Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-08 14:00

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Gisteren heb ik de componenten voor een nieuwe pc besteld. Het ding moet gaan functioneren als game-pc en Hyper-v demo/ontwikkel omgeving. Maar ik vraag me nu af of de componenten eigenlijk wel passen.

Dit is wat ik heb besteld:
Intel Core i5-6600K Boxed
Gigabyte GA-Z170XP-SLI
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA
Cooler Master V550 Semi-Modular
Crucial BX100 250GB

Deze is afgeleid van de desktop BBG van september. Op papier is alles compatible.
Ik maak me een beetje zorgen of componenten elkaar misschien letterlijk in de weg zitten.
Als alles dinsdag arriveert zal ik het vanzelf wel meemaken, maar misschien kan ik morgenochtend nog de bestelling aanpassen voordat het verzonden wordt. Mocht dat noodzakelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Qua afmetingen hoef je je geen zorgen te maken :). Het meeste is natuurlijk gewoon met de specs na te trekken. Daarbij heeft het moederbord geen rare layout, dus ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moet zeker te doen zijn! Ik zie totaal geen problemen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Toevallig zelf ook aan de hand van die guide besteld. PC opgebouwd maar krijg geen POST. Ik twijfel zelf sterk of het geheugen de boosdoener is, immers staat deze niet op de lijst van Gigabyte zelf. Graag hoor ik van je of het bij jou wel werkt!

• The Nihilist
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-11-2024
pro tip, neem never nooit een Seagate HDD!!!

en je kan altijd wel een tweaker vinden die je wilt helpen met een pc build samen te stellen. ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

The Nihilist schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:03:
pro tip, neem never nooit een Seagate HDD!!!

en je kan altijd wel een tweaker vinden die je wilt helpen met een pc build samen te stellen. ;)
Hoe meer uitroeptekens, hoe beter het ongevraagde advies? Uitsluiten van een onderdeel op basis van merknaam door middel van een dubbele ontkenning zegt mij feitelijk al voldoende, maar vooruit: geef eens een onderbouwing?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• The Nihilist
DeBolle schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:18:
[...]

Hoe meer uitroeptekens, hoe beter het ongevraagde advies? Uitsluiten van een onderdeel op basis van merknaam door middel van een dubbele ontkenning zegt mij feitelijk al voldoende, maar vooruit: geef eens een onderbouwing?
Seagate HDD's gaan erg snel kapot, zelf probeer ik er vandaan te blijven maar iedereen met verstand van computers weet wel dat je bij seagate moet oppassen, dit was meer een waarschuwig naar hem toe zodat hij in iedergeval weet dat er een mogelijke kans is dat zijn HDD opeens faalt.
Hitachi is bijvoorbeeld ook vreselijk.

oftewel, neem en blijf bij Western Digital, nog nooit problemen mee gehad en werkt perfect.

• The Nihilist
BTW, welkom op het internet, spelling boeit hier niet, zolang je elkaar maar begrijpt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:05
The Nihilist schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:26:
[...]

Seagate HDD's gaan erg snel kapot, zelf probeer ik er vandaan te blijven maar iedereen met verstand van computers weet wel dat je bij seagate moet oppassen, dit was meer een waarschuwig naar hem toe zodat hij in iedergeval weet dat er een mogelijke kans is dat zijn HDD opeens faalt.
Hitachi is bijvoorbeeld ook vreselijk.

oftewel, neem en blijf bij Western Digital, nog nooit problemen mee gehad en werkt perfect.
En zo heb jij slechte ervaringen met Seagate en Hitachi, en zo zijn er net zo veel mensen die veel slechte ervaringen hebben met WD.

Met je ongevraagd advies "iedereen met verstand van computers" beledig je onbedoeld een hoop mensen met een afwijkende mening.
The Nihilist schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:28:
BTW, welkom op het internet, spelling boeit hier niet, zolang je elkaar maar begrijpt. ;)
De opmerking ging niet over spelling maar over het nogal kinderlijk overkomen. Meer uitroeptekens geeft inderdaad geen meer waarde aan je mening. Zeker als deze ook niet onderbouwd is met feiten zoals een onafhankelijk onderzoek.

Voor de TS: ik zou mij niet druk maken over de gebruikte harde schijven. Backups maken is altijd verstandig, ongeacht het merk HDD.

[ Voor 26% gewijzigd door Hennie-M op 19-11-2015 11:35 ]

• The Nihilist
Hennie-M schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:32:
[...]

En zo heb jij slechte ervaringen met Seagate en Hitachi, en zo zijn er net zo veel mensen die veel slechte ervaringen hebben met WD.

Met je ongevraagd advies "iedereen met verstand van computers" beledig je onbedoeld een hoop mensen met een afwijkende mening.

[...]

De opmerking ging niet over spelling maar over het nogal kinderlijk overkomen. Meer uitroeptekens geeft inderdaad geen meer waarde aan je mening. Zeker als deze ook niet onderbouwd is met feiten zoals een onafhankelijk onderzoek.

Voor de TS: ik zou mij niet druk maken over de gebruikte harde schijven. Backups maken is altijd verstandig, ongeacht het merk HDD.
het is dat WD veel betrouwbaarder is dan Seagate, en ik deed meerdere uitroeptekens omdat ik half serieus en half een grapje maken ( Bij mij op werk en opleiding is Seagate harde schijven een grap geworden)

en je hebt gelijk over wat ik zei met een beetje verstand van computers, mijn excuses, het was niet beledigend bedoeld. ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

TS heeft een Seagate Desktop HDD ST2000DM001 (2TB) op zijn lijstje staan, dus gaan we zoeken naar de statistieken op het vlak van failure rates en levensduur. Gezien jouw ervaringen nemen we dan een vergelijkbaar exemplaar van Western Digital mee. De meest recente cijfers worden aangeleverd door Backblaze ( https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/ ) hoewel we rekening moeten houden met het gebruik aldaar. Bij Backblaze worden alle disks gebruikt in (hun eigen inplementatie van) RAID sets, met voornamelijk writes, op 24/7 basis. Dat is een stuk meer zwoegen dan in een willekeurige particuliere PC.
Niettegenstaande geeft het een indruk hoe een misbruikte/mishandelde consumentendisk zich gedraagt ten opzichte van anderen die op dezelfde wijze worden gebruikt.

Details zijn duidelijker uitgelegd op https://www.backblaze.com...rive-reliability-q3-2015/

De drie huidige fabrikanten, Seagate, Toshiba en Western Digital zijn niet evenredig vertegenwoordigd, en hun gemiddelden verschillen van jaar tot jaar. Zie vooral de laatste grafiek op de laatstgenoemde pagina.
Heel globaal gezegd: onder de omstandigheden bij Backblaze doen de oudere HGST en Hitachi drives het het best, bij de nieuwste modellen (4, 6 en 8TB) is Seagate onder het gemiddelde van 4,81% failure rate. De vreemde eend in de bijt zijn de 1,5TB modellen gebleken, daar was de failure rate 40% en meer.
Daarentegen zijn 20.921 Seagate Desktop modellen van een jaar oud, met een failure rate van ruim 3%. Verder wordt door Backblaze opgemerkt dat er iets door hen gezegd kan worden over een bepaald model vanaf ongeveer 270 stuks: alles daaronder is exemplarisch en niet helemaal statistisch valide.
Daar staat weer tegenover dat er een bijzondere vermelding is voor de zeven jaar oude 1TB modellen van Western Digital, die doen het nog steeds goed - hoewel de nieuwe modellen een snelle toename van de failures laten zien in de grafiek.

Kijk zelf maar eens de verschillen van jaar tot jaar, tussen de merken en zelfs de modellen onderling. HGST is een volle dochter van Western Digital, toch zijn HGST disks bij Backblaze beter bruikbaar gebleken, terwijl WD zelf daar sterk van afwijkt en zelfs de hoogste failure rate heeft in het afgelopen jaar.
Het enige houvast is dat de gemiddelde failure rate in een jaar, alle merken, alle modellen op 4,81% staat bij hen. Prepare for disaster, zeg maar. Over een jaar kunnen de cijfers weer geheel anders liggen, daarom is het onverstandig om zomaar te roepen dat een bepaald merk - in jouw geval Seagate - vermeden moet worden "omdat het algemeen bekend is".

Huidige conclusie: neem een standaard 4TB disk van een willekeurig merk - er zijn maar drie fabrikanten - en hou in het achterhoofd dat een harde schijf altijd stuk gaat, volgens de "badkuip-curve". Ik herinner mij dat enkele maanden geleden Arstechnica en Tom's Hardware overeenkomstige meningen hadden, maar ik ga dat niet voor je nazoeken.
The Nihilist schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:09:
[...]

het is dat WD veel betrouwbaarder is dan Seagate, en ik deed meerdere uitroeptekens omdat ik half serieus en half een grapje maken ( Bij mij op werk en opleiding is Seagate harde schijven een grap geworden)
Hoeveel HD's hebben we het dan over? Wat was de failure rate? Welke modellen waren het en hoe lang gingen ze mee? Het gebeurt vrij vaak dat iedereen elkaar gaat napraten, dan krijg je inderdaad opmerkingen zoals jij maakt. Niet erg en niemand zal het jou kwalijk nemen dat je afgeeft op Seagate, maar kom wel met feiten aan op een technisch onderlegd forum.

Vergeet niet: "Waar iedereen het met elkaar over eens is, wordt niet veel meer over nagedacht."

Zo, dat was de lunchpauze weer :-)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Pagina: 1