 3A voedingen? Zelfs Quickcharge heeft maximaal 2.1A, geloof ik, en als de batterij bijna vol is veel minder. Bovendien deed de oplaadfunctie van de telefoon het niet meer opeens na de vakantie als hij aan staat. (Kan toeval zijn, maar misschien ook niet.)

Wie kan hier meer over vertellen? Hoe bepaal je wat de beste oplader is voor je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 14:07
Bij opladers is het zo dat het apparaat (telefoon of tablet) bepaalt hoeveel Ampère er geleverd moet worden. Een oplader van 3A zal dus niet zomaar 3A leveren aan het apparaat, het apparaat "trekt" een bepaalde hoeveelheid stroom uit de oplader. Jouw motto gaat dus in dit geval niet helemaal op. Een oplader van 1A zal natuurlijk altijd maximaal maar 1A kunnen leveren, ook al kan het apparaat een hogere laadstroom aan. Volgens mij is het doorgaans standaard een 2A oplader voor telefoons en een 3A oplader voor tablets.

Wel heb ik gemerkt dat Chinese opladers vaak veel minder leveren als dat er vermeld wordt (750mA tegenover 2A vermeld). Mijn advies: zoek bij een gsm-winkel (gsmshop, lokale reparatieshop) een fatsoenlijke 2A oplader met USB-aansluiting van bijv. Samsung. Kost misschien wat meer dan die dingen uit China, maar die kan wel gegarandeerd 2A leveren. En door de USB-aansluiting kun je deze oplader ook voor andere telefoons en tablets gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt! Even paar vervolgvraagjes:
  • Kan ik dan niet standaard een 3A lader nemen? Als het apparaat zelf bepaalt hoeveel hij trekt, levert een 3A lader altijd genoeg voor de huidige modellen telefoons/tablets.
  • Daaraan gerelateerd: zoals ik al schreef wilde mijn (oude) Galaxy Nexus opeens niet meer opladen nadat hij anderhalve week dagelijks aan een 3A lader had gelegen. Althans, als de telefoon wil niet meer opladen als hij aan staat. Dit doet hij nog wel als hij uit is. Onafhankelijk van welke lader (1A, 2A of 3A) ik nu gebruik. Kan dit eraan liggen dat ik hem aan die 3A lader heb gelegd?
  • Hoe werkt een Quickcharge lader? Levert die gewoon standaard 2.1A en bepaalt de telefoon dan of hij minder wil afnemen als de batterij bijna vol is? Of zit daar iets intelligenters in?
Ik gebruik een trouwens een app genaamd Ampere om te bepalen hoeveel stroom mijn telefoon krijgt danwel verbruikt. Werkt goed, voor zover ik kan beoordelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 02-11-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 600543 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:05:
  • Kan ik dan niet standaard een 3A lader nemen? Als het apparaat zelf bepaalt hoeveel hij trekt, levert een 3A lader altijd genoeg voor de huidige modellen telefoons/tablets.
  • Daaraan gerelateerd: zoals ik al schreef wilde mijn (oude) Galaxy Nexus opeens niet meer opladen nadat hij anderhalve week dagelijks aan een 3A lader had gelegen. Althans, als de telefoon wil niet meer opladen als hij aan staat. Dit doet hij nog wel als hij uit is. Kan dit aan de lader liggen?
  • Hoe werkt een Quickcharge lader? Levert die gewoon standaard 2.1A en bepaalt de telefoon dan of hij minder wil afnemen als de batterij bijna vol is? Of zit daar iets intelligenters in?
Ik gebruik een trouwens een app genaamd Ampere om te bepalen hoeveel stroom mijn telefoon krijgt danwel verbruikt. Werkt goed, voor zover ik kan beoordelen.
Je kunt inderdaad altijd een sterkere lader gebruiken. Echter zijn die vaak duurder, en het nu beperkt bij toestellen die dit toch niet ondersteunen...

QuickCharge werkt doordat de telefoon continu kan doorgeven hoe hard er geladen moet worden. Een soort Turboboost voor laders.

HTC, Samsung en Motorola verkopen QC 2.0 laders.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:56
Anoniem: 600543 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:05:
  • Daaraan gerelateerd: zoals ik al schreef wilde mijn (oude) Galaxy Nexus opeens niet meer opladen nadat hij anderhalve week dagelijks aan een 3A lader had gelegen. Althans, als de telefoon wil niet meer opladen als hij aan staat. Dit doet hij nog wel als hij uit is. Onafhankelijk van welke lader (1A, 2A of 3A) ik nu gebruik. Kan dit eraan liggen dat ik hem aan die 3A lader heb gelegd?
Als je met een app de oplaadstroom kan bepalen (werkt dat überhaupt?) en daarmee de limieten van de componenten van de telefoon overschrijdt dan kan het zo zijn dat je daarmee je telefoon beschadigd waardoor deze niet meer goed functioneert.

Het aantal Ampère dat op een oplader staat zegt iets over hoeveel deze maximaal kan leveren. Je mag er altijd een apparaat op aansluiten die minder vermogen (en dus stroom vraagt), je kan beter geen apparaten aansluiten die meer vragen (al wordt dat tegenwoordig vaak met handshakes afgestemd tussen apparaat en lader).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap het toch niet helemaal. Als de telefoon zelf bepaalt hoeveel stroom hij wil trekken (natuurlijk niet boven het maximum dat de lader kan leveren), waarom is er dan een handshake nodig om dat af te stemmen tussen telefoon en lader? (Bij Quickcharge, neem ik aan?)

En kan een telefoon de limieten van zijn componenten overschrijden?

Sinclair: die app (Ampere) bepaalt niet wat de oplaadstroom is, hij meet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 15:33
Die app klinkt mij als zinloos in de oren.
Een lader met meer ampere zal ervoor zorgen dat je apparaat in ieder geval het maximale eruit haalt.

Ik kocht wel eens laders en kabeltjes uit china, maar dit is niet goed bevallen.
Gewoon iets meer neertellen voor een goede lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.

Dit zijn, na de uitleg van de vorige posters (dank!), mijn vragen:
  • Als een telefoon gewoon zelf bepaalt hoeveel Ampere hij trekt (natuurlijk niet meer dan de lader kan leveren), waarom is er bij Quickcharge dan nog een handshake protocol met de lader?
  • Kan een telefoon kaduuk gaan van een oplader die teveel Ampere levert? Of (en ik gok dat dat bij mij het geval is) kan de software die aangeeft hoeveel stroom een batterij nog bevat in de war raken als je een telefoon die altijd aan 1A heeft gelegen opeens aan 3A legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 06:02:
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.

Dit zijn, na de uitleg van de vorige posters (dank!), mijn vragen:
  • Als een telefoon gewoon zelf bepaalt hoeveel Ampere hij trekt (natuurlijk niet meer dan de lader kan leveren), waarom is er bij Quickcharge dan nog een handshake protocol met de lader?
Volgens mij heeft Quick Charge helemaal geen handshake met de oplader. Het werkt op basis van een algoritme in het apparaat dat gewoon de optimale laadstroom bepaald, zie bijvoorbeeld hier voor meer info van Qualcomm. Quick Charge ondersteund ook hogere voltages om meer vermogen te kunnen trekken.
  • Kan een telefoon kaduuk gaan van een oplader die teveel Ampere levert? Of (en ik gok dat dat bij mij het geval is) kan de software die aangeeft hoeveel stroom een batterij nog bevat in de war raken als je een telefoon die altijd aan 1A heeft gelegen opeens aan 3A legt?
Nee dat kan niet. Zoals gezegd, een oplader kan niet teveel stroom leveren. Ik denk eerder dat jouw app in de war is. Ik zou die app verwijderen en kijken of het opladen net zolang duurt als dat het daarvoor deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
yannickie111 schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:22:
Die app klinkt mij als zinloos in de oren.
Een lader met meer ampere zal ervoor zorgen dat je apparaat in ieder geval het maximale eruit haalt.

Ik kocht wel eens laders en kabeltjes uit china, maar dit is niet goed bevallen.
Gewoon iets meer neertellen voor een goede lader.
Er zijn hele goede laders uit china te krijgen voor een stuk minder dan hier, maar je moet wel de goede kopen
http://www.banggood.com/B...Pad-Samsung-p-976084.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je link naar de Quick charge documentatie, Patrick. Nuttig!
PatrickPR schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 08:04:
[...]
Nee dat kan niet. Zoals gezegd, een oplader kan niet teveel stroom leveren. Ik denk eerder dat jouw app in de war is. Ik zou die app verwijderen en kijken of het opladen net zolang duurt als dat het daarvoor deed.
Er is een misverstand over die app. Die meet alleen hoeveel stroom mijn foon trekt/krijgt. Hij stond toen (bij de 3A) lader niet op mijn telefoon en nu ook niet.

Het probleem is dat mijn telefoon niet meer oplaadt als hij aan staat, maar wel als hij volledig uit staat. Mij lijkt het het meest waarschijnlijk dat er in de software die het laden controleert (onderdeel van Android, neem ik aan) iets mis is. En aangezien dat gebeurde toen mijn foon aan de 3A-lader lag, dacht ik dat het daardoor zou kunnen komen.

Of is er wellicht iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:44:
Of is er wellicht iets anders aan de hand?
Heb je al geprobeerd aan de kabel te wiebelen als de telefoon aan staat? Micro-usb poorten lubberen nogal wat uit in de loop der tijd. De connector kan dan slecht contact maken.

Op XDA is hier ook een topic over met hier de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
→ WNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Patrick!

RoD: WNO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Wearables, Navigatie en Overige. Het forumgedeelte waar dit topic naartoe is verplaatst ;)
Pagina: 1