• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik ben in het bezit van een P7H55-M moederbord van Asus. Deze heeft geen TPM header, al is er wel een plek op het moederbord voor gereserveerd.

Op internet vind je hetzelfde moederbord af en toe ook mét de TPM header, bijvoorbeeld hier. De verkoper daar heeft dezelfde revisie als ik (2.01g).

Nu dacht ik slim te zijn door er gewoon zelf een header op te solderen en dit moet in principe ook kunnen, maar het is maar zeer de vraag of dat gaat werken aangezien de BIOS optie bij mij ontbreekt. Ik heb net een flash gedaan naar het nieuwste BIOS, daar zit het hem ook niet in :).

Iemand die weet hoe dit nou precies zit of iemand die zelf misschien een P7H55-M heeft mét of zonder TPM header? Ben benieuwd!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens op het moederbord of er geen andere componenten buiten de header ontbreken. Vaak zijn ook dingen zoals kleine weerstanden niet mee geplaatst. Als alles aanwezig is zou het mogelijk kunnen werken als je het Bios van het gelijkaardige moederbord zou kunnen flashen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Interessant. Kun je een random TPM op het moederbord solderen?

Wat gebeurt er dan als je de TPM overzet naar een ander systeem, het hardeschijfpakket meeneemt en alle serienummers opnieuw programmeert? Pakt Bitlocker dat gewoon?

Kan het ook zijn dat de BIOS de functie pas weergeeft als de TPM aanwezig is?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trommelrem schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:02:
Wat gebeurt er dan als je de TPM overzet naar een ander systeem, het hardeschijfpakket meeneemt en alle serienummers opnieuw programmeert? Pakt Bitlocker dat gewoon?
Dat pakt BitLocker ook zonder dat je je TPM overzet. Gewoon disks overzetten, unlocken vanuit Windows, en dan BitLocker de keys weer laten opslaan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Dank voor jullie reacties!
Admiral Freebee schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:56:
Kijk eens op het moederbord of er geen andere componenten buiten de header ontbreken. Vaak zijn ook dingen zoals kleine weerstanden niet mee geplaatst. Als alles aanwezig is zou het mogelijk kunnen werken als je het Bios van het gelijkaardige moederbord zou kunnen flashen.
Ja, er ontbreekt van alles maar dat is niet abnormaal. Rond de (niet-gesoldeerde) TPM-header ontbreken ook een paar weerstandjes. Of dat nu daarmee te maken heeft weet ik niet en het is natuurlijk ondoenlijk om de PCB-layout te ontleden :).
Trommelrem schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:02:
Interessant. Kun je een random TPM op het moederbord solderen?
Nee, je zult een TPM-module moeten plaatsen van de fabrikant. In mijn geval dus van ASUS. Deze modules heb ik in huis, maar ben natuurlijk allereerst benieuwd of dit gaat werken.

Het solderen is niet eenvoudig maar hoeft ook geen groot probleem te zijn. Ik heb een heteluchtstation en soldeerpasta en die combinatie zou het moeten kunnen laten werken.
Kan het ook zijn dat de BIOS de functie pas weergeeft als de TPM aanwezig is?
Dat kan natuurlijk, maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Er staat niets over in de handleiding, terwijl bij het P7H55-M SI model dit wél het geval is.

Inmiddels heb ik ook ASUS gemaild en ik heb zelfs al een reactie terug (erg netjes!). Hun reactie is dat dit een goedkoop moederbord is en er geen ondersteuning is voor een TPM-chip, zowel niet hardwarematig als in de BIOS. Lijkt dus een onmogelijk traject te worden :'(.

Erg jammer, want ik heb dus 2 van die ASUS TPM-chips en was van plan er ook één op mijn M4A78-VM te plaatsen, maar daarvoor geldt vast hetzelfde...