Vraag over opladen USB port ASUS MaximusVII Ranger 's nachts

Pagina: 1
Acties:

• DonDraper
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw moederbord (de ASUS Maximus VII Ranger) en ik kwam erachter dat deze 's nachts mijn USB apparaten oplaad (mijn toetsenbord en muis). Ik had al op een andere website gelezen dat dit schijnbaar een feature is, maar ik wilde toch even vragen of dit niet veel energie kost? Als mijn computer de hele nacht energie in deze apparaten pompt, gaat dit hier de energiekosten niet zwaar van omhoog? Of kost dit maar weinig energie en zijn de extra kosten verwerpbaar?

Van mij hoeft deze feature namelijk niet perse, dus vandaar dat ik het mij even afvroeg. Zijn er verder mogelijke negatieve effecten hierbij of maakt het niet uit of ik dit aan laat staan? (Want je kan het schijnbaar wel uizetten in de BIOS geloof ik)

Groet

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
USB2: max 5V met 500mA, dus theoretisch 2.5W. Per nacht van 8 uur dus 0.02kWh.

USB3: max 5V met 900mA, dus theoretisch 4.5W. Per nacht van 8 uur dus 0.36kWh.

Een kWh kost ongeveer ~21ct. Kan je zelf berekenen wat dat op jaarbasis kost.

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-02 13:30
Maar staat dan de voeding ook niet heel de nacht aan? Dan trekt 'ie natuurlijk iets meer uit het stopcontact...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een pc voeding voorziet altijd een bepaalde stroom voor het moederbord wanneer de pc uitstaat. Deze kan gebruikt worden voor het ram geheugen (wanneer de pc in slaapstand staat) en voor de netwerkkaart, usb en ps/2 apparaten. Zo kan een pc opgestart worden met WOL of een muisklik. Er kunnen ook usb apparaten mee opgeladen worden.

Bij de meeste moederborden kan je dit gedrag in het BIOS aanpassen. Zo kan je voorkomen dat usb poorten stroom blijven geven als de pc uitstaat. Je voeding zal nog altijd wel iets verbruiken omdat hij in het stopcontact steekt. Het verbruik hangt van je voeding en moederbord af. Als je 0W verbruik wil zal je een stekkerdoos met schakelaar moeten gebruiken.