Kastkoeling, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb een vraag. Hoe kan ik het beste de fans zetten? Blazen of sucken?

ik heb hier een plaatje, hoe het nu is:
Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/hoe.JPG
Ik weet niet of het duidelijk is?
Het geheel (grote rechthoek is de K7V mobo).
groot rondje = intake fan
rechthoekje = de Athlon CPU
Linksboven zit een outtake fan.
Dit alles is behuist in een Bigtower. :D

De temperatuur sensor geeft momenteel 29 graden aan (deze zit op het koelblok).
Is dit een goede airflow? Morgen komt er een VOS32 in.. :D

Voor deze situatie was de temp sensor 38 graden. (ik had de 9cm fan laten zuigen, en de andere fan was er niet).

Ohwja, de Geforce word nu 56 graden (smartdoctor), voorheen was het ong. 62 graden).

Help me pleaze... :)

Whatever.

Verwijderd

koop nu eens niet van die beunhaas fannetjes.
Koop gewoon een paar goede dikke FANNEN die lekker herrie maken. :) geintje..... nee maar serieus al die kleine #%*@ fannetjes heb je niet zoveel aan. Je kunt beter 2 of 3 of 4 grote hebben ( 10 cm of meer ... en ff kijken naar de herrie en cfm of course ) dan 15 of 20 van die kleintjes. Die moet je dan niet bij een computerzaak halen want die hebben ze 9 van de 10 x niet. Je kunt dan beter naar een goede audio zaak gaan, en daar heb je lekkere joekels ( goede kwaliteit ) om flinke vermogens versterkers te koelen. En die zijn perfect. :)

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 18:42

Rozz

I'm an Apogian!!

Volgens mij ;)
Top/Back=Outtake fan
Bottom/Front=Intake fan (heb je niet!)
Blowhole=Outtake fan

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Dan moet die intake wel een beer van een fan zijn.
Er kan namenlijk niet meer lucht uit dan dat er in komt, probeer dat ook een beetje in balans te krijgen.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

outtake fans is genoeg, je hoeft dan niet extra voor/onder een intake te zetten, die doet toch niets. Gewone ventilatieopeningen zijn meestal goed genoeg, maak ze desnoods wat groter, de outtake zuigt de benodigde lucht hier wel door naar binnen. De intake op de cpu/geforce heeft wel effect, die koelt rechtstreeks.
een blowhole in m'n miditowe zrgde al voor een kasttemp. daling van zo'n 5-10 graden op extreem warme dagen, goed genoeg dus.

Zoals je het nu hebt zitten, gewoon zo houden, is goed genoeg.

Verwijderd

Het draait allemaal om luchtverplaatsing. Ik kan het weten want ik zit o.a. in luchtbehandeling.
Als je 2 fans zou hebben en je zou ze achter elkaar plaatsen en allebei dezelfde richting laten blazen , heb je bijna geen winst.

Je moet alle CASE-fans naar buiten laten blazen tenzij je echt een luchtbundel op een heatsink wilt richten.

Echter er moeten wel voldoende gaatjes in zitten om verse lucht aan te kunne zuigen.

MARC H heeft het goed gedaan omdat hij zijn 12 cm fan gebruikt om op zijn CPU-heatsink te laten blazen. En zijn CASE-fans zuigen af.

Case-Fans die niet gebruikt worden om direct op een heatsink te blazen moeten altijd de warme lucht naar buiten afvoeren.

Ik heb zelf 2 casefans van 80 mm en een slotfan onder mijn Geforcekaart die allemaal naar buiten blazen.

Onder aan de zijkant zitten roostergaatjes waar de verse lucht wordt aangezogen.

ALS... Harley roostergaatjes in zijn PC heeft , dan doen die 2 fans aan de voorkant NIKS (Harley gebruikte 3 fans outtake aan de achterkant en 2 fans intake aan de voorkant)

Deze post had ik ergens anders al geschreven en heb hem gewoon opnieuw gebruikt en een beetje toegelicht.

R12

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:28

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Thanx voor de info.. :7

Ik zit nu op een mooi niveau kwa geluid, ik kan er mee slapen.. :D

Als ik er nog een paar bij plaats dan kan ik niet meer slapuh... :(

Is in de andere kap (rechts) een cooler plaatsen geen optie??

Whatever.

Verwijderd

Misschien een stom id, maar als ik m'n kast gewoon open laat staan, is dat dan beter?? Er kan dan geen warme lucht blijven hangen in m'n kast en dan heb ik ook geen extra "outtake fans" meer nodig. Gewoon een goede cpu en videocard koeler et voila! Of maak ik nu een denkfout...

Groetjes, zteph

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
zteph dit kan je doen, als de kast open staat is er meestal vanzelf wel genoeg beweging in de lucht om de warmte af te voeren.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Ik heb:

10x10cm. intake fan (blaast), verticaal aan de onderkant, horizontaal in het midden.

5x5cm. outtake fan (zuigt), achter de CPU tegen de achterkant vam de kast, onder de voeding.

Mijn Celly566 op 850 heeft ook nog een Golden Orb erop. de hele boel blijft bij normaal gebruik (zoals nu, tijdens het internetten, zo'n 24 graden).

Ik heb kwalitatief goede, gekogellagerde (duh..) fans. Geluidsniveau valt me echt zwaar mee!

https://www.strava.com/athletes/10490675

Pagina: 1